{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.133 visninger | Oprettet:

Hils på Zolo.. {{forumTopicSubject}}


Her er Zolo jeg har redet på siden september.
Han er 153cm høj og har noget mere rygsving og gang end jeg er vant til.

Så min opstilling er endnu ikke fantastisk og billederne er fra 3 gang vi rider dressur, billederne skulle tages hurtigt fordi vi havde travlt så heller ingen galop.

Nårh.. Meeen svare hvis der er spørgsmål
Besides det har jeg ikke andet og sige - syntes selv det ser rimelig okay ud, mangler bare at han er lidt mere stabil.
Men gider ikke bæres nogen hestes hoved - heller ikke ham hers, så det gør jeg heller ikke på noget tidspunkt.

http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=338547

Speak your mind smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hils på Zolo..
  • #1   14. okt 2011 Tillykke med ham, eller hvad man nu skal sige :o)

    Heh, du sidder lidt ligesom jeg på en del af billederne.. Med schenklerne lidt for langt fremme, og lidt for svejrygget :o)


  • #2   14. okt 2011 Og er han i øvrigt klar til den samling du beder om (ved godt det ikke er meget, men..)? :o)

  • #3   14. okt 2011
    Den lave holdning ja smiley
    Han gør på ingen måde modstand eller slår fra hvis han samles mere og mere op i nakken, kun hvis han får øje på noget, falder ud af balance osv.
    Og hvis han ikke var klar, så vil jeg mene at han ville slå fra, være stiv, ikke slappe af osv.

    Gør meget i at jeg ikke skal bære noget som helst for ham og hjælper heller ikke med at pille, nykke osv. i tøjlen.
    Her kan han godt gå, selv via. halve parader fx.
    (link fjernet)

    Men fokusere ikke så meget på at komme højere op lige pt, skal lige have styr på gang, signaler osv. :o)


  • #4   14. okt 2011 Ja okay, jeg synes bare det ligner at han stiver sig, når han er oppe der :o)

  • #5   14. okt 2011 Synes ikke alle billeder ser helt tossede ud smiley

    Det skal nok blive godt! Det ser jo dejligt afslappet ud, uden hast og jag. Super smiley


  • #6   14. okt 2011 synes ikke han er klar til meget andet end remonte.. han har ingen skuldermuskler eller lårmuskler endnu.. det billede du henviser til, bruger du schenklen og tøjlen samtidigt.. derfor slæber han baghoven og stiver sig.. så det er ikke en halvparade, men en parade og drivning samtidigt..

    jeg synes han skulle have et nyt hovedtøj med minde næsebånd på smiley også smdi hageremmen væk. koldblodstyper med store ganacher har ikke brug for hagerem, specifikt ikke i dressur.

    synes all in all han ser fin ud i remonten, men du kunne godt tage en anelse mere i tøjlen så den ikke er løs. Sådan så han lærer kontakt, det er jo det der er det vigtige i det stadie, udover muskelopbyggelsen.


  • #7   14. okt 2011
    Hesten er ikke min, så trensen kan jeg ikke gøre særligt meget det.
    Udover det - hvilke billeder minder om remonte?

    Tvinger man ikke ind i nogle af holdningerne, overhovedet, vil ikke bære hans hoved, vil ikke kæmpe med en stiv hest, en der slår fra konstant.
    Som nævnt oven over så rider jeg ikke lige pt. meget op i høj holdning, skal lige have styr på andre ting først :o)

    Hvilke af billederne mener du er remonte? Jeg ser nemlig ingen remonte, ser mere alla " LC " holdning.

    Billedet og sætningen med halv parade skulle ikke være tolkes til at hænge sammen.
    Vil ikke mene jeg driver, men presser ham ud på volten/bøjer om benet. Og at der er fat i tøjlen for at lede hesten rundt på volten.
    Det er så noget andet. Husker ikke situationen, men ved godt at man ikke driver og holder igen imens.


  • #8   14. okt 2011 jeg gik ud fra du sigtede efter remonte, på nogle af billeder går den det jeg ville kalde lang -ud- og lav... hesten skal drejes om benet ikke med det.. det er min overbevisning. det var ikke for at forstyrre dig, du er sikkert glad for den nye hest..så sorry.

  • #9   14. okt 2011
    Angriber dig ikke eller noget hvis det er du føler, er lidt hvad jeg tolker fra den sidste sætning smiley

    Om/med - beklager min formulering er dum, men som skrevet menes der især at presse ud på volten.

    Sigter ikke efter remonte, varriere en del som det også kan ses på billederne smiley Giver pauser hvor han får lov til at gå for løse tøjler og hvor han vil, kontakt og frem og ned, lidt mere samlet, okay oppe i nakken osv.
    Pt. arbejder jeg meget på at finde ud af hvordan diverse signaler virker smiley


  • #10   14. okt 2011 Man skal ikke sidde på udvendigt sædeben i versaden smiley

  • #11   14. okt 2011 ...... Den må du lige forklare nærmere ?;D

  • #12   14. okt 2011 hun mener du drejer dig for meget og falder sammen i hoften i sadlen når du forsøger versaden i dit fotoalbum. Jeg har samme fail i mit nyeste foto album, godt nok ikke med versaden. det er ret typisk flaw med rundmavede heste smiley

  • #13   14. okt 2011 Hvis du sidder på udvendigt sædeben så trækker musklerne sig sammen på den "udvendige side" (rygmusklerne). Derved får du faktisk ikke en versade men en "kamp" om at få hesten til at gå sidelæns smiley

    Du skal sidde på indvendigt sædeben så hesten "bøjer omkring dit ben". Du skal stille den i ganachen (det ligner ikke at hesten bliver stillet) og føre skulderen ind med udvendig tøjle. Schenklerne skal faktisk slet ikke bruges - jo i indlæringen af versaden men hesten som kan rides for sædet kan stilles og bøjes for sædet alene, uden at man stiller via tøjlerne, og uden at man prikker til hesten i indvendige side, hesten skal jo ikke gå sidelæns, den skal blot svare på den stilling man beder om mellem kraniet og atlashvirvlen smiley


  • #14   14. okt 2011
    Nope, hesten bliver ikke stillet, det var mere det at træde over jeg brugte det for og for lige at få et billed af hvordan det få ud, om det så ud som jeg forestillede mig smiley

    Tak for "vejledningen" - forstod noget af det.
    Det med at hesten skal føre skulderen ind med udvendige tøjle og dreje ind af med udvendige, der er jeg aldrig nået til eller har redet på heste der har forstået ideen i det.
    Men vil prøve noget af det du skriver.

    Om end kan faktisk ikke er en kamp at få til det, det er bare mig der er et bøv hoved og skal lære knapperne og kende smiley


  • #15   14. okt 2011 Krikken

    Simpelt er det - inddirekte tøjlehjælp - hesten flytter sig for presset på halsen smiley
    det er ligesom når du fra jorden skubber på hestens hals og den flytter sig.

    I versaden flytter man skulderen og dermed bøjningen/stillingen ind mod midten
    I traversaden flytter man skulderen og dermed bøjningen/stillingen ud mod barrieren

    http://www.youtube.com/watch?v=Qbk7LIc4grY

    Her laver jeg versade, traversade og renvers for hånd med min hest - bare så du kan se hvad jeg mener med hjælperne smiley
    Vi er på videoen, på babystadie - altså er det kun indlæringen der er på plads. Hesten og jeg inkl mister balancen nogle gange hvor vi hænger lidt efter hinanden og hesten slingrer lidt, dels pga. manglende styrke (disse ting var nye og svære) og dels pga. underlaget var smattet.


  • #16   14. okt 2011
    Hvordan lære man lige en ufølsomhed at at den skal flytte sig når tøjlen ligger på halsen? Kan lige se mig selv stå og hive og lægge pres i den tøjle, men hesten er bare ret ligeglad...
    Tror det ikke vil være fikst at lære ham, når jeg ikke er hans eneste rytter :o)


  • #17   14. okt 2011 Tja man "skal" jo bruge det i dressurøvelserne, så jeg kan ærligt talt ikke se hvordan man kan undlade indirektetøjlehjælp, det kan jeg virkelig ikke smiley

    Og hvordan hesten lærer det? det er simpelt smiley et tov rundt om halsen (cordeo) først så hesten lærer skulderflyt derigennem derefter hopper man på hesten og bruger cordeoen til skulderflyt. Derefter sætter du kan tøjlen på og forstærker hjælpen med cordeoen. Man skulle gerne kunne smide cordeoen efter et par gange, så burde det sidde i skabet smiley


  • #18   14. okt 2011
    Angelika - har aldrig brugt det, aldrig og har ellers lavet noget jeg selv vil kalde kønne versader osv. med en der underviste, som ikke nævnte inddirektetøjlehjælp. Men ben og sæde som det vigtigste også at holde skyr på skulderen med tøjlen.

    smiley

    Igen, tør ikke rigtigt lære det når hesten har 3 ryttere - godt nok kun mig der rider dressur. Men har ikke lyst til at jeg er skyld i at der sidder 1 styk forvirret rytter ude på tur og er forvirret over at hesten luller til siden smiley


  • #19   14. okt 2011 Næ næ, så skal der måske spørges hvad ejer synes smiley

    Hvis du har lavet nogle kønne versader som primært var for sæddet, hvorfor sidder du så på udvendige sædeben på disse fotos? ren nysgerrighed

    At "holde styr på skulderen" med tøjlen - her modsiger du dig selv lidt idet du ikke mener at inddirektetøjlehjælp er nyttigt for dig, men at du alligevel bruger det til at holde styr på skulderen smiley

    Men fortæl mig.. hvordan vil du lave en versade? Vil du forklare det punkt for punkt


  • #20   14. okt 2011
    Fordi det var for sjov, for at se hvordan det så ud og på ingen måde seriøst lavet :o) - som sagt for at få et billed af det.
    Og fordi min opstilling endnu ikke er perfekt - det er 3 gang i dressur på hesten, skal lige lære knapper osv. og kende.

    Er super lavsi til de der forklare nærmere ned i tekniske ting i dressur på tekst. Med at holde styr på skulderen med tøjle mener jeg udvendige tøjle = holder styr på udvendige ben/side og sørger for at skulderen ikke hopper ud/skyder ud.

    Rider op igennem hjørnet, hesten er stillet en anelse imod midten ( nærmest ingenting ), som en hjælp til hvilken vej den skal, benet ligges en smule tilbage, ikke så meget som schenkelvigning og hesten træder over.
    Så holdes der imens styr på udvendige skulder/ben med udvendige tøjle for at hesten holder sporet, ikke skyder skulder mm.

    Gangteret ikke sådan det i akademiske princippet eller andet står det skal gøres, men det virker gilmernede, han forstår godt hvad han skal.
    Når og hvis vi når så langt at en versade bliver aktuel så vil jeg slf. søge hjælp til at få helt konkret styr på det hvis jeg ikke føler jeg selv har :o)


  • #21   14. okt 2011 Stillingen i ganachen siger jo netop intet om hvilken vej hesten skal gå smiley hvilken vej vil du så ha hesten ska gå i traversaden - gå ind i barrieren? smiley
    Og det du beskriver som at holde styr på udvendig skulder ville jeg kalde inddirektetøjlehjælp , du bruger det bare ikke til de store skulder flyt men til at vise hesten hvor den nye "barriere" er henne smiley lyder det ihvertfald som
    Hvis du lægger benet tilbage skal du være opmærksom på din hofte, hvis din hofte kommer tilbage så blokerer du hestens hofte og den vil ikke kunne svinge frit frem og under hesten - ind til tyngdepunktet.

    Det sjove er jo at der slet ikke er behov for at bruge schenklen smiley hvis bare hesten bøjer sig om ens indvendige schenkel/lår så er det alt der behøves, men det kræver selvfølgelig en skolet hest.

    Akademisk/klassisk ridekunst = fordringerne i dressur smiley


  • #22   14. okt 2011
    Angelika C - den vej der er bøjet/stillet imod. hvis hesten er stillet imod højre, så luller hesten den vej. I schenkelvigning er det så modsat ;).
    Som sagt, det er nærmest ingenting og kun i starten som hjælp med retning. smiley


  • #23   14. okt 2011 Og på en følsom/ikke-desensitiveret hest, så kommer det helt af sig selv, når man går fra direkte drej til indirekte drej :o) (og jeg tror altså ikke jeg kan sætte ord på det, på en fornuftigt måde)

  • #24   15. okt 2011 <b>Equicanis E</b>
    Hvorfor skulle der ikke være kæberem på? Det vel ingen forskel :s

    <b>Angelika C</b>
    Synes nu jeg har hørt tusind forskellige meninger om hvilket sædeben man skal sidde på i versaden - ligesom der jo er tusind forskellige måder at ride på.

    Hvis du rider i versade, bruger du så ikke schenklen? Du skriver at det er den uddannede hest der kan uden, men hvordan vil du bruge schenklen i indlæringsfasen?


    - Ih, jeg får helt lyst til at spurte ud til pletten og ride nogle sidebevægelser. Han er bare så god til dem xD


  • #25   15. okt 2011 AM

    eftersom min hest ikke er i indlæringsfasen af versaden fra ryg endnu så kan jeg ikke svare på det med praktisk erfaring smiley

    Lad mig sige det sådan: Der er flere veje til Rom
    Helt optimalt så ville hesten, også i indlæringsfasen, kunne lave en versade uden at man dutter med schenklen - det ville nemlig betyde at den har lært at stille sig korrekt og bøje sig korrekt.
    Det er da helt klart ikke alle heste som vil fange den røde tråd med det samme, specielt ikke hvis man ikke har en hjælper fra jorden, så der ville det nok være meget optimalt at benytte sig af at dutte hesten med schenklen - idet den løfter bagbenet MEN det er bare hammer svært uden at ens hofte/bækken kommer til at blokere for hestens hofte hvoraf hesten ikke vil kunne bøje sig korrekt og derved få det bærende bagben ind til tyngdepunktet.


  • #26   15. okt 2011 AM

    den kan være stram over ganachen og hindre kæbeaktivitet, i hvert fald forstyrre det, og samtidigt komme i klemme mellem ganache og halsen.


    Jeg joiner lige jeres debat. en hest der har svært ved sidebevægelser kan hjælpes men det optimale er at hesten kun rides fra tøjlen. Vægten i stigbøjlen er et resultat af sæddet, og udover sæddet er det også en af de vigtige ting. et enkelt indirekte sving skulle være nok til at lave en versade og vedligeholde den. Traversade og renvers lægger (jeg i hvert fald) bare anelse vægt i stigbøjlen for at få bagparten bøjet med. half pass bruger man schenklen i, samt i piruetter.. men jeg rider også efter et andet system i guess.


  • #27   16. okt 2011 <b>Angelika C</b>
    Hmm .. her er det så min logik ikke kan følge med.
    Man må IKKE sidde på det udvendige .. men hvilket mener du er udvendigt? For jeg ville netop mene det var sådan man skubber hesten i den retning man vil.
    Mæh, det er svært at forstå sådan noget uden at kunne bruge fagter x)

    <b>Equicanis E</b>
    Har så altid lært at kæberemmen ikke skal sidde stramt, så kan ikke se hvordan den på nogen måde kan genere smiley

    Fatter ikke helt hvad du mener.
    Svinge hvad? Hvilken stigbøjle? Hvilken schenkel?


  • #28   16. okt 2011 AM

    Udvendig side er i dette tilfælde den side som hesten ikke bøjer til.

    Når du sidder med sædebenets vægt i f.eks. højre side for rygsøjlen, så vil musklerne her trække sig sammen, når de trækker sig sammen bliver de kortere. Musklerne i venstre side vil forsat være "lange" da du ikke sidder med mest vægt her - hesten vil altså bøje til den side hvor du korter musklerne ved at give dem et pres fra dit sædeben smiley

    Det er også det man kalder at hesten bøjer sig om ens lår/ben.


  • #29   16. okt 2011 synes den så stram ud på billederne.


  • #30   16. okt 2011 (link fjernet)

    Synes det ser ganske udemærket ud på det her billede!

    Hvis jeg skal være kritisk, så kunne jeg godt tænke mig at få den lidt mere om på bagparten at gå, forbenene trækker en masse ser det ud til.
    Og din sadel er godt nok lidt uheldig! Eller også skal du bare have længere bøjler, det kan være det hjælper på stolesædet smiley


  • #31   16. okt 2011
    Sadelen er ganske uheldig mht opstilling. Men ejer er turrytter - så dressursadel er der jo ikke brug for der.

    Bliver bøjlerne længere kan jeg ikke træde ordentligt ned og sidder ikke særligt godt fast :s, bilver de kortere bliver det tur/spring bøjler.


  • #32   17. okt 2011
    Årh så slem er han da ikke smiley han kan jo sagtens øvelserne - dvs. guf for min indre dressur rytter smiley



  • #33   18. okt 2011
    Har ham hele den her uge + mandag og tirsdag i næste - så vi støder nok ind i hinanden smiley


  • #34   5. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Nu har jeg SIMPELTHEN grublet over dette for længe x)

    Jeg forstår virkelig ikke hvad svaten det er du gør for at få Kurt til at gå som han gør i din video ved 0:50
    - Det virker virkelig imponerende at han selv tager bagparten ind mod midten af banen uden at du umiddelbart giver ham noget tegn. Hvad er det gør oppe foran? Hvilken tøjlen er det du tager i?

    (og hvad hedder øvelsen, for det er da ikke versade, er det?)


  • #35   5. nov 2011 ©AM .

    Det er en traversade smiley

    altså enlig gør jeg det samme som i versaden, jeg stiller ham i indvendig tøjle. Det eneste jeg så gør er at "forme" min hofte/sædeknogler efter hans smiley og VUPTI, traversade.

    Samme princip i versaden, løsgør i indvendig så der kommer stilling. Så fører jeg hans skulder ind med min skulder og mine hofter fortsætter ligeud på sporet med hans hofter smiley


  • #36   5. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Så er det DERFOR ! XD
    Jeg har brugt pinligt meget tid på at tænke på hvordan og hvorfor x)

    men .. snakker vi stadig fra jorden, for det lyder lidt vildt i mine øre, at han tager røven sådan ind, bare fordi du drejer dig lidt foran ham..? :s


  • #37   5. nov 2011 ©AM .

    Hmm ved 0:50 laver vi traversade fra ryggen? :b

    Fra jorden sker der lidt det samme, jeg stiller ham i indvendige tøjle, og det er bare det smiley indimellem "dutter" jeg lidt ved den sidste halshvirvel for at få bøjning helt ok


  • #38   5. nov 2011 Når man stiller hesten vil der ske en reaktion i hesten hofte - det er derfor hesten har "4 bagben" smiley

  • #39   5. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Haha, hvilken film ser du på? xD
    Jeg ser på denne:
    http://www.youtube.com/watch?v=Qbk7LIc4grY
    som du har linket til længere oppe :b


  • #40   5. nov 2011
    ©AM .

    Nååh! XD troede du mente min nye video smiley sry


  • #41   5. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Hahahaah, men vil du ikke forklare hvad du gør på den film her fra emnet? smiley


  • #42   5. nov 2011 Jamen som skrevet ovenfor:

    Fra jorden sker der lidt det samme, jeg stiller ham i indvendige tøjle, og det er bare det smiley indimellem "dutter" jeg lidt ved den sidste halshvirvel for at få bøjning helt ok

    Når man stiller hesten vil der ske en reaktion i hesten hofte - det er derfor hesten har "4 bagben" smiley


  • #43   6. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Jesh, jeg fik lige skrevet lidt for hurtigt der x)

    Forstår ikke hvad du mener med "4 bagben", for benparene skal jo netop ikke bevæge sig sammen..?


  • #44   6. nov 2011 ©AM .

    Hihi smiley det er et begreb Bent har fundet på

    Når hesten går på volten, og i versaden lærer den at indvendige bagben træder ind til tyngdepunktet, i traversaden lærer hesten at udvendige bagben træder ind til tyngdepunktet.

    Altså kan venstre bagben både træde til tyngdepunktet som et udvendigt og indvendigt bagben, det samme gælder højre bagben - ergo har hesten 4 bagben smiley


  • #45   9. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Nååå, troede du mente at man skulle betragte forbenene som bagben - ingen mening :s

    Men kan ikke helt se hvad man skal bruge det til xD


  • #46   9. nov 2011 ©AM .

    Bruge hvad til? smiley


  • #47   9. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    'Begrebet' "4 bagben" :b


  • #48   9. nov 2011 ©AM .

    Som et begreb eller den praktiske udøvelse af begrebet? smiley


  • #49   9. nov 2011 <b>Angelika C</b>
    Forstår bare ikke hvorfor man skal sige "4 bagben" bare fordi hestens hofte kan vinkles på forskellige måde (:


  • #50   9. nov 2011 ©AM .

    Det er ellers det jeg har forklaret ovenfor smiley og det er ikke noget man SKAL sige men kan vælge at sige.


Kommentér på:
Hils på Zolo..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce