{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Tilskud til stråfoder {{forumTopicSubject}}

Min hoppe er nøjsom - det har jeg altid vidst, men hun er åbenbart MEGET nøjsom. Derfor overvejer at skifte fuldfoderet ud med noget, meget lidt, men som sikre hende at det nødvendige og så stråfoder ad libitum i hønet med små masker.

Hvilket produkt synes du jeg skal bruge og hvor meget skal den have og hvad koster det?

Jeg tænker her på et produkt som indeholder vitaminer og mineraler samt sporstoffer.

Har hun brug for mere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilskud til stråfoder
  • #1   19. sep 2011 Jeg kan anbefale Equiguard fra St. Hippolyt til nøjsomme heste:-)

  • #2   19. sep 2011 Mille K - jeg forstår ikke helt hvad du mener? Vil du forklare det igen.

    Det lyder jo lidt som det jeg vil!!! Hvad mener du med grovfoder?

    Jeg er jo lidt ude i at hun kun skal have et vitamim-mineral-sporstoff-produkt samt hø og græs. Er det ikke det samme som det du foreslår.

    Hun behøver ikke noget for tykketiden da hun er på fold 12 timer om dagen og når hun kommer ind og har spist sin mad går direkte over til høet som er i hønet med små masker (c. 8 kg og den er ikke tom når jeg kommer om morgenen) Dette er både brogården og st. hippolyt enig med mig i.


  • #3   19. sep 2011 Det er også lidt der jeg er smiley

    Jeg er netop ikke ude i et produkt til nøjsomme heste, men et produkt som dækker hende ind med alt hvad hun skal have (og så hø og græs). Jeg ved bare ikke hvilket produkt, der gør det smiley Og jeg gider ikke spørge foderproducenterne for de synes kun deres eget er godt nok. Derfor spørger jeg nu jer smiley

    Hvorfor vil du også give hende roepiller? Hvordan hjælper de?


  • #4   19. sep 2011 Så i stedet for roepiller kan jeg bruge en håndfuld af hvad som helst (ikke korn)? Fx. nabo-hestens fuldfoder (må godt).

    Hvad koster roepiller og har du andre gavnlige effekter?


  • #5   19. sep 2011 Som nogle forslår vil jeg også sige Trave Sport eller lign produkt.

    Min egen nøjsomme hoppe får 10 kg hø, Travo sport efter anvisningerne og Lucerne Light og det fungerer hun rigtig fint på.

    Hun har hele sommeren fået Equigard fra Hippolyt men hun blev simpelthen så træls i pelsen af det, men sammen med Glukogard skulle det være rigtig godt.

    Hvis du endelig skal bruge roepiller skal det være nogle med MEGET lavt sukkerindhold og ikke særlig meget.


  • #6   19. sep 2011 Ja, det er sådan noget jeg tænker. Min hoppe vejer i øvrigt kun 350 kg.

    Hvor meget får din hoppe og hvad koster det?


  • #7   19. sep 2011 Hun får 130 gram og der er 25 kg i en sæk til omkring 500 kr så vidt jeg husker.

    Du kan læse mere om deres vitaminprodukter her (link fjernet)

    Udover travoen får hun ca ½ kg lucerne.


  • #8   19. sep 2011 jeg fodre mine med hø og mineraler. og opblødte roer om vinteren når der ikke er græs på folden.

  • #9   19. sep 2011 Min hoppe er ikke dækket ind med travo + hø. Dog er der rc, som også har lidt protein og lysin.

    Men ville anbefale noget som horselux easy, tm hors balance eller TM raket. Der er de også dækket ind med calcium, protein etc.


  • #10   19. sep 2011 Vil "nøjes" med at foder din, med et tilskud af vit/minerale

    Som evt; http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+vitalcomplete?filter[4][]=11

    Eller evt; (link fjernet)

    Ja og så hø/wrap ad libitum - det får min Nova! inkl salvana vit/mineral i pille form smiley


  • #11   20. sep 2011 SALVANA HESTE-MINERAL lyder tiltrækkende. De forstår at skrive det godt.
    I hvilken form er det? Pulver? Piller?


  • #12   20. sep 2011 Nu er 2 af mine godt nok koldblods men de får 150g Salvana vitaminer og vel ca. et lille kg. lucerne. fordelt på 3 måltider. og 2kg wrap pr. 100kg hest og så er der frøgræs ad libitum.

    Mvh. Charlotte


  • #13   20. sep 2011 Er vitaminerne i piller eller pulver?

    Min hoppe er også koldblods - det skal hun i hvert fald betragtes som smiley


  • #14   20. sep 2011 Jo de er i pilleform og dufter dejligt af æble smiley

  • #15   20. sep 2011 Så man kan i realiteten give det alene eller samme med en lille håndfuld af nabohestens fuldfoder?

  • #16   20. sep 2011 Jo da det kan man godt smiley jeg giver kun lucernen for at de får noget at gumle på når nu alle de andre i stalden får mad.

  • #17   20. sep 2011 Balance fra Hipro er måske noget ? www.hipro.dk


  • #18   20. sep 2011 SALVANA HESTE-MINERAL - er pille form smiley

  • #19   21. sep 2011 Okay er efterhånden kommet til den konklusion at jeg vil give hende 150 g Salvana Hestemineral + Hø ad libitum i Hø-net.


    ...men jeg ved nu med mig selv at ejer af opstaldningstedet og bokskarmeraten DV-vallakken på 1,70 vil mene at det er ALT for lidt at give hende (mængdemæssigt). Lucerne er ikke nødvendig idet han har hø ad libitum. Det er hende der skal fodre, så jeg skal have overbevist hende om at det er en god idé at min MEGET nøjsomme pony får denne diet og sagtens kan klare sig.

    Hvilke kommentare kommer der typisk når man ikke fodre med andet og Hvad er de rigtigt gode argumenter for at gøre det?


  • #20   22. sep 2011 Din agumenter for at hun får det du ønsker;

    At hun skal have hø/wrap som passer hendes størrelse og ikk alipitum, da hø/wrap feder, så heller halm ved siden af alipitum.

    Vit/mineral er minimum en hest skal dækkes ind smiley så det SKAL hun have smiley

    JA og så er hesten din. en dyrlæge vil bakke dig op, hvis det skulle nå dertil.


  • #21   22. sep 2011 Hun skal have noget at tykke i og hun får halm-mave af haml. Det er jo i hønet, så hun kan ikke spise så stor en mængde.

    Argumentet skal ikke være for at hun skal have vitaminer og mineraler, men hvorfor hun ikke skal have mere end det.


  • #22   22. sep 2011 For at hun ikke skal tage på og hun er nøjsom

  • #23   22. sep 2011 Men det er ikke mig der skal overbevises. Det er hende der fodre og som er van til at fodre en stor DV'er og han er lidt tyk. Så jeg skal finde et argument som hun forstår og så hun gør det og ikke bare giver hende "flødekager" bag min ryg.

  • #24   22. sep 2011 Selvfølgelig skal hesten have hø. Måske ikke ad libitum men hø skal den skisme have. Hø er gode fordøjelige fibre og det er halm og frøgræs ikke!!

    Ellers prøv at læs dyrlæge Jóruns blog på Hest-online. Hun er super dygtig indenfor fodring især af heste med forfangenhed/tykke heste.

    Hun skriver bla. :

    Det er livsvigtigt for hesten at få tilført godt varieret hø, hvorfra hesten får sine fordøjelige fibre. Tarmfloraen kræver hø i en mængde der svarer til 1,5 kg tørstof pr 100 kg hest. Og dette er vigtigt at tilstræbe, også hos den forfangne hest. Halm og frøgræs har ikke de rigtige fibre, og der er heller ikke ret mange næringsstoffer som hesten kan udnytte. Fibrene er for ufordøjelige til at hesten kan få de livsvigtige næringsstoffer, som evt. findes i dette stråfoder, ud af ”foderet”


    Læs mere her (link fjernet)



  • #25   22. sep 2011 Præcis smiley

    Men som sagt er det ikke mig der skal overbevises om at hun kun skal have 100-150 g vitaminer og mineraler + hø (Hun får 6 kg hø i hønet - det tager hende omkring 10 timer at spise den mængde)

    Det er hende der skal fodre. Jeg gider ikke have en udlejer der synes det er synd og at jeg sulter min hest. Jeg skal have hende til at forstå at det er synd at give hende 1,5 kg fuldfoder.


  • #26   22. sep 2011 Det er netop derfor jeg ville give noget lucerne Light af en form ved siden af. Bare ½ kg om dagen ca for så fylder det jo lidt mere.

    Min egen hoppe lever af hø, Travo sport og lucerne.

    Ellers skal du over i diverse produkter til nøjsomme racer fra de forskellige producenter


  • #27   22. sep 2011 Men det er ikke nødvendigt at give lucerne idet hun har hø nok. Så skulle jeg give lucerne kun for min udlejers skyld??

  • #28   22. sep 2011 Om det er lucerne eller en eller anden form for musli er vel ligemeget hvis det udelukkende er for at få udlejer til ikke at synes det er synd for hesten...??

    Og af de to dele ville jeg vælge en light lucerne..


  • #29   22. sep 2011 Ikke alle folk vil desværre forstå at man ikke behøves at proppe hesten med en masse musli og diverse andre produkter for at den kan leve smiley

  • #30   22. sep 2011 Lad mig lige forstå dig ret:
    Jeg skal købe (bruge unødvendige penge) på lucerne og 2 gang om dagen bede udlejer bruge de 2 sekunder ekstra det tager at tage en håndfuld lucerne og give hende, for at udlejer ikke synes det er synd? Det er det bedste forslag der er kommet indtil videre :), men du må da give mig ret i at det er noget pjat, ikk´?


  • #31   22. sep 2011 Øhhh det er da dig selv der foreslår længere oppe at tage en håndfuld af nabohestens fuldfoder og blande i så staldejer ikke synes det er synd for din hest?!? Eller er det mig der er helt galt på den?

    Hvis man søger et Vitamin/mineral-produkt til nøjsomme heste som feks. travo og salvana så skal hestene ikke have særlig meget. Det må staldejer jo acceptere eller du må vælge at fodre med et andet produkt til nøjsomme heste som ikke "bare" er 1-200 gram om dagen så staldejer er "glad"

    Og om det er 2 sek til at tage en ekstra håndfuld lucerne eller af nabohestens fuldfoder er vel i princippet det samme?!?

    Ellers må du jo forklare staldejer alt omkring fodring og sætte vedkommende ind i hvad heste har brug for og ikke har og hvad der er i det foder du nu vælger at bruge og hvorfor hesten netop ikke skal have særlig meget af det!


  • #32   22. sep 2011 Længere oppe var jeg i tvivl om man kunne give det rent smiley Her troede jeg at man skulle give det sammen med andet.

    Jeg har netop været på indkøb. Det endte med Marstall Force - et produkt jeg aldrig har hørt om før. Det indeholder alle de vitaminer og mineraler som hesten har behov for. Er derudover tilsat sporelementer, elektrolytter og aminosyrer.

    Det kan gives sammen med andet, men begge foderkonsulenter i Horse House overbeviste mig om at det var dybt godnat at give andet til hende (end hø) for staldejers skyld og klædte mig på til at gå hjem i stalden og overmevise staldejer om at det jeg gør er det rigtige for Amina.

    Mange tak for al jeres hjælp og jeres mange kommentare. Jeg har lært en masse.


Kommentér på:
Tilskud til stråfoder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce