671 visninger
|
Oprettet:
14. jul 2007 Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.238
Racer til springponyavl {{forumTopicSubject}}
Jeg går ligesom så mange andre og leger med tanken om at skabe den ultimative springpony. Jeg vil især gerne have meget welshblod i dem, da jeg synes welsh er en fantastisk race. Men da det ikke behøver være renracedde welsh´er det hele (vil gerne avle sec. A, B og F) så derfor tænker jeg lidt på hvad man kunne krydse ind i Partbred avlen og samtidig være sporttyper, som fx kan kåres ind i DSP
Jeg havde tænkt på
* kaspisk hest *
*Gotlandssruss*
Går mest efter kat 3/2 ponyer
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
For at få lavet en lidt lettere sportstype, kan man jo også overveje et kig på fuldblodsponyhingstene. Det er jo en kendsgerning at man i varmblodsavlen må tilføje fuldblod i hvert 3. eller 4. led, mener jeg nok, for at bibeholde sportstypen.
Det kunne man jo også forsøge med i ponyavlen. Hvis du vælger welsh/fuldblod, har du jo welshens gode temperament, og så får du lidt gnist og sportstype tilført ved fuldblod.
Jeg ved ikke hvormange der endnu har fået avlsgodkendt en fuldblodsponyhingst, men jeg ved da at Feldballe Hingstecenter har fået godkendt en
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.238
Havde tænkt på at ifole fx nogle araberkrydsninger med en welshhingst, for at få lette, talentfulde heste
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
Ved at man i Tyskland gør meget i welsh/araber blandinger, det kunne man også. Det er min Maracash fx et produkt af (welsh hingst-araber hoppe).
jul 2007
Har set mange welsh/araberblandinger, jeg overvejer derfor også om man skulle lave nogle af de blandinger
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 279 Svar: 2.059
new forest
dartmoor
connemara
araber
det er de kryds jeg ville forslå, så får du nogle ælde pony'er med super gang, ynde og udstråling
de racer som er valg er ren racet, og hører ikke blot til en farve forening...
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
jul 2007
**Stald Lille T** . Havde tænkt lidt på connemara, de er både pæne og velspringene
feb 2007
Min Araberhingst bedækkede da 2 welsh hopper sidste år han var 157cm dengang og hopperne max kat 3, uden de mindste problemer for hopperne.... men det kræver at hingsteholder har forstand, og ved hvordan hingsten skal hjælpes under en håndbedækning....
Nu har jeg efterhånden været involveret i avl i 15 år... og selv da Carano (DV HINGST) bedækkede en kat 2 pony var der INGEN problemer...... bare fordi noget står i en bog, behøver man ikke stole blindt på det.
desuden kan jeg ikke rigtig tage seriøst at du vil lave STJERNE springponyer, men syntes det kunne være godt at indkrydse med Gotlandsruss.... de er avlet for helt andre egenskaber end springning... og Kaspisk hest kan som regel godt springe, men halssætningen på størstedelen af dem er helt forkert, samt disse racer godkendes ofte ikke til indkrydsning.... Og heribland ikke i DSP som du siger du vil have dem kåret i.
du skal tage at give dig til at læse en masse om de forskellige racers bygning, så ud og se mange heste af den race, og så finde en god lærebog om hvad fejl i hestens anatomi har af betydning for ridebrug.... her vil jeg anbefale: veterinary notes for horse owners... den nyeste udgave.
Først når man ar sin baggrundsviden i orden børman overveje at begynde at påtænke at avle.
jul 2007
Kaspiske heste overvejer jeg at krydse ind pga deres springevner. ALT kan optages i welsh, bare man bruger en avlsgodkendt welsh hingst
Jeg HAR set det gå galt, derfor tager JEG mine forholdsregler. Du virker ikke som en erfaren hingsteholder når du tager risikoer...
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 192
feb 2007
JA de kan godkendes i WELSH... men du skriver selv at du VIL have dem KAARET i DSP... og DSP godkender IKKE de racer... en ting er hvad godtlandsruss kan goerre, en anden ting er hvad den er bygget til, og hvilke "fejl" den vil bidrage med i et avlspogram for springponyer.
jul 2007
Jeg spurgte efter racer som ville være gode til at avle springponyer på, jeg bad IKKE om at blive rakket ned!
feb 2007
som fx kan kåres ind i DSP
med det sagt saa har du lagt en retning for hvad du gerne vil avle, men med:
Jeg havde tænkt på
* kaspisk hest *
*Gotlandssruss*
modsiger du dit eget avlsmaal.
Jeg beklager hvis du syntes min tone har vaeret haard.
jeg er ikke generet af om jeg kommer paa filterliste hos dig, jeg proever bare at faa dig, og andre, til at saette sig dybt ind i avlsarbejde foer I begynder at avle... der er ALT for mange uoenskede heste/ponyer, og avl uden avlsmaal er ikke avl men formering, og netop formering er grunden til at vi i dag staar med et kaempe problem med saa mange uoenskede heste/ponyer... og markedes priser som ofte er i samme kategori som koedpenge.
bare fordi det er hyggeligt at faa foel, betyder ikke man bare kan krydse paa kryds og tvaers... man bliver noed til at gennemtaenke hvad man goer... det er liv vi leger med... vil man statse saa maa man tage foelgerne, som desvaerre ofte ender med et "affaldsprodukt" der boer destrueres.
man boer altdi have et planlagt maal, og man boer altid vaere kritisk overfor de dyr man bruger i avlen... nogle dyr er selv "endeproduktet" og boer ikke bruges i avlen, da de IKKE forbedre racen, men istedet forringer den... avlsarbejde kraever man straeber efter forbedring, optimering... og holder man disse planer i en aarraekke paa godt og vel 20-50 aar, begynder man at se resultater.
at avle, er en DYR "hobby", som de foerste mange aar KOSTER penge, og giver UNDERSKUD.
jeg tror selv at Araber/Welsh er en god vej frem hvis man vil lave en smart springpony... evt welsh/newforest... welsh/connemare (de 2 senest naevnte vil kreve at man er opmaerksom paa ikke for tunge individer, og bruger man ren welsh, skal man vaere opmaerksom paa deres tendens til daarlig overlinie skal udbedres ved at bruge indkrydsningsdyr med en GOD overlinie)... jeg har set mange rigtig smarte welsh/xx herovre, men de fleste af dem vokser over maal.
Racer til springponyavl
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside