{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Når hesten er bange for køer og cykler! {{forumTopicSubject}}

Når jeg rider tur på Jolly, skal vi forbi marker hvor der går køer (Ikke pt. da de går inde lidt endnu).
Nogle gange stivner hun fuldstændig! Har før oplevet at jeg måtte hoppe af hende for at få hende fremad.
Og andre gange, for det meste, puster hun sig op, pruster og traver på stedet. Og hvis de løber, er det endnu værre. Nogle gange er hun ved at sætte i galop! Det er virkelig træls, da jeg for at komme i skoven skal passere 3-4 marker med køer.. Og de synes jo hun er vildt spændende, så de kommer helt hen til hegnet når det er.
Skal ride i kanten af vejen for at komme i skoven, så derfor er det ikke så smart hvis hun pludselig "flipper"..

Udover køer, er hun også noget bange for cykler! Eller ikke cykler alene, men når folk kommer cyklene forbi. Værst er når de kommer bagfra. Har en gang oplevet, at der kom en helt flok cykler bagfra, og de var selvfølgelig fuldstændig ligeglad, så de kom i okay tempo, og meget tæt på. Der jordede hun så fremad, desværre på asfalt vej.. smiley
Sidst vi mødte en cykel der kom bagfra, vendte jeg hende om, så hun mødte den forfra, der lignede hun lidt en der kunne finde på at stejle. Hun gør det aldrig, men kan godt finde på at "true" med det.

Hun siger intet til hunde der gør som sindsyge af hende, lastbiler med noget der ligger og skramler bagpå, busser eller biler.

Mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre for at 'vænne' hende af med det?

- Maja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når hesten er bange for køer og cykler!
  • #1   27. feb 2012 Cykler er meget almindeligt. En cykel er meget lydløs, og det er svært for hesten at fornemme at den kommer, før den er helt tæt på. Når de så derudover kommer bagfra, kan de ikke se hvad det er, og bliver let tændte. Det er helt normalt, du bør derefter, når du ser der er en cykel på vej mod jer, opdage den og vise hesten at den kommer.

Red en tinker hoppe i sommers, som gik fuldstændig i panik, når hun kom forbi køer. Jeg trænede det langsomt væk, ved at tage hesten i grime og tov, en spand foder i hånden, og trak ned til køerne og lod hende spise. Hun slappede ikke af i starten, men det blev bedre, og kører fik lov til at komme tættere på hende. Har oplevet mange heste og ponyer der reagere voldsomt på køer, så det bedste er bare at hoppe af når du kommer til dem, så hun kan mærke din støtte til det hun er bange for, også hvis du har muligheden for bare at trække en tur frem og tilbage, med foder eller godbider, så ros hende når hun giver posivtive tegn.

Held og lykke smiley

• #2   27. feb 2012 Hej maja
    hvis jeg var dig ville jeg trække hende hen til køerne og bare lade hende stå og kigge på køerne og hvis hun er meget utryk sa snak hende til ro:)
    når hun så er faldet til ro så gå hjem for det er en ros for hende og så kan du prøve det igen en anden dag og så gå tættere på for hver gang ,og til sidst er hun ikke bange mere bare du giver hende nogle gode oplevelser så skal det nok gå over
    -kristina smiley

• #3   27. feb 2012 Mit spørgsmål er til dig.. Nu hvor du ved hun er bange for disse ting og kan flippe ud. Så bliver vel du også lidt stiv og nervøs ikke? Det reagerer jo Jolly på og bliver mere nervøs. Har du mulighed for at tage nogen med dig som har en hest der ikke er bange og gøre som Mette har beskrevet ovenfor. For hvis hesten har en af sine egne med er den også roligere da hestene "smitter" hinanden med opførselen. Hvis ikke gør som mette har beskrevet og i forhold til cykelen så få en til at hjælpe dig med at cykle først foran(mødende) og så komme bagfra. Start med at give godbidder og den der kommer cyklende skal fløjte/synge og annoncere at nu kommer jeg. Når hesten så vender sig til at den kommer med lyd så prøv uden. Og til sidst drop godbiddene. Men husk at forholde dig rolig og rosende hele vejen:-)

Kommentér på:
Når hesten er bange for køer og cykler!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce