{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

letvægt, bomløs sadel ?? {{forumTopicSubject}}

hej alle herinde.

jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med letvægtsadel eller bomløs sadler. eller måske distance sadler.

da min kære traver er en lidt speciel hest.
jeg er nemli meget i tvivl om han har ødelagt sine bagben fra løb. eller om sadlen trykker forkert.
umiddelbart passer sadlen perfekt på ham men jeg er i tvivl om den trykker ham når han traver, da han går MEGET som en løbshest, med bagbene, og det giver jo et helt andet rygsving. jeg kan prøve at lægge en video ind så i kan se, hvordan han går i det der skulle forstille at være samlet trav. og sådan går han hvergang jeg prøver at samle ham.

hvis i har spørgsmål så spørg endelig. og håber i vil hjælpe.

(forresten han har gået løb til han var 13 år gammel)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  letvægt, bomløs sadel ??
  • #1   10. jul 2011 <object width="400" height="224" ><param name="allowfullscreen" value="true" /><param name="movie" value="(link fjernet) /><embed src="(link fjernet) type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="400" height="224"></embed></object>

her er et link til facebook. hvor i kan se videoen. da jeg er basis bruger.
    jeg vil helst ikke høre dårlige kommentare om min ridestil. da det er første gang jeg rider ham efter vi fik ham, og jeg er gravid. så ved godt jeg sidder lidt sjovt.

• #2   10. jul 2011 OBS. det er den samme video på begge links

• #3   10. jul 2011 Først vil jeg sige du sidder pænt hi hi og er vild med din ridemode dog vælger jeg kun det selv de dage hvor jeg ikke er seriøs da bare ben og slippers ikke gør man kan støtte hesten optimal ; ))
    Din hest ser ud til at være pas gænger hvilket ikke er dårligt (det er min også, hun gør det kun når hun tændes) men der skal trænes en del for han lære at skelne mellem pas og trav dog vil en større ridebane måske hjælpe jer begge

• #4   10. jul 2011 den løber jo bare pasgang smiley

• #5   10. jul 2011 ja, jeg tænkte nok han var flergænger. meen hvis han skal trave ordentlig skal vi virkelig op i fart, og så bliver det løbs trav.
    jeg må ærligt erkende, jeg kende ikke så meget til flergængere...hvordan skal jeg kunne træne det?

og tanja jaa ved godt det ikke er skide smart at ride i slippers og shorts...men efter jeg er blevet gravid, kan jeg simpelthen ikke passe noget af mit udstyr mere smiley hehe og mange tak for komplimenten smiley
    jeg er en klassik dressur/spirng rytter. og er virkelig på bar bund med ham her.

• #6   10. jul 2011 og lige med ridebane...han er blevet flyttet, til et sted hvor vi har noget mere plads smiley så den er på plads smiley

• #7   10. jul 2011 rigtig mange travere løber grise pas.. som jeg vil kalde det der smiley der skal noget mere tempo på før den slår over i rigtig trav.. min negus gør det samme i overgangen far skridt til trav..
    med hensyn til en sadel, så prøv en monte løbs sadel.. de er bygget til travere, og der er ingen bum i.. jeg har en, og vil absolut ikke undvære den smiley det er fra Zilco og kan findes på veidelands.dk

• #8   10. jul 2011 team Nøhr...kan man ride normal dressur og sådan i den? jeg har hørt lidt om den...men kender den ikke rigtig..

• #9   10. jul 2011 altså min han gør det kun nå han han ikke har balanse, lige så snart han har det så løber han stille trav, det er bare at træne og træne og træne smiley så skal det nok komme, os i stille trav smiley

• #10   10. jul 2011 så det er sådan set bare et balance problem...vi har haft ham i 2-3 mdr nu...og jeg skal til at ha trænet ham op...for balance har han ikke...han har fået lov til at gå og slappe lidt af og vænne sig til nye omgivelser. og kun blevet brugt til små skovture... men så at sige hvis jeg træner med balance...så i sidste ende vil han ku gå "normal" trav?

• #11   10. jul 2011 altså det gør min nu, men han har så problemer ,ed hans galop, der passer han os, på ridebanen kan jeg slet ikke få ham i rigtigt galop, men på tur er der inge problemer, men igen det er fordi han inge balanse har i galop, så vi træner og træner smiley

• #12   10. jul 2011 melissa
    Hvis du har en alm ridebane så sæt i trav og sæt tempo lidt ned og ros ham når han sætter farten ned det tager tid ; )) evt longer ham der kan du jo se om du kan få ham ned i tempo ; ))

• #13   10. jul 2011 jeg rider min traver med en 17" kieffer legh profi

• #14   10. jul 2011 OBS en monte sadle minder om en stor ponypude og syntes ikke de er rar at sidde i pga ingen støtte ; ))

• #15   10. jul 2011 vi har en hi-lite dressur...ka ikk li huske hva den hedder præcis...men den sidder godt på ham...blev bar i tvivl om den trykkede...siden han gik så "mærkelig" smiley mener os det er en 17"

• #16   10. jul 2011 nej okay...jeg har sku brug for min støtte i sadlen.. hehe...specielt med de gakkede gangarter han holder sig haha smiley

• #17   10. jul 2011 min traver har svært ved at finde balancen med rytter, og man flyver en del rundt derope, når man prøver at ride andet end let sæde/ let ridnig... og han går helst hurtigere og hurtigere i traven. Han er dog ikke pasgænger, men jeg fik det "omvendte" råd fra en islænderrytter for at få hans traver trav kogt ned til noget mere brugbart på en ridebane, så starte ud i hans sædvanlige trav, og så korte den ned med nedsidning i længere og længere perioder, til vi fandt et tempo som vi kune arbejde i på nogen volter. Jeg synes han er blevet meget bedre til ikke at fare af sted og pt er det en lidt hurtig arbejdstrav, som jeg håber snart at kunne få noget samling på, når jeg kan ride igen- for min mave kan heller ikke være i mine ridebukser mere ;D

• #18   10. jul 2011 jaa okay... det minder lidt om seppi... pånær når jeg så får ham ned i tempo begynder han på det der halv pas. eller hvad det nu er smiley selvom det bare er på skovtur. (der øver jeg osse en del dressur)
    så skummer han helt op og bliver helt sån "hingstet", og så begynder han på pasgang...

• #19   10. jul 2011 men det er en start at få ham lidt ned i tempo, så må han gå sådan lidt tid, inden du kræver mere af ham... min prøver at tage biddet i stedet for at trippe, når han synes det går for langsomt. Det har dog hjulpet en del at bytte fra kørebid (jeg havde ikke andet) til et 3delt... og vi er da også kommet så vidt at jeg har købt en sidepull, fordi han lægger sig så hårdt på bidet, at jeg er ved at blive trukket ud af sadlen... det kære dyr er jo vant til at få en masse hjælp fra chekken, når det kniber med balancen, så han forsøger sig naturligvis med ridebiddet, i mangel af bedre... så jeg tænkte at et hovedtøj helt uden bid måske kunne få ham til at ændre taktik, og tænke lidt over hvad han laver, så han opdager at et langsommere tempo er bedre... jeg er bare ikke kommet så langt, pga. graviditeten men han virker meget opmærksom på at nu laver vi noget andet, og tempoet er sat yderligere ned... for han koncenterer sig meget om at "høre efter" min tøjlehjælp, så det blev en langsomt og lidt slingrende start... det kræver noget tilvending med den bidløse, mine fine tøjle signaler om retningsskift duer endnu ikke i den bidløse, der skal noget mere til og jeg tror ikke 100% på at jeg ville kunne stoppe ham fra en frisk galop uden det sædvanlige bid endnu... så jeg vil vente med at melde ud om det er en succes til jeg er tilbage i sadlen, og vi får øvet noget mere på de fine signaler...

jeg tror dog ikke tripperiet hos din ændrer sig, fordi du skifter bid- nåh ja... og så rider jeg i en bomløs, og min er ikke en dressur sadel, så det står på ønskesedlen, for jeg tror ikke min elskede sofapude gør dressuren lettere på nogen måde, nok snarere tvært imod...

• #20   10. jul 2011 nåhja... det har altså taget en del tid at forbedre traven, i starten var det kun nogen skridt ad gangen der var som jeg ønskede det, så en kvart omgang, en halv osv... - og med den begrænsede tid og de begrænsede evner jeg har for at ride, har det sikkert taget længere tid end det ville for en "rigtig" dressur rytter, som kommer i sadlen hver dag...

• #21   11. jul 2011 okay...hva mener du om en bomløs? for jeg vil godt prøve en for et se...men jeg vil gerne høre nogen meninger
    om det

• #22   11. jul 2011 jeg føler jeg har bedre kontakt med hesten i en montesadel, netop fordi der ingen støtte er i den.. man sidder næsten på hestens ryg. det er selvf smag og behag. men jeg føler mig helt forkert i en alm sadel da jeg syns jeg ikke kan mærke hesten ordentligt!!
    men den kan ikke give nogle trykninger el ubehag da det som skrevet længere oppe er som en ponypude...

• #23   12. jul 2011 Der er et billede af last´s sadel i et af mine album...

last var ret svær at sidde på i starten, og jeg får knopper af at ride på bar (svedig) hesteryg og vil gerne lige side på et underlag, men den ridegjord jeg havde lånt var ikke så rar at have knæene på, og jeg tænkte at sitgbøjler nok også ville gøre ridningen noget nemmere, når han sådan rendte med biddet, men jeg ville altså helst ikke give en million for en sadel som kunne passe hans ikke særlig sadelegnede ryg, og som måske endda hurtigt skulle skiftes ud når han blev mere ridevant...

Den bomløse skulle jo kunne passe ham selvom han fik muskler, og i øvrigt egne sig godt til turridning, og var ovenikøbet ikke særlig kostbar så derfor blev det den... og det viste sig at den ligger helt perfekt på ham, så jeg har uden skrubler også brugt den på travbanen til træning.

Det er næsten lige så godt som at ride uden sadel mht. at fornemme hvad hesten gør- eller hvad den kunne finde på at gøre. Når jeg en sjælden gang imellem har en "rigtig" sadel på min pony, som jeg ellers mest rider uden, så er det ligesom at sidde på en plastikkasse oven på ponyen... eller spille guitar med vanter på... det er rigtig svært at følge med i hvad der foregår inde under bomsadlen.

Min bomløse minder mest om en gammeldags ponypude i læder og filt med et tykt lammeskind under, men den giver alligevel noget mere "sadelstøtte", fordi der kan sættes velcroknæstøtter på underlaget og den lige har en for og bagsvidsel, og så kan man sætte stigbøjler i også... men det korrekte sæde skal man alstå selv sørge for, det er der ingen hjælp at komme efter...

Jeg kan da også godt se at en rytter som plejer at ride med almindelig sadel og måske heller ikke har en specielt god balance lige skal have fat i forkanten eller manen når de traver i min sadel de første par gange.

Men der findes jo mange modeller uden bom efterhånden, så man kan sikkert finde nogen (nok også noget dyrere) som er meget bedre til dressurridning end min, for det er vist mest en hygge-sadel...

Kommentér på:
letvægt, bomløs sadel ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce