{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Fiasko med trailertræning {{forumTopicSubject}}

Tja.. Nu begynder det hele forfra igen.
Mine to sidste parter har begge haft problemer med trailerloading, og med dem begge fik jeg trænet det væk. Det har været en lang og lærerig kamp for mig, og trailerlæsning er stadig et "ømt punkt" for mit vedkommende da jeg har haft mange dårlige oplevelser mht. det og har følt konsekvenserne deraf.

I dag skulle jeg så prøve for første gang at læsse min dejlige Svamp.
Jeg har aldrig forestillet mig at den hest kunne gå i trailer - han er meget nervøst anlagt og tør end ikke sætte foden på et bræt, fordi det siger en farlig lyd. At få ham i trailer virkede meget fjernt for mig, men ejer insisterede på, at det kunne han godt - hvis jeg bare gjorde præcis som hun sagde.
Så hun kom op med traileren i dag og jeg fik at vide, at jeg skulle sætte hingstekæde på ham.

Min intention fra starten har været, at træne trailer i de to uger jeg er på Paradisgården til sommer - og lære ham at blive "sendt op" i trailer som jeg også har lært mine to tidligere parter. Og så har jeg tænkt at indtil da, må jeg bare læsse ham på hans ejers måde, hvad enten jeg vil det eller ej.

Men han gik ikke lige op. Det var en kamp på 3 timer, som ikke endte godt.
Han fik et sår under hagen grundet hingstekæden og jeg sagde til ejer, at jeg nægtede at bruge hingstekæde mere. Så skiftede hun mig ud og satte en anden fra stalden til at prøve og den næste time skiftede de hele tiden imellem en masse forskellige metoder og han slog mere og mere fra oppe i hovedet.
Til sidst, efter 2½ time, gav hun mig lov til at prøve det jeg havde sagt, at jeg havde erfaring med. Så jeg hentede min stick, rebgrimen og tovet og prøvede at få ham til at slappe lidt af inden jeg gik igang, men det var en umulig opgave. Han var så koblet fra oppe i hovedet, så efter 20 minutter opgav jeg - han fik ikke engang rørt rampen.

Jeg har ellers lært at hesten altid skal opfylde ens krav, for ellers bliver det sværere næste gang. Og jeg som sagt trænet mine to sidste parter med succes, hvoraf den ene var lidt ligesom Svampe (meget nervøs) og den anden bare koblede FULDKOMMEN fra i hovedet og man nærmest kunne stå og banke på ham uden han reagerede.

Nu har jeg fået overtalt Svampes ejer til at stille traileren oppe på gården snarest med en form for stabilisator(?) så jeg kan træne selv. Så jeg kan tage det stille og roligt og træne ham i mit tempo.

Ih, måtte lige ud med det. Har I evt. nogle råd?

Sorgerne ved ikke at eje sin egen øjensten.. efter denne grimme oplevelse bliver det ikke nemt nogensinde at få ham til bare at stille sig på rampen.

IH!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fiasko med trailertræning
  • #1   3. mar 2012 Ja jeg ved godt at der er rigtig mange som vil skælde ud over dette, idet der er mange underviserer som siger at det er dybt forkert, men, det virker, og det er uden kamp. :o)

Jeg er begyndt at træne tralier med de to plage jeg har stående, den ene er min egen og den anden er en venindes. og vi startede i tirsdags, og nu går begge op og ud uden noget brok, og det er med meget lidt tid brugt.

Da vi startede tirsdag, der brugt plagens, jeg har stående, ejer og hendes veninden i ca. 1 time på at få ham op, og han bakkede, løb fra dem, stejlede osv. og de prøvede alverdens metoder uden held. Jeg gik ind i stalden, hentede hans madspand, og han fulgte mig direkte op med, han gik meget forsigtigt og stod og ventede lidt, men kom stille og roligt, og nu 5 dage senere, der går han direkte med mig op, og får en lille potion mad, og så går vi ud igen. Det samme gjorde jeg med min egen plag, vi gik 2 gange hen til traileren og så gik hun med op, og nu følger hun også lige så roligt med op, og jeg har slap snor på dem begge. :o)

• #2   3. mar 2012 Pernille J
    Svampen er fuldkommen ligeglad med mad - når han er så anspændt vil han ikke engang have godbidder når han får ros.. :o)

• #3   3. mar 2012 Sikke en skidt oplevelse... smiley Ville måske bare bruge de næste mange dage på at gå hen til traileren og give godbidder eller gulerødder og nusse, så der ikke forventes andet end at hesten kan befinde sig tæt på traileren i nogenlunde ro..

Nu er trailerloading ikke noget jeg har specielt erfaring med, men tænker at når det tager så mange timer og hesten bliver mere og mere angst, ville det måske være en ide at få en prof til at træne det - men også træner dig og ejer, til at håndtere sitationen..

• #4   3. mar 2012 Natasja P
    Jeg har bestemt også tænkt mig at få underviser ud, som lige vil hjælpe mig lidt fra sidelinjen når jeg går igang med min træning igen - men så klarer jeg den selv derfra regner jeg med. Jeg har trods alt erfaring med det og regner med, at jeg godt kan magte det..
    Men hvis jeg føler behov for yderligere undervisning og hjælp, så betaler jeg da helt sikkert det der er nødvendigt :o)

• #5   3. mar 2012 Piwi D
    Det lyder også til at være det, jeg plejer at gøre :o)

• #6   3. mar 2012 Vi plejer at sætte vores trailer på en lille fold - cirka 20x20 / på ridebanen og så lukke hestene, som skal gøres trailer vante, ind på folden.
    De bliver fodret med gulerødder, æbler, hø, foder bestående af morgenmad/aftensmad mv. eller hvad de nu ellers får om dagen, dette foregår altid i traileren i en spand, dog lå æblerne i starten bare på rampen, sådan så at de kom i nærheden af trailerens indgang.
    Hestene gik bare rundt om den i starten og var lidt urolige og nervøse, men efterhånden lærte de at når de kom tæt på traileren fik de ros, altså mad.
    Til sidst kom de så snart vi åbnede for ledet, for de vidste at de fik mad smiley

Vi har hjulpet flere heste og ejere på den måde, da de ellers også har måtte slås med deres heste, og opgive...

Mvh. Ditte Jørgensen

• #7   4. mar 2012 Tak for rådet, men det er desværre ikke en mulighed her. :o)

• #8   5. mar 2012 Sæt nogle timer af til det..

Så ville jeg sørge for at der var godt med lys inde i traileren, altså daglys og læg gerne en pølle derind, så det lugter bekendt smiley

Så starter du ellers.. Forlang måske bare at han skal gå mod traileren i starten.. Ville personligt ikke få ham til at gå forbi, men det er vel smag og behag smiley jeg ville enten bakke ham eller vende ham..

Når han havde accepterede at vi kom tæt på, ja så kan vi jo så gå skridtet videre... Indtil vi er på rampen...

Tag gerne pauser... Ind imellem hvor han lige kan få en bid græs og falde lidt ned, hvis han bliver presset... Det kommer an på, hvor stresset og modtagelig han er og hvor lang tid det tager..
    Og husk lange dybe indåndinger, lave skuldre og afslappet kropsholdning, traileren er peace of cake Svamp smiley

• #9   6. mar 2012 MLC

Ja, det lyder som en god idé :o) Det bliver ikke noget problem at få ham tæt på rampen, men liiige det der med at få fusserne oven på.. det er dér, han slår fra.
    Men træning, træning, træning. :o)

• #10   6. mar 2012 the vegan way of life [svampebob] .

Jeps MASSER af tålmodighed.. Og bare lige en tåspids på rampen er jo nok lige til at starte med så ros ved at han få lov at vende om eller bakke væk igen i første omgang, når han så bliver mere tryg med tåen på, så ville jeg forlange at vi skulle stå lidt tid.. Bare hygge en godbid, lidt kløen og sådan lidt...
    Ja og så bygge videre derfra.. Det vil tage lang tid, men det giver også en afslappet hest smiley

• #11   6. mar 2012 Ja, det lyder meget fornuftigt.. Det skal nok lykkes med tiden smiley

• #12   6. mar 2012 Helt sikkert smiley

• #13   10. mar 2012 Nu ved jeg godt du siger han ikke er madglad, men kunne du ikke prøve at tage ham ud til traileren ved fodringstid, og så stille madspanden på rampen, så det lige passer med at han skal have forbenene op på rampen for at spise ? smiley

• #14   10. mar 2012 Vi har prøvet at lokke ham med godbidder/mad af al slags, han er helt kold. Han er virkelig den MINDST madglade hest, jeg nogensinde har set - hvis han er stresset/urolig kan man ikke engang presse en gulerod ind i munden på ham, så det hjælper desværre overhovedet ikke.

Kommentér på:
Fiasko med trailertræning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce