{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Foderplan, kom gerne med erfaringer.. {{forumTopicSubject}}

Fakta:

Dansk Varmblod
2 år
Hingst
10 kg wrap om dagen + 2 - 3 kg hø

Planen er han skal på Tjørnehøj Mølle Müsli + lucerne

Min plan (fordi han får MONSTER meget grovfoder) er:

400 gram TM müsli 2 gange daglig
400 gram lucerne (ikke ren lucerne + olie og majs mener jeg) - også 2 gange daglig
150 gram roepiller 1 gang dagligt

hvordan lyder det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foderplan, kom gerne med erfaringer..
  • #1   27. jan 2011 jeg har et foder program jeg kan prøve at lægge din plan ind der og se om det siger go for det hvis du vil have det??

• #2   27. jan 2011 ja da - meget gerne smiley

• #3   27. jan 2011 okay jeg gør det lige...

• #4   27. jan 2011 bare skriv en Privat besked til mig

• #5   27. jan 2011 tjørnhøj har mange musli blandinger hvad for en er det du bruger

• #6   27. jan 2011 Heste Müesli Breeder

• #7   27. jan 2011 du må osse gerne prøve med müsli champ, det har dyrlægen overvejet at anbefale (han er en anelse svær at fodre på)

• #8   27. jan 2011
    Britta M

jeg har lige smidt alle tal ind i et foder program og han er dækket ind med tm champ

• #9   27. jan 2011 Og er han svær at holde i sul så giv rapsolie.
    Det har >TM´s foderspealist anbefalet mig til mine heste både de gamle som er svær at holde sul på og de yngre som er tynde og svære at fodre op uden af risikerer en forfangenhed fordi de skal have så meget foder.

• #10   27. jan 2011 ifølge den nye plan han har fået lagt er han dækket fuldt ind ved 800 g. om dagen + wrap og lidt specialolie (kobber og jern)

• #11   27. jan 2011 Laudino er osse lidt et problem til tider

MASSER af fuldblod, varm i temperament, og hingst, og ALT for mange hormoner

Desværre er der ingen plagfoder der passer til ham, uden han skal have mere krybbefoder end man anbefaler.

dog blander jeg lidt Fase 2 i hans mad

• #12   27. jan 2011 kigger lige med

• #13   27. jan 2011 Dit foderprogram er vel PC-horses fra landcenteret for heste ik`?

• #14   27. jan 2011 jep det er pc horse

• #15   28. jan 2011 jeg har givet 600 kr for 6 mdr og ja man kan selv lægge foder ind, men det tager bare lang tid..

• #16   28. jan 2011 hvis bare det er muligt at finde alle tal så kan man godt lægge det ind

• #17   28. jan 2011 Meldgaard: Har du overvejet Suregrow fra Brogaarden? Der er et lavt stivelsesindhold i (15%). Det er super godt til heste i vækst, avlshopper og hingste... Suregrow og lucerne og evt Linamix, der er super til heste i vækst og generelt bare godt for alle, da det indeholder Omega 3 fedtsyrer.
    Det lyder til, at du skal holde dig fra foder med korn i. Der er korn i de fleste müsliblandinger.

• #18   28. jan 2011 det virker ikke til Laudino, og han bliver ikke dækket ind som han gør ved TM champ

Generelt skal han bruge meget energi, og en del protein + han stofskifte er højere end normalt.

Almindelig brogaarden (som du nævner), har han tidligere tabt kraftig vægt (selvom man følger deres foreskrifter), er der ikke korn i, vil han slet ikke spise det.

• #19   28. jan 2011 en plag skal slet ikke have korn!

alle videnskabelige undersøgelser og agronomer (dem der er uddannet i fodring) siger at et føl/plag slet ikke skal have korn. det kan give vækstforstyrrelser og en hest har desuden meget svært ved at omsætte kornet (du kan risikere de taber sig i stedet for at tage på)

du skal give noget der har et lavt indhold stivelse (korn) og så mange fibre så muligt (fra bla wrap/hø som jeg kan se han får fint af smiley

han skulle være mere end rigeligt dækket ind med protein fra wrappen. jeg ville give fiberpiller (som feder) og et vitamin tilskud (bruger selv horselux easy som også er lidt "foder", indeholder bla. lucerne og kun meget lidt stivelse og sukker)

tm. breeder er FYLDT med korn og sukker og er efter min mening slet ikke egnet til især ungheste.

hvis du vil fodre med tm så er horse balance eller super plus god, den ene er i pilleform og den anden musli. og begge uden korn (skulle indeholde ca det samme)

der skal de have omkring eller knap 1 kg pr dag og er dækket ind med vit/min. det indeholder dog ret meget protein, så vil være bekymret for at han fik overdosis af protein når han får den mægde wrap også. men meget hellere det end korn smiley

• #20   28. jan 2011 hvis du læser længere oppe er det også TM champ han skal have

og det nytter ikke at fodre ham med piller, når han ikke vil spise det, fiberpiller får han i maden

og et foderprogram og en foderkonsulent du selv snakker om har lagt denne nye plan for ham:

800 G. TM champ
    150 (tørvægt) fiberpiller
    9 - 10 kg wrap

om dagen, og så er han dækket ind, jeg er sådan set lidt ligeglad hvad andre ungheste kan, og ikke kan, for Laudino vil ikke æde pillefoder, og så er der garanti for han taber sig

• #21   28. jan 2011 Men så vidt jeg ved fodrer i ikke med fiberpiller, og dem vælgr han til tider ikke at spise.

og den diskution med hvordan Laudino så ud, tager jeg ikke igen, den har vi fået sat punktum for, også fra uvildig dyrlæge... inden i fodrede på ham

• #22   29. jan 2011 champ indeholder også stivelse, men nej ikke så voldsomt meget som breeder, så den er ok.

har endnu ikke hørt om en hest/pony som ikke kan lide fiberpiller. så din hest må være den eneste hvis den altså ikke får fiberpiller?? hvis det er 150gfiberpiller du mener så er det ikke meget og gør ikke nogen forskel. jeg ville give min. 1 kg om dagen hvis han skal tage på.

det er kun nødvendigt at opbløde dem ved mere end 500g pr måltid

• #23   29. jan 2011 Jani P

Som du kan se længere oppe i tråden er det, er foderprogram som har dikteret det, at får han den mængde foder er han dækket ind, energimæssigt og ernærringsmæssigt.

Jeg opbløder altid fiberpillerne, just in case.

Maja, som du kan læse i det jeg giver ham, er der osse fiberpiller, men blandet virkelig meget i hans foder, så han ikke kan sortere

• #24   29. jan 2011 Jani P - det er heller ikke anbefalet nogle steder at heste skal have mere end 2,5 kilo krybbefoder, og faktisk siger de mindst muligt.

Wrappen har jeg fået at vide at mette og rené, hvor meget han får, og derfor får han det samme mængde wrap

• #25   29. jan 2011 10 KG wrap er det han får nu

derudover kommr der hø oveni (det smider de ind om morgenen)

Det andet foder er delt ud på 2 gange, naturligvis får han olie i, og Alfa A m. melasse så hans typpe tid og foderudnyttelse bliver bedre.

• #26   29. jan 2011 Joan K - hvis jeg kan se Laudino ikke trives med den nye foderplan, trapper jeg jo op i foder, det siger vel sig selv

• #27   29. jan 2011 trappes ned i foder? - ifølge jer får han 10 kg wrap, det får han osse herovre, + hø (4 - 5 kg) ekstra han kan gumle om morgenen

så får han det jeg har skrevet længere oppe, olie, og lucerne med melasse.

Hvad hedder det i fodrer ham med (pillerne i fodervognen)?

• #28   29. jan 2011 en hest der får 10 kg wrap OG 4-5 kg hø, plus knap 1 kg foder. skal virkelig fejle noget meget slemt hvis den bliver tynd af det.

det er altså grovfoderet hesten skal leve af og ikke krybbefoderet!

de fleste heste kan leve af wrap/hø og vit/min.

mine får 8-10 kg wrap og 750g foder (den gamle jeg har får 450g mere fiberpiller)
    og de er for tykke, især ham der får mindst.

hvad er dog jeres begrundelse for at hesten vil blive tynd af det?

• #29   29. jan 2011 ok, hvis den er vant til samme mængde wrap og hø og foderet indeholder samme FE, det som den fik førhen og skal have/får nu, så skal der selvfølgelig ikke være mindre FE nu end før.

men umiddelbart burde den altså få nok, men igen kender jeg ikke dens fortid og kan så ikke sige om det er mindre FE den vil få end førhen.

linamix er super godt til at fede op og kræver ikke voldsomme mængder.
    ellers gentager jeg mig selv igen med fiberpiller. gerne 1 kg eller mere hvis de skal fede. og fordelt på 2 måltider er det ikke nødvendigt at bløde op (måske det vil hjælpe på at han vil spise det)

• #30   29. jan 2011 Joan K - jeg tror jeg kender hesten bedre end du gør, og så vidt vides handler det om FE værdier, og når FE værdien IKKE bliver sat ned, skulle hesten helst ikke tabe sig

og jeg siger det endnu engang, han tog på i vægt INDEN i begyndte at fodre ham, og jeg kunne sagtens se han havde tabt sig, men både jeg og Dyreværnet, som nogle meldte mig til, konstaterede han ikke fejlede noget, så la nu vær med at famle i blinde og komme med beskyldninger, jeg har undersøgt FE værdier for det nye foder, og kender foderenhederne i det nye wrap han får + værdien for det hø han også skal have. - ud fra den udmåling for han 5,8 FE fra foderet og 3,2 FE fra wrappen, og 1,8 FE fra høet.

Så la vær med at udtale jer om hvorvidt min hest kommer til at tabe sig, når ikke aner en dyt om det.

• #31   29. jan 2011 med så mange FE så lyder det altså også til at han får hvad han skal.

• #32   29. jan 2011 det får han osse.. - men når man kommer med beskyldninger uden at ville have forklaringer (hans FE forbrig er blevet kalkuleret til cirka 6,2 - 3 stykker)

Men hvis de syntes det er morsomt er det jo godt nok smiley

• #33   30. jan 2011 Joan K - tror også jeg kan ringe til dyreværnet og gi dig en opfriskning på hvad de sagde.

Og fulgte du med i den sag, fortalte jeg også hvorfor han så sådan ud, men desværre talte jeg til en mur af stædighed, som insisterede på at spilde dyreværnets tid.

Og i mit fotoalbum af Laudino ses det også hvordan han tager på, så snart han havde græs nok (og det vat efter den store DV og juman blev flyttet).

Jeg er udemærket klar over hvordan han SÅ (i datid) ud, men hvordan du kan blive ved med at grave i fortiden og bruge det som argument for fremtiden fatter jeg ikke.

• #34   30. jan 2011 Tusind tak fordi du er gået fra et saglig spørgsmål omkring fodring til at gå efter ejeren af hesten, der skal have fodret.. det satme imponerende..

Men når man mangler argumenter, så går man jo under bæltestedet, som sidste krampetrækninger.

Så tak for dine super urelevante angreb på ejer, istedet for indput omkring fodring af den hest, du tydeligvis osse bekymrer dig over, forståeligt, han er osse en fantastisk hest

Kommentér på:
Foderplan, kom gerne med erfaringer..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce