{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

gode råd med evt. roepiller ell. mas {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har før søgt lidt hjælp til anbefaling af foder herinde. vi er flyttet til ny stald hvor foderet består af Byg/havre og så halm og wrap, hun fungere umiddelbart rigtig fint på det foder dog syntes jeg hun er en anelse svær at holde ordentlig foderstand på. og hun har hverken orm eller fejler andet, men hun taber sig meget hurtigt hvis jeg ikke har et vågent øje med hende og hun har så tilmed osse altid mens jeg har haft hende været rigtig dårlig til at sætte vinterpels, (har fået afvide at det er meget typisk for travere, har dog aldrig selv set det men min har nærmest sommer pels stadig) Jeh har prøvet at google en masse me syntes jeg bliver mere forvirret end noget andet da der er fordomme og fortalere for alt, men tænkte på om det evt ku være en ide at give en lille smule roepiller eller lidt mash et par gange om ugen ekstra for hulden og pelsens skyld. men har ingen erfaringer med dette andet end jeg har hørt for og imod disse. Men hvad er jeres erfaringer med disse og hvad gør de lige præcise godt for? har læst mig frem til at mash kan være godt for huld, pels dårlige hove osv, og at roepiller er gode for fordøjelsen (opløste) men hvad siger i.. håber at høre fra jer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd med evt. roepiller ell. mas
  • #1   29. dec 2010 Jeg brugte mash til min - hver dag. Hun fik bare en lille portion efter tur, fungerede fint, hun elskede det!

  • #2   29. dec 2010 umiddelbart, så vil det give dig et bedre resultat at give f.eks lidt melasse (men det er skidt for tænderne) ..og så undrer jeg mig over du siger de får byg/havre -får de intet tilskudsfoder? for så kommer de da til at mangle vitaminer/mineraler. hvis de får valset byg, så bør det give bedre huld. -uvalset byg er egentlig ikke noget særlig godt fodermiddel, da skallen er for hård til hesten kan udnytte foderværdien, som faktisk er højere end i havre.

    mth. pelssætningen, så kan det være en rigtig god ide med tilskud af E-vitamin. det er godt både for pels og immunforsvar, -men koster en krig. 500ml koncenterert E-vitamin koster omkring 1000kr. og en stor hest skal ha omkring 6-10ml dagligt.

    mth. mash, så er det slet ikke så ringe, og kan hjælpe med opbygning af huld. roepiller derimod er ikke godt til det du skal bruge, da det roepiller gør, er at give fylde i maven, så den har noget at arbejde med, og dermed styrker fordøjelsen, -men hvis den får nok hø/wrap, så er der slet ikke behov for den slags. -roepillerne går nemlig også iind og giver mæthedsfornemmelse, og det har du jo ikke brug for hvis den netop tendenserer til at blive i for dårligt huld.


  • #3   29. dec 2010 Mine få roepiller hver dag, da det er meget godt til deres mavefunktion. Dyrlæger anbefaler at man bruger det i hestenes foder ssammen med noget andet foder, alt efter man selv ønsker. Husk de skal udblødes

  • #4   29. dec 2010 jeg har 1 eksempel på hvad vi fodre traveren som står i vores stald ( min venindes traver og stald) hun får ca 1600 gram opblødte roepiller, 500 gram fiber musli power fra Dangro.. og 300 gram lucerne med olie.... om morgenen... halm på folden når de er ude.... til aften får hun samme portion krybbefoder plus vitaminer... halm og wrap i boksen. :0) og hun holder huld her til vinter.... det skal så lige siges hun går med et bucas dækken, som kan klare frost ned til minus 20 grader... da hun ellers bruger for meget energi for at varme kroppen op, og hun er en lille frysepind.... men ellers fungere hun fint. Har stadig masser af energi og krudt i MÅSEN :0)

  • #5   29. dec 2010 tak for alle svarende smiley
    Gitte T : de får hvalset byg og havre der hvor vi er flyttet hen, kan godt se hvad du mener med vitaminer de kommer til at mangle, er der noget som så ellers ville være godt af vitamin ting udover det dyre E vitamin du nævnte smiley
    Maria N: min traver går med et tykt dækken på 400g, fordi hun ikke kan holde varmen heller og bruger for meget energi på det og taber sig så osse af den grund, jeg har ellers været meget forsigtig med dækken gramne for netop ikke at ødelægge muligheden for lidt vinterpels, har først lagt de forskellige dækkener på efterhånden som hun har haft brug for det, og ikke for at pylre, da hun osse er lidt af en frysepind over for vind og vådt vejr.


  • #6   29. dec 2010 ville de der vitastiks (tror jeg nok de hedder) være en ide at give ud over Hvalset byg og havre. tænker om det er lidt bedre at give hende vitamin tilskud, for byggen gør vel at hun begynder at tage lidt på, jeg har kun stået i den nye stald siden onsdag den 22, men jeg bliver så nervøs når mulen taber sig

  • #7   29. dec 2010 jeg ville købe racing minerals... 25 kg koster ca 256 kr. og så give hende det i foderet.. det er billigere i det lange løb, og sikkert også nemmere.. og du har til flere måneder.
    hvis det var min hest, ville jeg helt droppe al det byg og havre... det er alligevel energi som kroppen ikke kan optage ordentligt.. hvorfor ikke købe et godt fuldfoder i stedet, i kombination med roepiller fx.. og masser af hø eller wrap.. eksempelvis kan du give hende olie, som fedt tilskud.


  • #8   30. dec 2010 Kan anbefale gratis dyrlæge foderrågivning ved hippolyt.dk
    Du kan få det foder din hest lige mangler og være dækket ind..
    Bruger det selv.


  • #9   31. dec 2010 en god og billig løsning på vitaminproblemet kunne være vintervitaminer fra tjørnehøj mølle. det er "godbidder" og en spand koster 300kr, og kan holde ca. 3-4mdr til en hest. -så det må siges at være billigt.
    mth. huld kan du også med fordel tildele en dl. olie over dens foder dagligt. du behøver ikke købe soyaolie, da de rapsolier vi i dag har tilgængelige er lige så funktionelle, da det nu er dobbeltlave sorter man benytter, (før i tiden var raps giftigt, men det er det ikke længere da de har genmanipuleret sig ud af giftstofproblematikken)

    hvis du har nogen foderanalyser af de fodermidler du har tilgængelig kan jeg godt forsøge at lægge dig en foderplan ud fra de ting du har til rådighed. og selvfølgelig data på hesten, som vægt, alder, brug og ønsket huld (tage på, tabe sig eller holde huldet). (jeg lægger normalt til kvæg, da det er mit primære fagområde,) men sammensætningsmæssigt er det de samme grundregler. -hvis ikke du har analyser er det nødvendigt at vide om det er vår eller vinterbyg, hvilken landsdel, og tørstofprocenten på wrappen, så kan jeg gå ud fra standardværdierne i dit område.


  • #10   4. jan 2011 Min traver lever på opløste roepiller, lucerne med olie og racing minerals, ca 10 kg hø og det halm han nu spiser fra strøelsen. Han står i løsdrift uden dækken og har godt med pels, er dog lidt til den runde side pga hø´et. Sidste år fik han en musli blanding uden stivelse og der lagde han næsten ingen vinterpels, så derfor måtte han gå med dækken.

    Tror dog ikke at roepillerne har hjulpet til med en god vinterpels, nok mere vitaminerne og den gode hø vi har fået hjem i år.


Kommentér på:
gode råd med evt. roepiller ell. mas

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce