{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Dressur' din islænder :-) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har indtil nu mest bare lært min hest det grundlæggende dressur, og fået undervisning af "islænder-undervisere". Dressur brugte jeg kun i det omfang, at hesten da skulle lære at stilles indad og kunne trave i holdning på større volter og "skråt-igennem" og alt den slags. Som sagt, mest bare grundlæggende dressur.
Så kom jeg for to uger siden ud for en bilulykke, og slog hul på højre knæskal og kunne ikke rigtig gå, kunne da slet ikke ride.
Så jeg tænkte, hvorfor ikke lade min veninde der er dressur-rytter på "normale" heste, vise min hest noget dressur, mere end jeg selv kan vise den? Så det gjorde vi.

Hun har redet min hest i to uger nu, 4-5 gange i alt. hun rider hende kun skridt og trav indtil videre. Senere også galoppen, men den venter vi lidt med. Og jeg må sige, at hestens gang er blevet væsentlig bedre. Den har altid haft en ret god, stor trav, men den er blevet endnu bedre! Og skridten ligeså! Og hesten nyder godt af, at blive brugt på en lidt anden måde end den er vant til. Er træt på en helt anden måde, end jeg har oplevet den blive træt. Selvfølgelig fordi den bruges på en anden måde.

Måtte bare lige fortælle jer denne dejlige, ret uventede nyhed!
Og råde jer til, hvis ikke i allerede gør i dressur, at give det en chance. Det gav allerede et godt resultat for mig! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur' din islænder :-)
  • #1   19. nov 2011 Det ovverrasker mig nu ikke, men dejligt at andre også har fået øjenene op for fordelene ved dressur. Jeg bruger selv rigtig meget dressur i min træning, da det giver en langt mere smiddig, afbalanceret og lydig hest (hvis man altså gør det rigtigt)
    Skal lige siges at den klassiske rideskole dressur med at samle hesten på tøjlen og pakke den helt sammen og hakke hælene i siden på den for hvert skridt IKKE anbefales! Der skal rides ned og frem og for sæde og hjælpere før man RIGTIG får noget ud af det smiley


  • #2   20. nov 2011 Dejligt smiley rider også dressur på min islænder, ved ikke helt med hans gangarter inden men ved at han har en super dejlig trav og galop, jeg rider akademisk dressur på min, og jeg mener at selv om han er islænder så skal han kunne de samme ting som andre dressur heste, vil også gerne springe, men de må lige vente til jeg har en sadel der passer ham, vi er gået i gang med versaderne og mener at bare fordi han er islandsk betyder det ikke at han ikke er ligeså god som de andre smiley

  • #4   20. nov 2011 følger med smiley

  • #5   20. nov 2011 tror også det har noget at gøre med på hvilken måde dressuren bliver redet smiley den traditionelle dressur mod den akademiske/klassisk smiley

  • #6   20. nov 2011 Taz: Hun har desværre ikke mulighed for at ride med helt løse tøjler på hesten, det er en temmelig gal hest jeg har, så løsner hun for meget op, stikker den af med hende (også på banen) det kender de slet ikke hinanden godt nok til endnu :o) Men hun har selvfølgelig ikke stramme tøjler, pakker heller ikke hesten sammen som på gammeldags manér, hesten skal jo have sin frihed. Hun er en temmelig dygtig dressurrytter hvis jeg selv skal sige det, rider mange folks heste herude hvor jeg har min (som er en stald med mange forskellige, store hesteracer).
    Men ja, hun sider hende frem og ned, men ikke under lod.
    Men giver dig ret, det er faktisk også sjældent jeg ser folk ride deres islænder i dressur og den slags, kun det aller mest grundlæggende faktisk. Men der er sikkert mange der gør det rundt omkring smiley

    Freja: En islænder skulle faktisk være i stand til at kunne nøjagtig ligeså meget som "almindelige" heste hvad angår dressur, de skulle også sagtens kunne komme op i høje niveauer, hvis bare rideskolerne ville tage os ind til deres stævner, hvilket jeg efterhånden har fået en klar ide om, at det vil de ikke. Springe kan de også sagtens! Min elsker det! smiley
    Og så er det jo bare en ekstra bonus med de 2 ekstra gangarter smiley

    Vanessa: Åh, det var da træls at høre! Det kan selvfølgelig også være, at der er nogle, der ikke har så godt af det. Heldigvis har det kun gjort godt for min indtil videre. Men som Freja siger, så kunne det måske være måden den blev redet på i dressuren?


  • #7   21. nov 2011 Christina V
    Præcis, nogle af de der "raceryttere" eller "sandkasse" ryttere (som jeg synes er en meget sigene betegnelse for dem) kan simpelthen være SÅ ensindede, de mener at det kun er deres fine heste der dur eller hvad ved jeg, okay sådan kan nogle islænder folk også være men alligevel, luk os dog ind, er det fordi vores er svære at flette eller hvad? forde de er tæt byggede eller hvad? hvad fejlere vores heste som jeres ikke gør?


  • #8   21. nov 2011 Freja: Præcis, har det på nøjagtig samme måde!
    Det kunne nu være hyggeligt at prøve at være med.


  • #10   22. nov 2011 Halli Hallo:i<3 . det er også det jeg gør smiley dog ikke på så højt plan

    Og der tror jeg faktisk vi har noget af problemet. Det er rigtig svært at købe en islænder som overhovedet har lært bare de grundlæggende dressur ting (syntes jeg) det er en helt anden form for konkurrence de bliver tilredet til (oplever jeg)

    Men måske netop her med finanskrisen kan man måske anspore stutterierne til at være mere brede i deres uddannelse af islænderen

    Jeg er slet ikke god nok til at lære en hest dressur, jeg har også brug for en som kan lære mig noget og så er der laaaang vej til dressur vinder skamlen med en hest hvor fokus udelukkende har været på tølt inden salg

    Jeg skal dog til agility konkurrence d 10/12 smiley


  • #11   22. nov 2011 Jeg startede engang en let dressurklasse på min gamle isbuk, da jeg lige havde fået hende. Min lillesøster skulle til stævne på den lokale rideskole og overtalte mig til at tage med. Det koster jo INGENTING i forhold til islænderstævner så jeg tog med smiley
    Det gik suuper godt, og hvis ikke vi havde startet udenfor konkurrene (grundet min alder og hendes størrelse) Så havde jeg vundet stort xD Vi fik dælme også meget opmærksomhed. Jeg var den der havde aller flest tilskuere på, da jeg skulle på banen smiley Haha, det var ret sejt smiley
    Jeg skal helt sikkert også starte dressur på Hilling når hun bliver ældre, det er en god og billig måde at få stævne erfaring, og jeg træner jo dressur alligevel. Men Hilling skal være bidløs, så det er på betingelse af at rideskolen siger go for det smiley Selvom jeg nu ikke tror det bliver noget problem, Min lillesøster og jeg har kommet der i mange år og de plejer at være flinke nok til at lave særaftaler når det bare er til de små klubstævner (;


  • #12   22. nov 2011 Mine piger ride rogså bidløst på deres shetlænder til de små klubstævner smiley

  • #13   22. nov 2011 Dressuren har altid været en vigtig ting indenfor min ridning og det har givet en bærende, smidig og taktfast hest. Samt det bliver ikke bare en ride tur hvor man bare rider rundt og rundt og rundt og... men en spændende, aktiv og god tur hvor hesten får lov til at bruge sig og sine muskler.

    Taz: din hest går jo ikke til biddet så, hvis den går for løse tøjler og ovenud? Der kan jo umuligt være samling på hesten og bagparts aktiviteten vil jo ikke blive god fordi hesten bliver flad og lang.


  • #14   23. nov 2011 Man kan sagtens ride samling for løse tøjler! Det de med at man har brug for bidkontakt er altså ikke rigtig, det er bare sådan man VÆLGER at gøre det når man rider dressurstil. I western og akademisk skal der ikke holdes kontakt, og de har de ikke problemer med at samle deres heste..

  • #15   23. nov 2011 Lady Black Sheep, læs mit indlæg igen...
    Jeg er udmærket klar over at man kan have samling på hesten foruden bidkontakt!? Det er jo ligesom set mange gange før.
    Hvis du læser igen vil du se ordene ovenud, flad og lang og nej, man kan ikke have samling på hesten hvis den er disse tre ting.


  • #16   24. nov 2011 Ja, men Taz har jo ligsom ikke skrevet at hun red den lang og flad, hun skrev at hun red den med og frem, og det er så absolut ikke det samme!

  • #17   24. nov 2011 *Ned og frem, damn jeg staver dårligt! xP

  • #18   12. dec 2011 Taz skrev som følgende: "...har jeg løse tøjler og lader hesten søge frem og ned foran lod"

    Ja man kan godt ride en hest til bidet med løse tøjler, men det er jo ikke tilfældet her.. hesten bliver redet frem og FORAN LOD, ergo går den ikke til bidet. Den er ovenud. smiley
    hvordan vil du få korrekt samling og bæring på en hest der rides fremad og ikke går til bidet ?


  • #19   13. dec 2011 ingen snakker om at hesten skal tvinges...
    Jeg snakker om at en hest ikke er til bidet hvis den går oven ud.

    Jeg er helt enig i det udsagn, fuldstændig.
    Men en hest kan stadig ikke gå med ryggen oppe, hvis den ikke søger ned og er afspændt.
    Jeg tror som sådan vi er ret enige om tingene, men formulerer os forskelligt.


Kommentér på:
Dressur' din islænder :-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce