{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

han overlevede ikke. {{forumTopicSubject}}

sorry endnu et indlæg fra mig, i husker nok hesten som sad fast halvejs nede i kælderen, han døde idag. det startet med jeg igen tog op til hestene, hvor jeg ser sun, stå og halv sove ude på folden, du ved når de står op og sover, dog undret jeg mig over hvorfor han stod alene. de kom in, han kom først og jeg kunne med det samme se der var noget helt galt, han gik somom han var ved at vælte sammen, og hans øjne var helt matte og havde igemmen natten grevet i alt hans boks halm op, og skidt blod lort ned i det. jeg løb hen til pigen som ejet ham, og hun kom løbende. vi blev enige om han skulle have dyrlæge NU! ( dagen ine fejlet han intet, vi strilet ham osv, han var ligeså frisk som han altid haved været )
så kom endelig dyrlægen, og han havde ikke den fjerest ide om hvad der var sket med sun, sun måtte tilsidst ligge sig ned. yrlægen ringede rundt og fortalte om symtomene men ingen af dem han ringede til, viste hvad det var, så tog han en lorte prøve, og satte sådan en slange in i hans næse for at han skulle drikke, men sun ville ikke, og strittet imod, så han opgav til sidst. det her skete over 2 timer, hvor hesten blev så svag at den ikke kunne stå op, uden at ryste helt vildt. dyrlægen tog væk, og prøvede at ringe til en anden men hun tog den ikke, og han sagde han ville ringe så snart han viste noget, så var hende som ejen sun og jeg alene med ham, han blote ud af næsen fordi han hjavde haft den slange op. vi gav ham en masse tepper på, og bad for hans liv. pludselig får han de her syge kræmper i benene som stritter op i luften, og hans øjne bliver helt hvilde. vi skynder os, at varme hans ben, selvom vi var pisse bange, ejeren skynder sig at ringe til sin mor, så hun kom. så gik der 5 minutter hvor sun fik meget slemme host og så, stoppede han med at trække verjeret. både hans ejer og jeg var totalt ødelagt efter dette, vi kunne ikke tro det, at se sådan et stort dyr ligge der. det var... det var det mest uhyggeligt jeg noogensinde har set. nu er jeg bange for det vil smitte mine heste s: jeg er mega bange for at komme op til hestene, nu når alle de gange jeg er kommet derop har sket de ting der. amen altså... jeg er helt rodet rundt inden i., jeg har bruge for at komme ud med det, da jeg syntes det er meget at have i hovedet nu. nogen af jer som ved hvad det her kunne være SYMTOMERNE : han blodte ud af røven blev vildt hurtigt slap, efter jeg kom, gik der 3 timer til hans død hvor dett bare gik mere ned af barken.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  han overlevede ikke.
  • #1   25. dec 2010 tak. smiley

  • #2   25. dec 2010 jeg ved det ikke, der ville bare ikke gå så lang tid så, dedt er 14 dagen siden snart

  • #4   25. dec 2010 Stakkels hest, dyrlægen burde have aflivet den da hun/han var derude, en hest med så dårlige symptomer skal ikke lide, men eftersom i prøvede at hjælpe den alt hvad i kunne, så må man sige at hesten døde "lykkeligt".

  • #5   25. dec 2010 jeg tror bare ikke det har noget med det med klæderen af gøre, da det er 14 dage siden.. jeg forstår virkelig ikke hvad det var.
    her er linket..
    http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=683956


  • #6   25. dec 2010 jamen gruden til han blødte ud af næsten var jo fordi dyrlægen havde den slange i ham igemmen næsen s:

  • #7   25. dec 2010 11 år

  • #8   25. dec 2010 R.I.P lille hest:'( har læst begge indlæg, og det kan sagtens hænge sammen.. Hvis han kom til skade, f.eks i maven da han faldt ned i kælderen med forbenene, kan han sagtens have fået indre blødninger, eller blodansamling i maven, eller hvor det nu er, det ses først efter et stykke tid, så det kan sagtens være. Derfor kan du ikke udelukke det:-(
    Der forklare også at han pludselig har blod med i afføringen, og når først der er gået "hul" på noget i maven, og det ikke er blevet opdaget, så kan det gå lynhurtigt:'(


  • #9   25. dec 2010 jeg kan bare ikke forstå det. han fik dyrlæge ddengang også, blot dagen efter hun ville da ha set hvis han have indreblædninger ikke? og jeg forstår heller ikke hvordan han så ikke fejlet noget igår hvor han var fuldkommen frisk, og så til nu?
    derud over forstår jeg heller ikke fordi det er 14 dage siden han falldt ned, og det er nu (14 dagen efter) at han bløder. det burde være der første 24 timer ikke? så det kan da ikke have noget med hinanden afgøre tror du vel?


  • #10   25. dec 2010 Altså hvis hun ikke skanner hesten, kan hun jo ikke se efter indreblødninger, og dyrlæger er ikke altid til at stole på:/ Hvis hesten ser nogenlunde frisk ud, så siger de bare "god for den, den fejler intet". Sådan er det ofte. Indre skader kan ikke ses til at starte med, da det kan udvikle sig. Derfor er det meget muligt, at det først er sket 14 dage efter som jeg skrev før.

    Når et menneske f.eks. er faldet ned fra en stige, og føler sig helt frisk bagefter, kan der sagtens have sket indre skader, som man først mærker til flere uger efter. (Dette er selv prøvet!)

    - Derudover har jeg en bekendt, som havde en hest, de fik dyrlæge til, fordi den opførte sig som om den havde kolik nogen gange. Dyrlægen sagde bare, at sådan gjorde nogen heste nogen gange, og at det bare var en "lille omgang" kolik som gik væk af sig selv i dette tilfælde, for det var bare noget den gjorde nogen gange! Det resulterede så i en hest, døde! Den havde sandkolik, som ofte bygger sig op igennem flere måneder, derfor har den opført sig sådan, men den havde over 50 L sand i maven, og den overlevede ikke:-( Det er så = dyrlæge fejl, for ikke at tjekke hesten ordenligt!

    Hvis så vi ser bort fra, at det kan have noget med det at gøre, kan den måske have spist noget, som har enten skåret den i maven, eller har gjort noget voldsomt ved den. En grund må der ihvertfald være!:-(

    Jeg tænker bare stadig, at det kan hænge sammen. Indre skader, ses nogen gange først flere uger senere, og der kan det så være for sent!:'(


  • #11   25. dec 2010 Som Rina siger, lyder også meget meget logisk!

    - selvom den bløde ud af næsen, fordi den havde haft slangen der oppe!:-( Men det er ikke kun det der er tegn på mavesår, meget tyder også på det, som jeg også mener!:-(


  • #13   25. dec 2010 Rina: Nu tænker jeg sådan:-) Et mavesår bliver "opbygget" igennem længere tid, hvis du forstår hvad jeg mener? Så 14 dage, synes jeg måske er rimelig kort tid, hvis det skulle have blevet værre.

    - Derudover, tror jeg mere, at det er indre kvæstelser, for som du selv siger: "Blodig afføring kommer fordi det bløder et sted mellem mund og anus". Derved kan det være indre kvæstelser, for den har sikkert fået et kæmpe slag i maven, og derfor kan der sagtens have været slået hul på noget, som ikke skulle have været, så blodet har sivet rundt. Derfor kan det nemlig godt tage lang tid (14 dage) inden der sker noget!

    Synes bare at det ville være lidt underligt, hvis det var mavesår, da det udvikler sig efter laaaang tid, mere end 14 dage.. Så synes indre kvæstelser lyder mere logisk.


  • #14   25. dec 2010 Rina: Det er korrekt:-) Det kan også være indre kvæstelser.

  • #15   25. dec 2010 stenbukken
    ja, men det var først 2 dage efter faldet.


  • #16   25. dec 2010 Stenbukken: Det er jo netop ikke underligt hvis dyrlægen ikke have opdaget det? Hvis han/hun skulle have opdaget det, skulle han/hun have gennem tjekket hesten, fra mule til numse, indvendigt. Det vil sige, skanning. Hesten kan have set så rask ud, som nogen hest kan, så derfor kan dyrlægen ikke komme frem til den konklusion, da han/hun ikke gjorde det..

    - Det er det, som sker så tit, at hesten ser ud til at have det veldig fint, men faktisk ikke er det. Hesten har muligvis heller ikke selv kunne mærke det, for hvis det er indre kvæstelser, så er det blodet der siver rundet, og det bliver alvorligt efter flere dage, og dyrlægen har synes hesten har set fin nok ud, og var ikke til stede da uheldet skete! Derfor har dyrlægen heller ikke særlig meget viden om, hvor slemt det har stået til, da de fleste heste ejere nogen gange godt kan smøre tykt på, når de fortæller noget der er sket. (dette har min dyrlæge slev fortalt!). Derfor kan de nogen gange godt tænke "det går sgu nok!". Det er dyrlægens fejl, for hvis en hest har landet hårdt på sin mave, er der meget stor risiko for at den har slået sig rimelig hårdt, især når det skete som det skete.


  • #17   25. dec 2010 Husk på at dyrelæger også bare er mennesker. Og at heste er store dyr, der kan være meget svære at undersøge.
    Og husk at det kan komme pludseligt, alle mulige ting.
    Men at et indre organ er blevet skadet ved faldet, eller at den har "stresset" sig selv ihjel, er nok de mest sandsynlige. Og at hesten har mavesår, ser du ikke. Som menneske kan du fortælle, at her er noget der gør ondt, men hesten ved ikke hvordan den skal forklare os det.

    Men som andre har sagt, så snak for guds skyld med nogen om det. Det er en voldsom oplevelse, også selvom det "bare" er en hest du har set dø.
    Jeg ved hvad jeg taler om, når jeg siger, at det kan komme pludseligt, og at det er en god idé at tale det igennem med nogen.

    Hvil i fred.


  • #18   25. dec 2010 Det er jeg ked af at høre .. jeg ved hvordan det er at miste en pony ):
    jeg tror ikke sygdommen er så direkte som vi tror. Så havde dyrlægen nok fundet den.


  • #19   26. dec 2010 Jeg vil gætte på at den har ødelagt t indre organ da den faldt ned i hullet, og det har haft betydning herefter.
    men ellers så syntes jeg du skal få taget prøver osv. af dine heste for at være sikker på det ikke er en sygdom den døde af og så har smittet dine


  • #20   26. dec 2010 jeg mener uden at være sikker at dyrlægen sagde at det ikke var friskt. det var en bladning af stort og blodrødt

  • #21   26. dec 2010 nej, han blev begravet.

  • #22   26. dec 2010 Begravet? Må man godt det?

  • #23   26. dec 2010 Ballonfisken:
    Nej, det er faktisk ulovligt at begrave heste, men hvad folk ikke ved, har de ikke ondt af.
    Og desuden gør nogen de særeste ting for at slippe for at ringe til DAKA. Vores naboer var for nyligt udsat for, at nogen havde lagt et dødt føl i deres skov for at slippe.


  • #24   26. dec 2010 ja det er ulovligt. men han fik den smukkest grev, hvor ejeren ligger blomster på til ham. jeg syntes det er helt iorden at de gør dette.
    jeg var selv med til "begravelsen" af ham, og et syntes jeg var en go måde at sige farvel på


  • #25   26. dec 2010 Team Nullerdut
    Det synes jeg altså er lidt klamt. Ja undskyld ..
    Min pony betød da også virkelig meget for mig, men vi ringede da til Daka .. For det er altså ikk så smart. Hvad hvis nogle køber gården på et tidspunkt, og så graver ud til et lille hus eller noget. Så finder de sådan et hesteskelet ..


  • #26   26. dec 2010 At han bløder fra næsen, kan sagtens være slangen. Hvis han har hostet eller trukket hovedet tilbage eller op, så kan der godt gå hul.

    Men som de andre siger, så kan der godt gå noget tid før det ses, hvis hesten har indre blødninger.

    Men en yderst ubehagelig oplevelse smiley Husk at få snakket med nogen om det, det er vigtigt.

    R.I.P.


  • #27   26. dec 2010 Katja
    mange tak. jo han strittet imod, men jeg forstår heller ikke hvorfor dyrlægen ikke bedøvet ham inden han gik igang med at proppe den slange op i næsen på ham, jeg ville da også stritte imod


  • #28   26. dec 2010 okay, så forstår jeg bare ikke, at han kunne se det gik mere og mere ned af bakke med den, hvordan i alverden han så bare kan køre sin vej, og lade hans ejer og jeg stå alene tilbage med ham, og ikke vide vores levende råd om hvad vi skal gøre, andet end at vente på hvad dyrlægen finder ud af, med den lorte prøve.

  • #29   26. dec 2010 Rip. Og stakkels jer, at i fik den oplevelse med som det sidste minde.
    Jeg tror helt klart dette skyldes den fald ned i kælderen. Heste er sarte dyr, og der kan sagtens være gået hul eller blevet trykket noget inde i hesten, som dyrlægen ikke har kunne se. Du skriver selv i fik dyrlæge ud 2 dage efter faldet ned i kælderen, og her kunne de ikke se noget. Der både fordele og ulemper ved så sent et opkald. Dyrlægen kan så måske ikke se hvor hesten virkelig har fået trykket, og de kan ikke straks behandle den mod stress og smerter. omvendt er hestens adrelin så højt, at man ofte først langt senere ser hvor ondt den har.

    14 dage efter sådan et fald, hvis i intet andet har obseveret så vil jeg som sagt klart som flere andre sige dette er skyld i dens død. og ikke en eller anden smitsom virus.
    Jeg ville nok hvis jeg havde pengene, bedt om en obduktion evt. sendt den ind til kvl. Så de kunne se hvad der var galt med den. Få at få en ordentlig forklaring.
    Syntes klart i skal skifte dyrlæge, for havde hesten det så dårligt, skulle dyrlægen efter min mening sige nu giver vi den fred. dyr skal ikke lide hele vejen ind i døden, så sørgeligt. den skulle have været aflivet.

    Øv øv og trist og sørgeligt for jer og den stakkels pony. Håber dyrlægen har lært af det, og reagere bedre næste gang. For dette er ikke et ok udfald efter min mening.


  • #30   26. dec 2010 Tina C: Nemlig!! Det er det samme jeg mener. Det er så sørgeligt:-(

Kommentér på:
han overlevede ikke.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce