20. apr 2007 Følger: 58 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 170
Seneskade forben {{forumTopicSubject}}
Ja overskriften siger jo nok en del
Min lånehest Nicolai stod pludseligt halt, efter at han havde stået hjemme i en uge hvor han ikke havde lavet andet end at komme på fold. Han stod så med total boksro i 4 uger, hvor vi prøvede med varmeler, bandager og det hele. Men lige lidt hjalp det.
Så dyrlægen måtte ud. Hun kunne hurtigt konstatere at det var en seneskade på forbenet - mener det var den dybe bøjesene (den der sidder lige under knæet) Hun sagde så at jeg ihvertfald skulle give ham boksro i mindst 3 måneder, før jeg kunne træne ham stille op med fold osv.
Hun sagde også at jeg nok endda skulle regne med mere, Især fordi at energiomsætningen i leddene er meget lav, og så er den jo ikke højere på en gammel hest, og Nicolai er jo ved at være pænt oppe i årene.
Man kunne godt scanne og behandle og blive ved, men det bliver meget dyr, og man kunne ikke garantere at det fik nogen effekt.
Man kan også købe forskellige foderkure som øger energiomsætningen i leddene, og dermed fremme helingsprocessen. Igen ingen garanteret effekt og rask væk har du brugt 2500,-
Jeg vil gerne høre om nogen af jer har haft en hest med samme skade. Behandling kommer ikke på tale, da jeg ikke har 15000,- og det ikke er et værdigt liv for en gammel hest som elsker at komme på fold og lave noget
- undskyld det blev så langt
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Har heldigvis ( 7, 9, 13) ikke haft sene skade på min pony.
Men vil sige at du skal have en "hestevisker" ud og se på den.
Det lyder måske tosset men den hestevisker jeg brugte fandt ud af på en af de andre hesten at den havde ondt i skulderen i musklen, de troede at det var i knæet, som dyrlægen også troede, men det viste sig at det faktisk var i skulderen da de fik taget en scanning.
Hun fjernede noget af smerten og sagde hvad de skulle gøre med hesten. Det virkede og hesten var fin igen.
Tro mig det virker!. Og hvis hesten har andre skader kan de også fortælle dem.
Det er faktisk ret billig hvis du finder en ordenlig en!
apr 2007
Følger: 58 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 170
En hestevisker er ifølge mig udelukket - jeg tror virkelig ikke på dem... Og det er heller ikke mig der bestemmer, da det jo ikke er mig der er ejer, men hun har heller ikke pengene..
Mht. om det er en seneskade, så er jeg helt sikker på at det er det han fejler. Min dyrlæge har jeg altid været glad ved, og hun er ifølge mig en af landets bedste til at kigge ben. Og når hun efter at have lavet en bøjeprøve kan konstatere at det er en seneskade, og det passer med at hans ben er hævet på det pågældende sted, så tror jeg på hende + når han f.eks. har bukket så er det blevet værre.
sep 2008
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 222
Så kan kun sige find tålmodigheden frem og gå små ture med ham på hårdt underlag. og kryds fingerne og håb på det bedste..
apr 2007
Følger: 58 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 170
Problemet er bare at Nicolai er en smule speciel. Han bukker i bokser, bukker og stikker af udenfor ligemeget hvad. Han kan ikke gå på lille fold, så går han amok. Og jeg er bange for at han mister livslysten helt ved at stå inde i så mange måneder.
Desuden er han en ældre herre, som var i topform inden skaden. Og pga. hans alder falder han hurtigt fra hinanden, og det bliver svært at få ham igang igen,og jeg går ikke ud fra at han kan blive springhest igen
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 225
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
Min dyrlæge siger det er en gammel skrøne med ren boksro for nyere studier viser at heste kommer sig bedre hvis de rører sig lidt end slet ikke.
Og når du siger han bukker inde i boksen også så ville jeg foretrække han buller ude på folden hvor han ikke bliver udsat for så voldsomme stop/ udskridninger som han ville få i en boks hvor der ikke er så meget plads.
Seneskader er trælse og langvarige men går man ture på asfalt eller ihvertfald hård bund hvor hesten er iført bandager eller støttende gamascher, køler benet derefter og i det hele taget sørger for bandagering eller gamascher når den er på fold det næste halve år bør der være en rimelig chance også selvom han er gammel.
I mit eget tilfælde bruger jeg magneter i bandageunderlagende på fold- det øger blodcirkulationen.
PC gamascher på gårture
Kølegamascher efter tur.
BOT eller Fedimax eller andet lignende produkt med keramisk ler indvævet i stoffet, staldgamascher om natten. Det øger også blodcirkulationen og fjerner derved hurtigere affaldsstofferne i kroppen.
Det har hjulpet min ud af en skade på gaffelbåndet samt den dybe bøjesene på 2 mdr- hun er nu 100% rengående og igang med genoptrning med lidt trav og galop på nuværende tidspunkt.
okt 2009
Følger: 141 Følgere: 139 Heste: 5 Emner: 110 Svar: 1.141
sep 2008
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 222
Jeg vil mene at kun tiden kan vise om din hest igen engang kan blive springhest igen, havde en veninde som havde en hest som fik en seneskade og den blev springhest igen efter ca 1 år`s tid..
Jeg vil lige tilskrive mig det at janni J har skrevet, da jeg også har brugt bandager samt støttegamasher og efter brug køle med vand og de dage jeg ikke kunne nå og tage bandager af om morgen har jeg smurt benene om aftenen med blue horse hot and cool.. som har hjulpet meget godt
Ja desværre falder de hurtigt sammen i musklerne, og genoptræningen tager lang tid, men ville ikke bytte det for noget, hvis bare min elsket dreng gennem snart 12år bliver rask igen..
Seneskade forben
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside