{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.672 visninger | Oprettet:

Syning af "åben" hoppe {{forumTopicSubject}}

Min hoppe er til hingst, det er 1. gang hun bliver bedækket da hun lige er blevet 4 år. Hun var ren i svaber. men kommer hele tiden i brunst. Hingsteholder mener hun er lidt åben og skal sys.
Men hvis hun bliver syet skal hun så klippes op hvis hun ikke er drægtig og skal ombedækkes..??
Eller kan der være andre grunde til hun ikke bliver med føl.
Det er naturlig bedækning, og hingsten har lavet mange føl før, også bedækket flere hopper i år men godt resultat.
Skal jeg få taget en svaber prøve mere eller er det nok med den 1. der blev taget..?
Kan man i det hele taget gøre noget...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syning af "åben" hoppe
  • #1   6. jul 2011 Når en hoppe er "åben" , så er det ens betydet med at hun er mere åben end en normal hoppe.
    Det er som regel over skambenet de skal syes så deres åbning bliver normal.
    Hun kan sagtens bedækkes selv om hun er syet.


  • #2   6. jul 2011 Synes det lyder af lidt meget.... Som regel er det ældre "slappe" hopper der bliver syet, og hvis hun var ren i første svaber (som vel ikke er så gammel), så har hun jo ikke gået og "suget" luft ind til en betændelse tidligere.
    Du kan læse mere om det her:
    http://www.hesteklinikherning.dk/?pid=66&sub=31
    og her:
    (link fjernet)
    Jeg synes i stedet du skulle overveje at få hende ultralydsskannet mhp om hun får ægløsninger i sin brunst...det kan være falsk brunst - særligt hvis den ikke er rigtig regelmæssig.
    Held og lykke


  • #3   6. jul 2011 du skriver hun hele tiden kommer i brunst - vil det sige det ikke er normal/regelmæssig brunst.

    Som regel er det hopper af lidt ældre dato der bliver syet bagtil og ikke ungheste.
    Få lavet follikelkontrol på hende op til en bedækning - så i ved om hun er klar el. ej.


  • #4   6. jul 2011 min ene hoppe ville heller ikke komme ifol sidste år trods mange bedækninger, til sidst tog vi en biopsi for og se om der var andet galt for hun ikke kom i fol, og det viste sig hun havde en rigtig dårlig prognose med cellevæggen som fosteret skulle hæfte sig fast på, hun havde ud fra biopsien kun 15% chance for og komme i fol, men hvis hun blev skyllet 3 dage ville hun have måske 30% maks.

    hun blev skyllet, scannet og bedækket på det tidspunkt dyrlægen mente var bedst i forhold til ægløsning så hun kun skulle bedækkes en enkelt gang, og derefter skylles igen og så blev hun syet.

    det lykkedes ikke og få hende i fol sidste år, og jeg lod hende så gå til februar, hvor vi i samråd med dyrlægen skulle forsøge 3 brunster igen uden yderligere behandling, og så skulle vi derefter overveje hvad vi så ville hvis ikke det lykkedes i år, hun er en ældre hoppe på 17 år som aldrig har været redet, kun været avlshoppe hele livet og har tvives med det, hun trives absolute ikke med og se andre have føl når ikke hun selv har.

    men skæbnen ville det at hoppen ved første brunst i år blev drægtig, uden yderligere hjælp, og hun er heller ikke blevet syet i år, nu er hun 5 mdr henne, så der bliver heller ikke gjort mere.
    det var bare ikke hendes år sidste år til og blive drægtig.

    i år har vi også haft problemer med en hoppe som ikke ville komme i fol, og jeg troede også vi skulle igang med dyre behandlinger på hende, men idet det kom op og vende blev hun drægtig.

    jeg mangler stadig og få en hoppe scanet drægtig i år, håber det lykkedes denne gang, men jeg har hørt om mange der har haft problemer i år med og få deres hopper ifolet.


  • #5   6. jul 2011 forresten skal du også tænke på at Jo flere bedækninger/insemineringer pr. brunst, jo mindre chance for drægtighed (vælg de korte brunster).

    Så måske skulle i prøve at hoppe en priode over for derefter at forsøge igen.
    Mange tror man bare skal bedække i et væk igen og igen - men det skader mere end det gavner chancerne. Så hop nogle perioder over.



  • #6   6. jul 2011 Team hjortkjær: nu er der jo ikke mange brunster tilbage i år, så man hopper ikke bare lige en hel brunst over på denne tid af året.

    men hvis din hoppe er i brunst 7 dage f.eks så ville jeg prøve og bedække hende på 5. dagen, og så spring over 6. dagen og så prøve igen på 7. dagen, hvis hun vil der så skal hun selvfølgelig bedækkes igen.


  • #7   6. jul 2011 Team Hjortkjær Hjortvald: Hvor skriver jeg hun hele tiden kommer i brunst..?
    Jeg har hverken en hingst eller en vallak hjemme hvor hun står så hun viser slet ikke brunst. Hun er lige kommet til hingst her i Juni, og er blevet bedækket i en brunst periode.



  • #8   6. jul 2011 Christina R:
    Det var også lidt det jeg tænkte...


  • #9   6. jul 2011 det står da i anden linje at hun hele tiden kommer i brunst???

    er hun gået i brunst efter bedækning, eller hvad er det vi så skal hjælpe med svare på, hvis hun først lige er bedækket nu?


  • #10   6. jul 2011 du skriver: Hun var ren i svaber. men kommer hele tiden i brunst.


    Stald Vestergaard :
    ved godt det er ved at være sidst på sæsonen - jeg påpeger bare at mange bedækker/insminerer i hver eneste brunst - for at det skal lykkedes. Det forringer dog imidlertid chancerne for drægtighed.
    Så hvis man frem til nu har forsøgt mange gange var det en ide at vente - evt. til næste år så.


  • #11   6. jul 2011 Jeg læste dit indlæg som at i havde forsøgt flere gange og at det ikke ville lykkedes - derfor var det foreslået at hun skulle sys.

    Men hvis hun ikke er uren el åben er der jo ingen grund til det.

    Men ud fra hvad du skriver sidst står det som om i kun har prøvet eén gang - det lykkedes jo ikke altid i første forsøg. Hvis i ikke har follikelkontrolleret kan sæd og æg jo have passeret hinanden.


  • #12   6. jul 2011 jeg har en hoppe der var er blevet syet men det blev først gjort da hun var blevet drægtig da problemet først opstår når hoppen er langt henne i drægtigheden hvor føllet er blevet stort...:-) men hvis din hoppe bliver ved med at gå i brunst så er det ikke fordi hun er ´åben´ jeg ville få fat i din dyrlæge der er flere muligehder hvorfor din hoppe er i brunst hele tiden ...:-) jeg ha en hoppe der gør det nå jeg sender hende til hingst og det er fordi hun stresser så jeg er nød til at insiminere hende hjemme

  • #13   7. jul 2011 Argh...
    Hun er ikke i brunst hele tiden. Jeg har åbenbart formuleret mig forkert.
    Hun har haft normal brunst i foråret, men er først kommet til hingst i Juni.
    Her er hun blevet bedækket i en brunst, men er kommet i brunst igen og hingsten får lov at hoppe på. Altså hun er ikke drægtig.
    Hingsteholder mener at hun er Åben derfor tror han hun ikke bliver drægtig, og forslår derfor en ssyning.
    Syntes bare det lyder lidt vildt for jeg har ikke opserveret hun skulle være "åben".


  • #14   7. jul 2011 Det at hun er åben er ikke i sig selv grunden til at hun ikke blir drægtig. Det er kun hvis hun, pga. sin åbne skede har fået n infektion i livmoderen, at hun kan hae svært ved at blive drægtig. Men hvis du siger at svaberen er ren kan det jo ikke være det.

  • #15   7. jul 2011 Nåeh på den måde - men så hun jo ikke en problem hoppe endnu - når der kun er forsøgt en enkelt gang smiley

    Ser ikke nogen grund til at sy hende - når hun er ren i svaber.

    I må prøve igen - ved du om de har lavet follikel kontrol op til bedækningen? Så i er sikre på at ægget er klar - og bedækningen passes ind efter æg og sæds levetid i livmodren.


  • #16   7. jul 2011 jeg tror heller ikke det er det der gør det, når svaber er ren. ellers ville hun også have været uren inden der blev taget svaber.
    og det plejer være ældre hopper med mange folingerr bag sig der bliver syet.

    mange har haft problemer pga vejret har været så skiftende i år, så jeg ville bare prøve igen, og hvis ikke det lykkedes efter næste brunst så få taget en biopsi for og se hvordan den er, den siger mere end en svaber gør.


  • #17   8. jul 2011 Ok, så må jeg lige kontakte hingsteholder. Problemet er lidt at hvis hun ikke bliver drægtig i denne brunst, så kan hun ikke blive bedækket i næste da hingsteholder er på ferie, og syntes vi kommer for langt hen hvis hun skal bedækkes sidst i august.
    Desværre er det kun i år hun kan blive bedækket.


  • #18   8. jul 2011 er hun færdig med denne brunst?

  • #19   10. jul 2011 Har ikke hørt fra hingsteholder men vil tro hun er færdig i dag søndag, da hun startede brunsten tirsdag.

  • #20   10. jul 2011 ja så er hun nok på slutningen nu. tænkte nemlig at det kunne måske være en ide og få hende scannet og se om ægget var gået, for det skete med min hoppe den ikke gik, hun viste godt nok brunst dengang, men den var knap så kraftig som ellers.
    hun kom ikke ifol pga ægget ikke løsnede sig.


  • #21   10. jul 2011 Det kunne være en god idé ja. Men har desværre ikke råd til at ofre 10.000 i alt for en bedækning, desværre. smiley (Pris indtil videre ca 5000,-)

  • #22   10. jul 2011 har de ikke en god pris hos hingsteholder, eller sådan den kan komme til drive in hos en dyrlæge?

    her kan vi når vi samler 3 hopper få det til ca 420kr pr stk incl kørsel, og ellers kan man køre dem til klinikken i skjern og give lige knap 400kr for det.

    kan godt forstå hvis det er en billig hingst du har brut at du ikke ofre alt for meget, men hvis det var der svaret lå, så var pengene måske givet godt ud i sidste ende, så hun kunne få en sprøjte til og løsne ægget selv, for det kan de oftest ikke selv når de først ikke er afgået.


  • #23   11. jul 2011 Det er ikke en billig hingst, men jeg har hverken trailer eller bil der kan trække så skal ud og leje vognmand hver gang hun skal køres frem og tilbage. Hingsteholder bor oppe med Holstebro,
    Jeg giver en vognmand ca 1000,- hver gang hun skal køres, så har ikke selv mulighed for at køre hende til dyrlægen.


  • #24   11. jul 2011 Men hingsteholder kan vel få en dyrlæge ud og scanne hende?


  • #25   12. jul 2011 Ja det kan de godt, men derfor koster det stadig penge for mig til evt dyrlæge. Hvis dyrlægen nu skal ud både 3 og 4 gangt til 600/800 hver gang løber det jo hurtigt op.
    Men jeg forstår ikke hvorfor hun skal scannes, er det for at se ægløsning..?? Det er naturlig bedækning, så hvis hun har ægløsning men ikke lader hingsten hoppe på, så er scanningen jo spildt..??


  • #26   12. jul 2011 hun har ikke ægløsning uden for brunst, så det er i brunsten hun skal have ægløsning, men de kan godt gå i brunst uden og have ægløsning, og så hjælper det ikke og bedække jo.

    min hoppe blev i sidste måned sprøjtet i brunst fordi hun ikke fik ægløsning. hun gik i brunst, men brunsten var svagere end normalt hos hende, men hun blev ikke drægtig fordi det æg ikke afgik.

    så blev hun sprøjtet og gik i brunst igen, og hun skulle være kommet i brunst i fredags, men er stadig ikke kommet i brunst, så nu har jeg bestilt scanning igen til i morgen.


  • #27   13. jul 2011 Line P: Ja det ved jeg, og hun er blevet scannet inden hun kom til hingst, der var der gode forlikler, og dyrlæge sagde hun ville komme i brunst i løbet afd 1 - 1½ uge, så hun blev sendt afsted.
    Hvorfor skulle man så scanne når hun er hus hingst... Hun viser jo selv brunst så derfor er det vel ikke nødvendigt at scanne hos hingsteholder for at se hvornår hun kommer i brunst..?


  • #28   13. jul 2011 Grunden til du evt. kan bruge en scanning, er for at se om ægget rent faktisk frigives... hvis ikke det gør det, kan hun være nok så meget i brunst, uden at kunne komme i fol.
    Dyrlægen kan da sprøjte ægget af istedet.

    Men hvis hun kun har været bedækket en brunst, og er gået i brunst igen, så er det jo altså meget normalt... der er mange hopper der tager 2-3 brunster inden den er der.


  • #29   13. jul 2011 Især nu hvor det er sent på sæsonen er det oftere sværere at få dem drægtige...

  • #30   14. jul 2011 Argh... Jeg må vist bare hente hende hjem, så var det det... æv

  • #31   14. jul 2011 Men takker alle for svar.

  • #32   20. sep 2012 Hej smiley
    Ville bare sige at det ikke behøver at være drægtige hopper der bliver syet. Min hoppe på 6 år har aldrig haft føl og fik allerede konstateret for stor åbning da hun var 4. Hun er nu blevet syet fordi hun trak luft ind og det havde stor betydning for min ridning (hun bakkede, blev ligeglad med hjælperne total, dvask, strittede imod bagi når hun skulle trække bagdelen ind under sig osv.) Så hvis avleren siger den er for åben kan det sagtens være sådan den er bygget smiley
    Det er billigt, og det er ingen problem at få den bedækket bagefter, det kan bare godt være den sprækker men kan nemt syes sammen igen.
    Cecilie


Kommentér på:
Syning af "åben" hoppe

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce