{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Tilridning hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hey alle...

Min fantastiske dulle blir 3 år i maj, hun har været sat tilbage i foder ved et salg og er så kommet hjem og har fået det godt igen.. Men jeg ka ikk rigtig finde ud af hvornår jeg ska få hende tilredet?? hva gør i andre?? Har fået tilbudt at låne en hest som er tilredet og så ku min komme ud og hygge sig med andre ungheste sommeren over ka bare ikke finde ud af om det er bedst at vente med tilridningen lidt endnu??

Håber nogle ka hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning hvornår?
  • #1   4. jan 2012 Kig på din hest..
    Er den klar både fysisk og psykisk ?
    Er den meget høj bag til eller hvordan?

    Jeg har en som fylder 3 i marts, og medmindre hun pludselig ændre hele sin form samt adfærd så starter vi til marts med hende..
    Hen over foråret gør vi hende ryttervant (altså vant til at blive trukket med rytter, evt. longeret med rytter kun i skridt)..
    Over sommeren skulle hun gerne gøres styrbar i skridt og trav og hvis hun er klar galop, ingen holdning eller noget, kun lade hende søge godt ned, slappe af, og dreje, stoppe og starte..

    Og hele vinteren skal hun bar stå og nyde livet, og så starter vi rigtigt om når hun bliver 4år..


  • #2   4. jan 2012 Er hun tilvænnet til sadel, og vant til at blive longeret med sadel?:-)

  • #3   4. jan 2012 Det her er min i sommeres (link fjernet)

    Er vokset siden og er stort set lige i røven..
    Allerede i sommeres så hun klar ud og havde ikk det der plag look..
    Håber det kan hjælpe dig lidt


  • #4   4. jan 2012 Hun er lidt højere bagtil hun vokser nok 5 cm endnu ca, hun har prøvet at ha sadel på men ikke mere end det... Vil jo helst ikke ødelægge hende derfor overvejer jeg at vente

  • #5   4. jan 2012 Ud fra billeder og din forklaring vil jeg nok give hende lidt mere tid.

    MEN dermed ikke sagt at du ikke kan begynde arbejdet fra jorden.
    Let longering, trense, sadel osv osv. evt. op og ligge på hende osv.
    Det skal dog være på hendes primisser. Leg det ind i hende. Giv hende ros, klap, klø og godbidder når hun gør noget rigtigt smiley

    Og når det ligesom var opnået ville jeg nok give hende en 2 måneders tid til lige at tænke, og spise en masse og hygge síg, og selvfølgelig give hende tid til at vokse.

    Good Luck smiley



  • #6   4. jan 2012 hvis det er den på din profil fra 2009 vil jeg sige at ud fra de billeder syntes jeg dens krop ser ganske fornuftig ud(du siger den har fået sul på kroppen.) så medmindre den slet ikke er klar psykisk så kan du sagtens begynde, men bliver dog lidt i tvivl når du nu siger at nok vokser 5 cm endnu, så må den jo være lidt høj bagtil endnu.

    men hvis du kigger på mit link så kan du se min unghest som har en meget færdig udviklede krop allerede som 2.5 årige, og jeg regner med at ride ham rigtig til her ved febuar/marts ca. (han fylder 3 d. 27 april) gjorde han "ryttervandt" da han var 2.5 år
    http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=113802&ipc=353751


  • #7   4. jan 2012 hun har fået meget mer sul på kroppen men er også vokset en del bagtil siden billederne er taget... smiley

  • #8   4. jan 2012 Synes du selv skal vurdere om den er klar..

  • #9   4. jan 2012 jeg ville sende den ud og være sammen med andre ungheste sommeren over smiley

  • #10   4. jan 2012 Man opdager, om den er klar, når man træner den. Altså let longe, sadel, trense, op at lægge vægten på den.

    Min er helt klar, for bare 1½ måned siden var hun bestemt ikke! Det kan man mærke, jeg mangler bare at sætte mig op. Men det sker ikke før om ½ år.

    Men hun er både fysisk, psykisk klar, og trænet meget lidt, men stille og roligt for meget gradvis tilvænning. Og nu siger hun intet til det, jeg udsætter hende for, finder sig i alt.


  • #11   4. jan 2012 Min bliver også 3 til sommer og regner med at sende hende i ridning omrkring marts, hvis ikke hun pludselig begynder at vokse helt fra hinanden.
    Hun er lidt høj bagtil nu, men er ellers pæn og det er gået stærk de sidste par måneder med at hun er vokset til. Så tror nu nok hun skal blive helt klar til det i løbet af de næste 2-3 måneder.

    Hun har været lidt i longe og har haft sadel på og er vant til trense. Så hun skal bare lige vokse det sidste til, så er hun klar til at begynde at gå til ridning smiley

    Det er jo meget individuel. Så kig på din hest, om den ser færdig ud, er den meget høj bagtil eller ranglet og virker hun klar til det psykisk?


  • #12   4. jan 2012 Altså hun er en værre bandit i longen i starten gik det rigtig fint, men nu vender hun røven til mig og sparker efter mig.. Men tror og håber det vil hjælpe med mere træning bid og hovedtøj er hun vant til.. Skal ikke selv tilride hende betaler mig fra det, sadel har hun prøvet et par gange... hun ka self nå at vokse noget og udvikle sig meget inden Maj/Juni måned

Kommentér på:
Tilridning hvornår?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce