15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
De svære hingstevalg {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt bruge en "second opinion" på mine overvejelser omkring hingstevalg til mine hopper, og tænker der må være andre i samme båd (der må stadig være andre end mig herinde der kører sine hopper ud af huset til hingst), så tænkte vi kunne lave en fælles tråd med de kombinationer vi har i tankerne.
Jeg skal have fundet hingst til mine to hopper, Foula Fancy og Annismindes Rebecca, Fancy har en lidt kort hals, og Rebecca er lidt tung og lidt stort hoved.
Fancy: http://www.stutteri-bjorholm.dk/Fancy.htm
Rebecca: http://www.stutteri-bjorholm.dk/Rebecca.htm
Jeg har overvejet følgende hingste til dem begge:
Mosbækmindes Thor: "Udtryksfuld pony af særdeles god type. Kønt hoved, godt øje. God man og hale. God overlinie. God kropsbygning. Godt underlår og underarm. God brystdybde. Lidt kort i nakkestykket. Lidt stejl skulder. Velproportioneret. Passende føre og korrekt stillede lemmer. Gode hove. God, lige bevægelse i skridt, god bevægelsesfrihed i skulder og knæ, lidt smal fortil. Lige, aktiv trav, men savner lidt indundergreb, smal fortil."
-Ulemper: Lidt smal fortil
Ulverscroft Midnight: http://www.horsemosen.dk/midnight.htm
-Ulemper: Hoved og måske temperament (kender desværre ikke så mange afkom efter ham, men har ikke været vild med temperamentet på dem jeg har arbejdet med)
Skovlundens Rannock: Maskulin hingst af særdeles god type med et godt udtryk. Gode rammer. Ret gode lemmer. Bevægelsen er aktiv og med særdeles godt indundergreb i skridt. Særdeles korrekt shetlandsponybevægelse med god haseaktion i trav.
-Ulemper: Måske for kraftig til Rebecca, er til salg.
Sønderskovs Discovery: http://www.stutterihjortholm.dk/Avlshingst.html/sonderskovsdiscovery.html
-Ulemper: Giver ikke rigtig noget farve til Fancy
Kom endelig med imput, både med fordele og ulemper ved mine overvejelser omkring hingstevalg, men også med jeres egne overvejelser om hingstevalg, hvor I kunne bruge lidt imput udefra
sep 2009
Følger: 35 Følgere: 102 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 256
Da jeg har fået ham anbefalet af en del!
Og jeg ved ikke hvad det er der er med ham, men hans temperament og det hele, det er bare lige min smag!
sep 2009
Følger: 35 Følgere: 102 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 256
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Men ellers er jeg enig i, at Thor er en rigtig lækker hingst!!
jul 2007
Følger: 137 Følgere: 136 Heste: 1 Emner: 204 Svar: 1.858
Jeg ville sige som du også nævner det at Rannock bliver for kraftig til Rebecca.
Jeg syntes selv at hingstevalg er rigtig svært. Er selv i gang med at finde en hingst til Roulette og det skal gerne være en kraftig hingst. Jeg vil dog lige have hende farvetestet da hun evt kunne være Buckskind så hvis jeg kunne finde en hingst der giver en spændene farve videre er det jo et plus.
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Kirsten: Det med halsen har jeg ikke tænkt over, ærgeligt at de gamle resultater ikke er kommet med over på den nye hjemmeside så jeg kan tjekke. Pottes hals har jeg ikke tænkt over at jeg synes virker kort, er faktisk ret vild med hans hals, men kan da i alt fald tjekke hvad kommentarer han har fået med på vejen, og der er vist også et par andre afkom efter ham herinde, som har beskrivelse fra plagskuer på deres sider, jeg kan tjekke op på.
jan 2006
Lige nu hælder jeg nok mest til enten Thor til dem begge, eller Discovery til Rebecca og så leje Fancys mave ud, eller køre hende op til Aladdins Far. Har dog ikke helt afskrevet Midnight endnu. Discovery kunne også være et godt bud til Fancy, men ville jo gerne have lidt mere farve.
jul 2007
jan 2006
jul 2007
De svære hingstevalg
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside