{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.474 visninger | Oprettet:

avl og salg - din motivation? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at være lidt nysgerrig og vil derfor høre lidt om jeres motivationer for at avle.

Sagen er at jeg gennem venner har set hvor svært de har ved at sælge deres heste for tiden. (både føl og voksne heste)
Derfor undrer det mig lidt at der stadig virker til at være rigtig mange som sætter deres hopper i fol.

Så kære avlere smiley Hvad er jeres motivation for at sætte en hoppe i fol når chancerne for at sælge er så svingende for tiden?

Mine egne tanker og undren er over at jeg ikke forstår hvorfor man sætter flere heste til verden når der i forvejen er så mange der bare står og ikke kan blive solgt. Jeg har dog absolut ingen viden inden for andet avl end Irish Cob/Tinker så ved jo ikke om det er på samme måde for andre racer ? Jeg kan bare se de avlere som virkelig er begyndt at måtte sælge ud til lavpris pga. for mange heste og ingen købere..

Har en idé om at det generelt går lidt stille med salg for tiden, men ved ikke noget konkret om det.

- men når det så er sagt er der så nogle racer der virkeligt er salg i og som ikke har nogen problemer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl og salg - din motivation?
  • #2   30. aug 2011 Vi avler kun hvad vi har plads til at beholde hvis det skulle være... Og hvis der er bestilt føl efter en bestemt hingst på en af hopperne på forhånd, så man er sikker på at kunne få solgt...

    Men alene i år har vi fået solgt 5 shetlandsponyer og en travhest uden problemer... Faktisk til fine priser også. Og det er heste i alderen 5 til 20 år.


  • #3   30. aug 2011 for mit vedkommende avler jeg udelukkende for at lave ridedyr efter mine egne behov, altså til at beholde, derfor kan jeg også finde på at lave blandingsheste, hvis det nu lige er et mix der bedst vil passe til mine krav, p.t. går tanken på at lave en agiedienberger på min islænder, (sætte en paso peruano hingst på) da det vil give et føl med fuld stambog, stadig have det extra gear tölt, og noget mere størrelse..

  • #4   30. aug 2011 stephanie - nu er jeg lidt nysgerrig, hvad syntes du så om avl med licenshingste, hvor der bare skal være stambog på dyret og en dyrlægeerklæring for de kan bruges i avlen -det er i mine øjne ikke meget mere seriøst end piratavl.

    og hvad f.eks. med avl hvor begge forældredyr er kårede, men indenfor hvert deres forbund? (eller som i mit tilfælde, hvor jeg får fuld stambog på føllet, men at racen er opført som noget andet end begge forældredyrene)


  • #6   30. aug 2011 Altså, lige i den her situation, vil jeg godt lige give mit besyv med... Jeg synes sgu det er en lidt træls holdning, at kun heste med papirer duer!! Der er så mange af de heste, der bliver holdt i de helt rene linjer, der er for sarte og for disponible for en masse sygdomme... Som feks. islænderen, der har frygtelig nemt ved at få soleksem?? Det er en gen-fejl!! Jeg personligt kunne komme i tanker om at lægge en OX'er på næsten alle mine heste, for at få en lidt mere smidig og smart hest!! Jeg mener IKKE man skal avle i øst og vest, men mener tilgengæld heller ikke man skal avle for papirernes og pengenes skyld!! Hvis ikke man er forberedt på at man ikke kan sælge føllet, har man været lidt for hurtigt ude med hingsten!! Ellers må man jo lave en ekstra boks....!! Det er menneskernes ansvar at de føl man sætter til verden, får sig et anstændigt liv!! Blandingsføl eller ej.... Desuden kan det være en fordel at lave blandingsføl i forhold til de enkelte racers fejl og mangler!!! (Dog har JEG den mening at jeg synes det er en stor skam at blande fjordheste med andre racer, uanset hvilken type man blander med...... c",))

  • #7   30. aug 2011 Kirsten L: Islænderne får ikke soleksem... de får ommereksem og det er ikke en genfejl, men en allergisk reaktion på mitternes bid. Grunden til at det særligt ses hos islænderne er at der ingen mitter findespå Island, så når hestene kommer til DK så kan deres immunsystem ikke kapere dette nye antigen og overreagerer = allergisk reaktion.




  • #8   30. aug 2011 Hej
    Jeg sætter min hoppe i fol og int. mig for avl på hobby-plan, men jeg har også et mål med min avl fremelske egenskaber i heste som jeg vægter højt, og som jeg savner lidt hos min race.
    Der er jo også arbejdet med føllet og unghesten.
    Jeg avler ikke mere end jeg har plads til.


  • #9   30. aug 2011 Tjah, jeg må vel hellere som PIRAT-avler blande mig her smiley

    Som en siger længere oppe, så skal man ikke avle, medmindre, man har plads til sine heste selv smiley Vi har avlet 3 føl i år og får 4 næste år. Vi avler stadig trods krisen, men står vi stadig med vores 1 års næste år, så holder vi en avlspause, da det jo hele tiden skal være realistisk, det man laver..
    Der findes stadig købere på markedet, spørgsmålet er bare, om man har det, folk il have. Vi har i år, solgt dem vi ville have solgt, så jeg klager ikke. Jeg har dog pt en til salg, men hun bliver kun solgt, hvis den ene køber, jeg søger, dukker op, så det haster ikke..

    Ang vores piratavl, så er det meget nøje tilrettelagt, det vi laver, og vi gennemtænker såmænd også alting, inden vi krydser to individder...


  • #10   30. aug 2011 Nu er der rigtig mange avlere der har drastisk nedsat hesteholdet. Man beholder kun de bedste hopper og avler videre på dem. Resten er blevet solgt eller evt. aflivet (nok mest de ældre hopper) Så der bliver ikke avlet helt så meget som for nogle år siden.

    Personligt har jeg valgt at sætte min hoppe i fol da det nu engang er en avlshoppe. Og da det er en specialrace der ikke er mange af i DK og heller ikke på verdensplan, er jeg ikke super bange for ikke at kunne sælge føllet.

    Jeg kan sagtens følge det Stephanie P skriver. Det skal ikke læses som at jeg er imod piratavl af nogen art som sådan. Men synes virkelig mange skulle tænke sig meget mere om end de åbenbart har gjort og stadig gør inden de sætter deres hopper i fol. Nogle heste skal efter min mening ikke avles videre på og tilfældig avl fordi det kunne være hyggeligt at have et føl uden tanke på hvad man så gør når føllet bliver voksen. Der er så meget (undskyld sagt) "bras" på hestemarkedet i dag, som tydeligt er avlet fordi det kunne også være sjovt. Kan være lige ved at gå i selvsving når man også læser annoncer om ikke der er nogen der kunne tænke sig at benytte en kat 3 ponyhingst på 3 år uden nogen art papirer eller bedømmelser til avl, man skal kun give 300,- og det er som regel to tøser der har ponyhingsten som synes det kunne være helt vildt sjovt hvis den kunne lave nogle føl. Fuldstændigt formålsløst og i 9 ud af 10 tilfælde bliver det bare noget mærkeligt der kommer ud af det.

    MiTHo's Heste: Synes det i gør er helt fint, for som du skriver, tænker i jo over hvad i gør når i avler og hvad i blander. Det er jo ikke tilfældig avl. Mange rigtig fornuftige heste er jo også faldet efter Bror Bally og det var jo også en pirat hingst, og den har jo nærmest ikke avlet noget der ikke kan gå M klasser.

    Min egen personlige mening er fx at Islændere og heste med ekstra gangarter helt generelt ikke skal blandes med andre racer, har kun set meget få vellykkede forsøg med den slags blandinger. Travheste skal kun blandes hvis man bruger springblod for at avle springheste ellers ikke.


  • #11   31. aug 2011 Sisse J: Ville mene at travheste var det værste man kunne blande med hvis man ville avle en springhest, da deres galop ofte er særdeles ringe, og det netop er galoppen der er den mest betydnigsfulde gangart for en springhest?




  • #12   31. aug 2011 Anna F: Selvom galoppen er elendig på en traver fungerer mikset med en springbetonet varmblod faktisk i praksis. Galoppen bliver bedre når den er blandet samtidig med at afkommet får traverens muskuløse bagpart som giver et godt afsæt.
    Ville ikke selv blande dem som avler da jeg synes der er stor risiko ved det. Man kan jo være uheldig ikke at få de ønskede kvaliteter fra hver hest. Men nogle af verdens bedste springheste har haft traverblod i årerne, men tit er det bare ikke i første led. Og Jappeloup var vist nok ren traver eller blandet i første led. (kan ikke helt huske det)


  • #13   31. aug 2011 Nedenstående link er Jappeloup der vinder OL i '88. Læg mærke til hvordan bagbenene bevæger sig, typisk traver. (Som jeg lige kunne skimme på en søgning var den halv traver) Men den lægger let og overbevisende over samtlige spring alligevel bl.a. på grund af den store styrke i bagparten.

    http://www.youtube.com/watch?v=bJ5G49bYMT0


  • #14   31. aug 2011 Spændende!!
    Men ja jeg har nok samme mening som dig smiley
    Ville heller ikke blande....


  • #15   31. aug 2011 Så lige videoen. Du har ret... kønt er det ikke smiley
    Men den kommer over springene!


  • #16   31. aug 2011 Hvor er det bare en spændende debat at læse smiley Og dejligt at det ikke er blevet til en mudderkamp som nogen debatter kan gå hen og blive til!

    Sisse J: Jeg har det bare på præcis samme måde når jeg læser om nogle unde piger der gerne vil avle. Fordi det kunne jo være sjovt.
    Jeg synes det ofte er når de unge piger får deres første hoppe at de så også vil avle. På trods af at hesten er så dårlig at den ikke engang ville gå igennem til en kåring. Har set det et par gange herinde hvor de skriver i teksten til deres hest at de vil avle på sigt. Jeg bliver bare helt rundt på gulvet over sådan noget.
    Så på det punkt ville jeg næsten ønske det kun var heste med papirer der blev avlet netop for at stoppe de situationer.

    Det er så ærgerligt at se alt det skravl der er derude som er resultat af at nogen bare lige ville prøve at avle og som ikke har forstand på det. Nogen gange får jeg helt lyst til at ønske de blev aflivet i stedet for at være kastebolde. Så de måske bare kunne få en ende på deres uheldige skæbner i stedet..

    men vil dog også understrege at jeg ikke er imod blandinger. De skal bare laves med nøje omtanke smiley


  • #17   31. aug 2011 Stephanie P
    Det er da egentlig mærkeligt, at du er enig, da du har tilbudt mig at låne din Spiderman til at bedække min papirløse minihoppe? Og du for den sags skyld, ville have lånt min forregister dsp på et tidspunkt til din araberhingst?

    Desuden ved jeg, du har for nylig haft en ren ox med stamtavle, som kom gennem en hestehandler, så hvordan kan du mene, at det er papirløs avl, som bliver kastet rundt?


    Derudover vil jeg da tilføje, at det hjælper da ikke noget folk gemmer sig bag papirerne og mener, de er bedre end andre, fordi de avler på stamtavler, når en stor procentdel af danske papiravlere, laver føl på heste med diverse arvelige skavanker. Hvad hjælper det at lave papiravl, hvis den alligevel er middelmådig ens avl?

    Al avl lige gyldig hvilken slags, bør foregå med omtanke. Om man avler med eller uden papirer, så er jeg modstander af, at man ikke gennemtænker, de kombinationer man vælger. Man bør tage højde for plusser og minusser, man bør sortere hårdt ud i diverse skavanker og man bør altid vælge stærke forældredyr, som kan tilføje noget godt til deres afkom uden risko for diverse småting, man lige mener, man kan avle væk.


  • #18   31. aug 2011 Line N
    Nu er firfod stammen så rent faktisk nogle af dem, jeg finder helt fantastiske i vores avl.. Og tag ikke fejl af, jeg har intet imod papiravl, hvis det er vel gennemtænkt og man avler på ordentlige forældre dyr.. Ang hingstene bliver tjekket, korrekt og flere Blue Hors hingste har arvelige defekter, som hører under kategorien "kan være arveligt". Ang moderdyrene, så bliver de kåret ja, tjekket nej. Og i DV skal de opnå et 4 tal så vidt jeg husker, før de kan benyttes..
    Hvor mange sortere fra, når de får en kåringsbeskrivelse på deres hoppe med en liste over diverse små "fejl" i hendes eksteriør? Hvor mange sorterer deres hoppe fra, fordi hun viser sig uridelig?
    Hvor mange DV hopper ser man til salg, som ikke er rengående, men kan benyttes til avl?
    Er det stærke og sunde forældredyr?

    Ang indtjeningen på afkommende, så har jeg på intet tidspunkt påstået, at pirater skal koste det samme som papirheste. Jeg har heller ikke sagt noget om, at pengene er min motivation i det, jeg laver.

    Noget andet er, der findes jo vanvittig mange andre papiravlere end de store stutterier i DK, rigtig mange, som ikke aner, hvad de laver.. Så længe deres afkom er med papirer, må de jo tilhøre, den gruppe, som I omtaler?


  • #19   31. aug 2011 At man hellere vil købe med papirer, så man kan bruge det til at lære mere om, hvad hesten er egnet til, kan jeg sagtens forholde mig til..
    At der er dobbelt så mange papirløse som de andre, vil jeg ikke give dig ret i, men der er spækket med dårlig avl og fyldt med heste der nærmest foræres væk både indenfor papiravlen og piratavlen, fordi folk ikke har tænkt en bjælde over, hvad de laver.

    Ang manglende papirer på vores afkom, så er det faktisk sådan, at størstedelen af mine hopper har stamtavle, så hele modersiden er kendt, desuden kender jeg til samtlige afkom efter begge hingste, så der er intet hemmeligt der, som kan blive krydset ved et "uheld".


  • #20   31. aug 2011 Nej Stephanie, du tilbød mig at låne ham, før jeg havde overvejet kåring, det tilbud kom nemlig, da jeg ledte efter en lille ædel hingst, ikke nødvendigvis en stambogshingst.
    Ang piratavl, så er det vel fløjtende ligegyldig om man avler dem til eget forbrug eller salg, piratavl er og bliver piratavl..
    Jeg har intet ønske om at ændre din holdning, jeg mener blot, at skal man have den holdning og komme med så stærke negative synspuntker, så bør man vel være gennemført og ikke kun være imod det, hvis det er andre? Og hvad vi har diskuteret i et tidligere forum, hvilket jeg forøvirgt ikke lige kan mindes, er vel egentlig irrelevant, ligesom du igen lufter dine synspunkter, gør jeg blot det samme.

    Ang Zimel, så bringer jeg blot på bane, at der findes skam papirheste, som bliver kastet rundt også.. Faktisk rigtig mange af slagsen. Jeg sagde intet om, at du havde solgt ham til en handler, jeg sagde, han havde været ved en.. Det var ikke en kommetar om, at du havde gjort noget forkert, det gjorde du bestemt ikke, du købte ham jo for at give ham et bedre liv.. Det var en kommentar om, at du ved lige så godt som jeg, at handlerne ejer rigtig mange papirheste, så din kommetar om at piratavl ender ved handlere er unødvendig.



  • #21   31. aug 2011 Line N
    Det er jeg klar over, det var blot en forklaring til, at ikke al piratavl behøver være på fuldstændig ukendt stamme..


  • #22   31. aug 2011 Stephanie P
    Jamen så er det bestemt ikke samme slags handlere vi kender.. Men det er jo så lige meget, faktum er, at der findes mange af alle slags heste, som bliver kastebolde, hvilket var grunden til, jeg gav det eksempel før..

    Ang min avl, ja den er og bliver piratavl, og som I jo nok ikke er i tvivl om, så kan jeg godt stå ved det smiley

    Pointen omkring,at du tilbød mig Spiderman er egentlig, at eftersom min hoppe ikke har papirer, og på daværende tidspunkt havde jeg ingen tanker om kåring, er egentlig, at hvis man som papiravler alligevel benytter sine hingste på hopper at ukendt herkomst, så er avlen vel ikke bedre end alt andet, hvorfor så føle sig bedre end dem der avler uden? Det er ikke en kritik, jeg forstår det blot ikke.
    Noget andet er, min hoppe bliver så heller ikke kåret efter mit besøg i foreningen, som jeg også udtykte den dag, mage til opførsel fere af dem lagde for dagen, der vil jeg simpelthen ikke støtte...

    Jeg kan som sagt ikke huske den diskussion, men det er sikkert rigtigt, da jeg jo altså udtrykker mine holdninger, og jeg mener, man skal tænke sig om, før man skærer alle over en kam og dømmer dem... smiley


  • #23   31. aug 2011 Nej Stephanie, det havde jeg ikke sagt dengang, på daværende tidspunkt havde jeg ikke overvejet kåring, da hun var for høj.



  • #24   31. aug 2011 Men lad nu den diskussion ligge, debatten handler egentlig om ens motivation for at avle, ikke om piratavl er dårligt i forhold til papiravl..

  • #25   31. aug 2011 Jeg har ikke noget imod hverken papir avl eller pirat avl. Jeg har selv avlet to smukke afkom på min hoppe uden papir. og jeg fortryder det virkelig ikke et sekund. Men skulle jeg avler for ''alvor'' så ville jeg nok købe mig en hoppe med papir.. Jeg har i år fået et fantastisk rødt hoppeføl efter min hoppe Mille og Wisdoms Promise OX og hun er helt rigtig sammensat, osse selvom HUN ikke kan stilles til kåringe eller få papir. (stamtavle)

  • #26   31. aug 2011 MiTho´s heste .
    Jeg kan ikke være mere enig :O)


  • #27   1. sep 2011 Hvorfor opretter man ikke en forening for krydsninger.
    Ligesom DV er en type og ikke en race,
    Pinto er en type, ikke en race,
    dsp er en type ikke en race,
    så kunne man lave et forbund for krydsponyer
    og tilsvarende kryds heste. For at få lavet noget registrering, så de værste avlsfejl blev sorteret fra.
    Så vi bliver målrettede og stolte over vores krydsninger , og netop egenskaber/type bliver en standard?
    forstår i hvadjeg mener?


  • #28   1. sep 2011 Hele ideen med en avlsforening er jo at man har et bestemt avlsmål som man søger at avle henimod.
    Med en foreningen af diverse blandinger vil det jo være umuligt at fastsætte et egentligt avlsmål, da alle hestene ville være vildt forskellige afhængig af havd de er blandet af.

    Med mindre avlsmålet bedstod i at de skulle være blandinger, hvilket jo så kunne være lidt lige meget ikke smiley


  • #29   1. sep 2011 Anna F
    Du har tildels ret, men sådan helt firkantet, hvad er så avlsmålene for PIH,PSA og KNN efterhånden?
    Shetlænderforeningen er nogle af dem, hvor enhver kan forstå deres avlsmål og deres stambøger er lukket, så der kan man læse sig hele vejen igennem stamtavlerne, det samme gælder friesere, men ellers findes der ikke mange forbund længere, hvor hopper ikke optages uden afstamning, og dermed er der stadig ingen styr på, hvordan avlen bliver..


  • #30   1. sep 2011 Jo men de forbund har stadig et avlsmål, som de heste der kåres måles op imod, hvad enten de har stamtavle eller ej.



  • #31   1. sep 2011 Jeg kan ikke se de dybere avlsmål hos PIH, PSA og KNN længere, de tager næsten alle typer og størrelser, blot de har den rigtige farve.

    Hvad angår de andre krydsningsforbund, ja så er avlsmålene f.eks for DV at skabe en varmblodsridehest, og er hoppen alt for dårlig kan hun selvfølgelig ikke kåres, men det kræver faktisk ikke meget at skrabe en hoppe op på en karaktér der bringer hende ind i forbundet og dermed avler man så allerede der på mere eller mindre dårlige forældredyr.

    Hvis kravene var højere til hopperne i vores forbund og en hest ikke stadig kan skaffe sig et 7 tal på skæve lemmer foreksempel, så ville vores papiravl få en langt højere standard, og så ville det pludselig være interessant smiley


  • #32   1. sep 2011 Line N
    Noget andet er, hvordan kan du vide, du ikke sætter en bror på en søster i papiravlen? Lige så snart du har en forregister hoppe, kan du jo ikke vide, om hun er i familie med den hingst du vælger, medmindre du kender hendes afstamning...


  • #33   1. sep 2011 Line N
    Ja de har nogle, men efter min mening ikke nok. Jeg synes, der skulle sorteres væsentlig mere i hopperne, end der bliver.. Jeg har stået som skriver til en kårign og set en hoppe vakle mellem karakteren 5 og 4, forbundet valgte at trække hende op på 5, fordi de manglede medlemmer. Samme år valgte de at give 1 års bedækningslicens til 3 hingste med 6 i helhed, fordi de igen manglede medlemmer, så er papiravlen i min verden ikke meget værd.

    Hvis man til gengæld satte højere mål og sorterede kratigere, så man ikke havde middelmådige hopper i avlen, men simpelthen stilede efter at avle det bedste af det bedste, så synes jeg bestemt, det var værd at kæmpe for smiley



  • #34   1. sep 2011 Nej det ville du måske ikke, men det er jo trods alt det, som sker hver dag, forregisterhopper er der vanvittig mange af i avlen.. Tag foreksempel Irish Cob og Tinker, for ikke så mange år siden havde hverken hopperne eller hingstene i de forbund tavler, da de blev importeret fra områder med store flokke af vildtlevende heste..

  • #35   1. sep 2011 Her egentlig helt glemt at notere mine egne motivationer for avl.
    Shetlandsponyavlen er om nogen, hårdt ramt af krisen, og mange stutterier har måtte skære drastisk ned eller lukke helt.
    Dette har resulteret i et oversvømmet marked og dermed ekstremt lave priser.
    Mange avlere har som konsekvens af dette valgt ikke at ifole de sidste par år, eller kun ifole ganske få hopper sammenlignet med tidligere tider.

    Jeg ser forhåbningsfuldt på fremtiden. Krisen vil vende og der vil igen komme et marked for salg af shetlandsponyer. Dette også hjulpet godt på vej af de nye regler om pas til alle heste, idet det ikke længere er gratis at ifole lille Tulle med naboens hingst, og dermed opfostre endnu en lille "shetlænder" der kan gå som selvskabshest før den ender på et hestemarked.

    Da mit stutteri er forholdsvis nystartet, er jeg stadig ved at opbygge min avlsbestand. et betyder at mange af de hoppeføl jeg får vil være nogle jeg selv skal beholde. Jeg kan selvfølgelig ikke beholde alle hingsteføllene da jeg ikke kan bruge så mange hingste, men indtil videre har jeg kun fået et hingsteføl og han er en beholder.
    De to andre føl jeg har fået´indtil videre, er hoppeføl, hvor den ene er solgt, da hun er efter en hingst der er for stor til mine avlsmål (moderen var ifolet da jeg købte hende i Holland) og det andet var faktisk solgt få sdage efter det kom til verden, men besluttede at beholde hende alligevel. Det ene føl jeg har solgt indtil videre fik jeg en okay pris for.

    Næste år venter jeg 2 måske 3 føl. Jeg håber selvfølgelig på hoppeføl, der kan indgå i min avl, men skulle det vise sig at være hingsteføl, som jeg ikke kan brugesom hingsteemner, så vil de blive kastreret inden salg, da jeg for så vidt muligt vil undgå at de ender som kastebolde, og for at sikre mig at de ikke bliver brugt til piratavl.

    Jeg har ikke så meget imod piratavl når det drejer sig om at avle ride heste eller rideponyer, så længe der ligger et velovervejet avlsarbejde bag,

    Jeg er dog størkt imod piratavl, indenfor raceheste, da jeg synes det underminerer foreningernes gode avlsarbejde.
    Og jeg er i særdeleshed mid avl af små "shetlændere" uden tavle, der ofte ingen brugsværdi har, og derfor næsten uungåeligt ender som kastebolde, især fordi værdien på sådanne ponyer ligger på omkring 500-1000,-. Det er samtigdog med til at underminere markede for de ægte shetlandsponyer, der i forvejen har svært ved at holde priserne på et foruftigt niveau.


  • #36   1. sep 2011 MiTho´s heste .: Men selvom en hoppe er kåret rigtig dårligt, har du jo stadig en bedømmelse af hende som du kan bruge, evt. til at sige at hun er simpelthen ikke god nok til at indgå i dit avlsprogram. Jeg synes de bedømmesler man får er vigtige både til egen selektion, men oiså for at matche hoppe og hingst til den bedst mulige kombination.




  • #37   1. sep 2011 Her er nogle avlmål for eks. Pinto:

    Der ønskes stor
    udstråling, store rammer, et godt fundament og frem for alt en velfungerende pony/hest. Eksteriøret skal give
    mulighed for et bevægelsesforløb med optimal indundergriben, afskub, elasticitet og sving. Temperament og
    vilje skal gøre den egnet til såvel fritids- som konkurrencebrug.

    Den ideelle pony/hest beskrives som ædel, udtryksfuld, højtstillet, rektangulær og harmonisk med store
    partier og passende dybde og bredde. Hovedet skal være ædelt med god bredde i panden. Øjnene skal
    være placeret frit og ikke for langt omme på siden af hovedet. Alle forskydninger i tandsættet er uønsket.
    Forening mellem hoved og hals skal være forholdsvis ædel uden unødig fyld og med god ganachefrihed.
    Halsen skal være passende lang, velformet og velansat med passende og velplaceret muskulatur. Skulderen
    ønskes lang og skrå med god frihed specielt ved albuerne. Manken ønskes velmarkeret og lang med jævn
    og stærk overgang til ryggen. Ryggen ønskes middellang og stærk, men alligevel med optimal eftergivenhed
    og elasticitet (retning) Lænden ønskes forholdsvis kort med veludviklet muskulatur. Krydset ønskes langt,
    muskuløst og svagt hældende med korrekt haleføring.
    Lemmerne ønskes passende føre, tørre og velstillede med optimale ledvinkler. Der skal være jævne
    overgange til leddene. Koderne skal være passende lange og give mulighed for god affjedring. Der ønskes
    endvidere veludviklet muskulatur i underarme og lår.
    Det beskrevne eksteriør skal give mulighed for god balance og et taktfast, let, fremgribende og elastisk
    bevægelsesforløb.


  • #38   1. sep 2011 Line N
    Der er vi helt enige.. Ud med alt skrammelet og avl en høj kvalitet, så kan jeg følge logikken smiley

    Ang at du helt vil købe med papirer, kan jeg sagtens følge dig, og er man præstatiopnsrytter, så er der mange fordele i at kunne se på stamtavlen og vurdere den plus evt søskende hele vejen igennem..

    Anna F, Jeg vil da lige kommentere, at jeg er bestemt også heftig modstander af renracet piratavl, en hest er kun renracet, hvis den har papirer, der kan dokumentere det.


  • #39   1. sep 2011 Ja du kan bruge det til at vurdere din hoppe, men hvorfor overhovedet kåre dårlige hopper?
    Jeg har da selv kåret en forregisterhoppe, for at få hendes eksteriør vurdering.

    Ang Pintos avlsmål, så er det noget fis, fordi de tager dem også i alle str, og de små kan bestemt ikke opfylde alle de avlsmål.


  • #40   1. sep 2011 Hos knappere opererer de med to typer, den klassiske og den sporty:

    Den sporty type:
    TYPE:
    Knabstrupperhesten af sportsridetypen er en højstillet, storrammet og harmonisk hest af god
    dybde og bredde.
    STØRRELSE:
    Knabstrupperhesten er over 148,0 cm. i stg.
    LØD:
    Knabstrupperens væsentligste kendetegn er en særpræget lød. De forskellige farvevarianter kan
    være stærkt varierende. Farveudbredelsen har derfor ingen indflydelse på bedømmelse og
    kåringsklassificering. Minimumskravet for farveudbredelse: Der skal mindst være kødfarvede
    pletter ved de naturlige åbninger.
    Ensfarvede hingste eller hingste der kun har kødfarvede pletter ved de naturlige åbninger, skal dog
    tilføres knabstrupperhopper med knabstrupperlød. Hingste med gråskimmelanlæg kan ikke kåres.
    Hingste med glasøjne eller udpræget rottehale kan ikke kåres. Heste, der er udpræget brogede, kan
    ikke kåres.
    Ensfarvede hopper efter en kåret knabstrupperforælder kan kåres. En sådan hoppe skal dog tilføres
    en godkendt knabstrupperhingst med knabstrupperlød.
    HOVED OG HALS:
    Hovedet skal harmonere med hestens kropsbygning. Hovedet skal være udtryksfuldt med klare
    rolige øjne og med rigelig plads mellem ganacherne. Hovedet skal være velforenet gennem en god
    bevægelig nakke med en middellang, velformet og velansat hals.
    SKULDER OG MANKE
    Skulderen er lang og skråtliggende med god frihed og en velmarkeret manke.
    OVERLINIE OG BAGPART:
    Knabstrupperhesten har en velmarkeret manke, der går jævnt over i en stærk ryg med et kort
    muskuløst lændeparti og et langt, muskuløst og svagt hældende kryds med velansat hale og
    naturlig og fri haleføring.
    LEMMER:
    Lemmerne skal passende føre, stærke, tørre og velstillede. Velmarkerede led med gode vinkler i
    haser og koder. God hasebredde med jævn overgang til piben. Piberne skal være korte og flade.
    Koderne passende lange og fjedrende. Muskelfyldt underarm samt bred og dyb lårmuskulatur.
    Hovene velformede og med god hornkvalitet.
    BEVÆGELSEN:
    Bevægelsen skal være let og fremgribende, regelmæssig, taktfast og elastisk med god
    indundergriben.
    TEMPERAMENT:
    Sportsridetypens temperament skal være livligt og venligt, omgængeligt og samarbejdsvilligt

    De klassiske type:

    TYPE:
    Den ideelle klassiske Knabstrupperhest er en elegant, harmonisk og velrejst hest, der som helhed
    syner kvadratisk. En muskuløs kropsbygning med passende dybde og bredde tilstræbes.
    STØRRELSE:
    Der tilstræbes stangmål mellem 148 cm og 165 cm
    LØD:
    Knabstrupperens væsentligste kendetegn er en særpræget lød. De forskellige farvevarianter kan
    være stærkt varierende. Farveudbredelsen har derfor ingen indflydelse på bedømmelse og
    kåringsklassificering. Minimumskravet for farveudbredelse: Der skal mindst være kødfarvede
    pletter ved de naturlige åbninger.
    Ensfarvede hingste eller hingste der kun har kødfarvede pletter ved de naturlige åbninger, skal dog
    tilføres knabstrupperhopper med knabstrupperlød. Hingste med gråskimmelanlæg kan ikke kåres.
    Hingste med glasøjne eller udpræget rottehale kan ikke kåres. Heste, der er udpræget brogede, kan
    ikke kåres.
    Ensfarvede hopper efter en kåret knabstrupperforælder kan kåres. En sådan hoppe skal dog tilføres
    en godkendt knabstrupperhingst med knabstrupperlød.
    HOVED OG HALS:
    Hovedet skal være udtryksfuldt med lige til let konveks næseryg. Øjnene ønskes store og klare.
    Ørerne skal være velansatte og af passende størrelse. Næseryggen må gerne være markeret.
    Ganacherne skal være velmarkerede og med god afstand. Nakkens længde og form skal give
    mulighed for god frihed mellem hoved og hals. Halsen skal være højtansat og passende længde
    med muskuløs og konveks overlinie. Underhals er uønsket.
    SKULDER OG MANKE
    Skulderen er middellang, skrå og muskuløs og skal være smidig med god bevægelsesfrihed.
    Manken ønskes med en god muskelansættelse. Manken ønskes middellang, men kan synes kort
    pga. den høje halsansættelse og den kraftige halsoverlinie. Dette må ikke betragtes som en fejl.
    OVERLINIE OG BAGPART:
    Overlinien skal være muskuløs, smidig og smukt afrundet. Ryggen ønskes middel til kort,
    muskuløs og stærk. Lænden ønskes middel til kort med veludviklet muskulatur og smidighed.
    Krydset skal være muskuløst og let hældende til hældende. Halen må ikke være for højt ansat.
    LEMMER:
    Fundamentet ønskes velstillet og tørt med korrekte vinkler. Lårbenet skal være langt og
    skråtliggende. Koderne skal være stærke og elastiske. Hovene ønskes stærke, velformet og med
    passende størrelse.
    BEVÆGELSEN:
    Bevægelsen skal være regelmæssig, energisk, taktfast og med naturlig balance. Bæring og
    indundergriben er essentiel for den klassiske bevægelse.
    Skridten skal være afslappet og med passende lange skridt, med let bøjede forknæ.
    Traven skal være energisk, taktfast og med godt løft samt bøjning i alle led.
    Galoppen skal være rolig, velafbalanceret og med godt løft i springene.
    TEMPERAMENT:
    Hesten skal være rolig, opmærksom, intelligent og samarbejdsvillig


  • #41   1. sep 2011 MiTho´s heste .: Jamen du får dem jo netop kåret for at finde ud af om de er gode eller dårlige... efter kåringen kan du jo så tage stlling til om det er en hoppe du vil indsætte i avolen eller ej.
    Det er jo langt fra alle avlere der er erfarne nok til selv at kunne eksteriør bedømme deres egne hopper, og selv de erfarne kan jo nogle gange se sig lidt blind når det er egne hopper og eget afkom man kigger på.

    Ja men hvis du kigger på de eks. brogede shetlandsponyer der er kåret i pinto, så er de også kåret med MEGET dårlige point, hvilket viser at de ligger langt fra avlsmålet.

    Hopper med stamdata skal kåres, og kan ikke som sådan afvises grundet eu regler. Men det er også klart vigtigts at selektionen er hård ved hingstene... her snakker vi om at en enkel hest kan lave flere hundrede afkom om året. Hopperne kan dog kun lave 1 afkom om året.


  • #42   1. sep 2011 KNN har flere en to typer, da de også har for ponyer m.m.
    Og det er jo fint nok, de skriver nogle avlsmål, de skulle så bare efterleve dem, når de afholder kåringer..


  • #43   1. sep 2011 Line N: Men så er vi nok ovre i knapper ponyer og ikke knapstrupper hest smiley


  • #44   1. sep 2011 Anna F
    Selvom din hest bliver afvist får du jo stadig eksteriørvurderingen og kan jo dermed konstatere, at hesten ikke er god nok til avl.. Så igen, hvorfor kårer avlsforbundene middelmådige hopper og lader avler vurdere, om den skalæ benyttes? Hvorfor ikke højne kravene og afvise de middelmådige..
    Ja hingstene kan lave langt flere afkom, derfor burde en hingst efter min overbevisning også have minimum 8 i helhed og intet under 7, hvis den skulle kunne benyttes til avl..


  • #45   1. sep 2011 Her er standard for ponyen:

    TYPE:
    Knabstrupperponyen bør være en harmonisk ridetype med ponypræg og god dybde og bredde.
    STØRRELSE:
    Kategori I Mellem 140,1 og 148,0 cm. i stg.
    Kategori II Mellem 130,1 og 140,0 cm. i stg.
    Kategori III Mellem 105,0 og 130,0 cm. i stg.
    LØD:
    Knabstrupperens væsentligste kendetegn er en særpræget lød. De forskellige farvevarianter kan
    være stærkt varierende. Farveudbredelsen har derfor ingen indflydelse på bedømmelse og
    kåringsklassificering. Minimumskravet for farveudbredelse: Der skal mindst være kødfarvede
    pletter ved de naturlige åbninger.
    Ensfarvede hingste eller hingste der kun har kødfarvede pletter ved de naturlige åbninger, skal dog
    tilføres knabstrupperhopper med knabstrupperlød. Hingste med gråskimmelanlæg kan ikke kåres.
    Hingste med glasøjne eller udpræget rottehale kan ikke kåres. Heste, der er udpræget brogede, kan
    ikke kåres.
    Ensfarvede hopper efter en kåret knabstrupperforælder kan kåres. En sådan hoppe skal dog tilføres
    en godkendt knabstrupperhingst med knabstrupperlød.
    .
    HOVED OG HALS:
    Hovedet skal være lille, ædelt og udtryksfuldt med en bred pande, små ører og store, klare rolige
    øjne. Der skal være god plads mellem ganacherne, og hovedet skal forenes gennem en god
    bevægelig nakke med en velformet og velansat hals.
    SKULDER OG MANKE
    Skulderen er lang og skrå, og manken er lang og velmarkeret.
    OVERLINIE OG BAGPART:
    Knabstrupperponyen skal have en velmarkeret manke, der går jævnt over i en stærk ryg med et
    kort muskuløst lændeparti og et langt og hældende kryds med god muskelfylde. Lårene ønskes
    dybe og brede og ligeledes med god muskelfylde.
    LEMMER:
    Lemmerne skal være stærke, tørre og velstillede med korrekte vinkler og velmarkerede led.
    Piberne skal være korte og flade og koderne skal være passende lange og fjedrende. Hovene skal
    være velformede og med god hornkvalitet.
    BEVÆGELSEN:
    Bevægelsen skal være regelmæssig, taktfast med god indundergriben og godt afskub.
    TEMPERAMENT:Knabstrupperponyens temperament skal være venligt, omgængeligt og samarbejdsvilligt.

    og for miniature knapperen:

    TYPE:
    Miniatureknabstrupperponyen skal være en harmonisk ridetype med god dybde og bredde.
    STØRRELSE:
    Op til 104 cm. i stg.
    LØD:
    Knabstrupperens væsentligste kendetegn er en særpræget lød. De forskellige farvevarianter kan
    være stærkt varierende. Farveudbredelsen har derfor ingen indflydelse på bedømmelse og
    kåringsklassificering. Minimumskravet for farveudbredelse: Der skal mindst være kødfarvede
    pletter ved de naturlige åbninger.
    Ensfarvede hingste eller hingste der kun har kødfarvede pletter ved de naturlige åbninger, skal dog
    tilføres knabstrupperhopper med knabstrupperlød. Hingste med gråskimmelanlæg kan ikke kåres.
    Hingste med glasøjne eller udpræget rottehale kan ikke kåres. Heste, der er udpræget brogede, kan
    ikke kåres.
    Ensfarvede hopper efter en kåret knabstrupperforælder kan kåres. En sådan hoppe skal dog tilføres
    en godkendt knabstrupperhingst med knabstrupperlød.
    HOVED OG HALS:
    Lille, udtryksfuldt og ædelt hoved, med store klare øjne og små ører. Hovedet skal forenes
    gennem en god bevægelig nakke med en velansat hals.
    SKULDER OG MANKE
    Skrå skulder med god skuldefrihed og markeret manke.
    OVERLINIE OG BAGPART:
    Miniatureponyens overlinie skal være kort og stærk med et kort og muskuløst lændeparti.
    Krydset skal være velformet med god muskelfylde og velansat hale.
    LEMMER:
    Lemmerne skal være stærke, tørre og velstillede med velmarkerede flade led. Hovene skal være
    velformede.
    BEVÆGELSEN:
    Bevægelsen skal være regelmæssig, taktfast og jordvindende. En elastisk bevægelse er ønskelig.
    TEMPERAMENT:
    Miniatureponyen skal være venlig, omgængelig, energisk og samarbejdsvillig.


  • #46   1. sep 2011 Desuden bedækker mange papirhingste ejere hopper udefra af ukendt herkomst, og hvor er vi så?

  • #47   1. sep 2011 MiTho´s heste .: Når vi snakker eu godkendteavlsforbund, er det dem så vidt jeg ved ikke tilladt ikke at kåre en hoppe ifølge gældende eu regler.

    Hos shetterne har vi derfor lavet en kåringsklasse der hedder 3. kl. og som stdig giver en kåring af hoppen, men som samtidig betyder at man rådes til ikke at avle på hoppen.


  • #48   1. sep 2011 MiTho´s heste .: Det er jeg så personligt også selv imod smiley



  • #49   1. sep 2011 Selvom det er EU regler, behøver jeg jo så heldigvis ikke mene, det hverken er rigtigt eller særlig smart ;). Så længe vores kåringsdommere er så vattede i deres vurderinger af individderne, så kan jeg ikke tage ret meget af vores papiravl seriøst.. Dog er der enkelte forbund, som jeg synes har gode regelsæt og som gør et godt stykke arbejde..
    God regel, I har fået lavet ang hoper, det kan jeg se fornuft i, og det burde kunne højne kvaliteten i jeres forbund på sigt smiley

    Og ja jeg er bestemt også modstander af papirhingste, som bedækker til højre og venstre.. Men det er jeg nu med alle hingste, man bør som hingsteejer være kritisk og aldrig tage hopper ind, hvor kombinationen ikke er hensigtsmæssigt, eller hoppen simpelthen er noget, man ikke bør avle på.


  • #50   1. sep 2011 MiTho´s heste .: Bestemt! Tror heller ikke der er mange shetter hingsteholdere, der kunne finde på at lade deres hingste bedække en 3.kl. hoppe. Mange har det endda stående under deres bedækningsbetingelser at de ikek serviceres.
    Og en del af de seriøse avlere vælger bestemt også de dårlige hopper fra som de ikke snes er et godt match til deres hingste.
    Det er jo også dårlig reklame for hingsten hvis der render en masse middelmådige afkom rundt efter ham.
    Og mange af de meget seriøse avlere vil sådan set heller ikke avle på hverken 3. kl hopper eller 2.kl.B hopper. Nogle faktisk kun på hopper der har fået 40 point eller derover. (2.kl.A gå fra 37-41 point).

    Har personligt 3 hopper, 2 har jeg selv fået kåret og de er kåret i 2.kl.A og den sidste har jeg købt kåret hun er kåret i 1.kl. med 44 point, som er noget af det højeste (tror det højeste der er givet har været 46 point, til en enkelt hingst og en enkelt hoppe ellerr to).
    De to jeg har i 2.A. synes jeg godt kunne være kåret bedre, men de svage punkter de nu har synes jeg er overskuelige og let at finde hingste der opvejer. Og så har de mange kvaliteter som jeg synes opvejer deres mangler.

    Endelig er det jo desværre ikke altid at man kan regne med de gode kåringsbeskrivelser. En hest kan være nok så smuk, men hvis ikke den formår at give det vidre er vi lige vidt.

    Derfor synes jeg også det er meget vigtigt som du gør at kigge på afkommene.
    Jeg har set flere eksempler på hingste og hopper der er kåret i 1.kl men som kun formår at lave 2.kl.B afkom.
    Ligeledes har jeg set afkom efter to 2.kl.B heste der er endt i 1 kl.

    En ting jeg er lidt ked af er at vi ikke får registreret resultater for føl og plageskuer samt dyrskuer i hestedata. Det ville gøre det nemmere at virdere afkom, da det langt fra er alle afkom der ender emd at blive stillet til kåring.


  • #51   1. sep 2011 Anna F, Der har du nemlig lige præcis fat i de ting, jeg mener, der som minimum bør være, hvis det skal blive kvalitet.. Jeg kan generelt godt lide shetlænderforbundet, trods de små størrelser er det et af de mest seriøse forbund vi har i DK.. Og dine egne holdninger til din avl, gør jo netop at du opnår en god kvalitet, som er værd at avle videre på, så racen forbliver stærk..

    Men ja det er ganske rigtigt, at det er ikke altid en godt kåret hest, laver gode afkom, derfor mener jeg også, at en hingst burde kunne afkåres, såfremt hans afkom viser sig dårlige efter x antal hopper, og det samme burde egentlig gælde med hopperne, men nu kan de jo kun fremvise en årligt...

    Jeg kunne også godt tænke mig registringer på alt, hvad de deltager i fra de bliver født og frem..
    Og så ville jeg jo som piratavler ønske, at der fandtes flere steder som Store Hestedag, hvor vi kunne få vores bedømt smiley


  • #52   1. sep 2011 Ja nemlig... jeg ved at shetter hingstene i Holland skulle afkomsbedømmes inden de kunne få endelig licens. Men da vi har relativt mange avlshingste i DK i forhold til antallet af avlhopper og når priserne på ponyerne r så lave som de er, kan det sipelthen ikke hænge sammen at indføre samme regler som i Holland desværre.

    Vores moderstambog i England, har jo så for nogle få år siden gjort noget vi synes er helt hul i hovedet og afskaffet kåringer fuldstændig.
    Nu kan ma avle på hvad man vil, så længe aftsamningen er i orden.

    Det har vi så forsøgt at komme udenom her i DK ved at indføre nogle regler omkring logo i passene og anden farve pas mm. så vi overholder eu reglerne, men samtidig er vi nødt til at "adlyde" mother stud, og godtage deres engelske "veterinært godkendte" hingste uden eksteriørbedømmelse smiley

    Men ja hvis de fortsætter på den måde ender det da med at alle foreningerne melder sig helt ud af moderstambogen og det ville jo også være sørgeligt, når vi har sådan en gammel og traditionsrig stambog.

    I Sverige mener jeg de har muligheden for at registrere alle resultater til de godkendte shows og skuer. Det ville være fedt med noget lignende her i DK smiley

    Jeg er da selv rimelig stolt af at avle shetlandsponyer da jeg ligesom dig synes det er en af de mest seriøse og veletablerede foreninger i DK, og vi er da også altid virkelig godt repræsenteret på landets dyrskuer, og med flotte resultater i fælles-konkurrencerne hvilket vel også siger noget om en forenings seriøsitet.


  • #53   1. sep 2011 Sisse J

    jeg blev grebet af nysgerrighed, da du skriver at man ikke bør blande gangartsheste med andre racer, da du ikke har set mange gode resultater. Kunne du give eksempler ? Din viden interesserer mig, da jeg selv avler gangheste af forskellig race og har den komplet modsatte erfaring. Vær sød at uddybe.
    Iøvrigt er det en vildt spændende debat i har gang i.


  • #54   1. sep 2011 gitte A: Som jeg har forstået det ville Sisse ikke blande en race der eks. tølter med en race der ikke gør. Du blander vel netop to tøltende racer sammen, for at få det bedste fra begge racer og bevare tølten.


  • #55   1. sep 2011 Anna F
    det har jeg forstået, forstår bare ikke hvorfor og er meget interesseret i hendes erfaring på det område.


  • #56   1. sep 2011 Ah okay, ja det skal jeg ikke gøre mig klog på smiley

    Har kun mødt en islænderblanding, og det var islænder/frieser... det var dog kun en plag, så hvordan rideegenskaberne blev kan jeg ikke udtale mig om smiley


  • #57   1. sep 2011 Islændernes tøltgener er ikke så stærke som f.eks Pasoens, så man får ikke altid et tøltende afkom ud det når man krydser islænderen med andre racer, men Sisse nævner jo gangartsheste generelt og det er jeg spændt på at høre om

  • #58   1. sep 2011 Man kan vel godt lave et "avlsforbund" for krydsninger for at have en vis kontrol med bla indavl, men at det er hestens sind eksteriør anvendelighed som feks ridepony er defineret.og så tillade inden for det her forbund at kåre, registrere, avle på kryds af racerne, men bestemt ud fra foreningens detinerede formål. Hvad er det vi ønsker af en god brugspony? og så gå målrettet efter dette, men tillade krydsninger for at opnå målet? er det sort snak?

  • #59   1. sep 2011 Det er som jeg skrev svært at have et avlsmål med eksteriør vurdering, da type, bygning og gagarter især vil være ekstremt forskellige afhængig af hvilke racer der er blandet med.

    Men man kunne istedet for at lave et avlsforbund, jo bare bede om at alt avl blev registreret af landscentret... Nu hvor der alligevel er krav om registrering af alle heste, er det jo ikke svært at få det op og køre også. Og så vil man altid kunne slå hestene op på hestedata, og med tiden ville man så kunne sikre sig at der ikke forekom indavl mm. efterhånden som stamdata på disse blandinger blev registreret i hestedata genem generationerne.


  • #60   1. sep 2011 Der blev engang startet et forbund for heste og ponyer uden papirer, men om det stadig eksisterer ved jeg ikke..
    Det hed dengang FUHA - Foreningen for Ukårede Hestes Afkom eller noget i den retning..



  • #61   1. sep 2011 Hahaha... FUHA smiley

  • #62   1. sep 2011 Gitte A: Det er nok ikke ment helt så firkantet som jeg vist fik skrevet det. Ved du har gangartsheste og hvis de avler tølten så stærkt at man kan beholde special gangen men måske få nogle kvaliteter fra andre racer så kan jeg sagtens se fornuften i at blande dem så længe man har en målsætning med det.
    Eftersom der ikke går mange Pasoer og Tennesee Walkere rundt i landet er det heller ikke dem jeg har set kryds af. Men har set op til flere islænderkryds, hvor kun en enkelt er hvad jeg vil sige faldet rigtig heldigt ud. Mener den var islænder/Shertlænder meget sød, nuttet og virkede utroligt velbygget, velgående (uden islænderpræg) og børnevenlig, men de fleste andre jeg har set er vel ok hyggeheste og sådan, men har ikke været sønderligt godt sat sammen ud fra et konkurrence synspunkt og har beholdt noget af islænderens bevædelse men uden at kunne fx tølte rent. Skal man bare bruge sådan en til eget brug og skovture, så bevares, avl løs. Men synes bare man kan lave så meget mere fornuftige brugsponyer ved at gå uden om islænderen.


  • #63   1. sep 2011 Sisse J
    ok, så er jeg med ;o) og iøvrigt helt enig !!! Islænderen egner sig ikke til at krydse med henblik på gangarter, andet end med en anden stærk ganghesterace
    Man skal bruge hovedet når man avler - om pirat eller papir - fuldstændig ligegyldigt for mit vedkommende


Kommentér på:
avl og salg - din motivation?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce