{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farve på denne skønhed?
  • #1   4. maj 2011 Rød blak / Red dun

Resten må vi nok overlade til Anna F smiley

• #2   4. maj 2011 red dun - dvs. rød med dun gen og ingen cremegen?

• #3   4. maj 2011 altså det er der jeg er i tvivl!! Om blak/dun hænger sammen med et cremegen...

• #4   4. maj 2011 Fx er den her connemara brun blak / dun og ved at den derfor kan avle BEC (cremello/perlino) og palomino så den må da også bære et cremegen...?

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9614

• #5   4. maj 2011 Anne J - Den du linker til er buckskin og ikke blak/dun. Det vil sige at den er brun med et creme gen.

Den som * Stutteri Hauge * Avl af Tinker * viser billeder af, vil jeg mene er rød blak/dun uden nogen form for creme. Hvis der var creme, ville den være meget lysere.

• #6   4. maj 2011 rød blak hos islændere er det samme som cream dun ved shetlændere...

Den viste hest er cream dun
    altså en hest med rød grundfarve + blakgen
    hesten har ål, midtstol og halefjer. manen er tydeligt trefarvet: lys yderst og mørk inderst.

'cream du'n fås i lige så mange varianter som den almindelig røde grundfarve

Min Freja er også cream dun
    hun er efter en blue dun (sort blak) hoppe og en rød hingst
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=61789

• #7   4. maj 2011 Hesten er Cream dun/ red dun/ rød blak osv... kært barn har mange navne smiley
    Der er take om en rød hest + dun gen smiley

Anne J: Hesten du linker til er netop ikke hverken dun eller brunblak... den har intet dun gen, men derimod et creme gen på brun baggrund = buckskin!! Og det er derfor den kan lave BEC.
    Det kan du aldrig lave med dun genet.

Dun genet og creme genet er to forksellige gener der intet har med hinanden at gøre.

Problemet er at mange af de engelske avlsforbund, bare blander buckskin med alle de andre dun farver. Og derfor er der mange forbund (eks. connemara, welsh osv. hvor buckskin kaldes dun... dette er en stor fejl i min verden da det netop giver misforståelser ang. avl af de forskellige dun farver samt BEC osv.

• #8   4. maj 2011 BEC - hvad står det egentlig for?

Så gættede jeg selv rigtig med farve. Ejer mener nemlig at hun også er bærer af et cremegen fordi hendes farve er cremedun. Jeg var bare nysgerrig hvad der mentes med cremedun, men har fået et rigtig fint svar. Tak alle

• #9   4. maj 2011 Nej cream dun er også en dum betegnelse... bedre at kalde det red dun. I USA bruges betegnelsen Cream Dun om en cremello hest med dun gen. Altså en rød hest med to creme gener og et dun gen smiley

Hvis hesten har ål, tofarvet man og hale, og vildtstriber, og en bleget kropsfarve´, så er den dun. Ofte har de også lidt mørkere hoveder end resten af kroppen.
    Har den kun ål, kan en stadig være dun men er det ikke helt sikkert, idet andre farver også kan have en såkaldt pseudoål... det er en ål, der ikke hæger sammen med dun genet, men den er ofte heller ikke helt så markant som den man ser ved dun genet.
    Den Anne linker til er tydeligt buckskin idet den slet ingen ål har.

Den trådstarter linker til er tydeligt dun, idet den har tydelig ål der går hele vejen gennem man og hale, og derfor giver en tofarvet man og hale. Samt en bleget kropsfarve.

• #10   4. maj 2011 BEC står for Bule Eyed Cream og er en samlet betegnelse for de tre dobbelt cremegens fortyndinger:
    Cremello (rød grundfarve)
    Perlino (Brun grundfarve)
    Smokey Cream (Sort Grundfarve)

• #11   4. maj 2011 Ja alle fjordheste er homozygote for dun genet, så der forekommer ingen ikke dun fjordheste!! smiley

• #12   4. maj 2011 Troede netop Connemara ponyerne var Dun og ikke buckskin da de fleste af dem har ål...

Men det vil så sige at Dun/blak intet har med creme genet at gøre?

• #13   4. maj 2011 Nej dun/blak har intet med creme genet at gøre....

Jeg har aldrig set en dun/blak connemara (kan da godt være de findes) men jeg har set en masse der har været buckskin, men er blevet kaldt dun smiley
    Også selvom de har pseudoål mange af dem smiley

• #14   4. maj 2011 Såvidt jeg har læst mig til skal blak/dun hesten have midtstol, ål og halefjer, samt bleget kropsfarve....vildhestestriber ligger på et andet gen - adskilt fra blakgenet.

Blakgenet bleger korthårene mens sølvgenet bleger langhårene...dvs man og hale

man kan så få både i pose og sæk...fx en rødblakvindott hest smiley

• #15   4. maj 2011 Susanne M: Der har været lidt tvivl om eks. ål og vildthestestriber, lå på et seperat gen for det der giver den blegede kropsfarve, men dette er ikke bevist, og nyere forskning, peger i retning af at hvis det er to forskellige gener, så er de ihvertfald tæt koplede. Med hensyn til ålen er man ret sikker på at det er samme gen, idet en dun hest altid har ål. Om den breder sig op i manen "midtstol" og ned i halen "halefjer" er ikke altid tilfældet selv med et dun gen. Det samme med vildtstriberne;)

Og ja det er helt muligt at blande blegegener.... en hest kan jo også sagtens have både creme gen og dn gen... På en rød grundfarve vil det da give en dunalino, på brun grundfarve en dunskin, og på sort grundfarve en smokey grullo/ smokey blue dun smiley

• #16   4. maj 2011 Anna F - tak for svar tidligere

Og netop det sidste du skriver har jeg undret mig lidt over!

så det er altså mulig at en hest kan have både creme OG dun genet?

• #17   4. maj 2011 Ja selvfølgelig... en hest har altid alle gener samtidig, og fordelingen af alleler i de forskellige gener kan fordele sig helt villkårligt.

Så en hest kan sagtens være brun, bærer af rød, og have både creme gen, dun gen, sølv gen, tobiano (broget gen), skimmel gen osv osv. samtidig... der er ingen grænser for mængden af forskellige farvemutationer en hest kan have samtidig smiley

• #18   4. maj 2011 Til venstre en blak, til højre en buckskin

(link fjernet)

• #19   6. maj 2011 de er pæne begge to

Kommentér på:
Farve på denne skønhed?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce