gået under bagbom :o( {{forumTopicSubject}}
Undskyld hvis det bliver langt :o)
Det drejer sig om min olde, han har været verdens bedste hest at læsse og køre med, men er desvære ikke mere :o(, det startede med at jeg ville kunne læsse ham alene, ellers havde jeg altid en med til at lukke efter os og åben for os, så vi trænede med at blev oppe i trailer, dette gik også fint indtil en dag hvor øjet til bagbom hvad drejet sig så jeg ikke kunne lukke bagbommen op :o( og ved mit forsøg på at få bommen op, gik min dreng i panik og bakkede ud under bagbommen, men nået heldigvis ati sidst øjeblik at få den op inden manken, men han fik en MEEEGET lang hudafskrabning hen ad ryggen og ville bestemt ikke i nærheden at traileren, ej se på den, der gik et år hvor vi sundede os og vi stille og roligt startede op med traileren igen, men kom ikke rigtig nogle steder hen, så fik jeg fat i torben andersen og inden for 5 min gik olde selv op i traileren, stod pænt og der blev lukket bag på ham, men så trænede torben videre på en måde, som jeg synes var forkert og jeg kunne se olde ikke ville stå der inde, blev mere og mere panik, fra at stå roligt, stod han og dirrede og jeg måtte stoppe torben og sige stop for i dag, hvilke han også gjor, fik det desvære en arbejds skade i min ryg, som gjor at jeg ikke fik trænede videre med olde og i sommers prøvede vi at genoptage det igen, men det gik stadig dårligt, han gik op men kun hvis man var bestemt overfor ham og gik med, bare den mindste bevægelse eller lyd farede han baglæns med 110 km i timen, jeg prøvede med mad oppe i traileren, men det er ikke nok til at få ham til at blive i traileren, så holdt han sommerferie og den sidste uge lavede han lige seneskade, som han har stået vinter over med og vi er nu i genoptræning, som går over alt forventninger :o)
Men nu vil jeg gerne høre jeres erfaringer, har I haft en hest der har gjort det samme eller kendt, er de kommet ud at køre igen og hvordan har I gjort det, eller er det helt håbløst at tro at vi kommer til at kørere igen.
overvejer at få en af de der, der kan tale med heste ud og snakke med ham, for jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre, han har så meget i sig og jeg vil så gerne ud med ham, men synes det ser lidt sort ud :o( og kan ikke bestemme om vi skal prøve at træne trailer igen, håber I kan hjælpe mig
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Min gamle pony har også været under bagbommen og fik revet det meste af bagparten til blods på vej til et stævne
Efterfølgende kunne han heller ikke lide at køre trailer, og så snart traileren holdt stille kastede han sig ind mod væggene osv :s
Min venindes pony og ham var BEDSTE venner, og fandt ud af, at hvis han kørte sammen med min venindes pony så stod han pænt og stille og var tryg - men ALLE andre heste han kørte med flippede han ud så snart traileren stod stille og kastede sig vildt ind i væggene og gik i panik..
Fik også lidt problemer med læsningen efterfølgende
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
Jeg havde håbet en lykkelig historie, jeg havde også tænkt tanken med at få en anden hest med op i traileren, men nu er det sådan at han er lidt meget sur anlagt overfor andre heste og de er lidt bange for ham, så ved ikke om det er en så god en beslutning og jeg tør ikke at lukke for ham,. hvis han går i panik det er jo næsten 700 kg hest, ellers er det mig der er en kylling :o(
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 115 Svar: 734
Det er altså ikke en kanariefugl du har med at gøre!!
aug 2008
jan 2007
det er squ da ikke farligt at binde noget for hestens øjne, når man læsser den? o;
Har faktisk set mange bruge den metode med succes
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
sep 2008
Jeg ved, at klikkertræning kan gøre underværker, og det er da værd at prøve, ikke?
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 293
jeg har trænet og trænet, gået op og bakket ud, op igen og ud.... stået og snakket med ham oppe i traileren osv.. jeg har haft ham i nogen år. og det var først sidste år han er begyndt at gå op unden protest og stået stille, os under kørsel. har os haft min hoppe med ham og det beroligt ham lidt.. men idag efter 4år kan jeg køre med ham selv uden problemer os med en lukket bagbom.... det kræver tolmodighed og træning. han skal finde ud af at det ikke gør ondt når han kommer op i en trailer...
prøv evt. at få en hjælper til at hjælpe dig på den måde, at når han står roligt i traileren. så kan din hjælper prøve at tage bagbommen op som om den bliver sat på plads, hjælperen holder den bare i tilfælde af at din hest bakker så kan hjælperen slippe bommen med det samme så det ikke sker igen...
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 115 Svar: 734
Hesten kan ikke se, så hvis den går i panik ville den kunne forårsage voldsomme skader på sig selv og sine omgivelser..
For det andet er det tvang, hesten har ikke noget valg..
Og den for ingen succes oplevelse med det!!!!!
jan 2007
Vestergaard:
Nej hesten kan ikke se noget, men det er jo også derfor man skal stå på hver side og støtte hesten, når den går op.
En ude hvor jeg står hendes pony ville ikke læsses, da vi skulle hjem fra stævne - hendes mor og jeg brugte 1 ½ time på at prøve at læsse krikken, og den nægtede pure (og den plejede at gå lige op) til sdist lagde hun et sadelovertræk over øjnene på den (der self. IKKE sad fast - i tilfælde af, at hesten gik i panik)
Det der skete var, at hesten stoppede op og stod lige og tøvede kort - så opmuntrede hun ham lidt og 3 sekunder efter gik han roligt og afslappet op i traileren, og der har intet været med ham siden :b
Self. skal man ikke BINDE noget fast rundt om øjnene - man skal kunne få det hurtigt af, hvis hesten går i panik eller lignende..
Men har faktisk set mange have succes på den måde - men hvis hesten vælger IKKE at stole på ejeren, når den ikke kan se noget, ja så er det ngoet værre lort, og så gavner det ikke nej
sep 2008
aug 2008
sep 2008
gået under bagbom :o(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside