{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.522 visninger | Oprettet:

ADVARSEL giftige planter {{forumTopicSubject}}

ADVARSEL ADVARSEL ADVARSEL

nu hører jeg så meget med brandbæger for tiden, så synes alle bør få en advarsel om brandbæger

det er ikke for sjov at man siger at brandbæger bør fjernes fra foldene.
indtil videre har man sagt at hestene går uden om de giftige palnter, men det er íkke tilfældet.

min plag på 1½ år fik 4 hævede ben efter at ha spist nye skud af branbæger, jeg flyttede hende 1 uge efter episoden, hvilket jeg er glad for.

en hest på nordfyn har fået så meget lever skade af brandbæger, at den muligvis ikke overlever.

et eksempel mere er en hest her inde fra der har fået fotosensibilisering, efter at ha spist brandbæger.

så ta det seriøst, og få fjernet dem fra dine folde.
link til viden om giftige planter, ogsåandre end brandbæger.
(link fjernet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ADVARSEL giftige planter
  • #2   15. aug 2011 Er i sikre på at der var nok GRÆS(ja, der kan skam være halvlangt græs - men hvis der er lort der, så går hesten en kæmpe bue uden om den.. smiley

• #4   15. aug 2011 Jeg er ked af at fortælle dig, at heste reelt går udenom dem.. MEDMINDRE!! De ikke har nok græs. smiley

Et andet godt råd mht. bekæmpelse er at slå dem, og rive det sammen, nu her, da de sætter frø til næste år, og så kan man sprøjte mod dem.. Hvis man må (må vi ikke da vi ligger på grundvand) en anden ting! :-). Rives de op med roden kan jeg berolige Jer med, at de er 2-års planter, så man kan sagtens få bugt med dem, det tager bare LANG tid! :-(.

• #6   15. aug 2011 Carina: heldigt, der er mange, der døjer med dem :-(. De er spredes rundt gennem luften også, pisse irriterende planter! smiley

• #8   15. aug 2011 Man skal have HELE roden med op ;-)) også bare tjek jævnligt .. ELLER man kunne sørge for de havde nok græs!(og langt græs, hvor der ligger en lille lort her hist og pist, er IKKE græs, da hesten går i en LANG bue uden omkring den!!)

• #9   15. aug 2011 Maiken: der er to metoder..
    1. Ryk dem op med roden (det er en to-års plante, så selvom noget bliver dernede, dør planten næste år)
    2. Slå dem med en græsslåmaskine og sprøjte mod dem (se på Landscentret's side hvilke midler du skal bruge på din fold)
    smiley

Det vigtigste er, at du ALDRIG bør lade dem ligge af den årsag, heste kan finde på at æde dem, hvis de er tørre, da de mister den bitre smag og når de tørre ind begynder de at udsætte deres frø, for at overleve :).

• #11   15. aug 2011 Tak!:-)

• #12   15. aug 2011 den bedste metode til at udrytte dem helt, er at brænde dem efter man har fjernet dem med rod.

Jeannette - Stald Kammerdal nu med føl smiley .

ved godt de fleste heste går uden om planten, men nu har jeg bare hørt om så mange tilfælde hvor hesten er blevet syg af at spise dem.
    og der er også heste der ude der går rundt med lever skader, uden ejer ved det.
    det er bare et problem der ville være nemmere at ha under kontrol hvis alle gjorde en indsats for at få den forfærdelige plante væk

• #13   15. aug 2011 den side tager jeg lige med mig smiley

• #14   15. aug 2011 jeg har finkæmmet vores fold efter min stod med 4 håved ben og havde det rigtig skidt ingen har kunnet givet en rigtig forklaring på det anden det men folden var for våd men ham der har stedet sagde da han kom hjem at han lignede en hest som havde fået en forgifting det kunne jeg se på den mpde han opførste sig så så jeg er blevet meget opmærksom på han ikke spiser når vi rder ture samt fremme steder tjekker jeg får giftige planter så kan man ikke gøre mere kan man

• #15   15. aug 2011 tak for det !

• #16   15. aug 2011 Vores ene fold er fyldt med dem der er nok flere 1000! - Men der er massere af græs!
    Vi ville så godt kunne fjene dem men vi har bare lige et problem..
    1: Der er aaaaaalt for mange til at vi kan rykke dem op!
    2: Vi er økologiske.... Dvs. at vi IKKE må spøjte på vores marker.. smiley

• #17   15. aug 2011 *fjerne

• #19   15. aug 2011 Tjekker lige de 4 lange folde igennem smiley Skulle nødig have noget, men der er så masser af græs + der er hø på en af foldene smiley

• #20   15. aug 2011 jep de var også i min gamle stald, de får dem bare ikke fjernet pga ham der har stedet er en and! han er SÅ åndssvag! Men heldigvis flyttede jeg django i tide smiley

• #21   15. aug 2011 Stald Højgaard:
    At der er en milliard er bare ingen undskyldning for ikke at gå og fjerne dem ved håndkraft. Har selv gået alle vores folde igennem og det tog en måned for lille mig, men hvis man er flere om det, så går det hurtigere. Ellers kan man slå dem ned og rive dem sammen. Planten er to årig og blomstrer i andet år og det at slå dem ned hjælper lidt:-)

Okay, kan godt se jeg lyder lidt sur, men de er nok fori det stadig værker i min ryg;-)

• #23   15. aug 2011 Tine: Ej tager de skade dør de med det samme, der skal UNDER 50 gram i alm. tilstand til en hest dør.. Så enten er de døde med det samme eller også fejler de intet..

• #24   15. aug 2011 puha de er vist ikke på min hest fold.

• #25   15. aug 2011 Har ladt mig fortælle - fundet på nettet-, at de vokser på marker der ikke med jævne mellemrum bliver dyrket - altså omlagt ... Mine "gamle marker er dsv plaget af dem smiley Ikke mulighed for omlægning..

SÅ er igang med oprivning med rod PUHA hårdt arb, men et must når jeg vil have heste smiley

• #26   15. aug 2011 Jeg tænker meget over det, når jeg køber hø, tror nemlig der er rigtig mange der ikke får tjekket deres "økologiske" enge osv. igennem for eks. brandbægre og andre giftige planter..

Jeg er selv tilhænger af økologiske marker osv. tør bare ikke løbe risikoen ved at købe deres hø, da rigtig mange ikke tjekker markerne ordenteligt.

• #27   15. aug 2011 heldigvis har jeg ikke støt på denne .. men tak for advarslen smiley

• #28   16. aug 2011 Det er rigtigt at heste normalt går uden om dem. Men der er åbenbart heste som godt kan lide smagen, og direkte går efter dem, så det er måske lidt farligt at sige at det kun er når de ikke har græs nok. Husk på en ting ang brandbægere. De er også giftige i tørret tilstand, og er de i høet, eller slår man dem af og lader dem ligge på marken spiser de dem altså. Men ja de er da så belastende.

• #29   16. aug 2011 Jeanette: De dør nu ikke af under 50 g. De får kroniske skader hvis de indtaget 50-100 g dagligt i 6-8 uger mener jeg det er:-)

• #30   16. aug 2011 Cathrine: Det siger begge mine dyrlæger (-: . Satser på de ved det, efter deres mange års uddannelse :).

• #31   16. aug 2011 min hoppe er også syg af forgiftningen og det er 1½ mdr siden nu det blev opdaget. Vi ved endnu ikke om hun klarer den, men hendes levertal ser bedre ud nu end for 1 mdr siden.

• #32   16. aug 2011 Tine L:
    er din plag helt rask igen??
    Hvad blev den behandlet med??

• #33   16. aug 2011 Dør de, hvis de bliver sprøjtet for ukrudt???

Vi snakker meget om det i stalden, da der er RIGTIG mange på foldene.

• #34   16. aug 2011 ja de visner, men de er stadigvæk giftige

• #35   16. aug 2011 Vi har brugt dage på, at få dem fjernet på alle foldene og markerne, inden der skulle høstes, de er farlige i hø/wrap, da hestene ikke kan skille dem fra i tørret tilstand, de smager meget besk i "grøn tilstand", vi lavede prøveforsøg med hestene og DE VILLE IKKE have noget med den, at gøre.. Kun Shetterne he he..

• #36   16. aug 2011 Jeannette - Stald Kammerdal nu med føl smiley .

citat fra netdyredoktoren:

Hvordan viser forgiftningssymptomer sig?
    Oftest ses kroniske tilfælde, hvor hesten over en længere periode dvs. 6-8 uger, indtager 50 -100 gr. daglig. Denne dosis er toksisk, dvs. fremkalder forgiftningssymptomer.

Hesten vil i løbet af perioden tabe sig.

Den bliver slinger og kan vandre hvileløs rundt.

Som følge af nedsat leverfunktion, vil man i nogle tilfælde kunne se fænomenet fotosensibilisering: De hvide hårpartier i pelsen vil være mere følsomme overfor sollys, hvilket giver rødme og hævelser, og det kan udvikle sig til en åben hudbetændelse, hvor huden ligefrem falder af.

For at få et akut dødeligt tilfælde skal hesten æde omkring 5% af sin legemsvægt, hvilket svarer til ca. 20 kg af planten. Dette er ikke særlig sandsynligt.

Anita C

min plag er heldigvis helt rask igen, men tror bestemt det er begrund af min hurtige flytning af hende.
    godt nok ked af at hører med din, men dejligt at den er i bedring.
    der er bare så mange der ude der tror deres heste går udenom planten, men det bliver de bare ikke ved med hvis der er for mange.

• #37   16. aug 2011 der er nogen andre gule blomster på marken men der er sådan enkeltvis og med en lang stilk? men der grasser de overhoved ikke det er bare mega lang gras omkring dem så tror ikke jeg skal være nervøs for lige de planter men self. holder øje med dem .

• #38   16. aug 2011 Jeanette. Ja det gør han/hun sikkert og min dyrlæge siger det andet:-) Det er ikke sådan med de kloge folk:-)

• #39   16. aug 2011 calista miin sveske smiley smiley P
    hvis det er den her blomst_
    http://farm1.static.flickr.com/11/17597379_317eb5bce9.jpg
    vil jeg hellere ikke være nervøs, men hvis det er:
    (link fjernet)
    ville jeg rykke dem op med rod, hvis der ikke er særlig mange, for så er du sikker på at hestene ikke spiser dem. og så spreder de sig også bare så irritende meget

• #40   17. aug 2011 jeg tror det er de første da nummer billeder ser det ud som om blomsten er høj og det er den overhoved ikke meget mindre en mælkebøtter. smiley hvad er størelsen på de 2 billeder ?

• #41   17. aug 2011 Anne S:
    Det kommer til at tage resten af året og mere til... Du har ikke set den fold...;-)

• #42   17. aug 2011 stald højgaard: lader i hestene gå på den??

• #43   18. aug 2011 calista miin sveske smiley smiley P

nr to plante er rimelig høj, fra 30-60 cm vil jeg gætte på.

så ved jeg ikke hvilken plante du har. men hvis blomsten ikke ligner på nr. 2 billede. er der ikke noget at være bange for smiley

• #44   18. aug 2011 oka . tak skal lige undersøge det nærmere tak

Kommentér på:
ADVARSEL giftige planter

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce