{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

jeres mål og planer med jeres hest? {{forumTopicSubject}}

Et lille hyggeligt emne her en lørdag aften.

Hvilke mål, planer og forventninger har i med jeres hest, og fremtiden for denne?
Hvis i er stævneryttere, har i så nogle forventninger til hvad jeres hests/hestes slut niveau bliver? Hvad ville være tilfredsstillende, og hvad vil ikke være tilfredsstillende?

Har i overhovedet mål, eller træner i bare hvad der lige lyster, uden et specifikt punkt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeres mål og planer med jeres hest?
  • #1   15. sep 2018 Mit mål er at finde en metode at kunne ride dressur på mine heste, uden at “knække” sindet på dem.

    Rigtig mange dressurheste har det ret svært ved den arbejdsfordeling at hesten bare blindt skal udføre rytterens ordre. Hvilket kan ses som “trekantede” øjne. Altså en vinkel på det øvre øjenlåg.

    Min uocomming dressurhest er ingen undtagelse, dog er hans tendens til trekantede øjne blevet markant mindre på det år jeg har haft ham, men jeg er ikke i mål endnu.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   15. sep 2018 Dorthe: Lyder interessant.
    Så du vil gerne ride ud fra at hesten skal have en medbestemmelse i hvad der skal ske, og hvad den skal?

    Du må snart oprette et emne, et fotoalbum, eller et galleri så man kan få sat billeder på dine heste og ridning, for du har nogle interessant indgangsvinkler smiley


  • #3   15. sep 2018 Målet er at starte et lille klubstævne inden året er omme..

    Så der bliver arbejdet intenst på overgange, da hun har det med at falde fra hinanden og slå fra, fra galop til trav.


  • #4   15. sep 2018 God og spændende tråd AMT smiley
    Mit mål med min hest er forhåbentlig at få en korrekt bæring påtrods af hendes alder og at jeg kan blive en bedre rytter i den tid jeg har hende, så jeg er bedre udrustet til en fremtidig hest efter hende..
    Jeg har ik kæmpe krav netop pga hendes alder men vil gerne have hende løsgjort og få plantet motoren i rumpetten hovedsageligt i tølt og trav som mål.
    Vi mødte et stort bump på vejen i år men ser ud til, at vi kan genoptage træningen igen nu her og forhåbentlig få det bedste ud af det. Hvor lang tid det tager, aner jeg ik men vil gøre et godt forsøg og se om det kan lade sig gøre smiley
    Skulle det ske at det ik kan lade sig gøre pga hendes fysik og alder, ja så er jeg afklaret at jeg skal ik presse noget ned over hovedet på hende som hun ikke kan, for så bliver hun bare en Skovturshest uden krav


  • #5   15. sep 2018 Mit mål er at beholde den ride glæde vi endelig har fundet igen efter en stor nedtur inden sommer. Det er til gengæld gående strygende lige siden vi kom på sporet igen - det vil nok altid være mit største mål. Mit andet mål er at komme til nogle stævner næste år, det er vi begge endelig klar til eftersom der er mere styr på galoppen og bæring ???? .

    spændende tråd! Det er altid skønt at læse om folks drømme og mål.


    profilbillede
  • #6   15. sep 2018 Tak Amt: desværre famler jeg selv lidt i blinde, det eneste jeg med sikkerhed ved, er at den måde jeg har lært at ride dressur på, ønsker jeg ikke.

    Men ja jeg lytter, mine heste må gerne slå fra, når noget ikke fungere, fordi så ved jeg at ser jeg gør ikke er godt nok. De må gerne bede om en skridt pause. De må gerne sige fra når de bliver trætte.

    Det som virkelig har virket er 5 min reglen altså der må ikke gå længere end ca 5 min mellem hver skridtpause. Jeg rider aldrig mine heste så det syre i deres muskler.

    En anden ting jeg har observerer at de sundeste sind, ofte findes hos ponyer passet af 13 årige piger, deres pony er bare deres store kærlighed, og ponyen ved det. Så jeg har fundet den 13 årige Dorthe i mig, og det er hende som guider mig i min pasning af mine heste.

    Det er lidt som at gå på en linje man ikke kan se, hvor jeg falder ned skiftes vid på den ene og anden side. Mine heste skal høres og have medbestemmelse og på den anden side skal jeg hele tiden have vetoret ellers bliver ridning farlig.

    Jeg håber en dag at jeg kan se linen.


  • #7   15. sep 2018 Mit mål er at min hest skal stoppe med at stikke af, når man rider på banen. ??

  • #8   15. sep 2018 Mit "langt ud i fremtiden" mål lige pt er en MB0, om det bliver på hende jeg rider nu - det er jeg ikke sikker på, i og med at hun "blot" er en lille 1'er pony der skal forsøge at gøre sig gældende mod de store heste. Vi skal op og starte LA4'er lige om lidt, men der er bare alligevel et stykke til den der MB0 smiley

    Målet for i år er et par gode stævner på ponyen, håbe på at øjnene bliver i hovedet på den, da hun er lidt en glo prinsesse, også få nogle gode procenter (65+) hjem i LA'erne smiley


  • #11   15. sep 2018 Spændende emne, og hyggeligt at læse jer andres indslag! smiley
    Min hest er 4, og nogenlunde færdig tilredet - alt efter hvordan man definerer det, men hun er i hvert fald styrbar og vant til at blive redet. Her for tiden arbejder vi på motivation for at løbe (hun har været lidt træg, hun kender godt signalerne og går hurtigere når jeg klikker med tungen, men sætter hurtigt farten ned, og fart har ikke været noget hun selv har tilbudt), samt gangsætning (adskillelse af gangarterne, som er sidste step af en hver islænders tilridning). Så det umiddelbare mål er at få styr på de ting, og begge dele går i den rigtige retning smiley
    På sigt vil jeg gerne have hende til lidt stævner. Det er svært at sige hvad der er muligt inden hun er færdiggangsat, fordi kvaliteten af hendes tölt og pas lige nu er totalt ukendte. Så måske kommer vi kun til at ride nogle lette firgangsklasser, og sådanset bare hygge os med det, hvis tølten ikke tegner vildt imponerende. Måske kan hun endda gå middel firgangsklasser og evt. lette til middeltøltklasser, hvis tølten bliver ok, men jeg ved ikke lige hvor meget jeg regner med det. I begge disse tilfælde kunne det også være sjovt at ride alrid, en slags islænder military med terrænspring, distance, dressur, alm. gangartsklasser på ovalbane samt galopløb.
    Og måske viser det sig at hun har sindssyg god pas, hvilket jeg lidt håber på, og vi dermed kan ride pas - især stilpas (over startlinjen i valgfrit enten tølt/trav, galopanspring mellem 0-50 meter, paslægning mellem 50-100 meter, 100 meters pas på tid, nedtagning til tölt/trav/skridt inden 150 meter - der er karakter for galopanspring, paslægning, passens kvalitet, nedtagning samt tid) synes jeg kunne være mega sjovt. Og hvis tølten tegner ok og passen er god er 5-gang også en mulighed.


    profilbillede
  • #12   15. sep 2018 Har også en lille plan der omhandler at tage mulen med til Store hestedag næste år og starte en lille LB1 eller noget og muligvis en springklasse også.

    Men det er ikke noget jeg har sat mig fast på, bare noget der kunne være spændende.

    Skal lige se hvordan det går at komme ud til at starte med og finde ud af hvor der fokuseres ekstra, for at få en god tur..

    Den er lidt 50/50 den kære hest. Enten rider vi 65% ellers rider vi 47%. Det kommer helt an på hvordan hun selv synes hun har det, den pågældende dag. Så jeg forventer egentlig ikke det store, andet end at hun ikke sætter mig af smiley Om hun vil gå pænt rundt og ikke kyle æsken i vejret, må vi se på.


  • #13   15. sep 2018 Tja det er pt ikke helt på plads endnu.. Altså jeg har jo haft rigtig mange mål og drømme med tidligere heste, som desværre pga økonomien ikke blev til noget, også har vi sindet til Tindur der ej heller gjorde det muligt.. Så jeg ved ikke rigtig med de drømme.. Lige nu tager jeg en dag af gangen.. Jeg tænker jeg vil se hvor langt vi kommer.. Jeg ønsker jo at jeg kan komme til om nogle år at starte jagter på ham, og også nogle spring stævner (hvis mine nerver kan holde til det, hader at være alene i fokus ), også håber jeg at jeg kan finde en dygtig dressur part der ønsker at starte stævner på ham og videreudvikle sig sammen med ham.. Men nu må vi se.. Er pt træt af drømme der ikke bliver til noget selvom jeg har kæmpet for det.. Så nu tror jeg at jeg bare vil se hvor fremtiden fører os henne.. smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #14   15. sep 2018 Hvis nu bare pony lader være med at få nogle kreative idéer om at blive syg, så er jeg næsten glad smiley

    Hvis vi så også kan gøre nogle fremskridt og ende ud i noget MB i dressur, så er jeg lykkelig! Jeg har dog ikke noget mål for om det skal være om 1, 5 eller 10 år.. men sjovt kunne det være smiley Vi bøvler med de samme ting og har altid gjort - acceptere pisk og spore og at holde styr på mås og skulder på den ene volte ( hvilket gør sidebevægelser på den ene volte lidt udfordrende ), men det hele går en bette fremad hele tiden :).

    Bare jeg mærker fremskridt og har en god ridetur, så er jeg faktisk glad smiley


  • #15   16. sep 2018 mit mål er ganske simpelt at min hest skal være min bedste ven lige til sine sidste dage.. alt hvad vi kan opnå sammen af konkurrencer, shows osv. er bare en bonus smiley

    Den ultimative drøm er dog at han bliver showhest/trickhest og at vi kan deltage i nogle forkellige stævner op til middel niveau.. ønsket er at blive lagt mærke til og anerkendt, så andre vil overveje at træne på hestens præmisser smiley


  • #16   16. sep 2018 Efter et år med en ærgerlig skade og deraf en lidt usikker fremtid - så er målet, at Sandor kommer ovenpå (så godt han kan) igen. Vi er på nuværende tidspunkt i gang med genoptræning efter hans 3. ledbehandling - og det er super vigtigt, at han forbliver haltfri på nuværende tidspunkt, da flere ledbehandlinger = større risici for bivirkninger. Så jeg håber virkelig på at det går, så han fortsat kan være ridehest. De tidligere drømme og mål om M-klasserne er kasseret, og nu håber jeg bare på, at han kan holde til L-niveau med mest fokus på en smidig, løsgjort og ikke mindst glad hest! smiley

  • #17   16. sep 2018 Min plan er at holde min hest glad og samarbejdsvillig og så bare få trænet så meget som muligt smiley
    Mit mål er at hun bliver så stabil, at min datter kan showe hende til næste år, og så vil vi gerne nå til tops i alle vores dicipliner, så vi kan begynde at gøre os gældende til de store shows...


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #18   16. sep 2018 Jeg vil være tilfreds hvis slutmålet er MA for ham her, men S ville bestemt ikke gøre noget. Han har kapaciteten til at gå hele vejen. Har redet en del LA'er på ham efterhånden, og han skulle egentlig have debuteret i MB her i sommer. Men problemer med et si-led der driller, har sat os en del tilbage i en periode. Så lige nu står den mest på, at styrke muskulaturen omkring dette, så det ikke bliver ved med at rykke sig. Han er heldigvis stadig i fuld ridning, bare med et par skridt tilbage. Jeg er tålmodig med ham. Han er stadig ung og vi skal nok få styr på det si-pjat smiley

    profilbillede
  • #19   16. sep 2018 Lige for tiden har jeg ikke de store mål med min hest. Jeg bruger enormt meget tid på mit studie, så jeg rider ikke så meget, som jeg egentligt gerne ville. På gode uge rider jeg to gange, men de fleste uger bliver det til en enkelt gang. Så det er stærkt begrænset, hvor mange mål jeg kan sætte lige nu. smiley

    Så for mit vedkomne handler det egentligt mest om at forsøge at få hesten/holde hesten i bare nogenlunde grundform. Jeg rider mest ture lige nu, der forsøger jeg at huske mig selv på at få lidt dressur ind, så jeg ikke bare slasker afsted og lader mig transportere. Derudover prøver jeg at overbevise mig selv om, at jeg altså godt kan ride om aftenen, når jeg har været på universitetet hele dagen. Jeg er banke træt der, men når jeg tager mig sammen til at ride der, så nyder jeg det jo også.


  • #20   16. sep 2018 Mit mål er mere ydmy vil gerne igang med at ride igen. List skovtur og hygge dressur ikke andet. Jeg tager en dag af gangen.

  • #21   16. sep 2018 jeg har flere forskellige heste og flere forskellige mål, allerede nu er mange af mine drømme gået i opfyldelse ??

    målet med katharina er at redet hende videre op, få noget undervisning og måske starte lidt forskellige stævner og arrangementer. Hun er egentlig en hest jeg købte i år for at kunne dygtiggøre mig smiley jeg har trænet rigtig meget fra jorden, og tilredet heste, men jeg mangler en del videre erfaring, som jeg håber at kunne få med hende ?? indtil videre har hun givet rigtig meget

    målet med snilld er at få hende tilredet, og måske kåret. om ikke andet så en bygningskåring næste år, også må vi se om hun er god nok til fuldkåring når hun bliver gangsat

    målet med gjöf er helt klart kåring, og drømmen er at hun får en rigtig god kåring. hun er den hest jeg har mest størst potientale, og som virkelig er fået kanone bedømmelser. med både hende og snilld håber jeg også på gode rideheste self ??

    skutla er der det mål med at jeg får lavet nogle rigtig gode afkom efter hende, som jeg kan beholde og bruge til fremtidige avl og ridning. jeg ville elske at ride skutla, men hun har været behandlet hårdt og er rytterræd, så hun skal fuldstændig omskoles hvis hun skal rides på. og det tror jeg ikke jeg vil i hendes alder smiley

    så har jeg to drenge, fra sidste år og i år som jeg skal have fundet gode hjem til smiley jeg bliver desværre nødt til at sælge, så jeg har plads til mit hoppemateriale ?? det er ikke nemt når man er blevet bidt af avl


  • #22   16. sep 2018 Vi skal igang ovenpå snart et helt års skader... min hest er nu 5 år gammel. Efter blot 6-7 uger er jeg allerede super tilfreds med hans enoooorme udvikling på utrolig kort tid samt hans enorme arbejdsglæde og vilje smiley Han skal bare tilbage i ridning og så holdes sund og rask uden flere uheldige skader smiley

    Vi håber at skulle ride vores 2. stævne i næste måned, bare en LA1. Jeg håber bare, vi kommer stille og roligt rundt og får en nogenlunde tur. Det vigtigste er i hvert fald, at vi får redet os igennem, at alt kan være uhyggeligt smiley Vi har skruet op for undervisningen, og nu skal der ske noget smiley

    Og så må jeg sige, at jeg giver Dorte C ret! smiley Det er lige præcis det, jeg har hest efter. Jeg synes, det er så kedeligt at have "passive" heste, der bare står og hænger eller som helt har mistet gnisten. Min han er så meget med i alt, hvad vi laver, han er nysgerrig, kærlig, og han er røvforkælet. Det elsker jeg - mens andre sikkert ville synes, han var vildt irriterende... Han har lov til at blive bange, for jeg ved, at han virkeligt bare ser alt og hører alt, og så tager vi "hinanden i hånden" og ser på, om det nu også er så farligt endda smiley Jeg prøver hovedsageligt at undgå tvang og pres, men i stedet få lavet et samarbejde og få lært ham, at noget ikke er farligt smiley


    profilbillede
  • #23   16. sep 2018 Mit mål er at få en rentaktet galop i et arbejdsomt tempo - så må vi se hvor lang tid det tager smiley
    Et undermål er at lære at lave en ordenlig overgang fra galop, uden at hesten falder på forparten. Det har han desværre en tendens til, og jeg har taget alverdens mystiske ideer ind for at se om jeg kunne forhindre det. Pt. har jeg ikke fundet ud af hvordan, men vi arbejder stadig med det smiley
    Galoppen går tilgengæld fremad hele tiden! I vinters fik jeg for alvor lukket op for min hests begejstring for at lave galop anspring. Han synes at det er en fest hver gang nu! Og leverer et par fantastiske galop spring, før han bliver flad igen. Så vi arbejder med korte galop intervaller, og pt. med at styrke ham igennem anspring. Vi er gradvist på vej imod en ren galop, i stedet for firtakten!

    Og som noget helt andet: Vi skal have redet noget mere i damesadel smiley


    profilbillede
  • #24   16. sep 2018 Har to heste jeg rider konkurrence på.

    Min hoppe: 8 år gammel, 175 cm. Mål er at få gode ture på både spring og dressurbanen.

    Gerne noget LA/MB i dressur engang.
    Og MB i spring. Hun har god kapacitet i begge dele.

    Tænker hun topper med MA. Men det må tiden vise.

    Vallaken, 9 år og 148. Starter som hest.
    Målet med ham er at få ham ud en masse, og få gode runder på springbanen. Tænker noget LB/LA for hest, 110-120 cm. med ham.

    Han når toppen ved LA/MB for hest tror jeg. Dog har han også god kapacitet og springer med god teknik.


    Dog er det vigtigste for mig, at jeg IKKE skynder mig. Jeg tager det i deres tempo. Jeg går også op i deres velfærd, og ingen af mind mål skal nåes, hvis det ikke også er sjovt for hestene. Jeg holder dem glade og arbejdslystige ved at variere en del i træningen, så det ikke bliver en kedelig tjans for dem. Samtidigt går de ude alle døgnets lyse timer, så det ikke står og keder sig i en boks.

    Derudover er målet at ride så korrekt som muligt, uden diverse hjælpemidler som man tit ser på springbanerne.


  • #25   16. sep 2018 Copy og jeg er begyndt at arbejde lidt mere koncentreret og jeg er begyndt at ride lidt igen efter en "længere" pause fra ridning da han selv er begyndt at tilbyde sig nu smiley Så vi er begyndt at træne henimod nogle lidt sjove ting som galoppirouetter fra jorden og ridning uden udstyr. Jeg har ikke noget specifikt mål med ham fordi han er så selvstændig og egenrådig på de punkter, så hvis jeg presser ham for meget eller glemmer ham lidt kan jeg mærke det med det samme.

    Pelee kæmper stadig med venstregaloppen, men jeg kan se at hans krop bliver bedre og bedre. Hans forhove var to MEGET forskellige størrelser pga. skævheder, men er stille og roligt begyndt at blive mere ens. Der går selvfølgelig noget tid før jeg kan begynde at sætte niveauet op, men på sigt vil jeg vildt gerne lære ham nogle af de sjovere øvelser i dressuren smiley
    Udover det vil jeg nå op og ride en LB distance på ham, øve ham lidt mere i spring og få nogle bedre karakterer til næste års arabershow. Alt til sin tid smiley


  • #26   16. sep 2018 Mit mål er mere bæring og dermed renere og mere adskilte gangarter, hvis jeg skal udpensle.

    Jeg har haft ham snart et år, og den lille hest har lært mig så meget. Han var nytilredet, da jeg fik ham og “ung” af en islænder at være, men han er så fed at ride.

    For første gang har jeg en hest, der viser mig hvad ridning er og skal føles som, når det er rigtigt. Så vi rider dressur i skoven og planen er meget mere af det smiley Vi er opstaldede ved den mest fantastiske skov, hvor der er mange mange timers ridning.

    Vi er i øjeblikket i venteposition til hest nr 2, hvor planen også er lange skovture, min datter og jeg smiley

    Så planerne er egentlig at fortsætte (som jeg skrev først) og faktisk så ovevejer vi at snuse til både Trec og Alrid, eller bare “låne ideer” til træning.


  • #27   16. sep 2018 for første gang i flere år med sådan et emne kan jeg skrive Ingen mål intet at se frem til
    Men jeg er også presset helt enormt i det private liv, som desværre kun ser værre og værre ud.
    VH Annette Som altid har kunne li. denne slags emner



    profilbillede
  • #28   16. sep 2018 Indenfor det sidste år har jeg mistet to ponyer, så lige nu er drømmen af finde en ny ridehest og holde den og min plag sunde og raske.

    Derudover har jeg en plan om at vi skal igang med gåture med plagen. Målet med den nye ridehest er at kunne læsse og køre en tur i skoven og evt til et kursus eller træningsweekend.


  • #30   16. sep 2018 Jeg købte min pony i slutning af sidste år, han har så gået som elevhest siden han var 3-4 år gammel. Så der har været en masse ting der skulle ordens på ham, og nyt udstyr da hans gjorde ham halt. Så efter 6 måneder uden sadel, er vi begyndt at træne ordenligt igen, hvilket jeg er glad for smiley

    Så mit mål er bare at få min pony i topform igen, og ellers bare igang med at lærer ham de fleste ting forfra, så han kan blive klar til at komme ud og starte lidt små stævner igen smiley

    Har også et lille håb om, at jeg for købt hest i starten af næste år, da jeg godt lig at starte stævner for oplevelsen skyld, og så jeg kan forbedre min ridning smiley

    Men i alt er det bare at få nogen gode oplevelser med min pony, både hjemme, til stævner og på tur smiley


  • #31   17. sep 2018 Ja mine mål har ændret sig markant indenfor få måneders tid. Jeg gik fra at tænke, at jeg havde en hest hvor både hest og rytter nu endelig kunne tage hul på springklasser for hest, til at stå med en hest jeg endnu ikke ved om bliver ridehest endnu. Spring hest og stævne hest bliver hun ikke igen, men måske tur hest. Jeg har så i sammen råd med dyrlæge valgt at hun skal prøves at sættes ifol næste år, trods sin lidt høje alder, også håber jeg, at der kommer en dejlig føllebølle ud af det, der kan blive min ridehest i fremtiden smiley

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #32   17. sep 2018 Mine drømme og mine mål er bestemt ikke det samme, i mine drømme vil jeg med til unghestechamponatet i 2020, men det er ikke et mål, mine drømme er at komme så højt op i dressurklasserne som muligt, men det er ikke et mål.

    Målet er, at hesten og jeg hygger os ved det vi laver.

    Jeg har med den sidste hest startet med at have et højt mål, det blev så nedjusteret konstant, så til sidst var der kun hyggen tilbage, denne gang gør jeg det omvendt, der starter vi med hyggen og må se hvad det bringer sig smiley

    Hesten er 3 år, og jeg forventer først at der kommer rytter på ryggen engang til næste år.


  • #33   17. sep 2018 Målet er at ride CNC90 military. Om det så bliver næste år eller året efter, må tiden vise smiley
    Derudover skal vi bare ud og have meget mere erfaring i banespring i de højder (80-90), og have nogle gode ture i CNC80 smiley


    profilbillede
  • #34   17. sep 2018 Min mule er kun 3 år, men selvfølgelig har vi både mål og drømme smiley
    Drømme pt er at stille til championat og egnethedstest næste år, hvis hun er klar. Er hun ikke klar skal hun ikke afsted.
    Målet her mens hun er 3 år, er at hun skal være glad og stille og roligt lære livet som ridehest. Hun blev tilredet inden jeg købte hende, og er ikke redet meget siden. Pt er hun i gang med at øve at komme på tur for hånd alene og med andre. Målet for i år er fortrolighed med ture, så vi den vej kan få opbygget muskulatur. Jeg vil gerne i vid udstrækning primært motionere hende på tur både for hånd og med rytter, så længe hun ikke er ældre. Hun skal nok nå at få en masse baneridning med tiden.


  • #35   20. sep 2018 Så blev stævnedagen bestemt! Vi har halvanden måned at træne i. Er allerede ved at skide i mine bedste bukser af spænding!

Kommentér på:
jeres mål og planer med jeres hest?

Annonce