For lange liner? {{forumTopicSubject}}
Jeg fik for 14 dage tid købt mig en sele til Dixie (Juhuuu) Hun har så både haft dæk og kælk efter sig efter lang tids træning i sammenråd med en ven der kører, og har kørt i 30 år. I træningen med dæk og kælken har jeg gået oppe ved hende og trukket hende i grimen for at hun kunne prøve det og blive sikker i sin sag (Hun er virkelig en bombesikker hest)
Nu ville jeg så godt til at gå lidt med hende for lange liner, for at hun kan blive vant til kommandoerne og forstår dem inden hun engang skal spændes for vogn ude hos min ven.
Men mit spørgsmål er så hvordan gør jeg det bedst, hvordan har i gjort? Hvilke kommandoer bruger i? Og hvordan har i lært jeres heste at stå stille i længere tid ad gangen?
Nu ville i nok sige at jeg bare kan spørge min ven men jeg ville godt finde min egne kommandoer da Dixie skal være enspænder og så JEG kan finde den måde jeg helst ville arbejde med hende på? :o)
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 242
Jeg har brugt de samme kommandoer som ved longering. Startet med at træne det ved gåture i grime, derefter longering og så bare overført det til lange liner. Det har ikke været noget problem
Pisken bruger jeg til at kompensere for mangel på schenkler i dressur øvelser. Tap på krydset betyder gå frem, tap på højre side - gå til venstre, og omvendt
Håber det kunne hjælpe lidt
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
Nu har jeg ikke longeret den bette hyp, men tror du det er muligt at springe longeringen over og gå fra grime til lange liner?
Og Hvordan indlære du det fra gå turene i grimen?
apr 2009
Hmm...altså hvis ponyen er helt rå, tja så må du jo prøve dig frem stille og roligt. Evt. starte med at gå ved siden af den med linerne "foldet" i hånden, og så efterhånden gå længere og længere ned bagved den?
Men PRØV. Alle ponyer/heste er jo forskellige, og for nogen er det en lang indlæringsproces og for andre går de foran en som om de aldrig har gjort andet
Og så længe du (for alt i verden) venter med at sætte en vogn fast på ponyen, så kan det vist ikke gå helt galt
apr 2009
Få du bare linerne på og kom afsted
apr 2009
Hesten er jo fuldkommen ligeglad, den reagerer på at det giver mening for dig. Du skal bare være konsekvent
mar 2008
Ja, Dixie mangler der somregl ikke fremafdrift dog har jeg nu prøvet at gå med hende for lange liner, det gik rigtig godt, men der var dog stadig en edr gik med hende. Det var ikke altid hun ville fremad, så der skulle hun lige hjælpes i gang af hjælperen, og så var hun lidt træls til at tage hovedet ned og ville spise græsset, men tror du ikke godt ved mange gange træning af dette at hun så kan lære det ved hjælp af hjælperen og at få kommandoerne direkte? Jeg kunne jo også øve med hende når jeg gik alm. ture med hende osv?
apr 2009
Det med at græsse, da er det nok nødvendigt at "køre nul tolerance" ellers er det jo en af de vaner en hest ynder at have
Min veninde har på hendes kørehovedtøj mulighed for at sætte et optøjer på som går fra nakken og hen til gjorden, så hendes ikke kan tage hovedet ned. Den strammer kun til, hvis hesten tager hovedet for langt ned, ellers hænger den bare løs. Du kan se det på hendes profil, hun hedder Malene H og shetlænderen "Rex"
apr 2009
da jeg lærte Stuart det, startede jeg inde på marken og det gik ikke videre godt, han forstod ikke rigtig hvorfor vi skulle traske rundt derinde. Efter et par gange tog jeg ham på tur i lange liner, og så gik det bare derudaf
Nu kan jeg så gøre det hvor jeg vil.
mar 2008
Jeg tror jeg må prøve at være konsekvent og få hende til at forstå at spisning under træningen er 'no go', men er det ikke bare at sørge for at hun hele tiden bliver drevet fremad og så hvis hun får hovedet ned, så både hjælper og jeg får revet til så hun ikke får mad?
- Ellers må jeg som plan b se om jeg kan finde det optøjer som 'Rex's'
Jeg går kun på marken indtil videre, jeg ville gerne have at hun skal være rigtig rutineret i at gå for lange liner før vi begynder på andre locations, men det er bare som om nu når vi går inde på den mark vi plejer at træne på at hun går lidt i stå og ja tager det hoved ned (græs syndromet, som jeg kalder det) :o)
apr 2009
Tror du vil opleve en kæmpe forskel. Pludselig er I på tur og går frem mod noget, og derfor har hun fokus på turen og ikke så meget på træningen - det vil gå helt af sig, det tror jeg virkelig
Altså min får en i numsen hvis han græsser, jeg vil ikke tolerere det
mar 2008
Jeg synes også det er dødirriterende når hun lige stikker hovedet ned, for når man er bagved så skal man godt nok rykke hårdt, selv med hjælp fra hjælperen, for at få hovedet op igen!
Tak for hjælpen!
apr 2009
Nu må du endelig give besked med hvordan det går
Al held og lykke til jer
For lange liner?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside