Omplantning samt pasning af orkide? {{forumTopicSubject}}
Okay, kedeligt emne, I know, men jeg har lige arvet disse syv styk orkideer, hvoraf den ene er "gravid".
Jeg har med mere held end forstand præsteret at holde liv i en ottene orkide gennem et år, men er lidt usikker på, hvordan jeg skal passe mine syv nye adoptioner.
Er der nogen af jer, der er orkide-experter?
Et hurtigt spørgsmål ang. vand: Vi har lige haft en vandprøve, der viste aaaaalt for højt nitrat i vandet. Dvs børn under tre måneder må ikke drikke direkte af vandhanen, så slemt er det.
Vil det høje nitrat indhold skade mine små blomster?
Og hvordan med solen, må de godt stå i vores dårligt isolerede vindueskarme også om vinteren?
Hvad er den bedste temperatur for dem?
På forhånd tak og undskyld for dette kedelige indlæg;-)
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 1.992
Nu er jeg ikke ekspert, men har da 3 der er kommet igen.
Jeg har sat de fleste af mine i en gennemsigtig glasskjuler i orkidejord, nogen står dog stadig i oprindelig potte i sjuleren.
Mine får vand ca hver eller hver anden uge. Hele potten bliver fyldt med vand, der står de så i 2 - 25 timer og suger og vandet bliver hældt fra. Ingen konsant direkte sollys, nogen timer skader ikke, men hele dage i konstant sol er de ikke vilde med. men lys skal de have nok af og ingen træk.
De er i dvale i 6-9 måneder og blomstre 1-4 måneder alt efter art.
Har du flere spørgsmål s¨spørg endelig. er som sagt ikke ekspert, men har virket på mine.
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
der er blomster på konstant. (mange blomster)
der går minimum 2 uger mellem jeg vander mine og så får de så der står et par cm vand i bunden af skjuleren:-)
jun 2007
Okay, har ellers hørt at de ikke har godt af at stå i vand. Men det kunne være jeg skulle prøve det. Mine sætter også mange blomster.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
og det skal lige siges at jeg er ikk god til at holde liv i blomster, almindelig blomster udtørre sig, og kaktuser drunker jeg, men orkideerne, har levet hos mig i flere år, med lidt vand ca 1 gang om ugen
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 120 Svar: 402
Vil købe noget orkidemix, som er dejlig luftigt og uden alt for meget næring, men damn! Jeg er sikker på at jeg nok skal komme til at slå et par stykker ihjel på den konto...
Men gennemsigtige urtepotter eller plastik beholdere er noteret, vil til blomsterhandleren i morgen og købe ind og så får vi at se.
Det spændende er jo, at jeg ingen anelse har om, hvordan de ser ud. Så glæder mig til at de blomstrer, hvis de altså når dertil;-)
jun 2007
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 184
Orkideer skal vandes i kirketiden
Orkideer vokser, som nævnt, i skovbunden, hvor de får masser af lys, men meget lidt direkte sol og det er hvad de bedst kan lide.
Hvis du, eller andre, vil vide mere, kan i bare spørge, jeg ved ikke alt, men rigeligt til husbehov.
Hilsen Trine med 32 orkideer af 20 forskellige stammer
mar 2007
Følger: 39 Følgere: 51 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 113
jul 2008
Den lille baby sidder desværre på en lodret voksende stamme, så er igang med at ligge den ned, hvilket må ske gradvist. Ellers må jeg få fat i en høj vase;-)
men tusinde tak for info, for jeg havde da tænkte mig at gøre som med en jordbærplante og kappe navlestrengen... Whoopsie, godt jeg aldrig nåede så langt.
jun 2007
Hvordan får man dem til at formere sig? Næsten alle mine står i glasskjulere, er det bedst at lade dem stå i plastkrukken man køber dem i eller er det bedst at sætte dem fri i en skjuler.
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 58
Det bedste er som der tidligere er blevet sagt at vande orkideer med regnvand, og i stedet for at købe diverse orkidee-gødninger kan man bruge alm. vand fra vandhanen, da der i dette er de nødvendige næringsstoffer som de gerne vil have.
De må IKKE stå i vand i potten, da de ikke har godt af for meget vand, og kun vandes hver anden uge ca ;o)
I naturen vokser orkideen på træerne, hvor de får lys, men ikke direkte sol, og derfor må de må helst ikke stå i direkte sol, da dette kan visne blomsterne.. Og er der gule knopper, er det enten fordi de har fået for meget vand eller for meget lys :o)
OG de tåler ikke træk, så jeg ville se om jeg ikke kunne finde et andet sted i huset, de kan stå, hvor de stadig vil få lys..
Ang. temperaturen, er det ca. stuetemperatur der er det bedste for dem, de må ikke stå for køligt.
"babyén" kan du klippe af, lige under "navlestrengen", og flytte over i en gennemsigtig plasticpotte med bark og leca, og så vil den ligeså stille vokse sig stor :o)
Håber du kunne bruge min viden ;o)
Mvh Lisette
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 58
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 184
Jeg har kun oplevet phelanopsis formere sig både hos mig og demj eg kender med orkideer, men som sagt aner jeg ikke hvordan man presser dem til formering :
Andre der kan hjælpe?
jun 2007
Hvad kan det skyles
jul 2008
Har du dem til at stå for koldt eller for varmt?
Til alle: fem ud af otte orkideer blomstrer nu:-) sjovt nok de fem, jeg har plantet om.
jun 2007
jul 2008
jun 2007
Har ikke set ligheden før for en uges tid siden.
Omplantning samt pasning af orkide?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside