{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

Start hjælp! {{forumTopicSubject}}

Haha, lidt crazy emne/overskrift - men sand nok! (-:
Jeg er begyndt at passe den sødeste lille shetlænder (Wayne - kan ses i fotoalbum på min profil) og jeg vil gerne begynde at lave noget jordtræning med ham + diverse tricks. (-: Han er 'velegnet' til det da han er rolig og meget lærenem. smiley

I går jeg i gang med nogle simple ting som bakke, start-stop, stå og komme + smile. Men han bliver nemt forskrækket ved pludselige lyde og bevægelser og er også kun 1 år.

Hvilke ting kan jeg starte med?
Han går meget bagved mig på tur - er det fordi han søger tryghed?
Når vi er ude at gå vil han ikke trave, kan der være en bestemt grund? Er han ikke tryg nok ved mig?

Og lige noget andet - er der et bestemt tidspunkt man må begynde at springe med heste på - ligesom med hunde? smiley

Mvh.
Amalie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Start hjælp!
  • #1   16. okt 2011 Hej Amalie:)
    Ting du kan starte med er for eks. følgeøvelsen den vil starte med at give han tryghed:)

    Det med trickene der ville jeg sige at det kunne være smile og løfte!:) måske også ryste:) de er rimlig lette at gå til, og ikke de sværeste for hesten:)

    Det med at trave ved jeg ikke så meget om desværre:(
    Heller ikke det med at springe:) men held og lykke:)


  • #2   16. okt 2011 hej smiley
    det med spring kan du godt gå lige så stille igang med self. ikke hver dag eller for højt, men du kan sagtens gøre det engang i mellem. bare den sev synes det er sjovt, men du kan jo starte med nogen bomme smiley

    kan desværre heller ikke hjælpe med det med traven. har du prøvet at drive på ham? du kunne måske tage en lang pisk med ham og prikke til ham bag til, self ikke slå vildt, men bare prikke så han ved han skal gå fremad smiley

    men held og lykke smiley


  • #3   16. okt 2011 Team Dutterup:
    Hej. smiley
    Jeg kender faktisk godt til følgeøvelsen men vi har ingen bane kun en løsdrift, og det er lidt svært at gøre det der pga. græsset og at Gismo (en anden hingst i løsdriften) løber efter ham, men jeg kan selvfølgelig prøve at se om vi kan komme til det. Allerede når jeg går rundt på folden og er et stykke fra ham og kalder kommer han hen til mig, så det kan nok godt lade sig gøre. smiley

    Vi er allerede gået i gang med noget smile-træning og han synes det er så sjovt hvilket er skønt. Løfte og ryste går jeg nok lidt senere i gang med da han ikke er så glad for berøring (mener jeg nævnte det i emnestarts indlæget) så når vi har trænet noget berøring er det helt klart nogle trick jeg vil prøve med ham. smiley

    Tusind tak for svar smiley


  • #4   16. okt 2011 Helena:

    Hej. smiley
    Tror faktisk kun vi har en-to bomme/træpæl som vi med tiden så selvfølgelig kan ligge oven på noget, men vil da begynde lige så stille så smiley
    Jeg rider ham ikke (glemte jeg vidst at nævne - UPS), men det med pisken er måske en god idé så han lære det, han har nemlig ikke været så meget i hænder, det er nok derfor han ikke forstår det, men en pisk - helt klart! smiley

    Mange tak for svar til dig også smiley


  • #5   16. okt 2011 Hmm. Jeg ville nu sige, at du skulle vente lidt med, at lære ham alle de der ting! Han er jo kun 1 år! Kan han trave med dig på bane? Prøv evt. at tage din veninde med på tur (+ hest), så den lille ikke er alene. Så kan i jo begynde at trave sammen. Det kan også godt være, at du hjemmefra skulle lære ham andre tillidsøvelser, inden i tager ud på tur. Du kunne jo f.eks. vise ham, at det ikke er farligt, at gå over en pressening?
    Håber det var hjælp nok, og at du forstår!
    Mvh. Patricia smiley


  • #6   16. okt 2011 Patricia:
    1. vi har ingen bane, da han står i løsdrift som skrevet tidligere.
    2. når vi er på tur har jeg min veninde + hendes part/passer pony med. smiley
    3. vi ejere ingen pressening - men kan anskaffes hvis jeg finder en billig en smiley
    4. Hvilke andre tillidsøvelser kan du forslår? da jeg er ny inde for alt det her smiley
    Knus smiley


  • #7   16. okt 2011 Eftersom han kun er 1 år, ville jeg personligt ikke gå igang med andre øvelser endnu, end stop, bak, skridt, trav, vende mod mig og vende fra mig, hvis du forstår?
    Men altså, hvis du er ivrig, og hvis han ser ud til at kunne lide det, så synes jeg du skulle prøve evt. at kysse. (Tag en ting ad gangen, han er meget ung, og det kan være svært for sådan en lille en, at lære alt for meget på en gang)!
    Du kan evt. tage et lille (ikke alt for lille) stykke gullerod i munden og lade ham tage den, roligt! Med den samme når han har taget den, siger du KYS, eller hvad du nu vil have som komando-ord, og husk ROS!! smiley


  • #8   16. okt 2011 Har allerede øvet smile med ham, og han blev ved selv bagefter og blev lidt fjollet smiley
    Men så kan man vel lave noget med paraply, pressening/anndet plastisk halløj osv. og noget berøring? smiley Ved godt hvordan man lære dem at kysse, har allerede lært Joy det smiley


  • #9   16. okt 2011 PS. det med at springe.. Jeg synes først du skal lære ham, at det er ham der skal 'føre'. Du skal som rytter gå ved hestens skulder. Lær ham det i skridt og trav, så kan du gå videre til spring når du har styr på dette!

    Spring:
    Du kan som start gå med ham over bomme, og lære ham, at det ikke er farligt. Så kan du trave over, når i har øvet i skridt. Hvis han viser interesse kan du 1-2 uger efter lave løsspring med ham på max 20 cm (da han ikke er trænet og ikke er ældre + det er første gang) smiley

    -Du kan også lære ham (hvis ikke han kan i forvejen) at skridte og trave i longe. Lær ham et bestemt ord/en bestemt lyd, som betyder skridt, trav, stop. Det er dejligt at kunne styre sin hest i den anden ende af longen. Og når du så kan styre ham i longen, kan du lægge en bom og lade ham skridte/trave over den. Hvis han løber udenom gør du bare snoren kort, og går over med ham og siger ''se min ven, den er faktisk ikke farlig! Lad os gå over''. Og så prøver du i longen igen smiley


  • #10   16. okt 2011 Okay. Du kan jo tage en frysepose på hånden, og lade ham snuse til den. Når han så har kendskab med den, kan du berøre ham på hele hans krop. Det er noget med tillid! Til sidst kan du måske klappe ham med den? Parably lyder fint. Så lad den ligge foldet ud når han ser den første gang. Lad ham snuse og se den. Når han kan holde den ud kan du tage den op i hånden så den faktisk bevæger sig!
    Men stadig, pas på der ikke er for meget om ørene på ham. smiley


  • #11   16. okt 2011 Har lige fået af vide at han er tre år. Hun har lavet det forkert på profilen smiley

  • #12   16. okt 2011 Hehe okay, så kan du jo prøve nogle flere ting! Men først og fremmest find ud af hans signaler, og hans temperament, så du lærer ham mest muligt at kende. Det kan du gøre ved at lave en masse tillidsøvelser, og se hvor hans grænser går henne! smiley
    Bare hav en hyggelig tid og lær' ham at kende. Når i kender hinandens grænser osv. kan i have et rigtig godt forhold! smiley

    Held og lykke!

    Patricia smiley


  • #13   16. okt 2011 Har allerede fundet en paraply vi vil udforske lidt i morgen. Tusind tak Patricia:-)

Kommentér på:
Start hjælp!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce