2 spørgsmål dilemma {{forumTopicSubject}}
Ja, vidste ikke helt hva jeg skulle skrive i overskriften, da jeg har to vidt forskellige spørgsmål.
1. Rent fakta- føl må ikke få helhavre, da de ikke kan nedbryde det i deres fordøjelsessystem. Men hvor gammel skal hesten være for at kunne "tåle det"?
2. Nu til et andet spørgsmål. Jeg har min lille hingstebasse opstaldet et skønt sted, hvor jeg og hesten trives helt perfekt. Men desværre har regeringen vedtaget lov om at fratage su-rabat på periodebuskort(har 55 km i bus), så det er pludseligt dobbelt så dyrt, så har simpelthen ikke penge til at blive ved med at have ham der i længden. Så når han engang bliver kastereret er planen at flytte ham til et opstaldningssted tæt på min bopæl, men der er intet sommergræs. Så han skal uanset hvad flyttes på sommergræs. SÅ HER KOMMER SPØRGSMÅLET: Vil det være synd at flytte ham hvert år i sommerperioden og tilbage til opstaldningsstedet i indbindingsperioden? Altså det bliver to faste steder. Er det synd eller sundt på den måde, at han får oplevet noget, og kommer ud og oplever andre steder/heste og derfor ikke så afhængig? Vil gerne høre jeres meninger?
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 66 Svar: 639
jan 2008
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 9 Emner: 169 Svar: 391
sep 2006
sep 2006
sep 2006
sep 2006
okt 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 84 Svar: 467
Jeg forstår godt din bekymring :o) Det at flytte sin hest hele tiden - ser vi mennesker som knap så hyggeligt fordi det skaber utryghed hos os selv - fordi vi ved hvilken kampe de skal igennem hver gang de bliver lukket ind i en fold med andre heste - som for det meste allerede har fundet deres plads i flokken.
Os med små føllebasser, syntes jo det er syndt at de skal "moppes" hver gang. ;o) og at de andre er efter dem.
Men egentlig tror jeg kun at det vil gøre hesten stærkere på længere sigt - da de lære at være sociale og at tage hensyn og at omgås ander på en naturlig måde. Hvis du har et fast sted til ham og så sætter ham på sommergræs - tror jeg det er okay - faktisk tror jeg at din hest vil elske at går sådan et sted hele sommeren. :o) Og så lære den jo også noget ved det - evt. det at køre i trailer :o)
sep 2006
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 49 Heste: 8 Svar: 389
Og har fået 5 föl. De har altid spist hel havre, og ingen af dem har/- eller fejler noget.
Det ene år foldede min hoppe endda på et stutteri, og det eneste de fodrede med der, var hel havre (+ vitaminer) og en masse go hö.
Deres heste, föl, plage og ungheste så fantastiske ud, og de prästerer altid max (väddelöb).
Og hvis i "roder" lidt rundt i hestens efterladenskaber - er det kun havrens skal der ligger tilbage - alt indeni er nedbrudt.
Ja - der er selvfölgelig altid undtagelser, men mange gange er det fordi hestens tandsät er for ringe.
Mine plage har altid kommet på sommergräs - og her blir de kört godt 45 km väk, til et super gräsningsområde.
Det er så läkkert at sende en plag väk for sommeren, og så få den hjem igen til efteråret.
Både fordi der kommer lidt ro på i stalden, og så udvikler den sig enormt i löbet af de få mdr.
sep 2006
jul 2009
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 34
fodre du med hel havre der er ikke den store forskæld og mit føl og min frieser lever super holder godt gang i maven levere på banen og holder super form og de kan Næsten holde varmen i denne vinter
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 151
der er efterhånden lavet SÅ mange undersøgelser der viser hvor dårligt hesten udnytter havren og hvor dårligt det er for dem i maven/tarmen. det giver også fejlgæring i maven og er medvirkende til mavesår (hvorfor mon en hest med mavesår slet ikke må få havre eller anden stivelse overhovedet?)
og kan slet ikke forstå hvorfor man vælger at give sit føl/plag havre når der er videnskabelige beviser der siger det bare ikke er godt, og hvorfor så satse på om man mon får en hest uden eller med vækstproblemer, når man selv kan gøre noget ved at mindste det så meget som muligt gennem fodringen.
at man altid har brugt havre gør jo ikke at det er mere rigtigt af den grund, man viste jo ikke bedre dengang, og havde ikke de redskaber man har i dag til at undersøge hvad det gør for hesten. og havde måske slet ikke andre fodermidler, så det var det man havde og selv kunne dyrke og derfor det man brugte.
sep 2006
jul 2007
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 2 Svar: 58
Det er forskelligt fra person til person hvad man syntes er rigtigt, og forskelligt fra hest til hest hvad den kan tåle og hvad den ikke kan (: .
sep 2006
2 spørgsmål dilemma
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside