15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Planer og mål for jeres shetlænderhold {{forumTopicSubject}}
Jeg synes der har været et par rigtig gode debatter herinde om kåring, de mange ponyer, shetlandsponyen som brugspony osv.
Derfor synes jeg det kunne være godt lige at høre hvad hinandens mål og planer er for EGET shetlænderhold, og om det måske har ændret sig lidt efter debatterne.
Ingenting om hvad andre burde gøre eller hvad foreningen burde gøre, men hvilke værdier man selv vægter, og hvad vej man ønsker at gå med sit shetlænder hold.
Jeg skal nok skrive mine mål og planer også, hvad jeg har gjort mig af tanker omkring det at avle og sælge shetlandsponyer, jeg skal bare have lidt mere tid end jeg har lige nu, så det bliver først senere idag
dec 2006
Følger: 116 Følgere: 119 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.299
apr 2008
Følger: 164 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 475
Har endnu ikke nogle hopper men kun mine 3 hingste
apr 2008
jul 2007
Følger: 137 Følgere: 136 Heste: 1 Emner: 204 Svar: 1.858
Lige nu avler jeg til mig selv, men det er ikke udelukket at mine fremtidige føl er til at købe hvis der er interesse for det.
Så vidt muligt vil jeg stille mine ponyer til materialprøve for at vise at de samtidig er gode brugsdyr.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Og så elsker jeg at udstille dem, også selvom det sjældent er mine ponyer der står forrest, så synes jeg det er super hyggeligt at komme ud og hænge ud med alle de andre avlere.
ALLE skal kåres og en del af dem skal helt sikkert også tilkøres og stilles til materialprøve efterhånden som jeg får tid.
Jeg ønsker at avle kvalitets mini'er i sjove farver, men jeg ved godt at jeg har en laaang vej forude før jeg kan nå det mål.
Jeg ønsker at få mulighed for at eksportere en del af mine ponyer, og jeg ved at de sjove farver er stort set det eneste der blir solgt ud af landet pt., og ud over det elsker jeg at kigge ud over en flok med alverdens forskellige farver.
Endelig synes jeg at farverne gør det langt mere spændende når man venter føl.
Men indtil videre har jeg egentlig kun arbjdet på at få samlet en bestand af ponyer som jeg synes passer til det jeg vil med min avl. Og vil også hovedsageligt avle for at beholde til at starte med.
Så jeg har købt og købt, og kun solgt en enkelt (Rosie som min hoppe Regina havde i maven da jeg købte hende i Holland - hun var efter en standard hingst, så hun ville blive for stor til min avl)
Men selvfølgelig vil nogle blive sat til salg, da jeg jo f.eks ikke kan beholde alle hingste føl osv.
Hingsteføl vil dog altid blive kastreret inden de rejser herfra, med mindre de sælges som hingsteemener til folk med seriøse intentioner om at stille dem til kåring.
Hovedmålet lige pt. er at få solgt min lejlighed og få et job, så vi kan flytte på landet og få vores eget sted til alle ponyerne.
Mine to nyindkøbte hingste håber jeg at få tilkørt henover sommeren, så jeg kan stille dem til materialeprøve til oktober og kåring til næste år.
Har en enkelt hoppe der skal til kåring i år, og mine to 3 års, skal så afsted næste år eller næste år igen med føl ved siden
Nå det var lige de tanker jeg kunne komme på... men hovedsageligt har jeg jo mine ponyer for selv at nyde dem, og forhåbentlig vil min datter også komme til at nyde dem når hun blir lidt ældre.
okt 2004
De engelske ponyer er de mest robuste, men der skal du passe på hvis du vil importere derfra at hingstene de er efter, er dommer kåret.
Men lige netop standard ponyer har vi så mange gode af i DK, at det synes jeg ville være dumt at importere nogle af dem. Med mindre det er nogle helt bestemte farver du går efter.
Det er værre med mini'erne, så hvis du skal have hopper til Isaac, så kan det godt være du skal kigge dig omking uden for landets grænser, hvis du vil have nogle rigtig gode nogle, eller nogle med sjove farver.
Blandt andet har Sverige rigtig mange gode mini'er.
apr 2008
Ja med Isaac bliver det sjovt at finde hopper og vil gå efter de sjove farver
okt 2004
Der er masser af rigtig gode sorte standard ponyer i DK, også i maaange forskellige blodliner, som intet har med Payback's at gøre. Så der ville jeg helt sikkert kigge i DK før jeg kiggede udenlands.
Gode mini'er finder du blandt anet i Sverige, men vil du have sjove farver er det hovedsageligt England og Holland.
Nogle få svenske mini stutterier laver dog også farver.
Men de rigti gode svenske mini'er er næsten allesammen røde
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Jeg lægger vægt på høj kvalitet, både i forhold til temperament og eksteriør, hvor rammer og fundament vægtes højest, da mit mål er brugsponyer. Derfor vil jeg kun avle på 1. klasses dyr, og alle mine hopper vil blive stillet til materialprøve. Mit mål er store standard ponyer, og en enkelt hoppe til miniavl, her er mine krav dog lidt mindre til kåringsklasse, da der er længere mellem de rigtig gode dyr.
Jeg vil desuden gerne have noget farve på mine dyr, så det jeg har at tilbyde til salg skiller sig ud fra mængden, men det er sidste prioritet.
Alle mine hopper kåres inden ifoling, eller senest mens de står med deres første føl, hvilket kan betyde at nogle vil blive stille om hvis de ikke har været helt klar på kåringstidspunktet (Eks. min hoppe Rebecca).
Selvom jeg avler med henblik på salg, vil jeg ikke avle føl jeg ikke har plads til selv at have til at gå hvis ikke de bliver solgt. Alle hingsteføl kastreres inden salg, medmindre det er klare hingsteemner. Alle føl og plage bliver håndteret og udstillet, og det er planen at jeg vil tilkøre og tilride de dyr jeg stadig har når de er klar til det.
Jeg vil desuden så vidt muligt gøre hvad jeg kan for at afkommene efter mine ponyer bliver stillet til kåring, også dem som ikke står hos mig, da jeg mener at det er noget jeg selv kan bruge til meget i min videre avl.
Inden for de næste år håber jeg at jeg får Aladdin kåret så han kan bruges som avlshingst, hvis ikke venter jeg på at der kommer et andet godt hingsteføl der er værd at gemme til formålet. Da Aladdin er creamdun og Rebecca det samme vil jeg gerne have en mørk avlshoppe mere, så der kan komme lidt mere farve i det jeg skal avle i fremtiden. Det bliver enten i form af det føl Lilli venter, eller en føl eller plag der bliver købt ind i løbet af sommeren. Af samme grund bliver Rebecca ikke holdt til ved en rød hingst, da jeg også en dag gerne vil have en mørk hoppe efter hende til at overtage hendes plads. Ellers har jeg ikke planer om at købe mere ind inden for de næste år, medmindre det viser sig at Joy ikke kan leve op til mine mål om en avlshoppe eller give mig et afkom der kan.
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Heste: 17 Emner: 64 Svar: 663
Det vil sige ponyer som har temperamentet til at blive kørt og redet og også har bevægelsen til det.
jeg vil hellere have dem lidt for lange end for korte da der så er bedre plads til en sadel.
Jeg er til den engelske brugstype, det synes jeg også man tydeligt kan se på mine 2 hopper (HRE Janelle og Thorshøjs Lif)
Jeg vil helst have mine ponyer på 1 m. i stang men hellere mere end mindre.
Jeg ønsker da også ponyer som har et godt eksteriør, jeg elsker at udstille så det er da klart vigtigt for mig.
jeg syntes også mine ponyer lever op til de mål fx. havde jeg dem begge med til M&M show i sommer hvor lif blev res. hoppe champ. med 43 point og Janelle stod nr. 2 i sit hold med 42 point
Men jeg har høje krav til bevægelse da jeg mener at det er ekstremt vigtigt hvis ponyerne skal bruges til seriøs konkurrence.
Jeg har ingen planer om at have flere hopper, min erfaring er at det er 10 gange sjovere at "lave dem selv", så jeg håber da på at mine 2 damer giver mig nogle gode føl til at fortsætte deres linjer.
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Derudover vil jeg rigtig gerne igang med at køre nogle af mine ponyer til - har her i foråret endeligt fået købt en sulky + saletsele, så nu glæder jeg mig til at komme igang - måske starter jeg med Jackpot, for han skal jo alligevel stilles til materialprøve engang. Og så håber jeg på, at jeg sammen med min søn kan få redet nogle af ponyerne til - det bliver dog først om nogle år han kan hjælpe med det.
Pt har jeg lidt flere ponyer end jeg ønsker at have. Når jeg har fået mig de ponyer som jeg vil avle på - en del af dem har jeg nu, men vil gerne avle i farver, så derfor mangler jeg endnu nogle i fx. buckskin og goldendun. Jeg vil avle lidt og i alle str. Vil gerne ende ud med at have ca. 10 ponyer +/- og så vil de fleste afkom nok blive solgt, da jeg også gerne vil holde økonomien på et fornuftigt niveau.
Alle mine hopper vil med tiden blive kåret.
Og så elsker jeg lige som Anna at nyde og kigge på mine ponyer i vores bakkede terræn, og håber på, at min søn vil nyde dem lige så meget
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Det er i alt fald den jeg har tænkt mig at gå efter, jeg er forberedt på at blive nødt til at kastrere en hingst jeg måske selv synes kunne være interessant som hingsteemne, hvis der ikke er en køber der er af samme holdning. Nogle vil jeg måske gemme lidt længere hvis der heller ikke dukker en køber op der er interesseret i ham som vallak. For mig skal han dog have superb afstamning og være særdeles god hvis han er rød eller sort for at jeg vil gemme ham lidt længere, da der er så mange røde og sorte hingste, så det vil være svært at sælge en 2 kl A rød eller sort standard hingst.
Hingsteemne eller ej, vil jeg hellere kastrere end sælge som hingst, medmindre det er en seriøs avler der spørger på den som hingsteemne. Hellere kastrere et muligt hingstemne, end at sælge til nogle hvor jeg har tvivl på om han vil blive stillet til kåring, og de vil tage det rette ansvar hvis han ikke bliver det, eller ikke kan kåres.
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Planer og mål for jeres shetlænderhold
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside