{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.465 visninger | Oprettet:

Foder til lidt overvægtig hest i let træning :) {{forumTopicSubject}}

Hej dejlige HG smiley
Så nærmere vintersæsonen sig, og det betyder også at vi skal til at fodre på hestene igen, og jeg står nu i det situration at jeg ikke kan bestemme mig for hvad jeg skal fodre med i år, og håber derfor i kan hjælpe smiley

Sagen er at min pony er gået hen og blevet noget rund, han taber sig dog stille og roligt smiley
Han bliver trænet let et par gange i ugen, og har ikke det højeste energiniveau, men uden at være doven smiley

Han plejer at få müesli special fra Tjørnehøj mølle ("Havrefri fuldfoderblanding i støvfri müesliform. Indeholder udelukkende varmebehandlet byg, der giver optimal foderudnyttelse og forlænger blandingens holdbarhed. Specielt udviklet til heste og ponyer, som ikke skal have havre.
Luksusblanding med bla. majs, ærter, roesnitter, og lucerne der sikrer god smag - også for den kræsne hest. Højt indholdet af fibre og reduceret indhold af stivelse.")
- Han går fint på det, men han tager på af det.

Jeg overvejer så at skifte over til en af disse tre:
Müesli fiber fra Tjørnehøj mølle: "Lækker fiberrig fuldfoder der giver ekstra lang tyggetid. Det lave energi- og proteinindhold er ideet til heste i vedligehold og let ridning som let kan blive for tygge på almindelig fuldfoder. Indeholder almindelig havre og sort havre blandet med en række protein og fiberkilder. Ikke tilsat byg. Indeholder alle nødvendige vitaminer og mineraler"

Pavo Cerevit: "Egenskaber
Komplet basis-müsli med byg og majsflager
Havrefri
Indeholder alle vigtige vitaminer og mineraler
Velegnet til
Komplet basismüesli til alle heste og ponyer
Til heste og ponyer i vedligehold
Over Pavo Cerevit
Pavo Cerevit er en prisbillig, velsmagende müsli fremstillet af kornflager, samt tilsat alle vigtige vitaminer og mineraler. Pavo Cerevit er den perfekte basis-müsli for enhver hest og pony."

Eller Pavo Nature's Best: "Egenskaber Komplet fuldfoder til hverdagsbrug
Garanteret fri for havre
Meget lav i sukker (2 %) og stivelse (24 %)
Lavt proteinindhold
Poppet korn for let fordøjelighed
Med spelt og lucerne for at stimulere tygning
Indeholder gulerodsstykker
Velegnet til
Til fritid og lettere sport
Ideelt til heste og ponyer som har tendens til hurtigt at blive tykke
Yderst velegnet til heste som har tendens til forfangenhed
Over Pavo Nature's Best
Pavo Nature’s Best er en velsmagende, sund strukturrig müsli særligt fremstillet til heste og ponyer, der anvendes til fritidsridning/vedligehold eller let sport. Vi anbefaler også fodring med dette produkt til heste med tendens til overvægt, tendens til forfangenhed, eller heste der bliver 'varme', hvis de bliver fodret med havre."

Kan i anbefale noget af det?
Hvad ville i vælge?
Er der evt. noget andet foder i kan anbefale?

På forhånd mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til lidt overvægtig hest i let træning :)
  • #1   23. sep 2011 Jeg ville sige at pavo best nature ville passe godt til din hest smiley

    Der er nogle cubes fra både Eggersman og Spillers som også er ret så gode til let overvægtige heste smiley

    Her er et link til Spillers:
    http://spillers.dk/sp_highfibercubes.html

    og der er også denne som kan være god:

    (link fjernet)

    smiley Håber at de måske kan hjælpe dig smiley


  • #2   23. sep 2011 Equigard fra St. Hippolyt har vi gode erfaringer med:

    Helt kornfri fibermüsli til en energimoderat ernæring af heste, der har behov for en meget stivelses- og sukkerfattig fodring.
    Til denne gruppe hører heste med Equine Metabolic Syndrome (EMS), forfangenhed, muskelsygdomme som Tying Up, PSSM, rhabdomyolyse samt Cushing Syndrom og mavesår.



    lavt indhold af stivelse og sukker

    særlig mineralisering til stabilisering af sukker- og fedtstofskiftet

    stor volumen med lav energitæthed


    Fodringsanvisning
    200-350 g pr. 100 kg kropsvægt pr. dag.


  • #3   23. sep 2011 jeg bruger Pavo Nature's Best til en af mine, den er rigtig god og hun tager ikke på af den MEN det er heller ikke en de taber sig af, jeg har haft stort held med tjørnehøjs kraft til hest der er i arbejde, som også skal tabe sig, der blev lavet en foderplan og han fik 800g kraft og 8 kg hø dagligt fordelt på morgen og aften og om eftermiddagen fik han gulerødder, han er en oldenborg på 600 kg, jeg kan ikke rigtig anbefale fuldfolder til heste som skal tabe sig, da de skal have så meget for at være dækket ind, men der i mod tilskudsfoder så som kraft eller andre tilskudprodukter, hvor de ikke skal op og have 3-4 kg af om dagen, en anden løsning kunne også være et par håndfuld lucerner sammen med salvimin grøn (eller andre vitaminer og mineraler) så bliver den også dækket ind :o)

  • #4   23. sep 2011 hov brogården har også lavet sidste år en ny som hedder 4horse den er også kanon der skal de heller ikke have så meget af for at være dækket ind tro det er 125 g pr. 100kg :o)

  • #5   23. sep 2011 Mange tak for jeres gode svar smiley
    Han plejer også at få lucerne, lidt olie, vitaminer og biotin oveni foderet, men vil stadig gerne have han får noget "rigtigt" foder oveni, selvom de kloge mennesker i forumet har sagt de sagtens kan klare sig på grovfoder og vitaminer smiley Så har han også noget at gumle på, når de andre har deres smiley


  • #6   23. sep 2011 - Han får naturligtvis også hø ved siden af - glemte helt at nævne det smiley

Kommentér på:
Foder til lidt overvægtig hest i let træning :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce