Mistet føl 2 år i træk {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg for andet år i træk mistet mit afkom på min hoppe CA Esna, og både mig og indtil videre 2 dyrlæger er på herrens mark, med hvad årsagen er.. hans bedste bud var at det enten var blodforgiftning, eller infektion.. hvilket han ikke forstod, da navlen var perfek, ingen sår eller skrammer, lunger, hjerte, mave osv. var fine osv. - hun var noget dum til at fatte at patte til at starte med, men fik fattet det og spiste fint, men var noget apatisk, og virkede ikke til at udvikle sig med normal hastighed. Og på 4 dagen kolapsede hun så pludseligt
.. dyrlægen prøvede ,med smertestillende, beroligende, cortison og antibiotika og et klyster, for at prøve at dække alle muligheder... men desværre forgæves.
?... er der nogle der har erfaringer med lignende?? jeg tænker at Esna måske ikke har antistoffer nok i råmælken?? eller der kan være samme problemer med heste, som med mennesker, med rhesus problemer med at blodet/mælken er skadeligt for følle??
Hun har haft et hingsteføl (hendes første) hvor der ikke var problemer.. men de 2 hoppeafkom er begge gået ti på 5 dagenl.. og ved ikke lige om hun skal opgives som følhoppe (for det er synd for hende at miste sit afkom..) alla bud på årsag eller mulige testforslag modtages MEGET gerne...
Forhører mig også mandag, hos flere dyrlæger...
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 14 Emner: 116 Svar: 1.343
har desværre overhovedet ingen ide til hvorfor lige netop din hoppes føl bliver ramt.. om det er genetisk eller blot uheld tør jeg ikke svare på, vil bare gerne vise min medfølelse...
maj 2004
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 66
maj 2004
Og der ikke er problemer med de ydre rammer.
skal bestemt nok melde tilbage, når jeg har snakket med dyrlægen
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Mht. isoerythrolyse, har hoppen fået levedygtigt føl tidligere?
maj 2004
og det er også kendetegnende for isorythrolyse, at det starter med 2 føl
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Mistet føl 2 år i træk
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside