{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

sko, hvorfor ? {{forumTopicSubject}}

Nu kommer jeg nok med et dumt spørgsmål, men håber i kan bærer over med mig.
Jeg har jo min super dejlige vallak som bliver rost til skyerne af min hovtrimmer fordi han har så gode stærke hove, men da jeg havde ham med til træning et par gange sagde ridelæreren at det ville blive svært at få ham ordentligt gangsat da han har svært ved at finde tølten ? men hvad gør skoene ved gangarterne ?

Håber der er nogen der ude der lige kan give mig en forklaring, for vil jo nødig give ham sko på bare for at gøre det.

MVH Mette og den skøre ismule Baldi

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sko, hvorfor ?
  • #1   11. jun 2011 Men er det så på grund af vægten at det skulle hjælpe på det eller ?
    Jeg ser jo ingen grund til at give min hest sko på når han kan gå på alt underlag og heller ikke slider sine hove voldsomt hurtigt og når de ikke flækker.

• #3   11. jun 2011 Alt efter hestens hove - har sko en betydning ( i al almindelighed) Mine 2 ponyer vil jeg fx ikke sætte sko på da de altid færdes på underlag som ikke slider eller vil påvirke deres ridetur.

MEN på Baldur som jeg rider mest og gerne vil træne mere og mere så han viser en smuk tölt - der har jeg sko på. Det er også ham jeg rider de lange ture på - dermed er det nødvendigt at have sko på ham.
    Vil dog også mene at har man til hensigt at træne gangarterne er det vigtigt med sko = hesten er mere ren gående.

• #5   11. jun 2011 ok så der er måske lidt om snakken, men tor jeg lader ham blive uden sko, da jeg ikke har planer om at han nogensinde bliver konkurrence hest, men mange tak for svarene så blev jeg da lidt klogere

• #7   12. jun 2011 Det er nok meget forskelligt fra hest til hest og hvad den bruges til smiley

• #9   14. jun 2011 Ift. gangarter, er det både hovens beskæring samt skoens vægt - altså en enkelt gang kom smeden til at beskære og sko min hest, som en der har svært ved tølten og let ved trav - og det er han bestemt ikke. Han tølter uafbrudt og vil faktisk ikke trave med rytter. Så i de to måneder red vi nærmest pas konstant!

Når han er skoet rigtigt, har han enten kun forsko på, og ellers skoes han lidt tungere fortil. På den måde gør vægten, at hans tølt blivere mere taktren. Så både sko og beskæring har betydning for hestens gangarter, men det afhænger jo også af, hvad hestens naturtalent og foretrukne gangart er.

Forestil dig, hvordan vægt på forhovene "forsinker" hestens naturlige bevægelse, og derved bliver takten mere 1..2...3..4 frem for 12...34, hvor der nærmer sig noget pasagtigt. Du for dermed hjælp til takten i momenten mellem bagben og forben. Den perfekte 4-takt 1...2...3...4 er selvfølgelig det, der stræbes efter, men det får man ikke forærerende smiley

Hvis du gerne vil eksperimentere lidt, kan du jo prøve med gummiklokker der ikke vejer noget særligt, men blot sidder der. Alene hestens fornemmelse af disse, kan få den til at øge løftet lidt. Men man skal bare huske, at al manipulation med klokker, vægte osv. bør bruges som afveksling og med omtanke.

• #10   14. jun 2011 8)

Kommentér på:
sko, hvorfor ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce