14. sep 2011 Følger: 392 Følgere: 1102 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.554
Ikke bestemt nok eller? {{forumTopicSubject}}
Hej HG:).
Jeg har nogle veninder som også træner fra jorden og de synes simpelthen min pony er så uopdragen og utålmodig?;O hvilket jeg jo slet ikke forstår for jeg synes bare han er så nem at omgås.
Så nu har jeg tænkt og tænkt..måske har de ret?
De er rigtig gode ved deres ponyer og heste men når hesten/ponyen feks. flytter sig på staldgangen uden at have fået lov af dem, vader ind i dem, laver tricks såsom kysse uden at blive bedt om det osv. så sætter de hesten på plads ved at bakke den, og vil den ikke bakke feks. så bliver de "sure" og gør presset meget stærkere - ikke slår! slet ikke! men de får måske en albue i bringen hvilket hestene/ponyerne jo bakker for = gør hvad ejeren vil have, og så får de ros:).
Min veninde trænede feks. elevator med min pony i går, og han stritter imod, men hun bliver bare "sur" og holder vægten i grimen.
I dag prøvede jeg at træne elevator med ham, og jeg må sige at hendes metoder er effektive, måske det nogle vil kalde "ond" hvilket hun altså IKKE er!! men de virker for min pony sænkede hovedet lige da jeg lagde hånden på hans hoved oppe ved pandelok-roden dx.
Hvad gør i hvis ponyen vader ind i jer, flytter sig uden jeres tilladelse, kysser jer uden i har bedt om det, bider, stritter imod nogle ting osv?
Måske er jeg for blød? ved jeg ikke, men tror jeg måske jeg er? ikke at jeg ønsker at tæve min pony, nej nej! *overdrivelse fremmer forståelse* men ja...i ved hvad jeg mener:).
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
når jeg giver et signal holder jeg signalet til jeg får den ønskede reaktion, så slipper jeg signalet, det er både fra jorden og fra ryggen.
alt sammen kærligt men bestemt.
sep 2011
Følger: 392 Følgere: 1102 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.554
Så forstår jeg godt at de synes min pony er uopdragen.
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.344
sep 2011
jul 2007
Følger: 134 Følgere: 159 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
nogen sagde engang til mig de ikke lavede øvelsen pga. nakken.
Der vil jeg dog sige, at elevator øvelsen er en utrolig god øvelse pga. man får hesten ned i en afslappet stilling.
Min gamle hest lærte det ved jeg holdte på knuderne af rebgrimen og gav i starten et MEGET let tryk og bare det hun rykkede hovedet en smule ned, så slap jeg og roste.
Det endte med at hver gang jeg bøjede mig let ned i knæene, tog min hest hovedet ned, så længe jeg var nede.
En nordbakke jeg passede kunne det også, det endte med hver gang man lagde hænderne på siden af hendes hoved og gik ned i højden tog hun hovedet ned og hvilede på kun det ene bagben.
- det handler som regel bare om at finde rigtige metode. Og det gælder alt
Der var intet stødende ment med det her! Det må i endelig ikke tro, det er bare for at fortælle af egen erfaring, at der er andre måder
sep 2011
mar 2010
Følger: 105 Følgere: 113 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 102
Ikke for at sige at de andre metoder var forkerte, syntes også bare i skulle have min med
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Jeg gider ikke have en hest der tror den kan stå som den vil og gå som den vil.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Hvis mine heste bliver bedt om at stå, så skal de dælme også stå, ellers må de bakkes tilbage igen til udgangspunktet..
Hesten må gerne flytte vægt osv. men den skal blive stående..
Kysser den ell lign. uden at få besked på det så bliver den skubbet væk.. Trick træning er ligesom en hver anden træning, du vil jo heller ikke have at hesten laver en parade til springtræning eller laver en shcenkelvigning midt i et dressurprogram..
Vader den ind i mig bliver den jagtet modsatte vej, alt efter hestens følsomhed..
Elevatorøvelsen ville jeg personligt ikke blive sur.. Det er jo en afslappende/tillidsøvelse.. Man kan øge presset, men ikke blive sur.. Man kan jo ikke tvinge afslappethed frem og slet ikke ved at stresse hesten, så bliver den bare tillært hjælpeløs..
Hvis den bider, så er det fuldstændig uacceptabelt og så bliver den HÅRDT irettesat, den bliver skubbet væk eller et "bid" igen.. Napperi er heller ikke acceptabelt..
Stritter den imod analyserer jeg situationen for at finde ud af hvorfor og så handler jeg ud fra det.. Enten ved at vise den at ting ikke er farlige, lægge lidt mere pres eller starte forfra..
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 64 Emner: 91 Svar: 454
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Og hvis den kysser eller laver andet den ikke skal, så ignorer eller bed den lave noget andet. Du skal ikke skælde ud på den, det er slet ikke nødvendigt :o)
Elevator øvelsen behøver ikke belaste nakken. Du skal bare kun trykke forsigtigt og så snart den sænker hovedet en lille bitte smule skal du fjerne trykket. Det samme med de fleste andre ting. Giv et pres, og hvis du har brug for at forstærke det så tryk rytmisk i stedet for at trykke hårdere. Og fjern presset i samme splitsekund hesten gør det rigtigt. Det kaldes også negativ forstærkning :o)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Jeg ser desværre mange eksempler på heste, der bliver uopdragne og umulige - og direkte nervøse af sig - fordi ejeren ikke er konsekvent nok og alt simpelthen er synd. Eller alt skal analyseres ned til mindste detalje. Fx var jeg engang ude for, at min unghest satte i galop ned mod udgangen, da jeg bad ham trave (det var en af de første gange på banen) og prøvede at bukke lidt. En af de andre, der havde set det, mente straks at det var sadlen, der trykkede - og at det var derfor, min hest gik i galop, fordi det så var lettere for ham at holde balancen eller noget i den stil. For mig at se var det rimeligt tydeligt at min hest bare var ked af at være på banen alene og gerne ville op til de andre, der gik på en fold i nærheden af udgangen. Efter han havde gjort det et par gange (og sjovt nok altid kun ned mod udgangen) blev jeg sur og sagde nej og tog lige lidt fat i tøjlerne - så stoppede den vane.
Skal derudover siges at hende, der havde sagt det med sadlens heste var temmelig ustabile, altid nervøse og kunne ikke gå på en ridebane uden at flagre rundt og blive bange for alt (hvilket de jo skulle have lov til ifølge ejeren, det var jo deres natur at kigge på ting). Det var egentlig synd, for hun mente det så godt og havde sat sig ind i AL viden om heste og hestevelfærd. Men det gik bare galt fordi alting skulle gennemanalyseres og problemer skulle løses på måder, der 124% sikkert ikke kunne give hesten nogen form for ubehag. Det fungerede bare ikke i praksis.
sep 2011
Men det skal lige siges at hverken jeg eller mine veninder er onde ved hestene - mine veninder gør det i alle sammen gør, jeg gør det ikke men vil begynde på det :).
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
Flytter hende tilbage under træning, men ikke hvis jeg fx. bare står og strigler hende.
Hun bider ikke, går ikke ind i mig så det kan jeg ikke sige noget om.
Og jeg må indrømme jeg bare griner hvis hun udfører et trick uden motivation, det da bare fedt at vi har motiveret dem til leg! Men tror også det er noget man oftere ser v. træning med godbidder.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
nov 2010
Følger: 59 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 91
Ikke bestemt nok eller?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside