{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Racer til springponyavl {{forumTopicSubject}}

Jeg går ligesom så mange andre og leger med tanken om at skabe den ultimative springpony. Jeg vil især gerne have meget welshblod i dem, da jeg synes welsh er en fantastisk race. Men da det ikke behøver være renracedde welsh´er det hele (vil gerne avle sec. A, B og F) så derfor tænker jeg lidt på hvad man kunne krydse ind i Partbred avlen og samtidig være sporttyper, som fx kan kåres ind i DSP

Jeg havde tænkt på

* kaspisk hest *
*Gotlandssruss*

Går mest efter kat 3/2 ponyer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racer til springponyavl
  • #1   22. dec 2010 dartmoor..

• #2   22. dec 2010 Hvad med welsh/araber? Det er ihvertfald en meget velset kombination i de tyske ponyforbund.
    For at få lavet en lidt lettere sportstype, kan man jo også overveje et kig på fuldblodsponyhingstene. Det er jo en kendsgerning at man i varmblodsavlen må tilføje fuldblod i hvert 3. eller 4. led, mener jeg nok, for at bibeholde sportstypen.
    Det kunne man jo også forsøge med i ponyavlen. Hvis du vælger welsh/fuldblod, har du jo welshens gode temperament, og så får du lidt gnist og sportstype tilført ved fuldblod.
    Jeg ved ikke hvormange der endnu har fået avlsgodkendt en fuldblodsponyhingst, men jeg ved da at Feldballe Hingstecenter har fået godkendt en smiley

• #3   22. dec 2010 RORK - Trine R : Eller man kunne jo godt bruge en alm. fuldblod på en kat 2 hvis man får den insimineret?

Havde tænkt på at ifole fx nogle araberkrydsninger med en welshhingst, for at få lette, talentfulde heste

• #4   22. dec 2010 Nu har jeg ikke så meget forstand på hvor store hingstene må være ift. hopperne, men hvis der ikke sker noget ved det, kunne det være rigtig interessant. Der er efterhånden ved at være nogle særdeles interessante forædlerhingste i avlen, det kunne man godt eksperimentere med.

Ved at man i Tyskland gør meget i welsh/araber blandinger, det kunne man også. Det er min Maracash fx et produkt af (welsh hingst-araber hoppe).

• #5   22. dec 2010 Man siger normalt indenfor 20 cm. ved naturlig bedækning. Ellers kan jeg jo gøre det omvendt, en fuldblodshoppe der ifoles med en kat 2 welsh.

Har set mange welsh/araberblandinger, jeg overvejer derfor også om man skulle lave nogle af de blandinger

• #6   22. dec 2010 welsh er et rigtig godt udgangspunkt for a få nogle gode og nervefaste pony'er, jeg ville evt krydse dem med:

new forest
    dartmoor
    connemara
    araber

det er de kryds jeg ville forslå, så får du nogle ælde pony'er med super gang, ynde og udstråling smiley
    de racer som er valg er ren racet, og hører ikke blot til en farve forening...

• #7   22. dec 2010 min gamle welsh mountain havde fleregange faaet foel efter en XX hingst paa 162cm foer jeg koebte hende... det havde vaeret naturlig bedakning.

• #8   22. dec 2010 jane S Det er en risiko jeg ikke tør tage smiley Da de KAN lave hul igennem og det betyder aflivning. Er hingsten mere end 15 cm højere ville jeg få lavet insiminering, just in case

**Stald Lille T** . Havde tænkt lidt på connemara, de er både pæne og velspringene

• #9   23. dec 2010 der er ALTID en risiko for at der går hul i skeden... men sjovt nok er stattestikkerne sådan at den risiko er højerer ved INSIMINERING.

Min Araberhingst bedækkede da 2 welsh hopper sidste år han var 157cm dengang og hopperne max kat 3, uden de mindste problemer for hopperne.... men det kræver at hingsteholder har forstand, og ved hvordan hingsten skal hjælpes under en håndbedækning....

Nu har jeg efterhånden været involveret i avl i 15 år... og selv da Carano (DV HINGST) bedækkede en kat 2 pony var der INGEN problemer...... bare fordi noget står i en bog, behøver man ikke stole blindt på det.

desuden kan jeg ikke rigtig tage seriøst at du vil lave STJERNE springponyer, men syntes det kunne være godt at indkrydse med Gotlandsruss.... de er avlet for helt andre egenskaber end springning... og Kaspisk hest kan som regel godt springe, men halssætningen på størstedelen af dem er helt forkert, samt disse racer godkendes ofte ikke til indkrydsning.... Og heribland ikke i DSP som du siger du vil have dem kåret i.

du skal tage at give dig til at læse en masse om de forskellige racers bygning, så ud og se mange heste af den race, og så finde en god lærebog om hvad fejl i hestens anatomi har af betydning for ridebrug.... her vil jeg anbefale: veterinary notes for horse owners... den nyeste udgave.

Først når man ar sin baggrundsviden i orden børman overveje at begynde at påtænke at avle.

• #10   23. dec 2010 jane S : Den danske gotlandsruss er enn kørepony men den svenske er en ridepony. Kender blandt andet en der snildt hopper 130 baner. Det er bare de færreste der er klar over at de er geniale rideponyer

Kaspiske heste overvejer jeg at krydse ind pga deres springevner. ALT kan optages i welsh, bare man bruger en avlsgodkendt welsh hingst smiley

Jeg HAR set det gå galt, derfor tager JEG mine forholdsregler. Du virker ikke som en erfaren hingsteholder når du tager risikoer...

• #11   24. dec 2010 Jeg har købt et welsh føl, hvor faren er halvt araber og halvt welsh, moren ren welsh. Ham havde avler meget gode forventninger til inden for spring smiley Storebroderen havde en super flot bygning samt det dejligste sind jeg har oplevet os 2 års hingst . Måske det var en mulighed?

• #12   26. dec 2010 jeg har nu nok mere erfaring end du kommer til at faa soede... jeg har vaeret paa stutterier med verdens anderkendte hingste... og har laert af nogle af verdens allerbedste avlere... saa en soed pige paa 20 fra DK skal altsaa ikke proeve at faa m ig til at see uerfaren ud!.

JA de kan godkendes i WELSH... men du skriver selv at du VIL have dem KAARET i DSP... og DSP godkender IKKE de racer... en ting er hvad godtlandsruss kan goerre, en anden ting er hvad den er bygget til, og hvilke "fejl" den vil bidrage med i et avlspogram for springponyer.

• #13   26. dec 2010 jane S Hold da op hvor er du selvglad! Desuden, så er dine såkaldte "svar" ike blandt de svar jeg ønsker. Hvad jeg vælger er MINE valg. Først og fremmest vil jeg have mine dyr kåret i welsh, nogle af dem vil også komme til kåring i DSP hvis de passer ind i DSP forbundet. Egentligt er ejg jeg ligeglad med hvor du har været da jeg selv har været vidt omkring og har lært en hel del om avl. Så at kalde mig en uerfaren 20årig, det er nok ikke det helt korrekte at sige. Desuden, du er 31 men opfører dig som en på 13. Ét negativt bedrevidencde "svar" mere og du kommer på filterlisten smiley

Jeg spurgte efter racer som ville være gode til at avle springponyer på, jeg bad IKKE om at blive rakket ned!

• #14   26. dec 2010 mine svar ang de racer du selv naevner kommer af DIN EGEN udtalelse:
    som fx kan kåres ind i DSP

med det sagt saa har du lagt en retning for hvad du gerne vil avle, men med:
    Jeg havde tænkt på

* kaspisk hest *
    *Gotlandssruss*

modsiger du dit eget avlsmaal.

Jeg beklager hvis du syntes min tone har vaeret haard.

jeg er ikke generet af om jeg kommer paa filterliste hos dig, jeg proever bare at faa dig, og andre, til at saette sig dybt ind i avlsarbejde foer I begynder at avle... der er ALT for mange uoenskede heste/ponyer, og avl uden avlsmaal er ikke avl men formering, og netop formering er grunden til at vi i dag staar med et kaempe problem med saa mange uoenskede heste/ponyer... og markedes priser som ofte er i samme kategori som koedpenge.

bare fordi det er hyggeligt at faa foel, betyder ikke man bare kan krydse paa kryds og tvaers... man bliver noed til at gennemtaenke hvad man goer... det er liv vi leger med... vil man statse saa maa man tage foelgerne, som desvaerre ofte ender med et "affaldsprodukt" der boer destrueres.

man boer altdi have et planlagt maal, og man boer altid vaere kritisk overfor de dyr man bruger i avlen... nogle dyr er selv "endeproduktet" og boer ikke bruges i avlen, da de IKKE forbedre racen, men istedet forringer den... avlsarbejde kraever man straeber efter forbedring, optimering... og holder man disse planer i en aarraekke paa godt og vel 20-50 aar, begynder man at se resultater.

at avle, er en DYR "hobby", som de foerste mange aar KOSTER penge, og giver UNDERSKUD.

jeg tror selv at Araber/Welsh er en god vej frem hvis man vil lave en smart springpony... evt welsh/newforest... welsh/connemare (de 2 senest naevnte vil kreve at man er opmaerksom paa ikke for tunge individer, og bruger man ren welsh, skal man vaere opmaerksom paa deres tendens til daarlig overlinie skal udbedres ved at bruge indkrydsningsdyr med en GOD overlinie)... jeg har set mange rigtig smarte welsh/xx herovre, men de fleste af dem vokser over maal.

Kommentér på:
Racer til springponyavl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce