{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

Galop problem - nu med nyt problem {{forumTopicSubject}}

Vdr. mit tidligere indlæg om min part der nægtede at galopere på banen har jeg en update.

Jeg skulle springe for lidt siden og der duer det jo ikke uden lidt energi.

Jeg kunne som sædvanlig ikke sætte ham i galop og en anden rytter satte sig op, som ikke havde noget imod at give et klask bag i.

Hun satte sig op og fik ham i galop ved at give ham en med pisken. Jeg kom efterfølgende op og kunne også sætte ham i galop ved denne måde men, hesten reagerede ikke ved 1 klask altid og hesten lærte ikke at efter 2-3 gange, at reagere på mindre signaler som de normalt plejer via. negativ forstærkning.
Og de klask der blev givet var ikke "bare" små tjat, det var ordentlige nogle - som jeg ikke syntes er særligt sjovt at sidde og give.

Når han så var i galop så var han tung, uenergisk og føltes som om han ville gå i stå hvert øjeblik, så blev nød til at drive - og ikke kun med ben, da han ellers så bare faldt i skridt.

Min gamle part var heller ikke lykkelig over for banen, men hun lyttede da til signalerne og kunne sætte i galop - ikke med den største energi, men hun satte i galop uden man skulle understrege det alt for voldsomt.

Kan det virkelig passe, at hesten er så/kan være så demotiveret i forhold til at ride på banen - at den nægter galop derinde og ikke bliver let for signalerne?
Har i oplevet sådan en hest?

Hesten pustede og stønnede desuden så man kunne mærke det oppe fra sadlen - virkelig som om han havde løbet maraton og var helt udmattet. Så det tog rigeligt tid at skridte ham af - mere end min gamle part når hun var ude af kondi, hvilket ham her ikke burde være.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækhlipning 1.300 kr.
  • Vask/tøaskime stoppet til. Pumpe virker måske ikke- slangen tilstoppet 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Havearbejde 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Galop problem - nu med nyt problem
  • #1   3. dec 2011 Uh, den er virkelig svær...
    Har selv prøvet det samme med fjordheste som ellers har været i god kondi. - Bare ikke så "voldsomt" som du har pørvet med din part. Jeg kigger med smiley

• #2   3. dec 2011 Uh, den er virkelig svær...
    Har selv prøvet det samme med fjordheste som ellers har været i god kondi. - Bare ikke så "voldsomt" som du har pørvet med din part. Jeg kigger med smiley

• #3   3. dec 2011 Tyder på forkert foder , eller foder for tæt på at han skal lave noget ..

• #5   3. dec 2011
    Ikke lavet til at galopere? Argh, han kan sagtens galopere - det kan fjordheste sagtens smiley Kræet kan også sagtens galopere for helt let signal alle andre steder end banen.

Travere er ikke lavet til at galopere smiley
    Fjordheste er.

Anyways, jo, det er muligt jeg bare skal blive ved, selvom det ikke er videre sjovt at skulle være så alvorlig hele tiden - når hesten ikke bliver lettere for signalerne efter lidt tid.

I longe er han dyyyybt ligeglad med en longepisk, så kan jage alt det jeg vil på ham. Han er den type hvor en longepisk er noget han ikke kunne være mere ligeglad med.

• #6   3. dec 2011 har det altid været sådan? smiley og er det kun på banen?

• #7   3. dec 2011
    Jeg har først fået part på ham i september - men nej, han gik med forhenværende ejer fint dressur på bane/ridehus.
    Blev solgt pga. han ikke var såå glad for ridebane, men ikke så slemt.

Hesten kan på alle andre steder sætte promte i galop ved mindste vnik.

• #8   3. dec 2011 lyder meget underligt...

• #9   3. dec 2011 Synes også det lyder som et foderproblem, når den viser tegn på overanstregnelse (vejrtrækningen). Hvad får den?

• #10   3. dec 2011
    Hvordan kan det være et foder problem hvis hesten godt kan galopere andre steder, med promte reaktion og med en helt let galop ?

Han får 1 liter havre, ½ liter raket, ½ liter greenpower og ½ shotglas vitaminer + gulerødder - morgen og aften.
    Af hø får han ½ skive fra en ret stor/høj firkantet balle.

• #12   3. dec 2011
    Hesten bliver redet på tur med ejer de dage jeg ikke har ham, har ham 1-2 dage om ugen.

Og han er ikke legetypen, han har samme personlighed/indstilling som Maja. Dvs. - nej hesten gider ikke bruge energi på at løbe rundt efter en på banen, te sig tosset osv.

Han er slet ikke følsom nok til at øve meget hurtige overgange. Kan hver gang jeg skal ride begynde forfra med at træne travsignalet, så det sidder godt, tager jeg ned i skridt ( som er langsom ofte ) så kan jeg begynde forfra.

• #13   3. dec 2011 "Hesten pustede og stønnede desuden så man kunne mærke det oppe fra sadlen - virkelig som om han havde løbet maraton og var helt udmattet. Så det tog rigeligt tid at skridte ham af - mere end min gamle part når hun var ude af kondi, hvilket ham her ikke burde være."...er ikke tegn på en hest i korrekt foderstand/form.
    Alle heste bliver friske på tur, men den burde ikke reagere så dårligt på dine signaler.

Synes også foderet er rigtig slemt. For lidt grovfoder (svarer til 4 kg, hvis det, du beskriver, er en bigballe) og alt for meget stivelse. Er der mulighed for at ændre det?

• #14   3. dec 2011
    Igen, hesten reagere glimernede på tur og galopbanen, men ikke på ridebanen - så det er her mit problem ang. det er foderrelateret kommer ind?

Tror ikke der er mulighed for at ændre foder, da jeg jo er part, det er kun mig der mærker problemet ( ejer rider ikke på bane ), samt at alle deres heste får dette foder.

• #16   3. dec 2011
    Lotte D - bryder mig heller ikke om det. Men der er jo bare sjovt, at hesten ikke bliver lettere for signalerne.
    Når jeg har med en schenkeldøv hest og gøre, så plejer jeg at skulle tjatte til hesten 2-3 gange ( slet ikke med samme styrke som her ), så har hesten set fidusen og jeg skal så kun trykke med schenkel nu.
    Men Zolo ser slet ikke fidusen, har jeg aldrig før oplevet.
    Nej, en pisk skal ikke overbruges - men hvis man møder en schenkeldøv hest er det svært med andre muligheder smiley

Hesten bliver som sagt redet tur de andre dage, ferie tror jeg ikke han har noget af pt. smiley

• #17   3. dec 2011 Lyder bestemt som om den går " sukkerkold " dvs. musklerne begynder at gøre ondt . Evt. prøv at varme op og så træne galop / galopanspring , inden træning i trav .

• #18   3. dec 2011
    Anita - Har jeg prøvet, reaktionen er ikke anderledes smiley
    Men han bliver bestemt mere træt efter galop, dvs. jeg skal have længere tøjler, for ikke at bære hans hoved og energien forsvinder mere.
    Energien forsvinder ikke på samme måde andre steder.

• #19   3. dec 2011 Årh det lyder som min pony var engang, men det avr pga. gigt har vi fundet ud af, og nu hvor han ikke har ondt længere efter behandling, er han blevet SÅ frisk:)

Øv dressur på en mark, og se hvordan det går, og så ryk 5 min. på bane, ud igen og så forøg tiden på banen efterhånden:).

• #20   3. dec 2011 Tvivler på det er gigt, smerte, foderproblemer eller andet.
    - Hesten KAN jo godt galopere, og gør det gerne, bare ikke på banen. Så må det jo være banen der truer.. - Ved ikke om det kan være ridebanebunden.. Men jeg vil tænke, at hesten simpelthen synes banen er kedelig.. Ved ikke om at "lege" som ponygames eller andet kan hjælpe. Men hvis du ikke vil bruge pisken, så overvej et par spore..
    Ellers så kunne du prøve at lave din egen lille bane på marken? (:

• #21   3. dec 2011 Amanda Møller og Arking Jump.<3 '
    - Jeg mener heller ikke at det er gigt, smerte, foderet eller sådan noget;) jeg fortalte bare hvad det avr ved min pony.

Som jeg skrev, så ville jeg prøve at bruge en mark i en overgang og så lidt ind på banen og så øge tiden på banen:)

• #22   3. dec 2011 Det var heller ikke med henhold til hvad du sagde, men hvad der var blevet sagt igennem det hele. (: - Men jeg er enig.. (: Han skal bare finde glæden ved at galopere, og det er jo klart, at det er sjovest i en skov eller andet.. Men måske har han brug for lidt ekstra energi.. (:

• #23   3. dec 2011 Okay:)
    Ja(: altså min pony er også mere frisk på tur på en mark, strand, skov osv - det tror jeg alle heste er?:) men selvf. skal den da også have glæde ved at galoppere på bane!:)

• #24   3. dec 2011 Lige præcist, det er bare med liiiige at finde den glæde. (:

• #25   4. dec 2011
    Hesten er også ligeglad med spore bliver lidt mere følsom i fx. sidebevægelser, men ikke anspring smiley

Ved forrige ejer så det ikke så slemt ud ( det så derimod skide godt ud ), så undre mig over det er blevet så voldsomt.
    Samt at hesten siden den blev købt i juni og jeg fik part i september, ikke redet mere end et par gange i dressur, på banen..

Samt at hesten reagere på samme måde om man har været væk fra banen i et stykke tid også slutter af, eller om man starter også slutter et andet sted.

Og som sagt om man springer, er på jorden osv. - kræet er ligeglad smiley
    Han ligner meget Maja på det punkt, men Maja var da lidt mere samarbejdsvillig. Gjorde hvad man bad om, bare uden at være særlig energisk imens. Ham her gør slet ikke hvad man beder om.

Rider pt. på et tidspunkt hvor der er mørkt alle andre steder end på banen, så det er svært at bruge en mark smiley
    Har haft brugt dyrskue pladsen og der var heller ingen problemer.
    Heller ikke selvom jeg red på en "bane" - dvs. hvidt hegn rundt om og samme størrelse, bare græs neden under.

• #26   4. dec 2011 hm.. besværlig lille part du har fået dig (; Min part er meget sløv uden sporer, men tager man en pisk og klasker en gang, behøver du ikke bruge den resten af tiden..

Ved ikke rigtigt hvad du skal gøre, kender jo ikke din pony, og har ikke set den, men det lyder meget som om, at han bare ikke gider banen. - Ellers så få måske undersøgt han sko, eller hove? For hvis han gerne vil på en bane med græs, men bare ikke på en rigtig bane, kan det jo være bunden, hvilken bund har i? (:

• #27   4. dec 2011 Min venindes fjordhest var også sådan.
    Tænker lidt at det kan skyldes dårlig balance, og at han pga. det ikke er meget for at skulle galopere rundt på en bane, når han nu gerne vil ude i naturen, hvor man måske galoperer på lige strækninger? smiley

• #28   4. dec 2011 "<i>hesten lærte ikke at efter 2-3 gange, at reagere på mindre signaler som de normalt plejer via. negativ forstærkning</i>"
    - Hvis man da er præcis. Det betyder jo ikke at den går fra at skulle have et ordentligt klask i røven til at den forstår et anspring kun for vægten.

Jeg tror stadig at det skyleds manglende energi og inkonsekvent ridning.

Hvordan er han uden sadel?

• #29   4. dec 2011 » Mia og Tuller<3. . - Det har jeg jo også tænkt. Men så er der også forskellen hvor man kan træne trav signalet til hudløshed, tage ned i skridt også har han glemt alt om det han lige har lært ( altså at sætte i trav for et pres med schenkel ).

©AM . - Han er lige sådan uden sadel.
    Har tænkt over om jeg ændrede noget fra bane vs. andre steder
    Men igen, kræet reagere jo promte uden for banen, man ligger bare benet tilbage også er han i.
    Nej, han behøves ikke gå fra et klask bag id, til at væres voldsomt følsom, men der er ingen små fremskridt, dvs. han går ikke ned og bliver mere følsom til fx. at man bare ligger pisken på, eller ikke klapper så hårdt, eller at der kommer en reaktion når benet er tilbage.

Samtidig med problemet som jeg også har skrevet til Mia.

• #30   4. dec 2011 Kan det være et balance problem?

Jeg tænker skuldrene er de på plads?

Det kan kræve meget at ride på bane i forhold at ride på tur, selvom vi tænker, at det kræver meget balance at ride på tur, så kan de snyde SÅ gevaldigt, når de er derude i de vilde vover....

Jeg synes (jeg det gør jeg smiley ) at du ikke må drive... Ja det lyder dumt. men han skal gå det tempo du bestemmer, nå du bestemmer det.. Nå du så driver, så er det for at få noget ekstra eller når du kræver noget ekstra..
    Hvis du sidder der og driver vildt og voldsomt hele tiden, så udviskes drivningsformålet...
    "Jeg bestemmer! - Men du er sød og jeg elsker dig" smiley

Det kan sagtnes være du skal tage denne kamp 50 gange....
    Og så ville jeg se på hans balance smiley

• #31   4. dec 2011
    Så når han sagtens på en græsbane fint kan galopere rundt på en bane på størrelse med en ridebane, eller på en græsplæne fint kan ride volter - så er det stadig balancen? smiley

Hvis jeg stopper med at drive, så falder kræet bare i skridt.
    Og jeg har ingen chance for at reagere og nå at drive frem, det er BOM så står han stille.

• #32   4. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

Men sidder du på, når i er på græsbanen?

• #33   4. dec 2011
    Ja, jeg rider/sider på ham smiley

• #34   4. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

Hmmm..

Enten så er det indlært eller også har i verdens tungeste sandbane smiley

• #35   4. dec 2011
    Freja - ja, har skrevet til gamle ejer, for at hører om hun genkender det smiley

• #36   4. dec 2011 Hvad gør du når han falder i trav?

• #37   4. dec 2011
    Han falder i skridt... Totalt uenergisk skridt, hvor han er så godt som schenkeldøv.

Dvs. når jeg så får ham op i tempo igen - trav, så kræver det enormt mange krafter. Og endnu flere at få ham i galop.
    Får mere motion end ham.

Driver ham slf. kun frem igen, hvis det er ham selv der er faldet i skridt - har jeg undgået for det meste, ved at drive på.

• #38   5. dec 2011 Hvad gør DU når han falder i trav?

• #39   5. dec 2011
    Får ham igang igen :o) ( og han falder stadig i skridt smiley )

• #40   5. dec 2011 Men i det øjeblik han falder ned i tempo gør du intet? Han skal jo forstå, at det er dig der styrer tempoet, hvis den eneste "straf" ved ikke at adlyde er, at han bliver sat igang igen, så giver du ham ingen grund til, hvorfor han skulle adlyde dig næste gang.

• #41   5. dec 2011
    Det er i det øjeblik han falder ned i skridt - nu tager det bare dyret lidt tid at reagere da han som nævnt er rimelig tunghør - så der skal nogle spark/pres med ben og tjat med pisken gør der reageres.
    Især efter galop, da han her bliver meget "træt" og ikke lydhør for signaler.

• #42   5. dec 2011 Nu får jeg sikkert høvl for det her, men:
    Du skal sgu sige noget til ham! Det er IKKE acceptabelt at han kan gør noget direkte mod dine "ordrer" og du ikke gør noget ved det. Så har han jo ingen grund til at gøre hvad du beder ham om.
    Hvis du ved at han synes det er meeeega hårdt, så rid kun galop på den ene langside, kun en gang, så det bliver en god oplevelse og ikke en kamp - så kan du efterhånden som du kan mærke, at han er bare den mindste smule mere motiveret, kræve mere af ham.
    Især med lidt "mentalt langsomme" heste er det vigtigt at være præcis og konsekvent.

• #43   5. dec 2011
    Jeg gør noget ved det - men når kræet er ligeglad med at man klapper den en ordentlig en i røven, så begynder det at blive lidt svært at få den til at reagere hurtigt smiley

Men ja, har ikke tænkt mig at tage mere end 1 anspring på hver volte på banen ( men på den anden side, hvis ingen gentagelser, hvordan lære hesten så blidere signaler? ) også tage galop på væddeløbsbanen hvor han godt kan.

• #44   5. dec 2011 Nejnej, det er ikke ham der skal reagere hurtigt - det er dig!
    Hvis du er på pletten så snart han går ned i tempo, så burde han lære det efterhånden. Jeg mener ikke at han skal sætte hurtigt i galop igen efter at han er faldet ned i tempo, men du skalvære hurtig til at rette ham - det er ikke det samme.

Tjoh, gentagelse er fint, men til en vis grad. Du ved jo, at han ikke synes det er sjovt, så hvorfor gentage noget der ikke er motiverende? En enkel gang eller to ville være det eneste jeg ville anbefale hvis virkelig er så svær, som du skriver. Hvis han har mere lyst til det, er det nemmere at lære ham de rigtige signaler.

• #45   5. dec 2011
    Jo, jeg forsøger også at reagere hurtigt - han er som sagt bare rimelig tungnem over for signaler efter en galop, så et spark eller tjat er ikke altid noget der genere ham smiley

• #46   5. dec 2011 Hey - kan du ikke få en til at "skræmme" ham igang, i det øjeblik du giver ham et anspring??

Kan huske min underviser, kom ind med pisken hvis hesten ikke forstod andspringene, og så blev der galoperet.

Og så bare hold ham igang et par skridt, og hurtigt ned i parade. smiley

• #47   5. dec 2011 Okay lyder lidt voldsomt, men det er det ikke så længe hesten stopper når man ber den om det smiley for så kan man jo bare stoppe efter få galop-trin

• #48   5. dec 2011 Hvordan vil du have han skal vise at han er generet?
    Skal han fare sammen? For jeg tror da -helt uden at have mødt hesten- at den foretrækker ikke at få hverken spark eller pisk.

• #49   5. dec 2011
    Melisa M. . - Hesten er den tynd der er kold i røven for at man slår med en longe pisk lige ved siden af ham :o)

Josephine - Som der står skrevet, kan han godt alle andre steder end banen :o)

• #50   5. dec 2011 Hmm det var da lidt vildt så.. Hvad kan man så gøre?

(Ved ikke om det virker for har ikke selv forsøgt men det er vel forsøget værd)¨

Når hesten løber fra een, siger man jo, at man skal drive på den, indtil den bliver træt, og selv for lyst til at stoppe.. Måske du skulle prøve det omvendte?

Skridt først varm self. smiley
    Altså stoppe evt. bakke lidt, og så stoppe op igen, og blive ved med at holde tilbage når hesten vil frem, og når i så har stået der noget tid, så prøv at vent på at hesten vil frem, og saml den så, og lav et galop anspring, altså virkelig et kraftigt anspring, men uden at lade hesten falde op forparten:-)

• #51   5. dec 2011 Og hvis det ikke virker i første forsøg, så hurtigt ned i parade og bak et par skridt, og prøv igen, når hesten bliver træt af at stå

• #52   5. dec 2011
    Melisa M. . - Han går ingen steder uden at få besked på det, med mindre det er på tur og vi er på vej hjem smiley

• #53   5. dec 2011 Heller ikke hvis han bliver overhælet af en anden hest?? smiley

Hvis ikke, så er må du måske bare acceptere at han ikke syntes det er sjovt at gå rundt på banen, (det er jo heller ikke sjovt at skulle tvinge sin hest rundt).. Og så øve dressur og springi skoven, eller på en græsplæne smiley

• #54   5. dec 2011
    Jo, så kan han godt eller lidt, det er bedre - stadig ikka fantastisk.
    Der er slf, mest energi hvis en anden hest sponser forbi ham på tur i fuld galop.

Men duer jo ikke at han kun vil sætte i galop på det tidspunkt.

Anyways, overvejer lidt om det er noget vinter noget - han gik bedre, så vidt jeg husker i september...

Så holder galop mm. på et minium samt for store anstrengelser.

• #55   5. dec 2011 Hvordan vil du have han skal vise at han er generet?

• #56   5. dec 2011
    Er det ment til mig?

• #57   5. dec 2011 <b>Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .</b>
    Jesh, det er kun dig jeg har skrevet til smiley
    - det er jo dig der har oprettet tråden

• #58   5. dec 2011
    At han er generet af mig eller?

Hvis han havde smerter fysisk kunne han bukke, være stiv, ikke søge ned, spænde i hele kroppen, modsætte sig at gå frem overhovedet, sparke ud efter mine ben, skyde ryg osv. :o)

• #59   6. dec 2011 <b>Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .</b>
    Nej, prøv at læs de forrige beskeder.

Du skrev:
    "han er som sagt bare rimelig tungnem over for signaler efter en galop, så et spark eller tjat er ikke altid noget der genere ham"

og derfor spørger jeg:
    "Hvordan vil du have han skal vise at han er generet?"

• #60   6. dec 2011
    Når :o)
    Med genere mener jeg - det er ikke noget han reagere på. Hvor følsomme heste til reagere på at blive sparket til eller tjattet til, er han dybt ligeglad, reaktionen efter det er et pisk med halen og reaktionen på endnu kraftigere tjat ( eller 2-3 stykker ) er at sætte i galop.

• #61   6. dec 2011 Men hvad er det du vil have han skal gøre?
    Som skrevet længere oppe:
    "Skal han fare sammen? For jeg tror da -helt uden at have mødt hesten- at den foretrækker ikke at få hverken spark eller pisk."

Pisk med halen er da mere end ingenting? Har du måske ikke siddet og set film, hvor du har lagt mærke til hesten pisker med halen..?

• #62   6. dec 2011
    Hesten pisker ikke altid med halen :o)
    Ja, pisk med halen er mere end ingenting, men det er stadig ikke det samme som at reagere på signalet ( altså gøre hvad signalet betyder ), øge farten.

• #63   6. dec 2011 Men betyder det nu også det? Hvis du bruger det i alle mulige tilfælde, så mister det jo sin effekt.

• #64   6. dec 2011
    Hvis jeg bruger hvad hvordan?

Forstår ikke helt? Klap med pisken bruges når der ikke reageres på schenkel dvs. presset forstærkes.
    Dvs. tjat bruges også hvis hesten ikke reagere på pres med schenkelen til at gå frem i trav.

• #65   8. dec 2011
    Update:
    Hesten kan sagtens på banen, hvis den fx. render bag en anden hest, så er der ingen problemer og det er for lette signaler.
    Han kan også uden der er en hest for let signal ( ben bag ud og tjat med pisken ), men andre gange er han dybt ligeglad.

Fik ham i galop et par gange og han kan godt.

Går derfor ud fra at hesten mangler motivation til banen.

Var ovre på væddeløbsbanen kort inden, hesten lavede fantastiske anspring fra skridt næsten på stedet, havde en super let og lækker galop.
    Ville ønske han var sådan på banen.

Han bliver desværre meget tung på bidet hvis ikke han går meget frem og ned når man har galoperet, så er det svært at stille ham også er det også svært at sætte i galop.
    Samler man tøjlerne op, så hænger han på dem som er = stop signal, det besværlig gøre det også yderligere at få ham i galop.

Kommentér på:
Galop problem - nu med nyt problem

Annonce