{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

follikler, men ingen brunst {{forumTopicSubject}}

Har en hoppe, som jeg ønsker at få ifolet i år.

I fredags var jeg hos dyrlægen med hende, hvor hun blev tjekket i alle leder og kanter, og hun blev derfor også scannet. Jeg ønskede at hun blev gennemtjekket inden hun skulle ifoles.



dyrlægen scannede en del umodne små follikler i hende, og vi blev enig om at jeg ville køre hende til hingst selvsamme aften.



Han siger at vi skal tænke over at vi ikke bedækker hende den allerførste dag hun er i brunst, men venter til 2 eller 3. dagen. hvilket for mig også er ganske naturligt..



nu Har hun så stået hos hingsten siden fredag aften, men har ikke vist brunst endnu.. hun står ved siden at en hingst, som konstant er klar, men han påvirker hende ikke rigtgt..



hun har aldrig været nem at se på om hun er i brunst, men det har dog været muligt pga lidt blinkeri og sjat tisseri..



Så kom jeg til at tænke på om en hest først kommer i brunst når folliklen er sprunget.. den er vidst 2-5 dage om at modnes, måske viser hun først brunst i næste fase.. Men kan det være muligt at hun slet ikke viser de udvendige brunst tegn??



er mest interesseret i om hun ikke burde vise brunst, også selvom folliklerne er/var umodne??



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  follikler, men ingen brunst
  • #1   28. mar 2011 de kommer i brunst før ægget afgår, og når ægget er gået stopper brunsten ca et døgn efter.

    hvis ikke din hoppe viser brunst, så kunne det være en ide og få hende scannet igen for og se hvordan de så ser ud nu?

    det kan ske at hopper ikke kommer i brunst, og det kan være hormonforstyrrelser.

    måske var det en mulighed dyrlægen sprøjtede hende i brunst, hvis ikke hun selv kom?


  • #2   28. mar 2011 så du siger faktisk, at hun burde have vist brunst, også mens folliklerne er umodne..
    scanner også igen, hvis der ikke sker noget indenfor et par uger, men vi er det ere jo stadig tidligt i bedæknings sæsonen, så afventer vidst lige lidt endnu, inden jeg scanner igen.


  • #3   28. mar 2011 jeg vil også sige, at jeg ville ikke sprøjte i brunst endnu så tidlig på sæsonen.

    jeg læste lige din beskrivelse fra dyrlægen igen, og når han siger der er en del umodne follikler, så tror jeg han mener de ikke er klar til og blive befrugtet???

    de gange jeg har fået scannet har jeg altid kunne få af vide at de ca ville afgå indenfor et vis antal dage, så hvis din dyrlæge kun kan se der er nogle små, så tror jeg ikke din hoppe er lige op over brunst?

    en hoppe har en cyklus på 21 dage ca, så indenfor 3 uger skulle hun gerne være gået i brunst, og med varmen som er begyndt og komme bliver brunsterne også stærkere, så prøv og vent om ikke hun kommer selv.

    jeg har fulgt min egen hoppe tæt sidste år med ægløsning da hun ikke kunne komme ifol der, så vi prøvede og mindske bakterier mest muligt med hun kun skulle have en enkelt bedækning, og hendes ægløsning lå på 6. dagen, og dagen efter var hun færdig med og være i brunst.
    der sagde min dyrlæge, at de fleste hopper havde ægløsning i de tidlige morgentimer, og så ville der gå 12-14 timer før brunsten var slut.
    det passede på min hoppe.


  • #4   28. mar 2011 follikler skal jo have en vis str før de er klar til og afgå, de afgår ikke bare når de kan ses.

  • #5   28. mar 2011 kan det være hingsten ikke er hendes type? ved det lyder åndsvagt men vi oplever det med søerne tit at de ikke vil stå ved den hvide orne og så vil de når den brune kommer forbi. og min svigerindes hoppe ville ikke gå med til en broget hingst kom for tæt på før de blev stillet en fjordhingst i boksen ved siden af.

    så det er jo sjove dyr nogen gange. kan jo også være hun ikke udskiller LH som er det hormon som skal sprænge folliklen?


  • #6   28. mar 2011 er blevet ringet op af hingste holdere at hun nu er gået i brunst.. så det er bare skønt..

    de har flere forskellige hingste, for har før set at nogle hopper bare ikke bryder sig om en speciel hingst.. har faktisk selv prøvet det på en hoppe jeg har haft tidligere.. men i den her situation hvor de har mange hingste, burde det jo ikke ske..

    men heldigvis er alt jo godt nu.. så håber på gevinst i første forsøg... det ville bestemt ikke gøre mig noget at få et sent feb føl eller tidligt marts føl.. smiley


  • #7   28. mar 2011 okay det var jo godt held og lykke med det:)

  • #8   28. mar 2011 det var super:-)

  • #9   28. mar 2011 Takker smiley

Kommentér på:
follikler, men ingen brunst

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce