{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

MEGET nervøs hest !! {{forumTopicSubject}}

Undskyld det bliver langt, men mit spørgsmål kræver at i bliver sat ind i problemet..

Min shettterhoppe på 4 år er utrolig nervøs og bliver meget nemt forskrækket. Jeg fik hende for 7-8 mdr siden og der var hun praktisk talt vild. Jeg har langsomt vundet lidt af hendes tillid, men der er laaaaang vej endnu.
Hun er ikke en dame man bare tager i og siger "Du skal!" da hun så går fuldstændig i bakgear og bliver sindsygt stresset og kæmper som gjaldt det liv eller død. Hendes flugtinstinkt er MEGET dominerende! Så man skal pænt spørge "Vil du?" og så give hende tid til at se tingene an.
Jeg har aldrig slået hende eller brugt noget der ligner fysisk magt mod hende. Dog havde vi store problemer med at fange hende på den fold hun gik på hos tidligere ejer + trailerturen hjem må have sat sine spor i hendes hukommelse, men det var kun min far der håndterede hende der.

Situationen lige pt:
- Hun farer sammen ved mindste lyd både inde og ude.
- Kommer først hen til mig på folden når jeg sætter mig på hug. Nogle gange kommer hun slet ikke, men står bag ved de 2 andre og ser vemodig ud.
- Står stiv som et bræt når jeg binder hende og strigler hende. Dog er der nogle steder det er sindsygt dejligt at blive kløet, så der bliver mulen lang og passer man ikke på får ens arm en gnubbetur med tænderne smiley
- Rense hove går ikke for godt, hun vil ikke rigtig samarbejde om det ligemeget hvad jeg gør.
- Vi kan gå små ture langs vejen, men da hun bliver nemt forskrækket og går totalt i bakgear hvis der opstår stressede situationer er jeg ikke tryg ved at færdes tæt på trafikken med hende.

De signaler jeg træner med hende er "start", "stop", "bak", "bagpartsvendinger" og "forpartsvendinger" som vi stadig finpudser.
Hun reagerer utrolig let på grimen og skal kun have 3 forsøg, så kan hun øvelsen.

Hun virker som en hest der er meget intelligent og lærer lynhurtigt. Derfor er jeg bange for at hun har lært at flugt er den bedste udvej fra stress, da hun har haft nogle lettere uheldige oplevelser med tidligere ejer hvor hun fik lov til at løbe fra dem.

Problemet er så at jeg er gået lidt fast med hende. Jeg syntes ikke rigtig der sker fremskridt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme videre. Det er lidt irriterende at man efter 7-8 mdr stadig har en hest der er meget nervøs for en og at man ikke ved hvad man skal gøre ved det.
Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre? Nogle gode træningsforslag der har virket for jer?
Kan man få noget foder der virker beroligende på nervøse heste?

På forhånd tak
Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MEGET nervøs hest !!
  • #1   15. jun 2011 Det skal lige siges at hun også kan være den største hyggetrold der står og putter hovedet ind til mig og puster mig op i hovedet, men det afhænger meget af hvordan hendes dag har været...

  • #2   15. jun 2011
    Det tager tid at gøre en nervøs hest til en der acceptere lyde og andet - især hvis den har været sådan hele sit liv...

    Jeg ville prøve at lege lidt med ting på en bane, ligge noget plastic ud med gulerødder på midten, gå over bomme, slå en paraply ud ( lidt fra hende, ikke oppe i hovedet ) og i det hele taget vænne hende til det hele.
    Har i ting rundt omkring på gården der laver lyde, så find dem og gå hen til dem.

    Når i går tur, så er der ikke andet og gøre end at gå de ture - måske have en komplet ligeglad hest med?
    Find nogle små veje hvor der ikke er meget larm hvis det er muligt.

    Til de andre ting;

    - kan ikke se hvad der er galt i at hun står stille når man strigler hende? Maja står og sover, hun bevæger sig ikke ud af stedet.
    Hvad skulle hesten i stedet?

    - ikke alle heste kommer når man kalder, eller når man kommer på folden. At hesten kommer når du sætter dig på hug kan være fordi du nu bliver interessant og det vækker din nysgerrighed.
    Ved hunde, katte og andre dyr hjælper det at gå ned på hug og blive deres størrelse - så indbyder man dem nærmest til at komme hen til en.


  • #3   15. jun 2011 Har faktisk selv tænkt på det med plastikken, men var bange for at det var for tidligt og at hun ville blive forskrækket, men god ide at lægge gulerødder, hun er meget madglad smiley

    Det er heller ikke fordi hun står stille, hun står og er helt stiv i kroppen og spændt som en fjeder.. Hun slapper overhovedet ikke af og ser ikke ud til at nyde det ret meget pånær når det er mellem forbenene, hvor det er rigtig dejligt at blive kløet... Ville bare gerne hun kunne slappe lidt mere af..



  • #4   15. jun 2011
    Er hesten lige sådan hvis du ikke binder den, men bare lader tovet være?
    Ved ikke lige hvordan det skal forklares, men måske hesten har haft et uheld, nu er bange for at sprænge snoren eller andet...

    Eller måske hesten er nervøs for den larm der er omkring den og lukker derfor helt ned..


  • #5   15. jun 2011 Halløj! smiley
    Fik lige øje på at du ikke rigtig kunne rense hove på din hoppe. smiley

    Lige da jeg fik min pony ville hun lige pludselig bare ikke løfte de hove! (slet ikke bagbenene)
    Men så fortalte min gamle ridelære at vær gang vi bare rørte Dessy's (min pony's) ben gav vi hende en godbid for at vende tingene til noget godt. smiley Og sådan bevægede vi os lige så langsomt i Dessy's tempo. smiley

    Da hun så storset havde lært at løfte alle hovene gav vi hende en godbid for vær gang vi havde renset en vær af hendes hove. Så skar vi det af til når vi havde taget den ene baghov gav vi hende en godbid og det sammen med den anden. Nu kan vi løfte alle hendes hove uden problemer og vi nøjes bare med at give hende en godbid når vi er færdige! smiley

    Ved godt det blev lidt langt men håber det blev forståeligt ;D (ellers så spørg)
    Al held og lykke fremover! smiley


  • #6   15. jun 2011 Jeg startede med kun at have torvet viklet 1 gang rundt om bokskanten, hvor jeg så holdte i den anden ende, for hvis hun panikkede ville jeg have sådan at jeg kunne give hende længere snor uden at hun slap helt fri.. Ville ikke risikere hun ødelagde grimen og endnu engang fik bekræftet at flugt er den eneste udvej fra ubehag... Men hun har dog aldrig gjort det, så nu er jeg begyndt at binde hende med en knude der er let at hive op, hvis der skulle ske noget..

    Tror også det er fordi hun har haft dårlige oplevelser med at stå bundet.. Vil det være en fordel at have en høpose hængende som hun kan gumle i mens jeg strigler?


  • #7   15. jun 2011 Alma&Dessy * Tilliden har besat os! *
    Tak for rådet smiley Hun er bare MEGET glad for godbidder, så risikerer at stå med en hest der vil nappe i stedet for..
    Har holdt lidt igen med godbidderne, netop af den grund at hun begyndte at bide mig i hænderne og tigge helt vildt.. Men kan godt være jeg skal gå tilbage til godbidderne og så på et senere tidspunkt, når vi kan rense hovene fx, vænne hende fra dem igen..


  • #8   15. jun 2011 Okaysen. smiley

  • #9   15. jun 2011
    Ja, du kunne prøve at give hende noget mad og se om hun bløder lidt mere op :o)

    Ang. at hesten ikke vil lade dig rense hove - det kan være dårlig balance eller ømme/forstrukne muskler.

    Tulle, en bette shetlænder havde også svært ved det i starten og har stadig - hesten har simpelthen intet balance, så det er klart at det er svært at stå på 3 ben.


  • #10   15. jun 2011 Det kan godt være hun har dårlig balance.. Har jeg aldrig tænkt på smiley Det er især forbenene jeg har meget svært ved at få hende til at løfte.. Også selvom jeg bruger lang tid på at vippe hoven fremad aå hun får tid til at placere de andre ben og finde balancen...

    Vil fx bomme træning kunne hjælpe på det eller er der andre måder man kan træne hestens balance på?
    Kan jo ikke så godt sætte hende på vippebræt smiley


  • #11   15. jun 2011
    Bomme kunne hjælpe ja :o) - gå ture er også godt.

    Du kan prøve at få en til at stå og give den noget mad, lokke hesten lidt frem, når hesten træder frem er du hurtigt til at få fat i hoven. Hold den to sek og beløn - så hesten lære fornemmeslen.

    Er det en shetlænder så kan man som regel slippe af med at læne sig op af hende og hesten kommer ud af balance. Når man så får fat i foden så igen, godbid og distrahere med det og ned med fod.


  • #12   15. jun 2011 Det med at rense hove, der starter du helt oppe fra bagparten, med at køre hånden ned af, ikke helt ned, men lidt ned og roser (gerne med godbidder, de skal nok være bittesmå) når hun står stille.. Du kører så gradvist hånden længere og længere ned.
    Hvis hun flytter sig, så hold bliv ved med at hold hånden på benet, når hun står stille, fjerner du hånden og roser, så prøver du igen, men gå ikke helt så langt ned som du gjorde før, det venter du lige et par gange med så prøver du igen...

    Hvis hun virkelig er så nervøs som du siger, ville jeg tage det over et par dage, så hun ikke bliver helt overvældet smiley
    Men se, hvordan hun tager det, de fleste plejer at fatte det rimeligt hurtigt, men det kommer meget an på, hvordan hesten er smiley

    Det med marken, åååh ha, ja små sky shettere er altså bare ikke nemme at få ind på mark, når man "tårner" sig op over dem...
    Der er bare ikke noget at gøre ind at bide i det "sure" æble, om du vil, og sætte sig på hug hver gang, med en lille godbid, evt undgå alt for meget øjenkontakt, afslappet kropssprog også altid have noget godt med ud til hende.. Så hun forbinder dig med noget godt på marken, evt så klø hende på de gode steder osv, altså ægte råhygge smiley

    Hø når du strigler, det kan du vel sagtens, så vil hun også forbinde det med noget godt at komme ind, hvis hun da ser hø, som noget lækkert som min feks gør smiley


  • #13   15. jun 2011 Det råd mht. balance jeg har fået fra min smed er at 'klemme' dem op af en væg, selvfølgelig uden det bliver ubehageligt, men bare så de får ekstra støtte, og kan læne sig ind mod noget, så længe man renser hove, så skulle det vidst komme hen af vejen eller lidt med alderen at de udvikler en bedre balance smiley

    Hvis du viser hende nye ting eller har hende med på tur kan du jo prøve at have en mere erfaren hest med som ikke bliver bange for alt smiley For hvis en anden hest måske tør gå hen til plastikken, kunne det jo være det ikke var så farligt

    Men tror du gør det rigtige ved bare at give hende tid og arbejde langsomt smiley


  • #14   15. jun 2011 God ide med at tage det stille og roligt med hovrensningen og ligeså stille arbejde sig nedad.. Jeg kan sagtens berøre hende overalt uden hun flytter sig så det er ikke fordi hun er "kilden".. Men har nok haft lidt for travlt med at få hovene renset, da jeg jo helst vil undgå sur stråle og de trænger også snart til at blive beskåret, så kan være jeg er gået lidt for hurtigt frem..

    Det med at "klemme" eller læne hende op af væggen tror jeg ikke jeg kan få hende til, da hun vil føle sig truet.. De har et skur hvor jeg fodrer dem i med halm og hø når det er dårligt vejr, og der står hun altid henne ved døren og kigger ud, går hen og tager en mundfuld, hen til døren igen mens hun tygger.. Så trange steder er ikke noget for hende..
    Men til en hvilken som helst anden pony tror jeg det ville være en rigtig stor hjælp, at de har noget de kan læne sig op af, så de ikke får følelsen af at de vælter..

    Kan sådan set også godt forstå hvis man ser lidt frygtindgydende ud, når man kommer med sine 170 cm mod hendes 100 cm.. Så vil prøve som i skriver, bare sætte mig og hygge med hende..
    Har bare en plag der er total modsætning af hende og den hænger i røven af mig(bogstavelig talt) så snart jeg viser mig på folden.. En rigtig lommehest der elsker at få al opmærksomheden smiley Så det er ikke altid nemt at få hendes opmærksomhed for sig selv...


  • #15   15. jun 2011 altså først og fremmest. alt tager tid!! det gør det virkelig!
    for det andet, så er det MEGET vigtigt at du også selv bevarer roen - netop så hun kan stole på dig og at du kan sige til hende "jeg er ikke bange.. - er du?"
    min hoppe er selv nervøst anlagt men ikke længere i mit nærvær pga en masse masse gåturer de steder hun er bange. har gået et par skridt derind hvor hun er bange, så gået ud igen og så næste gang måske 3 skridt længere og så gå igen. det er helt vildt vigtigt at i ikke går ud efter hun er blevet bange da hun ellers vil blive bange for stedet næste gang.. det var i hvert fald lidt tip til at vænne hende af med det hele i naturen.


  • #16   15. jun 2011 Anne og Nattgjola .
    Er også meget bevidst omkring mit kropssprog.. Prøver at være afslappet og kan jeg mærke hun spænder op sukker jeg dybt en gang eller to og så plejer hun at smaske og gumle lidt..
    Men ja, alt tager tid, syntes jo bare 7-8 mdr er lang tid, men må nok ruste mig med mere tålmodighed smiley


Kommentér på:
MEGET nervøs hest !!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce