Når hesten er bange for køer og cykler! {{forumTopicSubject}}
Når jeg rider tur på Jolly, skal vi forbi marker hvor der går køer (Ikke pt. da de går inde lidt endnu).
Nogle gange stivner hun fuldstændig! Har før oplevet at jeg måtte hoppe af hende for at få hende fremad.
Og andre gange, for det meste, puster hun sig op, pruster og traver på stedet. Og hvis de løber, er det endnu værre. Nogle gange er hun ved at sætte i galop! Det er virkelig træls, da jeg for at komme i skoven skal passere 3-4 marker med køer.. Og de synes jo hun er vildt spændende, så de kommer helt hen til hegnet når det er.
Skal ride i kanten af vejen for at komme i skoven, så derfor er det ikke så smart hvis hun pludselig "flipper"..
Udover køer, er hun også noget bange for cykler! Eller ikke cykler alene, men når folk kommer cyklene forbi. Værst er når de kommer bagfra. Har en gang oplevet, at der kom en helt flok cykler bagfra, og de var selvfølgelig fuldstændig ligeglad, så de kom i okay tempo, og meget tæt på. Der jordede hun så fremad, desværre på asfalt vej..
Sidst vi mødte en cykel der kom bagfra, vendte jeg hende om, så hun mødte den forfra, der lignede hun lidt en der kunne finde på at stejle. Hun gør det aldrig, men kan godt finde på at "true" med det.
Hun siger intet til hunde der gør som sindsyge af hende, lastbiler med noget der ligger og skramler bagpå, busser eller biler.
Mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre for at 'vænne' hende af med det?
- Maja
jan 2008
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 275
Red en tinker hoppe i sommers, som gik fuldstændig i panik, når hun kom forbi køer. Jeg trænede det langsomt væk, ved at tage hesten i grime og tov, en spand foder i hånden, og trak ned til køerne og lod hende spise. Hun slappede ikke af i starten, men det blev bedre, og kører fik lov til at komme tættere på hende. Har oplevet mange heste og ponyer der reagere voldsomt på køer, så det bedste er bare at hoppe af når du kommer til dem, så hun kan mærke din støtte til det hun er bange for, også hvis du har muligheden for bare at trække en tur frem og tilbage, med foder eller godbider, så ros hende når hun giver posivtive tegn.
Held og lykke
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
hvis jeg var dig ville jeg trække hende hen til køerne og bare lade hende stå og kigge på køerne og hvis hun er meget utryk sa snak hende til ro:)
når hun så er faldet til ro så gå hjem for det er en ros for hende og så kan du prøve det igen en anden dag og så gå tættere på for hver gang ,og til sidst er hun ikke bange mere bare du giver hende nogle gode oplevelser så skal det nok gå over
-kristina
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Når hesten er bange for køer og cykler!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside