{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.194 visninger | Oprettet:

"En leder om hestesport" {{forumTopicSubject}}

Har siddet med den længe i mig, og har tænkt mig at samle jeres kommentare/svar til denne, og sende den videre til DRF, nu må vi få gang i det smiley Den er på 3 sider så hold fast !

Here we go ;


Selvudvikling og frihed i ridesport.

“ Hvis man stopper med at forsøge at forbedre sig selv, stopper man med at være god”

Hvis olympiske mestre, stoppede med at forsøge at søge deres grænser i deres sportsgren, og forbedre deres resultater, ville de så overhovedet blive så gode som de er idag ?

De mål sportsudøveren, i vores kategori er det en rytter, sætter sig selv, kan enten opnåes på traditionelvis, eller alternativ vis. Faktisk, giver det en dårlig smag i munden at bruge ordet “alternativ” ved denne lejlighed. For det første fordi ordet i sig selv i mange miljøer ofte har en negativ stemning over sig, eller har en betydning i at være mindre værd en det “traditionelle” eller “normale”. For det andet fordi begrebet ordet beskrives med, snart er så normalt og genkendt af den gennemsnitlige rytter, det kan betegnes som værende en solid del af ridningen.

For at komme det nærmere vil jeg starte lidt forfra. Mål kan opnåes på forskellig vis. Det kan være afhængig af personlig træning, personlig kreativitet eller personlig holdning at man bliver nød til at tilpasse sig sin psykiske eller fysiske rejse. Bemærk jeg benytter ordet “personlig”. I ridesport er en hest nødvendig for at deltage i sporten - lige gyldigt hvilken gren i ridesporten, skal man have en hest og nødvendigt reglementeret udstyr på denne og på dig selv. Der findes mange forskellige typer af dette udstyr, og du kan tilpasse dit udstyr til din personlige træning med hesten, din personlige kreativitet eller personlige holdning. Bemærk jeg igen benytter ordet “personlig”.

Til denne personlige tilpasning til sporten, kan sporten givent vis også give plads til personlig frihed, til at sporten kan tilpasse sig ekvipagen, for at vælge hvilke mærker, hvilke stilarter og hvilke typer af udstyr man vil bruge. For at rytteren kan vise sporten fra sin individuelle vinkel, og samtidigt give andre ryttere blod på tanden og kreativitet til at udvikle sig, og udvikle sporten efter deres egne følelser, tanker og tolkninger. Denne selvudvikling gennem og af sporten, er det der gør vi husker vores idoler, og er det der gør vi som ryttere søger denne konkurrerende del af ridning, søge grænser, opnå mål og møde fælleskab og skabe kreativ alsidighed i en ellers traditionsbunden sport.

Jeg nævner tidligere ordet personlig. Om personlig udvikling, og at man kan individuelt vælge sit udstyr og tilpasse det til ens ridestil. Når man nu i ridesporten kun er den ene halvdel af et levende team, må man gøre denne personlige udvikling, ligeværdigt med hestens udvikling - på lige vis med hestens træning, fortid og helbred. Ekvipagen som helhed, med hestens præmisser forud for rytterens, for at menneskeliggøre og knytte velfærden ind i sporten og det vi tilbyder hestene på dagligbasis. Fejlagtigt kan heste for nogle sidestilles med udstyret. Som en del af udstyret, “ en gangmaskine”, og man kan købe sig til heste der kan lyse op på stævne pladsen, og præstere bedre end billigere heste. Dette kan man ikke komme uden om er et produkt af målrettet avl for at forbedre præstationsheste som ikke er en synd i sig selv, men bliver udnyttet som en. Pointen er at hesten bliver et materielt redskab - med matchene udstyr ved siden. Netop denne pointe kommer man foruden ved at huske sig selv på netop den fakt, at hesten ikke er født til det udstyr der er reglementeret i en given gren af ridesporten. At udstyr er lavet til og for hesten, og ikke omvendt. At sporten er for mennesker og ikke heste, er ikke at komme uden om. Men vi udvikler mange gode ting af sporten, og foruden den, vidste vi nok ikke det halve vi ved om heste idag. Samt har vi evnen til at gøre ridesporten fair nok for hesten til at den kan tolerere at konkurrere med os, ja, måske endda nyde det.

Udstyr bliver lavet for at passe til hver enkelt hest. De fleste heste passer måske de sadler der er tilgængelige på markedet, andre gør ikke. Sadler special laves derfor til disse heste for etisk korrekt ridning - uden smerte. Så udstyr bliver taget til betragtning skal passe til alle heste. Nu tilbage til de jeg startede med at beskrive. Mål kan opnåes traditionelt eller alternativt - på en individuel vis. Og som sagt før, må man gøre sin personlige ridestil, ligeværdig med hesten. Altså at hesten også kan have specielle krav til at træningen eller ridningen ikke kan forblive traditionel eller blot hvad nogen ser som “normal”. At rytteren må tage affære og være opmærksom på hestens lydløse krav til ridningen.

Hvad end hesten behøver i træningen skal der sørges for - rytterens egen holdning til udstyret hesten har på, bør ikke overdøve hestens krav til udstyret. Denne alternative indgang for træne jeg taler om, er selvfølgelig den bidløse ridning, som er banlyst fra stævnepladserne. Hackamoren og sidepull tilbydes dog i springning, selvom hackamore betragtes som et bid er der kun muligheden for sidepull, som er en forfriskende nyhed i springning - men det er kun for hesteklasser. Hvorfor netop det kun gælder heste og ikke ponier, er ikke helt til at gennemskue. Men glædeligt er at muligheden findes for nogen, ærgeligt at ikke alle har chancen for at tilpasse træningen til deres ponier, og heste og ponier der går alt andet end springning.

Den bidløse mulighed i ridesport giver altså ikke frihed, langt fra. Det adskiller ryttere med forskellige ønsker og valg for deres heste, der har valgt en anden udvikling for dem og deres heste. At udstyr skal stå i vejen for ryttere kan udvikle deres evner og konkurrere med andre ligeværdige på stævnepladsen - endda sætte sig selv som eksempler for andre - at vise dem man kan gøre det anerledes, men ligeså godt, hvorfor så lade udstyr stoppe dem? Vi kan se når man er gået for langt. At stille op i cordeo/halsring (et reb om halsen der sidder ved 6-7 nakkehvirvel) er knap det samme som at have tøjler - og dommerne ville skulle gøre forskel på tøjler og cordeo/halsring, hvilket er for meget at forlange. Men en bidløs trense er det samme som et bid. En trense er en trense, uden eller med bid. Der er stadigt 2 tøjler, der bliver brugt fuldstændigt på samme vis som hvis de var fæstnet til en bidring. Der er pandebånd, hagerem og næsebånd, alt som på en trense med bid.

At lade rytterne udvikle deres sport, fornyer sporten, og giver nyt liv, nye valg og nye aspekter i ridningen. Den bidløse mulighed er ikke kommet til at erstatte biddet. Biddet skal ikke stille sig i skyggen, men nærmere give plads ved sin side for et ligeværdigt stykke udstyr. Det kan være én ekvipage behøver et bid, og det kan være en anden ikke gør. Det er kun fair at ofre muligheden for ikke at pålagt et stykke udstyr man har fundet ud af 80% af alle heste i verden, ikke har plads til i munden ( på grund af den lave gane forekommer hos de fleste heste). Lad det være op til hver enkelt rytter at vælge, og lad ingen blive pålagt hverken bid eller den bidløse mulighed. Lad rytterne udvikle sig, hvad end de vil gøre det bidløst eller med bid, hvis man har ansvar nok til at ride sin hest korrekt, som kræver et stort ansvar og stor bevidsthed om det man laver, så burde det ikke tage meget af den enkelte rytter at blive enig med sig selv hvilket valg man vælger.

Selvudvikling for alle ryttere kommer af friheden i at vælge hvilken gren man vil deltage i ridesporten, hvordan man vil træne og hvilket udstyr man vil bruge. Mål opnåes på individuel vis, for netop at opnå charmen i sporten “ at man gjorde det på sin egen måde”. Ingen ekvipage er ens, og sporten må give plads til individualitet, hvad end man vil ride bidløst for sin egen holdnings skyld, eller hestens helbred. Hvis ikke sporten kan give plads for heste der er bidløse, beviser sporten blot hesten bare er blevet til et udstyr, som er i udu hvis der ikke medfølger bid. Altså er hesten til for sporten, selvom det burde være omvendt.

Alt liv er i evig forandring og forbedring, er ridesporten så død hvis ikke den tillader ekvipager fornyer ideer, og forbedre metoder og teorier ? Lad ridesporten leve, og tænk nyt og lad nye idéer spire..

Skrevet Af, Fleur Penter.

Så her er mit spørgsmål :

Bør man kunne stille op bidløst til at typer af stævner ; ride bidløse væddeløbsheste, dressurheste, pony games-ponier, poloheste, springheste, militaryheste, distanceheste, og westernheste? Hvad mener i ?

Jeg kan røbe så meget, at jeg skal til at træne en galophest fra starten ( fra åring af) og jeg vil gøre så meget jeg kan for at ride hende bidløst, til hendes stævner. Så om 2 år, hvis jeg kæmper hårdt nok, kan det være en bidløs væddeløber ser dagens lys - og måske sætter ild til andre med samme ønske. Håbet ligger altid forude.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "En leder om hestesport"
  • #1   19. jul 2011 linje 8 stavefejl:
    mindre værd en det “traditionelle”

    ændres til:
    mindre værd end det "traditionelle"


  • #2   19. jul 2011 Er det ok med korrektur læsning?
    Det er pænt ment...

    afsnit 5:
    Om personlig udvikling, og at man kan individuelt vælge sit udstyr og tilpasse det til ens ridestil.

    Omvendt ordstilling:
    Om personlig udvikling, og at man individuelt kan vælge ..


  • #3   19. jul 2011 Afsnit 6:

    lille stavefejl smiley
    Nu tilbage til de jeg startede med at beskrive

    Nu tilbage til deT jeg ...


  • #4   19. jul 2011 Lad mig lige vide om det er okay, så vil jeg gerne læse korrektur på resten smiley

    Det er et virkeligt godt emne du tager op, og på en saglig fornuftig måde, skønt at læse smiley


  • #5   19. jul 2011 Jeg tænker:
    Noget af det man bedømmer ved dressur er hestens evne og villighed til at acceptere bidet, gå til bidet og suge på biddet ikke?

    Hvordan skal de kunne bedømme det uden bid ?


    (ps. jeg rider ikke dressur, så det er altså måske et dumt spørgsmål...)


  • #6   19. jul 2011 pernille !

    det er jo lige sådan en som dig jeg mangler XD jeg har skrevet det her til morgen, og har ikke kigget det igennem.

    Det at "suge" på biddet, er bare villigheden hesten har til at søge tøjlen, det burde dommerne kunne gennemskue på en bidløs trense også.

    Claire,

    ja jeg kender reglen smiley det er ikke særligt gennemskueligt synes jeg, alt i alt er det en mærkelig tradition at det lige nøjagtigt skal være ved 6-7 år skiftet er - jeg mener hvorfor overhovedet have et skift ?


  • #7   19. jul 2011 jeg synes at man skulle kunne stille bidløs op til alle former for stævner osv da det ikke betyder at man er en usæriøs rytter bare fordi man rider bidløs! smiley man kan være lige så usærøs med bid i mjnden på hesten som man kan være særiøs uden!

  • #8   19. jul 2011 Jeg synes også man skal kunne ride bidløst. Og jeg synes du har helt ret i at cordeo ikke er en mulighed. Jeg synes det er vigtigt at påminde dem om at vi ikke forlanger at vi skal komme ridende så alternativt som muligt, men som du selv siger, burde en trense være en trense, med eller uden bid.
    Hvorfor er det så at man i springning må ride med hackamoore? Der er vel ikke den store forskel på den og et andet bidløst hovedtøj ..


  • #9   19. jul 2011 Jeg synes at man skulle stille op til alle former for stævner uden bid. Jeg kan ikke se nogen grund til at man ikke skulle. En hest uden bid, kan da præstere det samme som en hest med bid. altså mere eller mindre.. jeg synes det skal være op til den enkelte Ekvipage, om man vil ride med eller uden bid.

  • #10   19. jul 2011 Afsnit 7:
    Denne alternative indgang for træne jeg taler om, er selvfølgelig den bidløse ridning, som er banlyst fra stævnepladserne.

    Denne alternative indgang til træning, som jeg taler om, er selvfølgelig den bidløse ridning, som er bandlyst på stævnepladserne

    smiley


  • #11   19. jul 2011 Afsnit 9:
    og giver nyt liv, nye valg og nye aspekter i ridningen. Den bidløse mulighed er ikke kommet til at erstatte biddet

    er ikke kommet FOR at erstatte


  • #12   19. jul 2011 Afsnit 9:
    Det er kun fair at ofre muligheden for ikke at pålagt et stykke udstyr man har fundet ud af 80% af alle heste i verden

    ofre muligheden for ikke at blive pålagt et stykke udstyr, som man har fundet ..


  • #13   19. jul 2011 Der er enkelte andre små skønhedsfejl, som jeg syntes kan blive, da de absolut ikke forstyrrer forståelsen af indlægget, men det rettelser jeg har valgt at kommentere vil lette læsningen.

    Igen:
    Jeg syntes det er et super initiativ, og selvom de er opmærksommme, så er det kunne gennem kommentarer og indlæg at debatten holdes i live, og det skal den!

    Vi har lille Jordbær Marie som børnene rider bidløst, hun har øre fobi og jeg klikker træner det, hun er blevet bedre, og vi kan nu give hende sidepull på uden at hun går i panik.
    Børnene vil gerne til stævner og kan selv styre hende i naturen, hun er SÅ god.
    Hvorfor skal de ikke kunne det? Hvorfor skal hun tvinges til at tage et bid?

    Stakkels lille hyppe pige !
    Hun går da så absolut fint uden jo...


  • #14   19. jul 2011 Helt klart, syntes man skal kunne ride bidløst til stævner, det burde være helt op til en selv. smiley

  • #15   19. jul 2011 Mange tak pernille ! smiley Du har reddet min aften fra at sidde og læse korrektur smiley

  • #16   19. jul 2011 Faldt over et par stavefejl og lidt mystiske formuleringer men noterede self ikke hvor -.- skal nok læse den igennem en anden dag smiley

    Er meget splittet ang dit spørgsmål.
    Har self lyst til at sige 'jo alle skal have muligheden for at starte bidløst (på den betingelse at trensen har 2 tøjler fastgjort til en form for næsebånd)'.
    Men på den anden side synes jeg sgu først man er nødt til at ændre kriterierne for fx dressur eller få nogle dommere der i højere grad håndhæver de egentlige regler.
    For det er da fint nok hvis man må starte bidløst, men hvis man bare havner i bunden af resultatlisten fordi der ikke er kontakt til hestens mund aka stram tøjle, så kan det da være lige meget!
    Hvis min hest kunne gå flot dressur akademisk uden bid, altså for en løs tøjle men i den rette samling osv, og jeg bare tabte et hvert stævne ville jeg føle at jeg var lige så dårligt stillet som hvis jeg slet ikke måtte starte.

    Ud over reglerne / håndhævelsen af reglerne i dressur, er der meget andet, som jeg ville vælge at ændre før man evt smed biddet.
    Personligt synes jeg ikke det kan være rigtigt at galopheste rides så tidligt og at man tillader så voldsomt brug af pisken under løbene.
    På springbanen er der massere af symptomskjulende udstyr som måske var mere på sin plads at fjerne først så de dygtige ryttere på glade og smertefri heste kunne komme til.
    Ved ikke så meget om western men ud fra de klip for nyligt på epona er der også noget der ikke helt kan være rigtigt inden for den verden.
    (Undrer mig godt nok det som Claire Isabelle B skriver.. det er jo helt hen i vejret, i stil med at skulle bruge kandar inden for dressuren når man når et vist punkt.)

    Håber ikke det lyder fordømmende eller noget. Er lidt træt så kan godt være det er dårligt formuleret.
    Det jeg mener er vel bare at selvom man tillod at fjerne biddet vil der stadig være en stor mængde smerte forbundet med hestesport i mange tilfælde, og at jeg faktisk ikke tror at biddet er det der forvolder mest skade.

    Mvh Katrine (Som er absolut bidløs smiley )


  • #17   19. jul 2011 Jeg tror du har helt ret Katrine, men, jeg vil også sige at bare fordi der er andet som bør ændres så er det her en tydelig og ligetil kamp, og den er værd at vinde

    Når det lykkes, så er lykken ikke gjort, og du kan ride grimt og hårdt, selvom du er bidløs, men det ér også et skridt i den rigtige retning som bør tages : efter min mening, og garanteret også din smiley


  • #18   19. jul 2011 Synes der skal åbnes op for de bidløse til stævner, der er jo nogle der ikke engang selv har valgt der, men gør det for deres hests skyld..

    Der bare nogle der mener, at man netop ikke ville kunne bedømme bidløse på ligefod med bidryttere pga denne lille ting:

    "hestens accept af biddet"

    Ja, jeg har forslået at men simpelt lavet den om til, hestens accept af tøjleførring, da en stram/voldsom/sjusket/slap tøjleføring, vel resultere i en urolig/utilpas hest fortil, uanset hvad man så rider med...
    Har oplevet så mange der, holder stædig fast i den lille sætning, forstår det dog ikke helt smiley


  • #19   19. jul 2011 Jeg begynder at ride stævner her i sverige, for at komme ud og "vise farverne", men siden jeg ikke har licens og ikke får det, vil jeg udelukkende lave shows når det kommer til at vise højere dressur og spring evner.

    Jeg forsøger at få budskabet ud uden at gå " den agressive bidløse vej" som mange andre gør. Og min metode til at bryde igennem virkede fantastisk da min artikel kom igennem til ridehesten( bladet ) i august sidste år. Hvor jeg var med i bladet og snakkede om træning og at jeg selv var bidløs.


  • #20   19. jul 2011 Nej det hjælper ikke at gå i den grøft, hvor man beskylder andre for at mishandle deres hest for at ride med bid osv og hver gang der kommer et emne omkring et problem et bid, at man så svarer "rid bidløst" man må acceptere at ikke alle deler ens verdens billede...

    Synes også det er ærgerligt at man bidløse, netop vælger stævnerne fra, man kan jo stadig ride uden for konkurrence og få sin kritik, man får så bare ikke en roset, hvis det viser sig, at man har det bedste procent.. Men så kan det jo også komme an på dommeren, hvad deres holdning er osv osv..

    Nogen gange skal der jo meget til, før klaveret spiller ordentligt og man kan blive dømt ned/op på vidt forskellige ting.. Det bliver man nok aldrig helt fri for..


  • #21   20. jul 2011 Efter min mening er der rigtig, rigtig mange ting, man burde kigge på indenfor ridesporten... og ja; valgfrihed omkring bid eller bidløs bør være en af dem.

    Men jeg må så tilstå, at jeg synes, det er endnu vigtigere at få gjort op med ting som rollkur/LDR mv., som udretter direkte skade på hesten.


  • #22   20. jul 2011 jamen hvis man kan stille op, så er det da bare afsted!
    Så må man vise sig frem og ride sit bedste, velvidende man ikke kan vinde, ENDNU
    Forestil jer, at halvdelen stiller op uden bid, og flere rider bedre end de der så vinder, det vil da rykke noget.

    Ja, andre ting er direkte skadelige og dem bør man jo ikke klappe af, de kan vinde og stå og føle sig flotte, men hvis publikum ikke gider se på det, så ændrer det sig, vi skal bare tro på det og sprede budskaberne smiley

    Det syntes jeg at HG er et godt forum til og rideskolerne (hvor det hele starter) skal da bare have tilbudt kurser m.m. så vi kan præge de små
    Det ærgelige er jo, at det såkaldte alternative, også akademisk, koster KASSEN at få kursus i. Vi afholdt det på rideskolen og kun få havde råd og slet ikke de yngste.
    Nu kommer der noget om rollkur og sørme om det ikke kun koster 50kr, så kan alle jo være med

    Det er da skævt!
    Har I et budskab og noget viden, så kom dog ud med det, for budskabet skyld og ikke pengenes; tænker jeg
    ØV


  • #23   20. jul 2011 Jeg er nu bidrytter, men jeg synes sådan set, at de bidløse skal have lov til at komme med ud. Kan ikke se hvorfor, man vil forbyde dette fra DRF's side. Har de ondt i r**** over, at ikke alle vælger den gængse vej? Fatter det ikke.

    Mht. artiklen, så synes jeg godt, det kunne nævnes, at man fra lb (mener jeg) og op SKAL ride med sporer. Ikke om jeg fatter det. Hvorfor må man ikke fremvise sin hest i så lette hjælpere som muligt?
    En nødvendig konsekvens af dette sporepåbud, bliver jo at ryttere (som jeg) bliver "tvunget" til at ride med sporer til hverdag, for ikke at give hesten et massivt schenkelchok til stævner.


  • #24   20. jul 2011 Pernille J

    He he, jeps kan kun være enig med dig smiley

    Og må give dig ret med hensyn til kurser.
    Der var for noget tid siden (2010 tror jeg) hvor Pia Munck gav gratis LDR clinic på en klub nær min gård.. Gratis.. Ja, så bliver man da positiv over for det allerede der..


  • #25   20. jul 2011 Anna og Den Sorte Hingst .

    Den har jeg også diskuteret til døde...
    det er jo for at vise, at man kan bruge dem rigtig.. Altså at man kan beherske sig selv som rytter og ikke misbruge dem og give dem som rigtig hjælp..
    Og så giver de jo en mere præcis hjælp...

    At jeg så kan få min hest til det samme uden sporer.. ja..
    Så må jeg forstå at sådan er reglerne bare smiley He he..

    Men ellers kan man jo købe disse:
    (link fjernet)
    smiley


  • #26   20. jul 2011 <b>. MLC .</b>
    Jeg er så endeløst enig med dig x)
    - må man godt ride med dornløse sporer til stævner? Det er sgu da smart!


  • #27   20. jul 2011 MLC: Du skriver:
    *Synes også det er ærgerligt at man bidløse, netop vælger stævnerne fra, man kan jo stadig ride uden for konkurrence og få sin kritik, man får så bare ikke en roset, hvis det viser sig, at man har det bedste procent..*

    Hvilket jo teoretisk er korrekt. Men virkeligheden er bare en anden. Er 99,9 % sikker på at en bidløs rytter aldrig vil kunne blive placeret i top 3 til et dressurstævne, med mindre de andre rider decideret frygteligt eller udebliver. For de fleste bidløse ønsker ikke den konstante tøjlekontakt som dommerne vil se, og kunne forestille mig at det blot er 1 ud af en lang række ting som dommerne ville se skævt på, selv hvis de tillod en bidløs at starte uden for kategori.
    Og det er jo ikke ret snedigt at starte bidløst uden for klassen hvis man konstant ender i bunden %-mæssigt.. det vil sende et andet signal end man ønsker som seriøs bidløs rytter.


  • #28   20. jul 2011 <b>Katrine P</b>
    Årh, det ved jeg nu ikke. Synes jeg har set flere herinde som har startet bidløst uden for konkurrence og fået en "første plads".


  • #29   20. jul 2011 <b>Equicanis E</b>
    Jesh, hellere ændre tingene på en positiv måde end negativt og med pres smiley
    - Kan du evt scanne artiklen ind? Jeg vil se smiley


  • #30   20. jul 2011 Louise

    jeg har holdt seminare om hestevelfærd på rideskoler, til ryttere i 7-20 år, og undervist og sendt flyers ud. Men den gruppe jeg sidder i, i DRF, handler desværre ikke om roll kür, og jeg tvivler på at roll kür kan ændres fra vores side af.. Jeg tror det er langt nemmere at starte på det her, små skridt af gangen. Roll kür er et kæmpe skridt at tage, men det vil desværre tage tid før det går væk. Og der er ikke andet at gøre end at vente på de store forskere får bugt under det, og beviser hvor skadeligt det er.

    Jeg vil prøve at få kontakt til et svensk rideblad vedr. bidløs træning, ( da jeg nu bor i sverige), hvis jeg får brug for nogle hjælpere ( jeg har en ide om en god artikel, som jeg skal bruge billeder til, andre end mine egne), så vil jeg skrive til jer hvis det lykkes smiley så i kan hjælpe.

    Også er jeg jo selvfølgelig igang igen med min bog om "hestelig logik". Den har stået i pause hos andrew og igennem flytningen, så nu skriver jeg igen smiley


  • #31   20. jul 2011 Am

    hvilken artikel ? I ridehesten ?

    Den var på 3,5 side i bladet, jeg blev nød til at have en alternativ indgang på det, ellers var den ikke kommet ind. Men jeg når at skrive en masse ting om træning smiley http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=9070


  • #32   20. jul 2011 Jeg tror simpelthen ikke på at et par klager og fakta kan få LDR og roll kür ud af sporten, det er aaaaalt for mange penge i.
    Bid derimod, dét er der ikke rigtig nogle der tjener på.

    Små skridt - og helst gratis smiley

    <b>Equicanis E</b>
    Hæhæ, har de halve sider i bladet? :b
    Det er jo kun en appetizer, er der ikke nogle der har hele artiklen?


  • #33   20. jul 2011 Katrine P

    Snedigt, du vælger også en passage, hvor jeg har lavet en tastefejl smiley He he...
    Der skulle stå mange og ikke man..

    Der er en bidløs herinde, ved ikke om hun vil have sit navn herind, men hun stiller op bidløst udenfor konkurrence, og hun får ganske fine procenter smiley
    Så det kan godt lade sig gøre.. Men der skal da nok være flere smiley

    Man ja, det afhænger virkelig meget af, hvor konservativ dommeren er..
    Så må også give dig lidt ret.. Tror også det er farligt at være naiv og tro, at man altid vil blive bedømt på lige fod, for det tror jeg bestemt heller ikke..


  • #34   20. jul 2011 AM

    jeg kan aldrig finde ud af om du bare joker, eller om du er rent ud kritisk med hvad jeg skriver..

    Artiklen er i bladet, ikke andre steder.


  • #35   20. jul 2011 <b>Equicanis E</b>
    For det meste joker jeg nok, men er ikke sikker på hvad du ikke forstår ved hvad jeg skrev?
    "Hæhæ, har de halve sider i bladet? :b" Var fordi du skrev "på side 3,5"


  • #36   20. jul 2011
    Opgav halvvejs igennem, det er alt for kludret, alt for filosofisk og indforstået til at jeg kan følge med.
    Der er ingen rød tråd, i starten tænker man "ææææææh, hvad er pointen her? " og der tager noget tid at komme frem til pointen.

    Så er enig i de punkter en fra HN har skrevet,
    - Mindre knudret formuleringer - rene klare linier.
    - Ingen koblinger mellem personlig udvikling og valg af udstyr
    - Fakta underbygges med bilag eller kildehenvisninger, så det fremgår tydeligt, at det du skriver er velfunderet.
    - Ingen prædiken, hellighed, eller lign.
    - VID og FORSTÅ din modtager!
    - OBJEKTIVITET OBJEKTIVETET OBJEKTIVITET!

    smiley


  • #37   20. jul 2011 Krikken

    jeg er igang med at skrive om til et enkelt læserbrev.

    hvordan kan jeg gøre det objektivt når jeg skal forsøge at give dem et forslag ?


  • #38   20. jul 2011
    Jeg ville få nogle andre med på det, så det ikke kun er dig der virker til at have denne mening. Måske fag personer?
    Nogle beviser som fx. videoer af bidløs ridning på GP plan, så en hingst der rides internationalt plan som også kan gå bidløs fx.
    Så du viser at man godt kan.


  • #39   20. jul 2011 selvfølgelig.

    er der nogen herinde der vil være med, ( der evt har videoer på YT) jeg kan bruge som min kildeliste?

    Det eneste i skal er at linke til en video der viser i har kontrol over jeres hest i bidløs tilstand + 1-3 linier om hvad der sker i videoen, jeres navn og email.


  • #40   20. jul 2011 Krikken:
    Jeg er enig med det, men det er et stort arbejde at skrive sådan en og det er en mavepuster at få for meget konstruktiv kritik i ét hug, derfor har jeg gjort det med de for mig vigtigste punkter.
    Giv også dit bidrag, fx omskriv indledningen, det ville være en god hjælp smiley


  • #41   20. jul 2011 ©AM .

    Ja, jeg det mener jeg man må, der står jo ikke noget om, hvor lang sporen mindst skal være, kun hvor lang den max må være smiley
    Så hvis min spore er 0cm, ja så er den vel det smiley He he..


  • #42   20. jul 2011 Tænkte lige jeg ville fortsætte herinde, men lave en ny debat i den samme gruppe, overskriften hedder "fort. af leder" Der i stedet er blevet en mail XD eller en pdf fil bliver det til sidst. gud altså.. besværligt. nå men her er den igen( og den kommer også ind i en ny debat herinde):

    Teksten er ikke rettet, og der skal nok ændres/ tilføljes / slettes noget, så bær over med mig.

    Kære Dansk Ride Forbund,



    Under den senere tid, har efterspørgslen på trenser uden bid vokset. Det store boom af viden, der nu er let tilgængeligt for alle, og let forståeligt af alle, har måske hjulpet til at flere ryttere er blevet mere observant på deres hests adfærd omkring dens udstyr - eller om hvad rytterne selv mener hesten har brug for at blive reddet med.

    I takt med flere ryttere har valgt en bidløs tilgang til deres ridning, er efterspørgslen på stævner hvor bid ikke er reglementeret og vokset. Disse ryttere søger ikke særklasser, men at stille op ligeværdigt med ryttere der har valgt at ride med bid. Når dette er sagt, skal det også forklares at ingen ønsker at gøre det mere svært for dommerne at bedømme ryttere uden bid, derfor er det ikke en intention at forlange, ekvipager kan stille op i cordeo( reb om halsen ved 6-7 nakkehvirvel, se fig. 1 ), rebgrime ( en enkel grime med tøjlen fæstnet under kæben) eller ridning at liberty ( ridning helt uden udstyr).

    Det der er tættest på en trense med bid, er en sidepull, den indvirker på samme måde, og har samme træk, og skub på siden af kæben som en trense med et simpelt 2 eller 3 delt bid. En sidepull, virker som en trense med bid fordi en trense med et 2 eller 3 delt bid, udøver tryk ét sted på hestens hovede. Da vi bruger biddet i en trense til at overføre de signaler vi giver hesten i tøjlerne, ligger en trense med et enkelt bid kun tryk i munden på heste, over tungen og laderne. I en bidløs trense er der også kun ét sted trykket fra tøjlerne bliver overført til, dette er næseryggen( se fig 2). Så en trense uden bid, er næsten det samme som en med bid, trykket er bare flyttet, oven over munden i stedet for at ligge i munden.

    Hvorfor en bidløs trense kan være konkurrence udstyr er fordi mange heste ikke behøver at gå med bid - eller fysisk ikke kan klare det. Ingen heste er ens, heller ikke i munden, og forskning viser at 80 % af heste på verdensplan1, har en lav gane, der betyder der ikke er fysisk plads til et bid i munden, mellem gane og tunge. Specielt er kombinationen af en lav gane, lille tunge og skarpe lader, som de fleste heste også har, en kombination der gør munden er for følsom til at bære et bid. Min egen hest har denne kombination.

    Det er måske ikke 80% af verdens heste der bliver reddet bidløst, og hvis man spørg sig selv hvorfor, er det nok af en simpel grund som at, nogen ikke ser det som en mulighed for det første fordi, det ikke er et normalt syn, og der mangler bøger, artikler og undervisere til at inspirere ryttere til at skifte deres hest over til bidløse trenser, for det andet fordi der ikke en fremtid i stævnekalderen hvis man rider uden bid, og for det tredje, hvis rytteren ridder godt med biddet, og ejer en hest, der selvom den måske har de fysiske skavanker, kan komme over ens med at ride med biddet, synes der ikke til være en grund til at ændre ridningen.

    Den tredje mulighed jeg skriver om, er nok grunden til mange stadigt rider med bid. Men selvom noget man altid har gjort, og det tilsyneladende ikke forårsager noget dårligt mht til hestens helbred. Selvom hesten er fremstår rask, er det ikke til at afgøre om der er brud på velfærden ved at ride med udstyr der ikke passer hesten - men samtidigt ikke synes at skade den ( en hestetandlæge vil afgøre om et bid passer eller ej, og mange gange vil der på markedet være bid der passer den enkelte hest, andre gange er alternativet en bidløs trense). Som tilskuer kan det være problematisk at afgøre, hvis man ikke er rytter til hesten, hvad hesten går bedst med, hvad den træningsmæssigt har brug for og hvad rytteren selv synes om idéen. Så den bedste metode er selvfølgelig : at lade ryttere der synes bidløs ridning er for dem, ride bidløst.

    Denne metode er dog kun tilgængelig for dem der ikke vil ride stævner, hvilket hæmmer en ret vigtig udvikling i sporten. Det er det mange ryttere længes efter, frihed til også at vælge mellem bid/bidløs til stævner. For nogle gange er det ikke kun hvordan heste går med biddet, om den har munden til et bid, det er langt mere hvad rytteren har af holdning til at ride med bid, om de mener det er et humant stykke udstyr eller ej.

    Det der er meningen med denne idé, at give bidløse ryttere adgang til stævner på ligefod med ryttere der rider med bid, er ikke at erstatte biddet, men at give det et alternativt “sidekick” for heste der enten ikke kan benytte et bid, eller ryttere der har valgt det. Det der er meningen er ikke at pålægge nogen ryttere at ride med det ene eller det andet, men at give en tand mere valgfrihed i deltagelsen til stævner.

    Jeg er livlig benytter af en af de danske heste debat-fora, www.hestegalleri.dk , og derinde er der næsten dagligt debatter om bidløs ridning og om dette kunne blive en virkelighed til stævner. Der er mange der venter spændt på om det en dag bliver til noget, og mange tror jeg, vil hjælpe til med at gøre sporten mere fyldig for alles vedkommende ved at være i stand til at stille op til stævner bidløst. Jeg ser ikke bid / bidløs som værende modsætninger, men som to sider af den samme mønt, resultatet er en styrepind, med eller uden metal, hvor man selv kan bestemme hvad man vil bruge.

    Jeg skriver ikke dette for at oplyse jer om bidløs ridning, for i er sikkert klar over det findes, og jeg skriver heller ikke for at bevise bidløs står som superior til biddet af velfærdsgrunde, derfor vil jeg ikke sende jer en masse forskning og forsøg der viser negative sider ved biddet, og positive om bidløse trenser, for jeg er sikker på at i nok ved en del om det allerede, og at i langt hellere vil se i praksis det fungere, end at læse en masse om hvor negativ ridning ser ud for nogle. Jeg skriver dette til jer, fordi en masse af os gerne vil være en del af stævnerne og fælleskabet, men det at vi har taget en vej mod der ikke involvere biddet, ikke bør være en hindring, da det ikke er særligt anerledes end en trense med bid.

    Hvis i modsat det jeg tænker, vil have en masse faktuelt om bid / bidløs, skal i være velkomne at give mig besked, og jeg vil sende jer kilder, bøger, links og undervisere i kan se nærmere på - hvis dette skulle have interesse.

    For at vise min, og så mange andres, overbevisning at bidløs ridning er god nok til stævne ridning, er her en masse visuelt, der stemmer overens med det jeg har skrevet:

    Jeg kan starte med mig selv, jeg har en tinker på 9 år, som jeg rider bidløst grundet hans mund ikke kan gå med et bid. Han bliver både kørt og reddet bidløst, og der har aldrig grund til andet. Bemærk denne video ikke er lavet til formålet, men det viser stadigt pointen i mit skrevne: http://www.youtube.com/watch?v=OpkU6x4MhbM

    Her er der andre klip fra youtube der viser hvordan bidløs ridning er en mulighed for mange forskellige ryttere:

    Dressur:
    http://www.youtube.com/watch?v=YvcYZKzkhMU&NR=1
    http://www.youtube.com/watch?v=icrwPQWshrE


    Grand prix hest i dressur:
    http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

    Spring:
    http://www.youtube.com/watch?v=_anUGj4vx5s
    http://www.youtube.com/watch?v=WsPMxt2xRZU&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=JkXGOB7QqUs

    Military / spring i det fri:
    http://www.youtube.com/watch?v=5qrI0fR2dLY&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=SoE3hLUaV-w
    http://www.youtube.com/watch?v=gJSninXjfVM&feature=related




    Er der nogen der vil bidrage med deres film fra YT - og skrive det samme som jeg har skrevet om min / tæt på ? Alle kan være med.


  • #43   20. jul 2011 Ærger mig over jeg ikke har video.. Men kan da måske bidrage med lidt tekst smiley
    Skriv endeligt hvis der skal ændre noget:)


    <b> Lidt fra en langtids bidrytter nu bidløs. </b>

    Jeg skiftede fra bid til bidløs i sommeren 2010..
    Jeg har en 10årig DV blanding, der har tykke kinder og min dyrlæge har igen lige været forbi og konstateret, at hvis jeg havde redet med bid, ville hans mund simpelthen være fuld af sår igen.
    Det er noget jeg har bøvlet med i lang tid, jeg troede det var tandspidser, indtil jeg skiftede dyrlæge, der kiggede ham i munden, hun sagde at han havde tykke kinder, jeg skiftede derefter til bidløs og vupti, så var problemet væk, men min hest må have lidt i stilhed i lang tid.

    Egentlig må jeg jo så ikke starte stævner, fordi min hest har tykke kinder. På en måder, finder jeg det lidt morsomt og så alligevel ikke.
    Kunne sikkert godt presse en dyrlæge erklæring ud af min dyrlæge, hvis jeg virkelig ville, men vil da hellere kunne stille op på lige fod med alle andre, uden at have skulle gået den vej.
    Skal så sige at jeg var lun på bidløs ideen inden, da jeg blev påvirket af de ting jeg læste omkring biddets indvirkning på hestens mund, men som så mange andre bidryttere, så jeg biddet som den sidste bastion før den vilde ørken.. Altså min sutteklud, sikkerhed, hvis det skulle gå helt klart, den gav mig et psykisk følelse af kontrol..
    Træning kan derimod gøre det samme, men når man ikke ved bedre, så er det jo svært... Det er svært at lægge den følelse af sikkerhed og kontrol fra sig, uanset hvor falsk den så måtte være, for hvis en hest den vil løbe eller har ondt og vil have rytteren af, så gør den det, bid eller ej...
    Her kan kun træning, veltilpasset udstyr, et godt miljø og en nogenlunde fornuftig ejer gøre udslaget.. Efter mit hoved, om man så er enig eller ej, er op til hver enkel, heldigvis er der plads til mange i min verden...


  • #45   21. jul 2011 mange tak smiley

  • #46   21. jul 2011 Mht video, hvornår havde du tænkt dig at sende teksten?
    For har ikke rigtig noget video, så skal lige have fanget mig en kameramand :b


  • #47   21. jul 2011 inden en uge tror jeg

Kommentér på:
"En leder om hestesport"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce