{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
463 visninger | Oprettet:

Ikke bestemt nok eller? {{forumTopicSubject}}

Hej HG:).
Jeg har nogle veninder som også træner fra jorden og de synes simpelthen min pony er så uopdragen og utålmodig?;O hvilket jeg jo slet ikke forstår for jeg synes bare han er så nem at omgås.

Så nu har jeg tænkt og tænkt..måske har de ret?
De er rigtig gode ved deres ponyer og heste men når hesten/ponyen feks. flytter sig på staldgangen uden at have fået lov af dem, vader ind i dem, laver tricks såsom kysse uden at blive bedt om det osv. så sætter de hesten på plads ved at bakke den, og vil den ikke bakke feks. så bliver de "sure" og gør presset meget stærkere - ikke slår! slet ikke! men de får måske en albue i bringen hvilket hestene/ponyerne jo bakker for = gør hvad ejeren vil have, og så får de ros:).

Min veninde trænede feks. elevator med min pony i går, og han stritter imod, men hun bliver bare "sur" og holder vægten i grimen.

I dag prøvede jeg at træne elevator med ham, og jeg må sige at hendes metoder er effektive, måske det nogle vil kalde "ond" hvilket hun altså IKKE er!! men de virker for min pony sænkede hovedet lige da jeg lagde hånden på hans hoved oppe ved pandelok-roden dx.

Hvad gør i hvis ponyen vader ind i jer, flytter sig uden jeres tilladelse, kysser jer uden i har bedt om det, bider, stritter imod nogle ting osv?

Måske er jeg for blød? ved jeg ikke, men tror jeg måske jeg er? ikke at jeg ønsker at tæve min pony, nej nej! *overdrivelse fremmer forståelse* men ja...i ved hvad jeg mener:).

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ikke bestemt nok eller?
  • #1   7. nov 2011 når mine har fået "besked" på at blive stående, og de så flytter sig, ja så rykker jeg dem tilbage hvor de kom fra.

når jeg giver et signal holder jeg signalet til jeg får den ønskede reaktion, så slipper jeg signalet, det er både fra jorden og fra ryggen.

alt sammen kærligt men bestemt.

• #2   7. nov 2011 Okay smiley det er også det mine veninder gør.
    Så forstår jeg godt at de synes min pony er uopdragen.

• #3   7. nov 2011 Samme som rikke blume skriver. :o) Det er vigtigt at være bestemt, for ellers kan hesten blive forvirret og forvirring er roden til alt ondt. :o)

• #4   8. nov 2011 Okay, jeg hiver ham ikke i nakken smiley

• #5   8. nov 2011 Det med elevator øvelsen har jeg godt hørt at det kan belaste hestens nakke.
    nogen sagde engang til mig de ikke lavede øvelsen pga. nakken.

Der vil jeg dog sige, at elevator øvelsen er en utrolig god øvelse pga. man får hesten ned i en afslappet stilling.
    Min gamle hest lærte det ved jeg holdte på knuderne af rebgrimen og gav i starten et MEGET let tryk og bare det hun rykkede hovedet en smule ned, så slap jeg og roste.
    Det endte med at hver gang jeg bøjede mig let ned i knæene, tog min hest hovedet ned, så længe jeg var nede.
    En nordbakke jeg passede kunne det også, det endte med hver gang man lagde hænderne på siden af hendes hoved og gik ned i højden tog hun hovedet ned og hvilede på kun det ene bagben. smiley
    - det handler som regel bare om at finde rigtige metode. Og det gælder alt smiley

Der var intet stødende ment med det her! Det må i endelig ikke tro, det er bare for at fortælle af egen erfaring, at der er andre måder smiley

• #6   8. nov 2011 Abso: Okay smiley Min veninde ligger også et lille let tryk oppe ved pandelokke-roden hvis man kan sige det?xD og i dag da jeg prøvede, tog han hovedet ned bare jeg lagde det lille pres der:)

• #7   8. nov 2011 Må så sige at jeg har lært elevatorøvelsen sådan, at man tager i grimen (jeg tager ved knuderne på rebgrimen, bare for at fortælle ca. hvor). Så står man ellers bare og slapper af i armene, ikke noget med at hive op eller ned. Evt. en god dyb indåndind har altid været guld værd for mig. Og sådan skal man bare stå indtil hesten vælger at sænke hovedet, og ja så kender i selv resten smiley

Ikke for at sige at de andre metoder var forkerte, syntes også bare i skulle have min med smiley

• #8   8. nov 2011 Hvis min hest står og vader rundt på staldgangen, så rykker jeg hende tilbage til der hvor hun skal stå. Hvis jeg går med hende og hun går ind i mig eller går for hurtigt, tager jeg også fat i hende og/eller flytter hende tilbage på plads. Hvis jeg træner synkrontræning og hun ikke stopper når jeg stopper, bliver hun bakket tilbage. Hvis hun går frem før mig, bliver hun bakker tilbage osv.

Jeg gider ikke have en hest der tror den kan stå som den vil og gå som den vil. smiley Omvendt bliver den selvfølgelig også rost for at gøre det rigtige.

• #9   8. nov 2011 Mimmi - Det med at hesten ikke må kysse uden tilladelse. Det er jo tiggeri. smiley Det er det samme som hvis du lærer din hest at stejle, og så ikke sætter den på plads hvis den gør det uden tilladelse. Kysse er ikke helt så slemt, men princippet er det samme. Et trick går ud på at hesten kan gøre dte på kommando, og ikke på alle andre tidspunkter. Hvis den gør det på andre tidspunkter, og den får ros for det, så er det tiggeri. Man bør nok ikke slå den for det (ihvertfald ikke noget så uskyldigt som at kysse) men ihvertfald ignorrere det, og aldrig rose den for det, når den gør det uopfordret.

• #10   8. nov 2011 Jeg mener at konsekvens er vigtig..
    Hvis mine heste bliver bedt om at stå, så skal de dælme også stå, ellers må de bakkes tilbage igen til udgangspunktet..
    Hesten må gerne flytte vægt osv. men den skal blive stående..
    Kysser den ell lign. uden at få besked på det så bliver den skubbet væk.. Trick træning er ligesom en hver anden træning, du vil jo heller ikke have at hesten laver en parade til springtræning eller laver en shcenkelvigning midt i et dressurprogram..

Vader den ind i mig bliver den jagtet modsatte vej, alt efter hestens følsomhed..

Elevatorøvelsen ville jeg personligt ikke blive sur.. Det er jo en afslappende/tillidsøvelse.. Man kan øge presset, men ikke blive sur.. Man kan jo ikke tvinge afslappethed frem og slet ikke ved at stresse hesten, så bliver den bare tillært hjælpeløs..

Hvis den bider, så er det fuldstændig uacceptabelt og så bliver den HÅRDT irettesat, den bliver skubbet væk eller et "bid" igen.. Napperi er heller ikke acceptabelt..

Stritter den imod analyserer jeg situationen for at finde ud af hvorfor og så handler jeg ud fra det.. Enten ved at vise den at ting ikke er farlige, lægge lidt mere pres eller starte forfra..

• #11   8. nov 2011 Jeg siger roligt nej, og hvis de bliver ved med det over tre gange, er min grænse spildt, også bliver jeg sur, og dasker dem på bringen, eller halsen og siger nej! ^^

• #12   8. nov 2011 Du skal ikke være mere ond!!! du skal være med konsekvent. Det betyder at hvis hesten flytter sig på staldgangen så flyt den tilbage. Ikke råb eller slå, bare flyt den tilbage. Og bliv ved med at rette på den, hvis den bliver ved med at gå. Den skal jo lige vide hvad det er du mener. Og Og ret den HVER GANG den gør noget forkert. Hvis du kun retter på den hver 3. gang er det jo klart den ikke forstår det. Og så giv den et tegn der betyder "stå stille". Det kan du også træne på ridebanen eller noget. Så det bliver en øvelse at den står stille.

Og hvis den kysser eller laver andet den ikke skal, så ignorer eller bed den lave noget andet. Du skal ikke skælde ud på den, det er slet ikke nødvendigt :o)

Elevator øvelsen behøver ikke belaste nakken. Du skal bare kun trykke forsigtigt og så snart den sænker hovedet en lille bitte smule skal du fjerne trykket. Det samme med de fleste andre ting. Giv et pres, og hvis du har brug for at forstærke det så tryk rytmisk i stedet for at trykke hårdere. Og fjern presset i samme splitsekund hesten gør det rigtigt. Det kaldes også negativ forstærkning :o)

• #13   8. nov 2011 Helene, man skal også passe på med at gå og flytte hesten tilbage hver gang den er gået rundt. Mange heste bevæger sig på staldgangen fordi de keder sig, og hvis de så vænner sig til at man kommer hen til dem og giver dem opmærksomhed, synes de bare det er superfedt smiley Og så gør de det igen og igen.

Jeg ser desværre mange eksempler på heste, der bliver uopdragne og umulige - og direkte nervøse af sig - fordi ejeren ikke er konsekvent nok og alt simpelthen er synd. Eller alt skal analyseres ned til mindste detalje. Fx var jeg engang ude for, at min unghest satte i galop ned mod udgangen, da jeg bad ham trave (det var en af de første gange på banen) og prøvede at bukke lidt. En af de andre, der havde set det, mente straks at det var sadlen, der trykkede - og at det var derfor, min hest gik i galop, fordi det så var lettere for ham at holde balancen eller noget i den stil. For mig at se var det rimeligt tydeligt at min hest bare var ked af at være på banen alene og gerne ville op til de andre, der gik på en fold i nærheden af udgangen. Efter han havde gjort det et par gange (og sjovt nok altid kun ned mod udgangen) blev jeg sur og sagde nej og tog lige lidt fat i tøjlerne - så stoppede den vane.
    Skal derudover siges at hende, der havde sagt det med sadlens heste var temmelig ustabile, altid nervøse og kunne ikke gå på en ridebane uden at flagre rundt og blive bange for alt (hvilket de jo skulle have lov til ifølge ejeren, det var jo deres natur at kigge på ting). Det var egentlig synd, for hun mente det så godt og havde sat sig ind i AL viden om heste og hestevelfærd. Men det gik bare galt fordi alting skulle gennemanalyseres og problemer skulle løses på måder, der 124% sikkert ikke kunne give hesten nogen form for ubehag. Det fungerede bare ikke i praksis.

• #14   8. nov 2011 Okay, kan godt høre at jeg ikke er konsekvent nok.
    Men det skal lige siges at hverken jeg eller mine veninder er onde ved hestene - mine veninder gør det i alle sammen gør, jeg gør det ikke men vil begynde på det :).

• #15   8. nov 2011 Kommer an på i hvilken sammenhæng.
    Flytter hende tilbage under træning, men ikke hvis jeg fx. bare står og strigler hende.
    Hun bider ikke, går ikke ind i mig så det kan jeg ikke sige noget om.
    Og jeg må indrømme jeg bare griner hvis hun udfører et trick uden motivation, det da bare fedt at vi har motiveret dem til leg! Men tror også det er noget man oftere ser v. træning med godbidder.

• #16   9. nov 2011 Dam Dam... det har du egentlig ret i. Men hvis den eneste opmærksomhed man giver dem er at korrigere og derefter ikke nusser og klapper tror jeg man undgår det? Men det kommer nok også an på hesten, jeg har i hvert fald haft god erfaring med det. Men måske andre heste er anderledes. Man kan jo også beslutte hvor grænsen går. Hvis den lige skifter stiling med benene gør jeg ikke noget. Men unghesten jeg træner vader rundt, og går mange skridt, gerne mod udgangen. Og der korrigerer jeg og flytter ham tilbage. Og når jeg har gjort det nogle gange falder han til ro og står og hviler på bagbenene. Så for ham virker det fint :o)

• #17   10. nov 2011 Følger med smiley

Kommentér på:
Ikke bestemt nok eller?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce