{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
569 visninger | Oprettet:

diskution, hestens ryg.. {{forumTopicSubject}}

hej

vi er nogen stykker der har en diskution om hestens ryg.


nogen mener nu hvor min plag på 2 år er ved at være voksen kan man godt begynde at sidde på hende bare kun i få sek. eller hænge over hende osv. bare ikke ride.

jeg mener at man ødelægger hendes ryg bare ved at stige op på hende. skaden er sket ved at man sætter sig op på hende man gør bare skaden værre hvis man begynder at sidde længere tid.

det skal siges uanset hvad nogen mener, så er der ingen der kommer op på hende før hun er mindst 3 år gammel.

-kunne godt tænke mig at høre om jeres menning.

- knus Amalie.

p.s vi snakker også meget om, om man kan blive taget for dyrmishandling ved at sidde på en 2 års.
det mener jeg at man kan, da hesten kan have ondt, og som der står i loven " den skal trænes efter sin alder" .
nogen mener at man ikke kan.

hvad tror/ved i.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  diskution, hestens ryg..
  • #1   4. apr 2012 Hejsa har lige luret din skønne pony fuck hun laver gode ponyer hende MiTho ;o))
    Absolut nej ville aldrig lige ligge over hende eller noget ;o) Jeg ville kun lege/træne med tæpper og lign. senere med sadel og ja når hun så er min 3 år så begynder det sjove ;o)
    Mesteren i den akademiske ridekunst har en fantastisk citat : At kan man ikke lade føllet/unghesten være, skal man købe sig en mountain bike istedet ;o) Griner synes det siger ALT..


  • #2   4. apr 2012 ville bestemt ikke se nogen grund til at skulle op på den når den kun er 2år - men du kan IKKE blive taget for dyremishandling hvis du bare sætter dig op eller rider stille og roligt - galopheste blir også redet som 2års så desværre går det ikke under mishandling - der skal MEGET mere til!

  • #3   4. apr 2012 Jeg vil sige at det kommer helt an på din vægt. Gætter på den bliver 2 år i år? Hvis du vejer omkring de 50 kg eller under sker der jo nok intet ved at ligge der i få min af gangen, men ville nok vente til den er 2,5 år.
    Evt nar du begynder lidt longetræning og så også vænne den til at du står på en skammel ved siden af den på begge sider.


  • #4   4. apr 2012 hun er fyldt 2 år. og tak, *Heide&Lucca* smiley *Tammie&Little* < 3
    det har du helt ret i. hun er godt nok ikke så gammel på hendes profil billeder. men hun er fantastik smiley

    -det er også det jeg siger. jeg mener bare at skaden er sket hvis man sætter sig op på en hest der ikke er klar til det endnu. men troede godt nok at man kunne blive taget for dyrmishandling hvis man gjordt det. :3

    jeg er i fuld gang med longering, dog holder jeg lidt igen da det ikke er for godt for en plag der ikke er udviklet endnu. hun kan få skæve led, og få svært ved at bøje ind i volterne når hun engang kan rides. så ikke for meget af longering til min plag smiley

    hun har haft hovedtøj og sadel og hund på rykken. hun sagde INTET til det. smiley


  • #5   4. apr 2012 Jeg kan overhoved ikke se HVORFOR man skal kravle op på sådan en ung en. I den alder burde den bare lege :-o)

    Sadel + trense burde først blive tilvænnet når hesten er minimum 2½ år, og ryttertilvænning 3 år.



  • #8   4. apr 2012 hmm sjovt nok har rigtig mange galop heste kroniske skader inden de bliver 5år - godt være vægten er fordelt rigtigt - men galop hest er et hårdt liv uanset hvordan man vender og drejer det - mener det er 80-90 procent af dem der også har blødende mavesår - trist at den sport er så populær - men ja så er der dressur og spring hestene og rideskole hestene og mange af dem har jo selvfølgelig også en masse skader, men syns nu alligevel de galopheste er en pengemaskine...

    Syntes godt man kan sætte sig op på en 2års bare og sidde der uden det skader (ville dog ikke gøre det på min egen - ser ingen grund til det) og min egen er rytter tilvænnet i januar og blir først 3 den 16. april dog blev hun kun redet ca 20min 1-2 gange om ugen og har nu snart haft helt fri i 4 uger og har fri frem til juni hvor hun rides lidt op til kåring - efter kåring skal hun gå ca en skovtur om ugen hvis vejret er til det og ellers bare fri til forår 2013...


  • #9   4. apr 2012 jeg ville også vente med at sætte mig op til hun er tæt på tre år. men du kan godt ligge hen over hende lige så stille hun er jo en robust welsh cob. og de tager ikke skade af lidt...

    ang. fuldblod som bliver redet som 2 års. ja det skyldes jo at det er små penge maskiner som skal hurtigt igang... men en fuldblod er også meget tidligere færdig udviklet end andre racer..

    jeg så engang i en tråd et link til en optegnelse over hestens vækstzoner og hvornår de lukker(er færdige) men nu er den selvf. helt væk... men prøv at søg efter det, så kan du se hvordan og hvorledes...


  • #10   4. apr 2012 okay mange tak.

    - hvis jeg ikke skulle på efterskole. så havde jeg også ventet til hun var 3,5 år gammel. hun skal bare været redet 1/2 år inden hun ankommer til efterskolen. smiley er jeg lidt ked af..

    - men tak for svarene smiley


  • #11   5. apr 2012 Jeg begynder med sadel og trense på mine drenge nu her, og de er 2 år gamle.. Men venter med tilridningen til de er 3 år.. Jeg vil gerne ha de holder så længe som muligt i både ryg og ben smiley Og jeg har bestemt ikke travlt smiley

  • #12   5. apr 2012 Louise: Hvis ikke du har "travlt", hvorfor så begynde med sadel når de kun er 2 år? smiley

  • #13   5. apr 2012 SiK *

    Synes det er bedre at de lære det stille og roligt smiley Det er ingen belastning at ha sadel på, så længe den ligger ordenligt smiley


  • #14   5. apr 2012 Jeg undre mig tit over jeres spørgsmål ang tilridening og hvornår man må sætte sig op på sin hest /pony, når de skal til kåring som 3 års læser jeg ofte i blade at de er redet i både spring og dressur, hvordan kan de nå det hvis de først kan gøre som 3 års hmmmm??????????

  • #15   5. apr 2012 Stald Huneshøj

    Tænker jeg også rigtig tit :S Kunne f.eks aldrig finde på at springe på en hest før den er 4 år.. Måske løsspring lidt som 3 års, men aldrig med rytter..


  • #16   5. apr 2012 Jeg har rådsurgt mig med vores dyrlæge, og vi har altså startet rytter tilvænning inden de var 3. ikke noget hårdt arbejde,

  • #17   6. apr 2012 okay.. jeg ville dog vente til hun er over 3 år gammel. men har ikke rigtig tiden til det, da jeg skal på efterskole et halvt år efter hun er fyldt 3 år. og hun SKAL have været redet i mindst 1/2 år inden.. smiley

    men dejligt at vide at man godt lige så stille kan gå igang med det inden.

    - jeg kan godt se hvorfor man vil begynde tidligt, da det er bedst (min menning) at begynde lidt tidligere og så være lidt længere tid om det. så de lære det langsomt i stedet for hurtigt. (men ville dog ALDRIG selv gøre det..)


  • #18   6. apr 2012 lige meget hvor stor hesten er... synes jeg aldrig man skal sidde sig op før de er 3 år.
    deres knogler er ikke udviklet til at bærer vægt før de er 3 år... jeg mener så også at man kun rider dem til som 3 års og starter dem først rigtig op som 4 års, hvor de for det meste er færdig vokset.
    alt efter racen jo.


  • #19   6. apr 2012 min 2 års skal ha sadel og hovedtøj på til sommer. bare 5 gange og så er det det. bare for at forberede hende mentalt til tilridning næste år. hvilket jeg glæder mig helt vildt til.

    men vil stadig ikke komme noget tungere på end en let sadel.


  • #20   7. apr 2012 bære samme mening som du selv gør.. man lægger sig ikke over ryggen på hesten før den er 3.
    men der er mange dabu ryttere der hopper op for at udvide lunger og hjerte. der er selvfølgelig forskel på om det er en fuldblods hest som er hurtig udviklet eller om det er en alm varmbold eller islænder du har.. de udvikler sig simpel ikke lige hurtigt


  • #21   7. apr 2012 min er en blandnings race af : walch, romansk sportspony og araber. jeg tænker at walch* er en hurtig udviklet race men er ikke sikker.. nogen der kan hjælpe.?

    hun er halv romansk sportspony og kvart walch* og kvart araber. smiley


  • #22   7. apr 2012 okay, tak for dit svar. .-)

    - dyrlægen kommer nu her til maj, så må vi lige se hvad han siger til det smiley
    ja mentalt klar er også vigtigt. det skulle jeg måske også lige sige videre smiley

    -tak, det er altid dejligt men ens menning,holdning og erfarning smiley


Kommentér på:
diskution, hestens ryg..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce