{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

Spiser alt sit halm {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har en dejlig lille haflingerhoppe, der eeeeelsker sit halm ! Selvom hun er på græsfold i dagtimerne, får ca 5 kg hø/wrap til aften guffer hun løs af bunden i boksen.

Jeg ved simpelthen ikke hvorfor hun gør det?

Har prøvet at blande det nye halm med noget gammelt og fordele møg ud over det, så det ikke er så appetitvækkende, men hun støvsuger alligevel boksen for halm.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spiser alt sit halm
  • #1   30. mar 2012
    Mere hø/wrap?

• #2   30. mar 2012 nemlig mere hø eller wrap

• #3   30. mar 2012 Hun skal nok have meget mere hø/wrap.
    Heste har brug for at spise rigtig meget og helst hele tiden.

• #4   30. mar 2012 Skift strøelse til noget der ikke smager godt - fx spåner smiley
    Hvis din hest kan tåle mere grovfoder end hun får så skru lidt om for hø-mængden og bland det godt med halm smiley
    Men synes virkelig du bør skifte bund, så den ikke bliver syg

• #6   30. mar 2012 jeg ville bestemt ikke skifte strøelsen ud, den korte periode min haflinger, stod på andet, end halm, gjorde faktisk at hun også begyndte at støvsuge sin boks, det har taget mere end 6 år at få hende til at stoppe med at æde alt sit strå

• #7   30. mar 2012 Hvis der er mulighed for det så stil den på Træpiller, eller spåner, og så giv den alt det hø den kan æde! Så den ikke står og keder sig smiley

Det virker på en af de ponyer der er der hvor jeg har opstaldet..

• #8   30. mar 2012 Har også tænkt på om det skulle sættes op, men problemet er bare at hun bliver for tyk så smiley

Det er også noget rigtig lækkert halm med en del græs i, men forstår bare ikke hun spiser det hele. De andre i stalden sorterer bare det gode fra og så lader halmen ligge. Skift til spåner kan jeg ikke rigtig, da hun er opstaldet ude og de strøer med halm. Skal jeg købe spåner selv kun til hende, bliver det simpelthen for dyrt!

• #9   30. mar 2012 Rikke blume: Hvordan har du så lært den det? Altså at lade være?

• #10   30. mar 2012 min står på halm, og hun får masser af både hø, halm og wrap. hverdag, og ja i en periode tog hun på, men så må hun reguleres i krybbefoder. og have noget mere motion. det er langt om længe lykkedes at overbevise hende om at der er strå nok, nu kna hun nøjes med en ½ balle halm pr dag, i boksen og der er stadig halm tilbage næste morgen, og det er tørt så hun har noget at ligge i

• #11   30. mar 2012 Okay må prøve at snakke med opstaldningsstedet og så må vi prøve at give hende noget mere hø og så håbe hun ikke bliver alt for tyk af det..

• #13   30. mar 2012 Det er bare ikke alle heste der kan tåle at få mere hø.. Min skal helst ikke have mere end 5 kg om dagen (wrap) og 7 kg når det er koldt.
    Han går så i løsdrift så han kan gå og nippe til græsset resten af tiden = keder sig ikke. Han nægter at røre halm.

• #14   30. mar 2012 Nej det er ikke en mulighed. Hun er ude 8-10 timer som det er nu og kan ikke forlange ejerne af opstaldningsstedet, skal lade hende være ude længere tid end de andre og hun vil bestemt se det som en straf at blive ladt alene ude, hun er i forvejen meget angst for at være væk fra flokken.

• #16   30. mar 2012 Hun skal ikke have mere end du selv har valgt hun skal have... Det kan føre til overfodring eller kolik. smiley Du skal købe noget, som ikke smager nær så godt, har selv stået i samme situation.. Vi måtte så bare få hende på spåner i stedet. smiley

• #17   30. mar 2012 Katja: Min dyrlæge fortalte, at nogen heste bare spiser halmen for at få mere. Derfor behøver det ikke betyde, at den er sulten eller fordi den skal have mere. Men hoppe får foder 3 gange om dagen + warp. Hun har det ganske fint, og det var et råd fra dyrlægen, da hun simpelthen fok kolik, da hø osv kan danne forstoppelse i maven på dem, i for store mængder uden noget andet foder oveni. Man kan jo heller ikke blive ved med at fodre sin hest, ligesom vi mennesker heller ikke skal blive ved med at spise. De kan jo også få for meget, og få foderforgiftning :-s

Men det var 3 dyrlæger der sagde det til os, så det var ikke bare vore egen smiley

• #18   30. mar 2012 Det kan betyde hun keder sig smiley Kender selv en hest som også gør det... Men det er fordi hun keder sig om natten smiley Evt. en boksbold eller sliksten i boksen smiley

• #21   2. apr 2012 Syntes jo hun får nok foder som det er pt og hun er på græsfold flere timer hver dag, ved godt der ikke er meget næring i græsset nu, men det giver hende jo alligevel noget at tygge, så hun holder maven igang.

Kan ikke se hvad det vil hjælpe at give hende mere hø/wrap, andet end hun bliver fed og jeg bliver fattig (;
    Vil prøve at blande hendes hø/wrap med halm, det lyder meget fornuftigt at hun skal stå og lede lidt efter det, så hun bruger mere tid på det.

• #22   2. apr 2012 Ville stadig sige du måske skulle prøve og købe en boks bold eller slik sten smiley Du kan jo altid prøve smiley

• #23   2. apr 2012 Hov glemte at skrive det, men hun har allerede en sliksten med mineraler i sin boks. Boksbold - kan en almindelig fodbold bruges?

Altså hun har altid spist meget halm og har aldrig taget skade af det. Men det kan jo danne en prop i fordøjelsessystemet og medføre kolik, så derfor jeg er lidt betænkelig ved bare at lade hende æde. For det er helt eskaleret nu hvor det er sådan noget lækkert halm hun får..

• #24   2. apr 2012 Tror godt hvis du tager en håndbold eller lille alm. bold og binder noget snor omkring og hænger i boksen vil det fungere fint smiley

• #25   3. apr 2012 Okay prøver at fortsætte med halmen som det er nu, hun kommer jo også snart på sommergræs, så skulle problemet jo gerne være løst. Og så må jeg se til efterår når hun skal på stald igen om det stadig er det samme.

Problemet er bare at jeg ikke kan hænge noget i boksen, da der er meget højt til loftet, stalden er i en gammel maskinhal og skal bestemt ikke nyde noget af at kravle på stige oppe i den højde. Så skal den hænge på kanten, men det får hun vel ikke så meget ud af, da det jo er begrænset hvor meget den kan svinge der..

• #26   3. apr 2012 Måske du kan binde et reb på tværs af boksen (altså oppe i toppen) og så hænge en bold ned fra det?

• #27   4. apr 2012 Vi har også en grovæder nede i stalden (halfinger vallak, 15 år). Jeg har aldrig set en hest spise så hurtigt, han kan spise 4 kg. godt wrap på 30 minutter. Og problemet med ham er at vi KAN ikke give ham meget mere til natten (han får omkring 6 kg wrap på hele dagen eller mere), fordi han bliver fed. Han bliver så fed at dyrlægen siger at det er alvorlig overvægt, og at han simpelthen ikke må være så fed. Men for at holde ham i bare nogenlunde slank, skal han nærmest sultes.. Han har også halm ad libitum hele natten, og så 4-5 kg wrap blander med halm også i hønet..

Jeg har overvejet om man kunne give roepiller uden sukker, for at give mæthedsfornemmelse for at han ikke grovæder sådan?

• #28   4. apr 2012 Line: Ja prop den med roepiller og overvej om det ikke var en ide at give den hø i en slowfeeder istedet for wrap?

• #29   4. apr 2012 Jeg har forslået ejeren at give hø, men hun synes det er for besværligt smiley

Kommentér på:
Spiser alt sit halm

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce