{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.159 visninger | Oprettet:

Hvorfor har din heste sko på/hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg syntes det kunne være sjovt at høre hvorfor din hest har sko på? Og hvis ikke din hest har sko på, så hvorfor den ikke har det?

Min nye fik fire sko på for første gang igår, og det gjorde hun fordi at hun står en smule forkert på hendes ben, og fordi hun har en flænge i hver baghov, så hun slipper nok ikke for at have bagsko på lige forløbligt..
Det er i sammenråd med smeden at hun fik dem på smiley

Men hvorfor har din sko på?
Eller hvorfor har din ikke sko på?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor har din heste sko på/hvorfor ikke?
  • #1   14. jan 2015 Min har ikke sko på, fordi hun sagtens kan gå uden, og fordi hun har enormt stærke hove. Jeg vil ikke give hende sko på medmindre det er yderst nødvendigt.

• #2   14. jan 2015 Min har ikke, da han ikke har brug for det. Jeg foretrækker også at hesten ikke har sko på smiley

• #3   14. jan 2015 Hun har det med at træde meget "langt ned" på koderne. Så hun vil komme til at slide den bagerste del af hoven mere end den forreste. Kort sagt vil hun komme til skade, hvis hun ikke har sko på - dårlig forklaring xD

• #4   14. jan 2015 Ingen sko, fordi der ikke er grund til det. Hoven er mest sund uden. smiley

• #5   14. jan 2015
    Nej det har hun ikke, da hendes sål er blevet så udviklet at den nu ikke er øm og lige så modtagelig over for hovbylder mm.

Men hun får sko på, men så bliver det plastic sko - hvis der bliver frossent og hun bliver øm, da det ikke er sikkert hovene når og "hærde" nok inden.

Hun har haft alm. sko på grundet hovbyld - men efter et skift af smed fandt jeg ud af hvorfor hun fik hovbylder og dermed hvorfor hun behøvede sko.
    Problem løst = sko af.

• #6   14. jan 2015 Da jeg fik min havde hun sko på. Det var så bare sådan at hoven var vokset ud over skoen og så fik vi at vide af smeden at hun skulle have en pause fra sko. Det er så 4 år siden men hendes hove har ikke brug for dem så derfor står hun uden smiley

• #7   14. jan 2015 Min har på fordi hun går bedre med det, og så har hun en balleforskydning på en baghov. smiley

• #8   14. jan 2015 Min tidligere hest havde ingen sko på da jeg overtog ham, men jeg fik forsko på ham, fordi han har så bløde forhove, at du kan stå og trykke ned i sålen på ham og så giver den sig. Senere fik jeg så også bagsko på, fordi jeg gerne ville have lidt mere bagbensaktivitet og bedre gang, men også fordi jeg red en del ture. Desuden fik han speciel sko på, som lagde rulningspunktet længere frem (eller tilbage, kan ikke huske det), som gjorde at han havde sværere ved at træde skoen af, altså han ville flytte forbene hurtigere og så skulle de være gode for senerne i benene smiley

• #9   14. jan 2015 "Mine" har ikke fordi at de ikke behøver det, men dengang de kørte med vogn havde de.

• #10   14. jan 2015 Begge mine har sko på alle 4.
    Den ene er en distancehest og man kan ikke ride de lange distancer uden en eller anden form for beskyttelse, og da han samtidig har tildens til knusninger så har han sko på. Nogen rider distance med boots, men jeg har valgt sko smiley
    Den anden har gamle skader som skal støttes, så han skal have sko på. Måske de bliver pillet af når han går på fuldstændig pension og ikke bliver redet længere, men så længde han stadig bliver redet så skal han gå med sko.

• #11   14. jan 2015 Min har sko på både fordi hun godt kan ømme sig lidt, og så for at jeg jan sætte mordax på hende ifbm. military smiley hun går dog kun med forsko om vinteren og på alle 4 om sommeren smiley

• #12   14. jan 2015 Min har ikke sko på, men burde måske have det, fordi hun er øm på grus, og fordi hun slider sine fusser meget, når vi rider så mange ture. Pt. rider jeg dog næsten ikke (=1 gang hver anden uge cirka), så derfor har jeg ikke skaffet mig et par boots endnu.

• #13   14. jan 2015 Min ridehest har sko på, fordi hun efter en skade fik ringsko på, og jeg derefter blev til sippet og synes det var en god ide med sko på forbene. Også en god ide når jeg har 1½ km til ridehus, på asfalt smiley

Min pony har ikke sko på da han sagtens kan uden, og fordi han er pensioneret smiley

• #14   14. jan 2015 Min har fået sko på fordi hun da jeg købte hende havde balleforskydninger i begge baghove. Det kunne ikke rettes op uden sko, nu har jeg sp næsten en hest der er lige igen, så satser på at skoene snart kan komme af igen smiley

• #15   14. jan 2015 Mine har faktisk alle gået uden sko, men da de bliver brugt meget har 3 af den forsko på og 2 af dem 4 sko og en uden

de 2 med 4 sko er mest pga. tølt træning som slider en del på hovene, den der går uden sko har aldrig haft sko på og får det heller ikke.

de sidste med 3 sko på forben er fordi det kun er nødvendigt med sko foran.

Men jeg er så heldig at min kæreste selv skoer vores heste smiley

• #16   14. jan 2015 Min har ikke sko på, da han ikke behøver det. Hvis vi på et tidspunkt skal ud i noget terræn, hvor hans hove har brug for ekstra beskyttelse, så har jeg tænkt mig at investere i et par boots:)

• #17   14. jan 2015 Min går uden, vi er igang med at opbygge en stærk hov efter jeg købte ham... Han får boots på når vi skal på ture hvor der er grusveje, da hans såler ikke er tykke nok endnu smiley
    Jeg er ikke til jernsko på heste og har jeg ikke været i mange år efterhånden....

• #18   14. jan 2015 Min hest har, da jeg springer terræn og på græs, så der er brug for mordax. Ponyen går uden, da han ikke bruges til spring på højt plan mere smiley

• #19   14. jan 2015 Selvom min skal gå jagt og springstævner på græs, så er det ikke nok grund til at give ham jernsko på... Skulle han mod forventning ikke stå godt nok fast, får han boots med mordax på... Men jeg tvivler... Var ikke nødvendigt på min sidste jagthest smiley

profilbillede
  • #20   14. jan 2015 Tja, der er vi jo forskellige. Jeg laver utrolig mange skarpe vendinger og har ikke lyst til at vælte. Mordax og boots er prøvet, men prøvede 3 forskellige slags boots og alle tre sad sært efter sådan en omspring på græs smiley

• #21   14. jan 2015 Min skal have sko på når han begynder at springe da jeg gerne vil have han står mere fast på græs. Min gamle gik med sko fordi han ikke kunne tåle at gå uden, han blev alt for øm og han kunne ikke tåle at springe uden han havde 4 sko på.
    Min forrige pony den var bare så ømtået at han ikke kunne gå på hård bund uden forsko

• #22   14. jan 2015 Neel, sko gør jo kun græsset mere glat, hvis ikke der kommer mordax i smiley

• #23   14. jan 2015 Min hoppe fik sko på, for første gang som 10 årig. Vi havde set det komme, da hun er lidt indfodet, så hun slider meget af hoven på indersiden, nu hvor hun for alvor er begyndt at slide sin hove. Dog er det kun forhovene. Baghovene er stadig stærke smiley
    Foretrækker en hest uden sko, så de får det kun på, hvis det er nødvendigt smiley

• #24   14. jan 2015 Min har på alle 4. Han går skråt på bagbenene, så han har parallelsko på smiley han går med dem forbenene fordi han ikke kun kan gå med nogle på bagnbenene, og fordi vi ofte rider tur, så de skal ikke slides skævt smiley

• #25   14. jan 2015 min den gamle har kun sko på baghovene da han har spat så han har kilesko på, han har haft på foran men han blev ved at smide dem så i samråd med smed opgav jeg dem og det fungere godt.
    Den anden har kun forsko på da hans hove flækker, håber de en dag blir så stærke så jeg kan undvære dem

• #26   14. jan 2015 Nu for den også mordax huller i skoene. Jeg ved godt havd det handler om eftersom mine ponyer også har gået med sko og sprunget på græs. Jeg er ikke dum

• #27   15. jan 2015 Min hest er ikke født med sko så derfor behøver ham dem ikke smiley har man en dygtig trimmer kan meget klares med den rigtige beskæring. Dette er dog smede ikke ligeså dygtige til da deres arbejde er at smide sko på. Det er jo det de skal leve af... Min trimmer er rigtig dygtig og rådfører ift træning der gør hovene stærkere så man kan have en hest på den måde den er skabt til at gå. smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Hvorfor har din heste sko på/hvorfor ikke?

Annonce