Må heste standse ved farlige ting? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Lige et lille debatspørgsmål
Mener I at det er hensigtsmæssigt at en hest standser og kigger, når den bliver bange for noget eller skal den presses frem?
Kom til at tale med min veninde om det og vi er absolut ikke enige.
Hun mener at en hest til hver en tid må standse for at kigge på en ting, så længe den ikke gør andet end at kigge.
Jeg mener, at med mindre der sker noget stort, som ville være mere end min hest kan rumme i hovedet (fx hvis der kom 3 lastbiler med studerende forbi ved siden af en løbsk hest, som havde 3 råbende unger efter sig), så er det IKKE ok at hesten standser og kigger. At standse fordi fx en fugl fløj forbi er uacceptabelt i min mening.
Hvad siger I? Må en hest standse hvis den bliver forskrækket eller skal den lære at den skal gå frem uanset hvad?
Spørgsmålet virker måske meget ligetil, men fx sådan en hest som den jeg rider (ikke min egen) har altid af ejer fået lov til at standse, hvis den bliver bange. Så på tur kan den finde på at standse 10 gange på en time. Er det ok, så længe hesten KUN standser, kigger sig omkring og så går videre?
At hesten får lov til at standse forstærker vel kun dens frygt?
jan 2010
Følger: 119 Følgere: 115 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 27
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Hvad så hvis hesten fx har standset 25 gange ved den samme sten?
okt 2010
Følger: 104 Følgere: 101 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 370
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.402
Hvis den fx. er stoppet 23 gange ved det samme røde blad, begynder jeg dog at ride fremad 24. gang.
nov 2008
Hvis hesten fx standser fordi en fugl flyver ud af en busk, og man siger til hesten at det var helt ok at den standsede, så lærer den vel bare at uha fugle og buske det er farlige og der skal man standse?
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
F.eks:
Der står en palle med fliser, og med løst plastik flagrende omkring. Den står i siden af den vej vi skal ride ud ad, for at komme nogen steder. Vi kommer hen til den, og Tjalfe stopper op, og kigger. Det er fint, han får lov til at kigge lidt. Hvis ikke han selv begynder at gå frem, så får jeg ham til det, og styrer ham hen imod fliserne, med det flagrende plastik. Han skal så snuse, og/eller lige sætte mulen på, og så går vi videre, når han har set, at det ikke er farligt. Det ved han så til næste gang vi kommer forbi, men skulle han nu lige stoppe op og kigge, så er det fair nok, han skal bare ikke blive ved med at gøre det, for så er det rent pyller.
Tjalfe har fundet ud af, at hvis der er noget han synes ser farligt ud, så vil jeg have ham hen til det. Han er derfor begyndt, af sig selv, at stoppe op, kigge på det mistænksomme og så selv gå hen til det, og sætte mulen på, uden jeg behøver gøre det mindste. Derefter går han selv videre igen.
Så ja, jeg synes det er fint de stopper op og kigger, for alternativet kan være, at hesten vender rundt, og løber den anden vej (hvis det virkelig er noget farligt noget). Men den skal ikke stoppe ved den samme ting, hver eneste gang man rider forbi, for det er det rene pyller, og så er man nødt til at presse den lidt.
nov 2008
Min egen hest er selv en "standser" Altså bliver han bange så standser han. Og har talt med min træner om det og vi blev enige om at han kun må standse, hvis han har grund til at blive bange. Fx hvis en anden hest løber løbsk og folk skriger. Men er det småting så som at en kat kom ud af en busk, så må han ikke standse.
Så min træner lærte mig, hvordan jeg (fra jord) skulle bakke ham hvis han blev bange for noget fjollet og så var det ellers fremad igen. Dvs øvelsen gik ud på at lære ham, at uanset hvad der sker, så må han aldrig miste fokus på mine signaler, hvilket han jo gør hvis han standser af sig selv. Og efter 2 uger er min hest nu 99 % idiotsikker overfor ting han før var bange for.
Før jeg spurgte min træner til råds havde jeg selv brugt flere måneder på at sige til min hest at det var helt fint at han standsede, men det eneste jeg fik ud af det, var at han blev ved med at være bange/pylret.
Så dette i kombination med at den hest jeg rider, standser konstant, fordi den får lov, har fået mig til at tænke at det at hesten standser og får lov til det, gør at den meget nemt kan blive en bangebuks.
aug 2009
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.105
Hvis Ohara stopper 20 gange på vej til skoven, så er det over min grænse. Hun må gerne kigge, men ikke konstant.
jan 2008
Jo, men det er jo ikke ret ofte at fugle flyver op fra buske lige foran snotten på hesten, og derfor tror jeg ikke det bliver en vane. Det har jeg ihvertfald ikke haft som problem (-:
nov 2008
Det er vel mere hensigtsmæssigt at lære hesten at den ikke skal hverken det ene eller det andet.
jan 2008
jul 2005
Følger: 137 Følgere: 126 Heste: 6 Emner: 246 Svar: 2.684
Men hvis hesten er bange for f.eks. en stor sten, og begynder at gå en stor bue uden om, så ville jeg måske stoppe den op, og ride hen og vise den stenen. Der vil jeg konstant rette hestens front mod det den er bange for, og lade den undersøge.
forhindre hvert flugtforsøg, men lade den kigge - så er den måske ikke bange næste gang.
Men bare at ride forbi og presse hesten, vil ikke ændre det næste gang. Jeg ville lade den stoppe, men så skal den også undersøge!
nov 2008
Det er præcis det jeg taler om.
Den hest jeg rider har nemlig fået det som vane (er min teori). Den standser simpelthen for et godt ord, fordi ejeren netop mener at hey det er godt, for alternativ er at hesten flygter.
Ejeren gør det uden tvivl at bedste mening, men hun har ubevidst rost hesten for at blive bange ved altid at lade den standse. Så nu har hun en hest, der standser 10 gange på en time.
Og det mener jeg bare ikke er smart. Min hest skal hverken standse eller flygte, med mindre der netop kommer en påfugl forbi.
Så engang en træner tale om netop denne problematik (tror det var McLean). Og han talte om hvordan vi nemt ubevidst kan lære hesten en masse uhensigtsmæssige ting, ved fx at tale beroligende til hesten hvis den bliver bange eller ved at acceptere at hesten bare standser. Der blev i videoen også sagt at en hests frygtcenter, bliver mere og mere veludviklet, hvis den får lov til at være bange. Så giver man hesten lov til at sige uhhh ved hver en due der flyver forbi, så har man hurtigt en bangebuks af en hest, da det center i hjernen som styrer frygt simpelthen bliver styrket
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Jeg synes det er vigtigt at man stopper ved lastbiler, folk med unger og hunde.
Har det bare sådan at jeg hellere vil vise min hest, at disse ting er O.K selvom de larmer rigtig meget.
Hellere at vi standser ved sådan noget hver gang, istedet for at jeg en dag ikke standser, og en lastbil kører forbi og hesten går i panik.
nov 2008
Oplægget handler ikke om at DU standser hesten, men om heste som standser af sig selv uden at du har givet signal til det.
dec 2008
Du roser jo ikke hesten med "Når en fugl flyver ud hver gang skal du standse."
Nix, jeg hverken roser eller skælder ud. Jeg lader den stå indtil den lige får klaret inde i hovedet at der var noget der fløj og rider videre.
På den måde viser jeg jo at det er O.K at standse for at klare hovedet, men ikke fordi der bare var en fugl der fløj ud.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 92 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.738
jeg vil så tage denne debat et skridt vider, og sige "når hesten trænes med godbider for noget den er bange for, er det tit ofte nemmere at få hesten til at komme over/ blive berørt af genstanden, og habituere til det- men gør det at den >stopper> med at være bange for genstanden, hvad er forlemperne/ulemperne. når den ser det et andet sted.
og hvad med negativ forstærkning, til tilvæning. kunne være sjovt at høre folks meninger om dette.
nov 2008
nov 2008
Og angående det andet, så klikkertræner jeg min hest med godbidder. Jeg har fx et target, som min hest har lært at røre. Dette har jeg brugt til at lære min hest at en pressenning ikke er farlig. jeg har simpelthen lagt target på en pressenning og klikket ham når han rørte det = godbid. Så lærer han at forbinde en pressenning med gode ting (et klik og en godbid) i stedet for at tænke uhhhaaa farliiiggg.
Frygt forsvinder jo ved at man lærer hesten at en ting ikke er farlig Og kunne min hest røre pressenningen uden at blive spist af den, så holder han jo op med at være bange. Jeg synes bare træning går hurtigere med en klikker og mad
Negativ forstærkning er ikke godt til min hest. Eller jo self den alm så som at pres med benet betyder frem, men prøver jeg på at tvinge ham til noget, så spadser han
Tror det kommer an på hesten. Nogen kan håndtere godbidder og andre kan ikke. Nogen reagerer bedst på negativ forstærkning og andre bliver bare mobsede.
dec 2008
Men det er den efaring jeg har haft ang. standsning, at de kun stansede ved noget "lyn" hurtigt.
nov 2008
Så den må ikke standse ved en væltet træstamme fx?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Men det gør vi kun 1. og 2- gang ved samme genstand. Når vi har været henne at kigge på samme sten eller hegn eller whatever 2 gange, beder jeg hesten om at fortsætte, hvis den gør tegn til at stoppe for 3. gang. For mig handler det om at skabe en balance mellem at tilfredsstille hestens nysgerrighed og vise den, at der ikke er noget at være bange for, og samtidig undgå at indlære, at hesten skal stoppe ved denne hersens genstand hver gang, vi går forbi.
dec 2008
Men nej. Den ligger på jorden og laver ingen larm
aug 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 137
Men hvis hesten hver eneste gang stopper op når den gør det af sig selv, og man giver den "lov" til at være nervøs gang på gang, så er det klart hesten stopper tier,
hvis rytteren ikke er nervøs er hesten det heller ikke, 8 ud af 10 gange vil der ikke ske noget, (ca.)
men at hesten bliver forskrækket og stopper op fordi en fugl kommer flyvende ud af busken er okay i mine øjne, jeg ville da selv "DØ" af skræk
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.919
For selvom de på tur standser fordi en fugl flyver ud af en busk, så er det jo ikek ens betydning med at de stopper, hver gang de ser en busk eller en fugl =)
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Min stopper hvis der sker noget spændende/anderledes/farligt.. er det ikke noget jamen så beder jeg om fremad med det samme og hun lystre.. er det noget som jeg mener det er ok at se an, så står vi lige lidt og så går vi fremad.. kan altid mærke hvornår hun er "tilstede" og klar til at gå..
Kan mærke på min at ting hun har fået lov at se på før, ja dem kan man hurtigere gå videre ved end nye ting.. er hun meget usikker går vi over til tingen og undersøger den..
Men jeg begynder normalt ikke at klappe og snakke med hende når hun stopper.. vi står bare..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Hvis mine heste og jeg er ude at gå tur, og de bliver bange for noget, plejer jeg som sagt at lade dem undersøge det, de er blevet bange for, og derefter går vi så frem og tilbage forbi det nogle gange, indtil de ikke længere reagerer på det. Måske har de brug for lige at komme hen og undersøge et par gange, men derefter beder jeg dem gå forbi uden at standse og bliver som sagt ved, indtil der slet ikke kommer nogen reaktion.
feb 2009
Følger: 69 Følgere: 66 Heste: 4 Svar: 617
Lige meget om hesten har set den sten 1000 gamge, så skal den have lov at kigge stadig, og også hen og snuse hvis det er det der skal til før den synes det er okay at stenen står der
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Derfor så er jeg er af den opfattelse af det er bedre han stoppre op end han gør alt muligt andet - men det er på MIT signal. Dvs. stopper han op så går vi ET skridt frem og så stopper jeg ham - ergo så er det mig der har vedtaget at det er okay at kikke. Det betyder at man kan bryde adfærden - det er heller ikke altid jeg accepterer det og siger - kom videre - men ofte så er det et kompromis. Jeg siger det er ok at vi står her og kikker så længe jeg har bedt dig om det - men så skal du heller ikke vende rundt og løbe fordi der ligger en bunke grene på jorden.
Er faren forholdsvis lille - og han bare stopper op fordi det gør han når man bliver usikker så driver jeg videre. Jeg kan godt fornemme om det er i panik han stopper eller om det er fordi han rent faktisk bare bliver usikker. Ved sidstnævnte så skal han altså videre.
Jeg hverken hiver eller flår - jeg beder bare konsekvent om FREM - og roser - og giver godbid for det. Dernæst så står vi lidt og kikker så han får adrenelinet på plads og kikker på det fra en fornuftig afstand og dermed så bliver han ikke unødigt bange.
På den måde kommer jeg forbi rigtig mange ting - vi går 2 skridt frem. Stopper. Kikker - bakker lidt - og går dernæst frem igen (bakker ham for at tage presset af ham fordi han nu har taget stilling til faren)
Sådan fortsætter vi. Jeg bliver på intet tidspunkt sur - hidsig eller lignnde jeg. Sidder bare fuldstændig roligt og bakker ham, går frem - stopper ham, giver godbid, lader ham stå og så rider vi frem igen. Stille og roligt. Altid.
På den måde kommer vi stille og roligt forbi tingene uden jeg nødvendigvis skal af og gå. Hvis det bliver for voldsomt hopper jeg og går - han er mester i at låse på tøjlen lige før han går i panik så jeg ved hvornår han lukker hele systemet ned og forsvarer sig selv ved det eneste fornuftige i hans øjne at løbe.
Så det er et spørgsmål om at eje 100x så meget tålmodighd som man plejer i min bog. Det er okay at stoppe op - men det er ikke okay at gå i panik og derfor stoppe op. Der er stor forskel hos mig.
feb 2011
Følger: 24 Følgere: 23 Svar: 7
feb 2011
Følger: 24 Følgere: 23 Svar: 7
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 690
Hvis han så en sjælden gang imellem lige giver et lille hop pga en stor sort hund farer ud mod os, ja så er det rundt og så kommer han forbi der igen den anden vej og igen den vej vi oprindeligt gik og så går turen videre.
Jeg træner hvordan jeg vil have at han går
Et eksempel fra Torsdag. En nyfarvet stribet bom ligges ud på springbanen mens vi har ryggen til ned af modsatte langside på tilstødende dressur bane, og han ser den jo når vi vender os.
Han bliver derfor vågen og jeg fortæller ham hvordan jeg vil have at han rider. Inden han bliver bange stopper jeg ham og laver en lille volte. Jeg beder ham gå frem igen og accepterer at han går i en lille buge når vi er tættest på. Næste gang vi kommer forbi må han kigge kort tid når vi er tættest på men ingen buge og kun kort tid så skal han koncentrere sig igen.
Samme metode bruger jeg i skoven hvis en genstand pludselig er farlig og han bliver lidt stiv, ind i holdning, up up (frem frem) med stemmen. en frisk og kontrolleret skridt og ros. jeg snakker meget med ham
En pludselig ting, som fx den hund som sprang ud mod os, jamen det skete så hurtigt at vi slet ikke nåede at opdagede at der var noget at blive bange for og han kiggede bare lige med et øje, jeg gav jo nogle signaler og vi var ved nogle ting, så der var ikke lige overskud til at blive bange, MEN for at forebygge at han næste gang tænker "noget kommer hurtigt, det er måske en farlig stor hund igen" ja så skule vi selvfølgelig forbi nogle gang (selvom han tydeligvis ikke var bange)
'men det er vel det der er ideen, at få en masse øvelse i IKKE at være bange
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 49
Jeg er helt enig med Frida Seehusen *Islænderne fra Buerup.
Hvis man ikke lader sin hest stoppe op, kigge og undersøge mister den både tillid til ejeren og bliver mere bange for de forskellige ting, da den nemlig ikke forbinder det med noget positivt.
aug 2010
Også at forskellige hest typer/personligheder måske skal takles forskelligt
Kan vi få nogen som ved noget om horsenalities til at give en tanke med på omkring forskellen på tilgangen til nye ting?
mar 2008
Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 296
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 49
Uanset hvad Horsenalities du har med at gøre skal man altid give dem tid til at undersøge de fårlige ting, selvom hesten måske ikke synes det er fårligt men stadig gerne vil snuse skal man lade den gøre den, da det kun er et plus for det betyder at den begynder at tilbyde dig at gøre ting i stedet for at det er os der vil siger DU SKAL.
Left Brain Introvet:
Skal have en grund til at gå hen og snuse eller gå forbi den ting der nu ligger der, da de har svært ved at se pointen i det. Dvs de skal motiveres.
Right Brain Introvert:
De skal have tilliden til at gå der hen eller forbi, så de heste skal have lov til at bruge al den tid til at undersøge og kigge og derefter gå ¨når de er klar og har fundet ro i sig selv, disse heste må absolut ikke presses da de vil explodere og intet godt vil komme ud af det. Dvs de skal bruge tillid.
Left Brain Extrovert:
Er meget aktive heste og hvis du ikke har fået kontakten til deres hjernen før du beder dem om noget andet vil det hele gå galt da de ikke kan fokuser på dig for de synes alt andet er meget sjovere end dig, alt for dem er en leg. Dvs leg med deres fødder så får du hjernen
Right Brain Extroverted:
Er de heste der tit bliver bange for alt og sætter benene på nakken og løber, disse heste har brug for at løbe før de kan tænke ergo før de kan snuse eller gå forbi må man igen finde kontakten til deres hjernen men for at opnå det skal de bruge deres føder først. Dvs de her hesten har brug for at fokuserer.
Det er lidt svært at forklarer det i detaljer, da de igen afhænger af hvilken horsenality man har plus om der er flere tendenser til de forskellige horsenalities. eks. hvis du har en RBI/LBI skal de bruge tilliden og tiden til at gøre det og når de så har gjordt det skal de bruge gruden til det.
Håber du fik noget ud af det.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
Så jeg mener godt at hesten på stoppe og kigge. Dog ikke for længe, bare lige nok til at fatte det ikke er farligt. Den må dog ikke løbe, da den så tror at det var det at den løbte der reddede den fra det farlige (:
aug 2010
Fx da min bliver vågen ved en bum som pludseligt er smidt på jorden, den er på ridebanen ved siden af og jeg mener ikke at der ville være nogen ide i at ride ham derover. Jeg ville jo heller ikke ride ham ud på en mark til en ko hvis han blev bange for den
Jeg er enig med Lykke i at alt adfærd i princippet er acceptabelt.
Jeg har stået med nogle heste som var bange for noget og der har jeg brugt samme fremgangsmåde som forsøgt beskrevet ovenfor, en shaping til at være tæt på tingen og når så man er helt tæt (tæt nok til at hesten kan tage kontakt) så må resten af vejen (strække hals og snuse) være op til hesten, det er aldrig noget jeg ville prøve at fremprovokere af frygt for at presse hesten, men jeg ville da rose det hvis den tog kontakt.
Meeen pointen/målet i min træning ville ikke være at hesten tog kontakt, men at den accepterer hvad som helst tæt på
Jeg kan læse at det lyder lidt i retningen af Parellis tilvænning, jeg ville rose så snart hesten udviser hvad der for mig er hensigtsmæssig adfærd og der er jeg mest til at hesten forsøger at "opdrage tingen" ved at fryse, egoistisk fordi jeg føler mig tryg når jeg kan styre hestens ben
Det er vist heldigt jeg har en left brain extrovert
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Hvis det er noget hun er gået forbi 100 gange før, men aldrig er hoppet for - og hun så pludselig hopper, så får hun ikke lov til at stoppe.
Hvis der pludselig står en traktor på en markvej når vi er på tur, og hun kigger meget på den, får hun enten lov til at kigge færdig og så gå, eller hun får lov til at gå hen til den, snuse og så gå. Hvis hun er henne og snuse, accepterer jeg ikke at hun hopper næste gang vi kommer forbi. Om hun kigger på den må hun selv om, men hun skal ikke stoppe eller hoppe, bare gå forbi den. Hvis hun bare fik lov til at kigge og så gå, uden at snuse til den, er det mere ok at hun kigger ekstra næste gang vi kommer forbi.
Og så kommer det an på hendes humør den pågældende dag. Hvis hun er i rigtig dovnehumør, og så pludselig springer til siden over noget, er det mere ok, end hvis hun er i hoplahumør, hvor alt hun ser er farligt.
Hvis hun er bange for noget, som jeg ved at hun kommer til at gå forbi rigtig mange gange endnu, så får hun lov til at snuse til tingen, får godbidder osv. og så accepterer jeg ikke at hun hopper fremover. Hvis jeg ved at hun nok aldrig kommer til at se tingen igen, får hun bare lov til at kigge, og så gå videre.
Så ja, det er meget forskelligt hvornår jeg synes det er ok at stoppe og kigge, og hvornår det ikke er.
jan 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 223
men hvis det er en ting den har set mange gange kan man jo lære den at det ikke er farligt men vil bestemt ikke mene at man skal presse den forbi tror det er meget lettere at lære den det med tålmodighed og så vise hesten at du ikke er bange og bare ride normalt hvis hesten så flipper helt ud kunne man jo prøve at stige af og ligesåstille vende hesten til den "farlige" ting , men mener ikke at man får det bedste resultat af at presse hesten frem
mvh laura
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Må heste standse ved farlige ting?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside