769 visninger
|
Oprettet:
Misundelig? {{forumTopicSubject}}
Ja nogen gange når jeg lukker min hest ud på folden igen står jeg og snakker lidt med ham og nusser om ham
Så nogen gange kan jeg godt finde på og gå over til min gamle part eller nogen af de andre heste og snakke med dem
(skal lige siges jeg ikke har noget mad på mig) Når Pedro så får øje på jeg snakker med de andre jager han dem væk også står han ellers og nuller mig over det hele og klør mig og sådan ;D Syntes det er ret sødt men jeg tænker på om heste godt kan være misundelige? For det kunne det godt ligne han er nemlig :)?
jul 2009
Følger: 208 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 392 Svar: 3.562
okt 2009
Følger: 116 Følgere: 115 Heste: 2 Emner: 106 Svar: 391
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Du er = noget positivt (klø, hygge, samværd, godbidder) og det vil de bare gerne have "hele tiden". Hvis hesten ser en som skrøbelig, så kan de finde på at jage andre heste væk, for at beskytte mennesket, men det lyder mere bare som en egocentrisk hest, cute
Blogger
Følger: 5 Følgere: 124 Heste: 2 Annoncer: 2 Emner: 4 Svar: 55
Rent videnskabeligt, kan man ikke legitimt påstå at heste kan føle jalousi eller misundelse.
Man ved hestes følelesesmæssige kapacitet er væsentlig mindre end menneskers fordi netop den del af hjernen hvor vores føleleser, skal man sige "udspringer fra" rent fysisk er meget mindre hos hesten.
Den kaldes præfrontale cortex eller pandelapper
Jeg vil tro din hest har lært, gennem gentagelser, at der kommer godbidder fra dig, ikke nødvendigvis hver gang du går hen til ham, men reglemæssigt.. Så han forsvare sine ressourcer ved at jage de andre heste væk, der tydeligvis er rangordensmæssigt placeret under ham. I hvert fald når det kommer til dine godbidder
jul 2008
Følger: 103 Følgere: 90 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 427
Det gjorde min pony også til tider, dengang jeg havde 2 - hvis jeg nussede med den ene, kom min pony hen, og jagede den anden væk, kom lige hen og nussede lidt med mig, og blev ved med at græsse lige ved siden af mig.
Jeg tror altså ikke på at heste er så uintelligente, som de der kloge hoveder siger.(forskerne :])
Blogger
Ud over dit eget personlige ønske om at vores venskab med hesten rækker ud over deres følelsesmæssige kapacitet?
Blogger
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
De er super sensitive dyr, som kan reagere på det mindste. De kan opfange små signaler fra os, som vi ikke engang selv ved vi frigiver osv osv.
Jeg kan fx hurtigt lære om jeg er stresset hvis jeg tager ud til min hest. Hun vil absolut INGENTING og ønsker ikke mit selskab. Det kan være i perioder, hvor jeg ikk selv har oplevet at jeg er stresset (og heller ikke er blevet prikket til om det af mine venner), men hun fortæller mig det.
De aflæser "os" super præcist, og selvom de ikke forstår sig på følelser, så kan de aflæse vores følelser i kropssprog, som de let kan tolke i deres målestok.
Personligt er jeg MEGET fascineret af deres følsomhed (som jeg altså tillægger en slags intelligens-værdi)
Blogger
heste har en fantastisk evne til at lære.. men slet ikke på samme måde som vi gør, du finder ingen anden race på jorden med samme hjernekapacitet.
Hvordan jeg vil forklare det: Hesten føller velbehag og tryghed det sted hvor den stod før, det er grundlæggende følelser som ikke kræver en høj hjernekapacitet.
Heste har et instinkt der driver dem til at danne "venskabspar", det en del af den interne kommunikation i flokken. Altså heste kan godt knytte sig, måske også til mennesker, det ikke bevis men det modsatte er heller ikke. Men dette er ikke ensbetydende med at de kan føle noget så kompliceret som misundelse
okt 2009
Men vil bare lige sige at jeg ikke tror heste er uintelligente eller intelligente, men derfor har en god hukommelse
Jeg vil dog også mene at heste har et meget følsomt sind, self. tænker de ikke på den samme kloge måde som vi mennesker gør
Men jeg er meget glade for jeres svar
okt 2009
Jeg siger ikke at heste har de samme dybsindie følelser som os mennesker har... Men det med du siger at heste kunne tænke at de er byttedyr er skam sandt nok
okt 2009
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Men overlader forklaringen til de andre, jeg er slet ikke klog nok til sådan noget ;b
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Man menneskelig gøre hesten - Som man måske skal passe lidt på med.
Jeg elsker min hest og jeg synes han er den mest fantastiske lille hest i verden - Jeg ville også gerne tro jeg var den eneste i verden for min hest, men mon ikke, han kunne blive lige så glad for en anden, der kom med foder til ham, han er jo i bund og grund bare en hest, uanset hvor fantastisk jeg synes han er
Misundelig?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside