{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Hvornår skifter man hest? (lang) {{forumTopicSubject}}

Ih, hvis bare man dog var lavet af penge...

Sagen er den at jeg har denne hoppe, Elfa, og hende er jeg bare dybt forelsket i. Hun har lært mig at sidde ordenligt, at stole på at selvom det går stærkt, så har jeg kontrol, og vi har hygget os sammen fra jorden og til træning - hun har mod og positiv energi i overflod, så det har været en fornøjelse at arbejde med hende. Jeg har rykket mig rigtigt meget som rytter siden vi købte hende for knap et år siden, takket være undervisning og en lærevillig hest, og det betyder at hun også er blevet bedre.

Hun bliver dog aldrig nogen stor konkurrencehest (hun kan nok gå de lette klasser) eller et oplagt kåringsemne, men hun giver mig stadig et kæmpe smil på læben hver gang jeg rider... I kender det nok godt.

Men så har jeg prøvet en salgshest (hoppe, 6 år).. Den har alle de ridemæssige kvaliteter som jeg kan lide ved Elfa, men den er en fis større, og den er af en noget højere kaliber (bedre/større gangarter). Her er tale om en hest der vil kunne komme noget længere i konkurrencer end min egen, og det er også det jeg gerne vil på sigt.

Hende har jeg fået en fornuftig pris på, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg er klar til at komme af med Elfa endnu, for jeg er altså bare så vild med hendes temperament, arbejdsiveren, hendes raket-galop og.. ja, indrømmet... at hun er så smuk (i hvert fald efter min mening). Hun er lige knap 8 år, så der er mange år med fede skovture tilbage i hende.



Det optimale ville jo være at jeg havde råd til at have begge heste, men det har jeg ikke som tingene er nu... Det her er virkeligt et "first world" problem, I know.


Jeg skal til løn/jobsamtale her på onsdag, og jeg krydser lidt fingre for at jeg får en løsning der kan give mig nok luft i økonomien til to heste, ellers ved jeg altså ikke hvad løsningen bliver. Enten må jeg købe den anden og sælge Elfa, eller jeg holder fast i Elfa indtil jeg finder noget meget bedre eller får råd til to.


Har i nogle tanker? Hvornår vidste i andre at det var på tide at rykke op og skifte ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skifter man hest? (lang)
  • #1   13. feb 2012 Uh ha. Det der er jeg ikke god til smiley Det er der vist ingen der er.
    Det er en hård beslutning, og jeg forstår din tvivl.
    Jeg ville beholde den kære ismule, og så se om jeg engang fik råd til en anden samtidig. Men jeg er heller ikke konkurrencerytter, så jeg forstår nok ikke helt det der med at sælge en kær, for at vinde konkurrencer.
    Jeg synes, at det lyder som om, du & Elfa har et skønt forhold og som om du holder meget af hende. Jeg synes, du skal huske, at der kun findes én Elfa smiley (nok flere med samme navn, men kun én som din)
    Jeg ville virkelig have svært ved at sælge og jeg ville aldrig sælge Atla & Ásbjörn for en bedre konkurrencehest.
    Men jeg forstår så udmærket dit dilemma. Hvis man virkelig gerne vil ride konkurrence, og det er det man brænder for, så er det jo ikke let, hvis ens bedste ven sætter en stopper for det smiley


  • #2   13. feb 2012 Det du skal gøre op med dig selv, er hvor vigtigt det er fordi dig at kunne konkurrere smiley Hvor meget vil du gerne konkurrencerne?

    Jeg stod i præcis samme situation som dig, for nogle få år siden. Stólpi kunne ikke gå på baner, men jeg ELSKER konkurrencer. Fik tilbuddet om at sælge ham og få mig en konkurrencehest.
    Det jeg baserede min endelig beslutning på var simpelthen venskabet imellem Stólpi og jeg. Dét, var vigtigere for mig end konkurrencerne.

    I dag har jeg så købt endnu en hest, da jeg har råd til det nu og jeg er SÅ glad for at jeg ventede smiley


  • #3   14. feb 2012 du er klar når du føler dig klar, hvilket man nok aldrig helt er hvis man virkelig holder meget af sin hest men man skal også virkelig mærke efter så skal du nok finde ud af om du er klar til at finde en ny hest og få nogle nye udfordringer, når man tænker på at sætte sin hest til salg, kan man selvfølgelig kun tænke på alt det gode der er ved den hest man har, men man bliver jo også glad for den næste hest og ofte bliver man mere glad for en hest hvis den er bedre for så er det jo også sjovere at ride stævner på den, men nu når du kun har haft din hest i et år har man jo også først lige lært den at kende ordentlig det tager jo tid så du kan jo også sige du vil beholde hende et år til og så begynde at kigge efter ny hest så har du måske også flere penge at gøre med og så kan du jo få en bedre hest - håber du finder en løsning smiley

  • #4   14. feb 2012 Mange tak for jeres indlæg. Det er dejligt at se at det ikke bare er mig der har svært ved det.

    Jeg er ikke sikker på at jeg er helt med på den med venskabet med hesten. Ikke på nuværende tidspunkt i hvert fald. Jeg tror at jeg holder langt mere af hesten end hun gør af mig - hun synes vist at jeg er OK, men har det vist allerbedst på folden med veninderne. Så mine tvivl bygger langt mere på mine egne følelser for hesten end hvad jeg tror at hun synes om mig. Det er underligt at det er noget jeg er klar over, men alligevel ikke kan se bort fra. smiley

    Jeg er til gengæld ikke glad for risikoen for at hun ender i en boks eller rideskole. Hun har det så fedt der hvor hun står nu, og er langt bedre som enmandshest (jeg delte hende med min mor indtil vi købte en vallak i december).

    Jeg er et enormt kontrollerende menneske, så hvis det bliver aktuelt bliver det enormt svært at give helt slip på hende og bare lade alt være op til køber. smiley


  • #5   14. feb 2012 kan godt forstå dig jeg står næsten samme situation lige for tiden jeg har bare sat ham til salg og jeg har også meget svært med det men jeg er sikker på at jeg bliver glad for det på længere sigt selvom det er virkelig svært at sælge sin "bedste" ven!!


  • #8   16. feb 2012 Signe

    Det du skriver er det jeg begynder at komme frem til nu. Jeg tror alligevel ikke at jeg er helt færdig med den gyldne matrone, og jeg kan lige så godt vente og se om der dukker noget nyt og spændende op om et år.

    Jeg går også og overvejer at starte noget firma op, ud over mit arbejde, mit ufærdige studie og mit frivillige arbejde i min hundeklub, så tiden bliver nok ikke til mere end én hest. Ikke som det er lige nu. Der er simpelthen bare ikke timer nok i døgnet til alle mine projekter.

    Ja.. Det er nok bedre at jeg begrænser mig lidt på det punkt indtil videre, så skal jeg hellere ikke stresse over det....

    Mere undervisning og træning, så skal der nok komme en nogenlunde ekvipage til de lave klasser ud af det - så får jeg også mulighed for at finde ud af om det er noget for mig. Og om et år kan jeg tænke over det igen. smiley


Kommentér på:
Hvornår skifter man hest? (lang)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce