26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Hvad havde du valgt / gjort? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen - håber de af jer, der har vinterferie, nyder den ligeså meget som jeg gør
!
Når men det er nu ikke dét det skal dreje sig om i denne omgang... Det skal dreje sig om skole og om min drægtige hoppe.
Jeg går i 2.g på gymnasiet - og vi skal derfor, som de fleste andre studerende, på studietur - hele klassen og et par lærer. Turen går til Berlin - eller det gør den for de andre. Ikke for mig - jeg har nemlig valgt, at blive hjemme, da min hoppe er sat til at fole den dag vi skulle afsted på turen og det har jeg det sådan set helt fint med.. Selvfølgelig ville jeg gerne med - men hellere gå glip af voes studietur end ikke at være tilstede når min elskede hoppe føder sit føl.
Sagen er den, at vores lærer allerede i starten af året skulle vide, om jeg skulle med. Jeg meldte klart ud, at hvis det var den måned hvor min hoppe skulle fole, ja så ville det ikke være muligt for mig at komme med. Jeg havde håbet at jeg måske kunne hoppe med måske med en måneds eller 14 dages varsel - så kunne en dyrlæge have tjekket hende eller det kunne jo ligefrem være, at hun folede 1½ uge før tid og så ville jeg jo kunne tage med. Men han skulle vide det allerede dér - og jeg må 'tilstå', at jeg overhovedet ikke har tænkt i alternative løsninger. Allerede dagen efter gik jeg op til rektor og snakkede med ham - og han sagde god for, at jeg ikke tog med (når ikke man tager med på div. skoleture, skal man have skolefri - altså tilladelse til ikke at møde op).
Problemet ligger blot i, at samtlige klassekammerater har været efter mig lige siden jeg sagde, at jeg ikke skulle med. "Det er jo bare en hest", "hvorfor skal du ikke med?", "hvad nu, hvis hun slet ikke foler den uge", "hvorfor kan dine forældre eller din underviser ikke bare være tilstede - det må da være godt nok", "er der ikke nogle andre, som kan tage sig af det - studietur er jo kun én gang i dit liv" - og jeg må indrømme, at jeg er ved og være godt træt af dem - for <i>nej</i>, det er <b>ikke</b> godt nok, at min underviser eller mine forældre kunne tage sig af det, og <i>nej</i> det er ikke "bare" en hest, men miin mest elskede veninde, og i det hele taget er det som om, at folk simpelthen ikke forstå at det er <i>mig</i> der skal stå til ansvar, hvis der går noget galt under fødslen - det er <i>mig</i> der har sat det her i værk - det er ikke noget min hest har <i>valgt</i>. Jeg har altså selv planlagt det her lille føl, og jeg har været med hele vejen - selvfølgelig er det også mig ansvar, at folingen forløber glat og at både min hoppe og det nyfødte føl klarer skærene - og <i>hvis</i> noget skulle gå galt, er det altså </i>mit</i> ansvar at finde ammehoppe eller 'reserveføl' - ikke mine forældres, ikke min undervisers, ikke min hoppes - men <i>mit</i>.
Ja, det er da i hvert fald sådan jeg selv ser på det, men går jeg i virkeligheden lidt for meget op i det :s ? - Det synes jeg helt bestemt ikke selv - men når alle ens næreste kammerater, veninder og familiemedlemmer (endda min mor!) går og siger, at jeg har valgt fuldstændigt forkert, ja så bliver jeg altså en smue trist... Det er lidt som om, at de slet ikke kan se hvorfor det betyder så meget for mig, at mine heste har det godt og at de begge klarer det her uden skavanker eller at de har forstået hvor meget jeg har lagt i det her - samt at det jo faktisk er rigtige, levende væsener det handler sig om - og det her nye føl skal også have en god start på livet - hvilket er utrolig vigtigt for mig (og nok også var en vigtig faktor da jeg valgte at sige 'nej' til studietur).
Ja, undskyld det blev så langt, men nu vil jeg bare gerne høre hvad i andre havde gjort i en sådan siteuation?
Studietur eller foling?
Knus F&F
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 643
Du har træffet dit valg ud fra de omstændigheder der nu var. Jeg ville have gjort det samme
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Betina S: Det er jeg glad for at høre... det betyder jo også bare ALT for mig, at det her føl (og min hoppe selvfølgelig!) kommer godt ud af det hele - og specialt at føllet får en god start på livet
apr 2008
Er glad for at høre, at der også er andre som bliver hjemme tiden op til
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
apr 2008
apr 2008
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 48
Du har valgt at tage ansvar for det projekt du selv har valgt.
Hatten af for dig.
Der kommer mange gode ture og rejser i dit liv, med kammerater og kærester, der er masser af tid.
MVH. :0)
apr 2008
jul 2007
Følger: 53 Følgere: 59 Heste: 14 Emner: 321 Svar: 1.019
frem for at ville til alt mulige fester og koncerter osv. hele min sommer er reseveret til mine heste
synes helt klart du har valgt rigtigt, og dem der er dig imod, kender ikke det magiske forhold du har til din hest
apr 2008
Men ja, du har nok ret - de fleste ser det jo nok kke helt på samme måde som jeg gør
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Jeg ville heller aldrig lade min egen være alene om sådan noget
Nu skal min egen måske ifoles til foråret, og når det blir tid, vil jeg helt klart smide alt hvad jeg har i hænderne for at være der for hende!
Synes du har valgt rigtigt
Og der skal nok komme andre ture til udlandet ;D
jul 2007
Følger: 53 Følgere: 59 Heste: 14 Emner: 321 Svar: 1.019
men hvis der er noget med hestene, så melder jeg fra.
engang blev min hest (Duchess) kolik syg og jeg blev hos hende hele natten, og måtte melde fra til en vens fødselsdag, istarten blev de lidt sure de andre, men til sidst forstod de at jeg måtte være der for min hest, mit ansvar
og det er begyndt at gå op for mange i min vennekreds hvor vigtigt det egentlig er at være der for hestene, og hvor meget man holder af dem.
- synes stadig du har valgt helt rigtig
min shetlænder er sat til at fole den dag der er det der ABC- Beachparty
og der er mange af pigerne der vil ha' mig med, men jeg takker nej, hvis jeg ka' se hun er oppe over at fole
apr 2008
Og ja der skal nok komme massere af ture til udlandet - skal på tøsetur til Spanien (hvor vi skal besøge en fælles veninde) til sommer. Og ligemeget hvad havde det jo heller ikke haft den helt store betydning - for præcis som du skriver "Jeg ville heller aldrig lade min egen være alene om sådan noget" - jeg kunne heller aldrig drømme om sådan at 'efterlade' Flicka i sådan en siteuation
apr 2008
- Giver dig fuldstændigt ret.. Vi har jo selv valgt at tage ansvaret for hestene, og hvis ikke vi kan fuldføre dét arbejde 100%, ja så er det nok ikke egen hest man skal have
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 57
Jeg havde valgt det samme, især hvis jeg ikke havde andre hestekyndige familie medlemmer at trække på.
Det er ærgerligt at dine studie kammerater ikke forstår dig, men hvis deres hobby ikke indebærer at de tager ansvar for ret mange andre, end dem selv - så kan man næsten heller ikke forvente det af dem.
Så jeg synes du skal være glad og ikke mindst skide stolt over dit voksne valg! Held og lykke med folingen - jeg er sikker på det går lige efter bogen.
apr 2008
Og ja, jeg håber da det helle kommer til at gå som det skal - indtil videre har alt i hvert fald 'kørt på skinner', så det må da hellere end gerne fortsætte sådan
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 16 Emner: 108 Svar: 406
Du får masser af muligheder i dit liv til at tage ud og opleve verdenen med dine venner og der kan du helt sikkert planlægge det meget bedre så det ikke falder sammen med andre ting.
Det er så dejligt at høre hvor højt du elsker din hest og ikke lader dig bukke under for gruppe pres. Hvis ikke de kan respektere dit valg tror jeg ikke helt de har lært dig rigtigt at kende? Bare en lille tanke fra min side..
apr 2008
Altså vi er utrolig meget forskellige på rigtig mange punker - og det hele ender jo nok med, at jeg ser dyr på en helt anden måde end de gør - og specialt mine heste, men det ændrer jo ikke på, at nogle af dem er mennesker jeg har kendt, og som har været mine nærmeste venner, siden jeg begyndte i børnehave / folkeskole - og jae. Dét her punkt med mine heste, kommer de nok aldrig helt til at forstå - og sådan skal det jo nok bare engang være
- det må også være svært for dem gang på gang at blive valgt fra pga en hest - så jeg kan egentligt godt forstå dem
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
(moderkagen var bristet i mon hoppes tilfælde)
apr 2008
- Jeg er heller ikke i tvivl om, at jeg ikke kommer til at fortryde det her overhovedet
¤ Stald Esmann ¤ : Puha det lyder ikke godt - jeg har også overvejet hvad jeg skal gøre op til folingen (med folealarm / kamera). Håber lidt det er så varmt så jeg kan ligge på den anden side af løadriften, men nu må vi se
maj 2008
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 10 Emner: 32 Svar: 548
Min hoppe skal fole midt i juni og lige præcis der har alle mine veninder fra gym planlagt at tage til spanien, og de havde virkelig også regnet med jeg skulle med. der kom også en masse kommentare om hvorfor den ikke bare kunne klare sig selv eller om der ikke bare er en anden der kan være der osv...
Da jeg så sagde at jeg var da træt og ked af jeg ikke kunne komme med, fik jeg så slynget i hovedt at det var jo min egen beslutning og det var jo mig selv der havde valgt den måde at leve på.. da jeg så spørger ind til hvad hun præcis mener med det ? svarer hun bare at jeg selv havde besluttet at leve et kedeligt liv..
Men altså jeg blæser bare højt og helligt på det, hun har aldrig haft noget med heste og gøre, så når hun ikke ved ikke hvordan det ville have været og hvad hun er gået glip af
apr 2008
Men ja, du har sikkert ret - de aner jo ikke hvad de går glip af ved ikke at have en hest
maj 2006
Følger: 94 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 69 Svar: 398
Men jeg vil så samtidig sige at man kun oplever den studietur en gang, og jeg vil aldrig nogensinde have undværet min
- Trine
apr 2008
Mange tak for svar
maj 2006
Følger: 94 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 69 Svar: 398
Men hvis jeg ikke havde været på studietur før, og min hest skulle fole, så var jeg også blevet hjemme, jeg tror det er fordi jeg har været afsted dengang. Så jeg ved hvordan turen er
Selvtak ! - og held og lykke med din hoppe
apr 2008
Og mange tak
Hvad havde du valgt / gjort?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside