{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Fjordheste i fremtiden? {{forumTopicSubject}}

Hej Fjordhestevenner!

Nu kom jeg lige til at tænke på.. Nu når vi er medlem af denne gruppe, er det vel fordi vi har en fjordhest, og elsker racen.. Tror jeg da nok!

Så jeg kom til at tænke på;
Har i egentlig tænkt over om i vil have mere med fjordhesten at gøre i fremtiden? Eller er det ponyen som skal sælges når i bliver 16? Eller.. Hvis jeg Fjordhest engang må forlade denne jord, vil i så have en fjordhest igen?
Jeg vil i altid have fjordhesten ved jeres side?
Hvis ja, hvorfor?
Hvis nej, hvorfor ikke?
-Og lige en ting til.. Hvad synes i det er der gør fjordhesten så speciel? smiley

-Jeg svare lige selv i en kommentar til emnet smiley

-Julie Erlang.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjordheste i fremtiden?
  • #1   11. maj 2011
    Jeg vil super gerne have en koldblod - en jyde, belgier eller andet..
    Og et stk. fjordhest også.
    Fjordhesten er så speciel pga. udseendet for mig og pga. mine oplevelser med dem.

Rider stadig på Maja ( dog kun part ) selvom jeg er 17år men hun kan heller ikke starte stævner, men flytter nu ikke part af den grund.

• #2   11. maj 2011 Vil altid have fjordhest, pga udseende og temp, og de bare er de dejligste heste smiley ! og de er bare såå specielle for mig ved ikke hvorfor, det nok Fantas skyld smiley

• #3   11. maj 2011 Nu er jeg jo over pony alderen, så ja - jeg vil stadig have fjordhest efter jeg er 16 smiley

• #4   11. maj 2011 Super, det er godt vi holder ved denne fantastiske race! smiley

Jeg vil personligt også altid have en fjordhest.. De gør bare et eller andet ved mig, der får mig til at føle en vildt dejlig følelse! smiley

Lige nu har vi jo 3 fjordheste herhjemme - Freja, Lamhaves Confetti og Bibi. Jeg tror.. Hvis jeg arver gården af min far, så vil jeg anskaffe mig 2 hopper mere, og måske købe et hingsteføl og starte et mindre stutteri op.. Det har altid været min drøm i hvert fald smiley

• #5   11. maj 2011 jeg synes det er deres temp. og kan også godt lide deres udsenede8) og hvis jeg skulle have en hest igen ville jeg lede efter en fjordhest, men måske også en anden race8)

• #6   11. maj 2011 Jeg har også altid drømt om at drive fjordheste stutteri smiley

• #7   11. maj 2011 Mette: Præcis det samme har jeg! smiley Siden jeg fik Freja for 3 år siden, har det være min drøm.. Vi har nemlig pladsen, og også snart pengene til det.. (-:
    Så jeg håber min drøm kan blive til virkelighed!

• #8   11. maj 2011 Okay -.- Det var nok rettet mod min besked.. Ups smiley

• #9   11. maj 2011 Lamhavegaards Fjordheste! *Amicitia*
    hvad mener du med det sidste? xD

• #10   11. maj 2011 Det sidste indlæg jeg skrev?
    Det var fordi jeg skrev først det der med min drøm var et stutteri, og så skrev du at det OGSÅ var din, og så skrev jeg IGEN at jeg havde præcis den samme drøm smiley

Ja.. forvirrende.. jeg ved det.. sådan bliver jeg når jeg selv er forvirret -.-'

• #11   11. maj 2011 haha nåår xD

• #12   11. maj 2011 ;-P

• #13   11. maj 2011 Jeg er 26 år og rider fjord, eller det gør jeg igen når den jeg har nu er blevet tilredet.. Tror ikke jeg kommer til at ride andet end de gule:-D

• #14   11. maj 2011 Jeg vil altid have en fjordhest selvom jeg snart fylder 18.
    Jeg elsker deres personlighed for du kan aldrig finde en med præcis samme personlighed og så er det også de oplevelser jeg har med dem.

• #15   11. maj 2011 Jeg vil ikke have fjordhest for altid (-: Jeg vil hellere have dv heste! (-: og min grund er nok at jeg føler mig for lang bennet på en fjordhest. Plus (slå mig nu ikke ihjel for det :p) vil jeg gerne ride konkurrencer i de højere dressur klasser (-: OG NEJ JEG SIGER IKKE AT FJORDHESTE IKKE KAN BRUGES TIL KONKURRENCER!! (-:

• #16   11. maj 2011 jeg vil altid have have fjordhest og når min ikke er på jorden mere skal jeg helt klart have en ny dog ved jeg at det vil blive en ung hoppe jeg evt kan få kåret og føl på smiley men jeg tror ikke der vil komme anden race ind hos mig som ride hest kunne godt finde på at købe en shetter men så er det kun som hygge fold kamarat.

fjordhestene er en alsidig hest som a bruges til mange ting, deres tempramang, udholdenehed og syke er det der passer til mig. har redet mange forskelige heste i mit liv men fjordhesten har altid været den jeg vendte tilbage til og det kan jeg kun takke min farfar for.

• #17   11. maj 2011 En gang fjordhest - altid fjordhest smiley
    - sådan har jeg det engang bare! smiley
    Det er den bedste heste race i verden smiley

• #18   11. maj 2011 Cognac sættes tilsag efter jeg har redet JBK, Da jeg skal på gymnasie og det vil være synd for ham hvis han bare skulle gå på fold hele hvis lektierne tager alt tiden tiden når han kun er 7.

Hvis jeg skal have hest igen skal det være en Holstener eller noget i den stil. Noget der kan springe højt.

Jeg synes ikke der er så meget specielt ved dem, jeg købte kun en fjordhest fordi jeg lige faldt for Cognac, jeg betragter ham egentlig ikke som en fjordhest, han er rolig til tider ja, men ellers ter han sig som en sportspony smiley

• #19   11. maj 2011 Altaå jeg får min første hest(en fjordhest) omkring den 20. maj, som en konfirmationsgave, og jeg havde helt klart tænkt at jeg ville beholde ham til han ikke kan mere smiley

Grunden til at jeg elsker fjordheste er deres temperemant , deres udseende og så deres dejlige størrelse smiley

• #20   11. maj 2011 ChristinaDolleris >> JBFP<< ~
    det er da heller ikek alle fjordheste der er rolige (: eller som de er kendt for "kedelige" (;

• #22   11. maj 2011 enig ^^

• #23   11. maj 2011
    Jeg vil ud og pløje igennem en LA på en belgier eller jyde, koldblodstraver, ardenner eller noget andet i den stil smiley

• #24   11. maj 2011 Min første var en fjordhest, min nuværende er en fjordhest og min næste skal helt klart også være en fjordhest! De er simpelthen uimodståelige! smiley

• #25   11. maj 2011
    Mette Marie Pedersen.
    Ja det ved jeg godt. smiley

Til jer andre.
    Jeg sælger ham udelukkende kun fordi jeg vil ham det bedste.
    Når jeg skal på HTX har jeg ikke tid til ham. smiley

• #26   11. maj 2011 Jeg er 15, og mit ponyår udløber til januar, men nu ha rjeg lige køt min første fjordhest, og det er med planer om mange stævner i fremtiden og blæse på alderen;)
    Jeg vil ikke udelukke, at hvis jeg er nødt til at vinke farvel til Lue for sidste gang, at det så bliver en fjordhest igen. Men det kan også være, at det bliver en varblod eller andet, det kommer an på ambtioner og lyst.
    Men efter Lue har v jo også babyponyen Picasso, så der går lang tid, før vi løber tør;) hehe:)

Men jeg er rigtig glad for at have fået fjordhest. Jeg syntes de er kønne, meget forskellige i fysik, og de er holdbare, samtidig med, at de er sportige mange af dem. Den jeg har er god at ride, og nyder virkelig at sidde på hans ryg. de har et godt hovede, men kan sagtens tændes og have udfordringer, men også være en god hyggehest. En dejlig hest:)

• #27   12. maj 2011 fjordhesten er en del af min ''fremtid'', da jeg fylder 18 om små 14 dage (-:, men jeg investerede i en ordenlig høj fjordhest (=155 i stg), så den kan jeg også ride videre på

• #28   12. maj 2011 Når Bartoldi han dør, så skal jeg helt klart have en ny! - Som selvfølgelig også er en fjordhest.. smiley
    Jeg vil have en fjordhest ved min side, sålænge pengene rækker til det.. Grunden til, at jeg vil have en fjordhest igen, er pga. deres sind, temperament og deres arbejdsvilje.. Men også fordi, at jeg har fået så mange oplevelser med Bartoldi, både til C-stævner, fjordhestestævner, DM og Nordisk og selv, men ikke mindst pga. det sammenhold der er til fjordhestestævnerne mellem konkurrenterne, at det vil jeg ikke gå glip af..
    En fjordhest er speciel for mig, fordi med den race er der en masse at opnå forhold til en DV'er.. En DV'er har vundet DM osv., det har vi stadigvæk at opnå med vores fine fjordheste (tænker her ved dem som starter mod hest).. Vi har endda noget at opnå selv til C-stævnerne, men er ved at blive ordentligt behandlet af dommerne.. - Nu mangler vi bare til de større stævner.. smiley
    - Det jeg mener er, at starte med en fjordhest til stævner, giver det næsten automatisk udfordringer ved dommeren..
    Jeg har reddet Bartoldi siden jeg var 12, jeg ville ikke sælge Bartoldi, fordi jeg holdte for meget af ham, men hvorfor også sælge en fjordhest, fordi man er fyldt 16, når man kan forsætte på den som hest?

• #29   12. maj 2011 Så godt sagt Sarah! smiley

Det kunne være så fedt at se en fjordhest til DM hvor den slog alle varmblodshestene smiley

• #30   12. maj 2011 ´tror helt ærligt ikke at det sker

• #31   12. maj 2011 Tja, derfor kunne det stadig være fedt! smiley

• #32   12. maj 2011 En fjordhest behøver jo ikke at være 148 i stg., for at starte stævner som hest.. smiley

• #33   12. maj 2011 Zenia.. Man skal aldrig sige aldrig.. smiley - En gang troede man heller ikke en fjordhest kunne komme til at gå MB i dressur, men det er der en lille del der gør nu.. Så aldrig sige aldrig.. smiley

• #34   12. maj 2011 ved godt at de går MB i både spring og dressur, men alligvel tror jeg aldrig at en fjordhest vil kunne gå hen og være i top 5 til DM dressur.... Annette var jo nået ret langt med en rigtig god hest, så hun burde jo have været et oplagt emne, ....

• #35   12. maj 2011 hvordan kan man starte fjordhest pony, som hest? xD

• #36   12. maj 2011 Sarah: Jeg fik helt gådehud over det du skrev! Det er godt du ikke lader nogen tage dine drømme fra dig. Hvis man bliver ved med at tro på det, skal det nok komme en dag smiley I var i hvert fald helt vildt gode til Åbenhus!

• #37   12. maj 2011 Mette, alt der er 1'er pony må startes som hest smiley

• #38   12. maj 2011 nåår okay XD men skal de så ikke måles op?

• #39   12. maj 2011 kun hvis det er til C-stævner smiley

• #40   12. maj 2011 og havd er c stævner? smiley

• #41   12. maj 2011 Distriktstævner smiley

• #42   12. maj 2011 nårh (:
    bah, jeg fatter alligevel nada af stævner, når jeg engang får hest jeg kan starte på igen bliver det højest klubstævner, øv øv.. (:

• #43   12. maj 2011 Jeg er enig med ' Z-Krapyl ) !!
    Der er jo en grund til der er DM for fjordheste osv. fordi de ikke har de helt samme evner som stor hest.

• #44   12. maj 2011 det da også klart når de store ehste er så meget større, og en smule mærkelige i hovedet (: de har jo lige den sidste gnist fordi de er ja...

• #45   12. maj 2011 Jeps, men hvis man godt kan li' det, så er det jo det rette ((-:

• #46   12. maj 2011 Zenia og *søger hest* - Der er også en grund til at der er kåringer, det er for at forbedre fjordhesten - uden og ændre på udseendet.. Jeg siger ikke at det er lige nu det sker, men om 30 år kunne det måske godt lade sig gøre.. Prøv bare at se 5 år tilbage, der var det let for dem der red de høje klasser at vinde, for der var altid en der skilte sig så meget ud. Nu, der kan man ikke sige på forhånd, hvem der vinder og løber af med titlen.. Men hvis I har den indstilling, med at det aldrig kommer til at ske så behold den nærmest for jer selv.. smiley Jeg rider fjordhest for at forbedre dem og ikke for at holde dem på det niveau de er nu, for de kan komme meget længere..
    Og *søger hest* - Jeg er trods alt ikke helt dum og ude af viden til dette med DM.. DM for fjordheste er netop kommet, fordi vi ikke har en chance lige pt. - Men som på et tidspunkt kommer til at ske.. Desuden, så har en fjordhest fået guld ved DM.. DM for handicap, hvilket ikke er så dårligt for racen..
    Annette Ruhoff siger det samme som jeg, at det nok skal komme, Men nok ikke i dette år ti eller det næste, men om 30-50 år, så er vi der måske.. smiley

• #47   12. maj 2011 Forresten, så behøver en 1'er pony ikke at blive målt op.. Jeg rider C-stævner og har gjort det siden jeg fyldte 16.. Jeg tog Bartoldi til måling, men blev sendt hjem igen uden at få ham målt, for jeg kunne da bare starte.. Det jeg skulle, var at sende mit hestepas ind til LC og få stemplet 'Egnet som konkurrencehest'..

• #48   13. maj 2011 Sarah, det er jo også okay at have hver sin mening.

• #49   13. maj 2011 jeg snakker hverken DM for fjordheste eller DM for handicappede, men DM som i DM for heste, og jeg tror bare ikke at vi kommer til at vinde DM i det næste gode stykke tid

- i know at du rider høje dressur klasser, du er ikke den eneste, og at der er gode heste, stor respekt, men DM er højt at skue, og der går nok mange mange år før det sker, og på det tidspunkt, er niveauet sikkert også højere

jeg snakker om annette smidt, ikke ruhoff

• #50   13. maj 2011 Det ved jeg godt Zenia.. Men Athos ville ikke ha' været den rigtige hest til at starte DM, heller ikke Bartoldi, Trollfin eller nogen anden fjorhest lige pt. Men jeg siger også selv, at det kommer ikke til at ske imens jeg ridder hest, for tror sku ikke jeg ridder som 70 årig.. smiley smiley
    Men niveauet for DM kan snart ikke blive mere kompliceret, end det er nu.. Alle de hårde øvelser er jo med.. Men vi må vente og se..

• #51   13. maj 2011 det kan da også være lige meget med DM for heste, det kunne bare være fedt at se en fjordhest vinde det hele. Men synes ikke fjordhesten skal laves om til en sportspony mere end de er for at vi kan vinde DM for heste. Synes det er træls hvis fjordhesten bare skal blive en kopi af en DSP bare i gul (:

• #52   13. maj 2011 mette - der er jeg lig uenig, jeg tror på at ved at forældle fjordhesten, til længere ben og ikke så ''flæsket'' i det, så tror jeg den vil blive mere populær og udbredt, vi må indrømme at for at få fjordhesten mere populær, må der også gøres noget udseendes mæssigt ved den, hvis man vil have en hest der skal gå stævner, kan jeg godt forstå at man vælger en sportspony frem for en fjordhest, da de ikke bliver så tunge at kikke på.... (-:

og få den op i højden, for helt ærligt, så er 142-3 en dum højde for stævneryttere, 145-150 ville være mere passende ... det er min mening....

• #53   13. maj 2011 Må give dig ret Zenia..
    Fjordheste er faktisk okay populære lige nu, men tror det ville blive endnu bedre hvis de blev avlet sådan smiley

• #54   13. maj 2011 ' Z-Krapyl )
    Ja de skal have længere ben og være lidt mindre flæsket det jeg enig i, men synes også de skal bevare udtrykket som de huskes for, og ikke miste fjordheste præget, og hvis man vil til de høje stævner må man jo købe varmblods, for synes ikke fjordhesten skal ødelægges af den grund :b Jeg vil også gerne have højde på omkring de 150 og deromkring (: Synes bare vi skal pase på det de er kendt for (de gode ting af dem (:)

• #55   13. maj 2011 Jeg synes heller ikke de avles mere sportye end de mest sportye der finde nu her. Synes og det ødelægger alt det der kendetegner dem, det er jo derfor de fleste kan lide dem?
    Fjordheste er faktisk en rigtig populær race, og jeg tror det er fordi de er som de er. Hvis man vil helt op og ride de store klasser nu, og man ikke har nok toldmodighed til at vente lidt, så køb en DV ligesom alle andre der rider de højeste klasser.

• #56   13. maj 2011 Lamhavegaards Fjordheste! *Amicitia*
    Enig, dog synes jeg godt de må blive lidt mere ædle eller sådan bare ikke så fjordheste præget samt udtryk forsvinder, og så må der godt komme højde på, dog højest omkring 157 :b Men om ikke andet er der altid pirat avler. Og de vil nok avle på deres små fede søde heste, sådan så der altid vil være nogle fede små og kraftige tilbage smiley !

• #57   13. maj 2011 Mette: Nemlig smiley
    Ja, self. må de godt være lidt højere, dog ike over 155 synes jeg, det bliver alligevel for 'hesteagtigt' smiley Nu er fjordhesten jo en pony.
    Men er det ikke også efterhånden sjældent man ser en fjordhest under 145? Synes jeg i hvert fald smiley

• #58   13. maj 2011 Det kommer jo også an på hvad man vil.. Hvis jeg var dressur rytter ville jeg da nok også beholde min hvis jeg havde tiden. Men da jeg er spring rytter vil jeg da ikke ligge og nulle rundt i de lave hest-klasser.. Når jeg engang er færdig med min uddannelse, kunne jeg da godt finde på at købe Cognac tilbage når han bliver sat til salg så han kan gå på pension.
    Og kan heller ikke starte hest på ham da han er 2'er smiley

• #59   13. maj 2011 Det er da vidst en god debat jeg har startet her smiley

• #60   13. maj 2011 der er faktisk mange fjordheste der er under 145.
    Vi har også valgt at ville avle højde på det afkom fanta forhåbentligt får næste år smiley

• #61   13. maj 2011 Spændende debat.

Jeg har engang sagt, at jeg aldrig skulle eje en fjordhest.

.... ja ja nu er jeg 28 år og ejer på 5 år en af disse norske fjordheste. Jeg har INGEN planer om at hun skal herfra før regnbuen venter hende.

For med alle de heste jeg har passet igennem årene, alle de jeg har redet og de jeg har kendt, så har denne gule heste type vist sig at have nogle evner som er helt himmelsk. Både ponyen Rasmus fra min barndom og senere møder med de gule.

Jeg tror dog også at jeg måske kunne finde nogle af disse egenskaber i andre avlsforbund?

Jeg er stolt af fjordhestens avlsanlæg, at vi i en lukket stambog kan avle store lettere ponyer/små sportsheste (fy ord om er lavet om til sporty heste, fordi vi er så bange for at blive sammenlignet med DSP, hvilket er helt ude i hampen, andet end liget det faktum at de gule er mere med på banerne nu!) og i samme stambog kan avle små tætte arbejdsheste uden at sælge ud af det rene blod, afstamningen og alle de fantastiske egenskaber og særpræg som ligger i begge typer og alt der imellem.

Således har jeg en pony, som nogle gange tror hun er hest, som har og havde sans for vogn og trækarbejde, allerede før tilkørsel, som har anlæg for spring og alligevel kan tulle afsted på tur, uanset trafik med mig og min lille datter samt bleer og madpakke i sadeltasken.

Så om jeg altid skal have en norsk fjordhest, ikke sikkert men meget, meget sandsynligt.

Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at supplere op med en helt anden type hest, andre gange vil jeg bare så gerne have en gul mere. (læs en helt stald).

• #62   13. maj 2011 synes også de er fedt man kan avle en fjordhest til hvad man vil uden og blandet andet ind i :)!
    Og jeg sværgede ogsså før jeg fik Fanta jeg skulle aldrig have en kedelig fjordhest.. Ændrede i den grad mening, det er helt klart den mest fantastiske race der findes (: !
    Vil da gerne indrømme der findes mange smukke DVer, men mange af dem er altså også brune og kedelige og skøre (:

• #63   14. maj 2011 jeg skal aldrig af med min jeg vil have ham til han dør. han er dog også højere end han skulle være og jeg deltager ikke i stævner smiley og tror ikke jeg kommer til at have en anden race da jeg altid har elsket dem. nok min gamle ponys skyld smiley men kunne ikke forstille mig at eje en anden race smiley

• #64   14. maj 2011 Jer der ønsker en fjordhest på over 150. Har tydeligvis ikke hørt efter eller været til generalforsamling. For der blev der tyderligt sagt og op til flere gange, at vi helst vil have fjordhesten som en pony. Hvis man vil ha' en lang benet hest, så køb en anden race. Man har lov til at have hver sin mening ja, men hvis man vil lave så meget om på fjordhesten, at den skal være mere langbenet, højere og have et andet udseende, så er det måske den helt forkerte race, man har købt. At den ikke skal være så fed at se på, kan man altid selv ændre på og kan ikke skyde skylden på avleren.
    Det er min mening. smiley

• #65   14. maj 2011
    At man vil have fjordheste som pony betyder jo ikke at de ikke findes som heste - for det gør de jo.

En fjordhest skal ikke være tynd, spinkel og sportspony agtig - det er ikke en fjordhest. Jeg syntes at heste som Athos, Dukat Halsnæs, Pelle Halsnæs og i den duer er super lækre.

Alle de tynde spir gider jeg ski ikke se på..

• #66   14. maj 2011 Sarah
    du har nok ret. (: Men synes nu også de nyeste skud på stammen er flotte smiley !

• #67   14. maj 2011 Men nej var ike til generalforsamling da jeg fik tilmeldningsdimsen og alt det der dagen før, samt jeg skulle noget den dag, ellers havde jeg været der. Men er enig i man skal hiolde fast i fjordhesten, synes dog stadig der må komme lidt højde på! smiley

• #68   14. maj 2011 Sarah (og jer andre i foreningen)

Nej jeg har ikke været til general forsamlingen, men jeg har vel stadig ret til at avle på min kåret hoppe og som bruger at have en mening om hvordan jeg gerne vil have fjordhesten.

Og jeg syntes godt om at de har lidt højde og gerne over ponymål, til det jeg skal bruge den til. At min hoppe så er 146 og stadig holder ponymål, er en anden sag. Jeg ville, med mit nuværende behov ikke købe en fjordhest på under 144 men gerne en over ponymål, hvis min nuværende fjordhest gik bort. Så jeg sætter pris på de "langbenet" fjordheste. Netop fordi vi stadig i den lukket stambog kan avle let og tungt + højt og lavt, mener jeg ikke at vi behøver at gå på kompromis med hverken det ene eller andet. Vi kan jo netop avle både og. Jeg syntes det er lidt en skam at foreningen ikke ønsker disse små heste i avlen også (sådan som jeg læser dit indlæg, ret mig endelig).

Misforstå mig endelig ikke, jeg ønsker også de små kraftige arbejdsponyer i stambogen, helt sikkert, jeg sælger ikke ud af racen, men jeg vil næsten gå så vidt som til at sige, at vi kan tillade os at både blæse og have mel i munden -fordi vi har begge dele. De små heste, og de små ponyer og holdbarheden i dem begge, hvilket må siges at være en af racens sejeste egenskaber sammen med dets væsen.

At sige vi bare kan finde en anden race er da en skam. -Med mindre fjordhesten skal være en lille lukket klub og ikke en alsidig hest som den jo netop er.

Jeg er så stolt over at se min mand på Sussi, på trods af at han er af en vis højde, og havde hun nu været 150+ i stg. ville hans ben sidde endnu pænere, men en sådan mand skal jo også have en vis højde på sit ridedyr og tak for de, der ikke er bange for at gå over ponymål, eller tæt derved.

Min mand sætter pris på alle fjordhestens egenskaber og takke være ham blev det en sådan hest, ellers havde vi netop taget en anden race, men han VILLE have en fjordhest og godt for det.

ej jeg ævler... jeg prøver bare at argumentere for, at fjordhesten er jo meget mere end en pony. -også når den ikke holder ponymål.

-netop derfor denne stolthed over at kunne avle både op og ned i stangmål og at bevare begge avlsmuligheder byrde være et mål, modsat at holde dem under 148 cm (eller hvad det nu er).

Er det en frygt for at udvande den lille kraftige ponytype i avlsmaterialet? -dertil er de store trods alt for få, eller?

Og igen, til alle og trådstarter, tak for en fed debat.

• #69   14. maj 2011 Diana: Det er lige før du har fat i noget der! smiley

• #70   15. maj 2011 Der har da aldrig været blandet andet i fjordheste end fjordheste vel? havde en diskusion med en idag som mente helt bestemt der var araber langt ude i de "nye" fjordheste xD det er da da ikke?

• #71   15. maj 2011 krikken - Jeg er jo ikk dum. Jeg har været i fjordhesten i mange år efterhånden, og jeg ved, at der er nogen, som er over pony mål.

De nye fjordheste er da fine, ja. Men jeg kan ikke gøre så meget ved, at alvskometeen vil have pony mål. Men det er jo klart at de vil have pony mål, for når der aldrig er nogen bruger til generalforsamlingen for at sige, at de godt kunne tænke sig nogle højre fjordheste, jamen så sker det ikk, fordi det sådan altid har været. Alvskometeen mener så også, at hvis man avler efter højde, at så forsvinder meget af deres præg.

I behøver ikke at se jer sure på mig, for alle de ting der bliver vendt her, er netop det der har været på generalforsamlingerne.

Kommentér på:
Fjordheste i fremtiden?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce