{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

mistet føl 2 år i træk {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg for andet år i træk mistet mit afkom på min hoppe CA Esna, og både mig og indtil videre 2 dyrlæger er på herrens mark, med hvad årsagen er.. hans bedste bud var at det enten var blodforgiftning, eller infektion.. hvilket han ikke forstod, da navlen var perfek, ingen sår eller skrammer, lunger, hjerte, mave osv. var fine osv. - hun var noget dum til at fatte at patte til at starte med, men fik fattet det og spiste fint, men var noget apatisk, og virkede ikke til at udvikle sig med normal hastighed. Og på 4 dagen kolapsede hun så pludseligt
.. dyrlægen prøvede ,med smertestillende, beroligende, cortison og antibiotika og et klyster, for at prøve at dække alle muligheder... men desværre forgæves.
?... er der nogle der har erfaringer med lignende?? jeg tænker at Esna måske ikke har antistoffer nok i råmælken?? eller der kan være samme problemer med heste, som med mennesker, med rhesus problemer med at blodet/mælken er skadeligt for følle??
Hun har haft et hingsteføl (hendes første) hvor der ikke var problemer.. men de 2 hoppeafkom er begge gået ti på 5 dagenl.. og ved ikke lige om hun skal opgives som følhoppe (for det er synd for hende at miste sit afkom..) alla bud på årsag eller mulige testforslag modtages MEGET gerne...

Forhører mig også mandag, hos flere dyrlæger...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mistet føl 2 år i træk
  • #1   11. maj 2012 Stakkels hoppe og ikke mindst dig!

Jeg ville hvertfald ikke smide flere føl i hende indtil dyrelægen med 100% nøjagtighed kunne fortælle hvad det er der går galt..

• #3   11. maj 2012 Kan ikke huske hvad det præcist hedder, men der findes det "fænomen" at hoppen danner antistoffer mod føllets røde blodceller (vel lidt som problemet hos mennesker).

Synes umiddelbart din beskrivelse passer meget godt på det jeg har hørt omkring dette.

Mener at føl og hoppe kan gå sammen efter de første kritiske dage er overstået, hvor føllet IKKE må få hoppens mælk.

Prøv at høre din dyrlæge om dette. Kan evt. finde navnet på det.

• #4   11. maj 2012 justadreamer..
    det kan du tro jeg heller ikke gør.. det er for hårdt for os begge.. og vil ikke risikere at stå sådan igen

Kløve
    åh gud dog... stakkels dig, syntes det er hårdt med følle... men mor også, er jo helt frygteligt

AnneDorthe K
    Tusind tak, vil bestemt fange min egen dyrlæge mandag, og høre om det skulle være det.. du må da meget gerne finde navnet på det, hvis du gider...

• #5   11. maj 2012 Føler med jer og jeres tab.

Jeg er på sagen, vender tilbage når jeg forhåbentligt finder navnet.

• #6   11. maj 2012 Her står der noget interessant

http://www.heste-nettet.dk/forum/4/28403/28403/
    Især dette, som hvis det kan føres over til heste også kan forklare hvorfor dit første føl var i orden:

<i>jeg har hørt om det hos mennesker - men jeg kan desværre ikke liige huske hvad det nu hedder og hvordan det helt præcist er (og bogen er ikke inden for rækkevidde). Jeg mener det er det med rhesus +/- hvor moderen (rhesus-) kan danne antistoffer mod fosteret fordi det har en forkert type (rhesus+) det sker altid først ved 2. graviditet fordi at antistofferne vistnok først dannes ved/efter fødslen (hvor moderens blod kan komme i direkte kontakt med barnets) og derefter kan udskilles med mælken - hvis der er den mindste mistanke om at man vil få det problem i den næste graviditet så skal man have en række indsprøjtninger i graviditeten (min svigerinde fik det i sin 2. graviditet). Der kunne måske findes noget tilsvarende for heste? - jeg skal nok kigge i min "lille" bog, når jeg får tid (det bliver nok først i morgen) - det kan jo være at der står noget spændende i den Hvis jeg finder noget om det, skal jeg nok skrive på denne tråd</i>."

• #7   11. maj 2012 Der er en som også har foreslået det i et indlæg jeg også lavede i et andet forum. Og jeg syntes også at det lyder som en meget mulig forklaring.. dog undtagen det med samme hingst... jeg har brugt 2 forskellige hingste. - men tror heller ikke at problemet ligger andet sted end hos hoppen

• #8   11. maj 2012 Okay, men du skal huske at opdatere når du har haft snakket med dyrelægen/dyrelægerne, meget interessant det her emne.

• #9   11. maj 2012 Føler med jer begge, det er meget håedt at miste noget man har kær eller venter på med længsel, der er noget med mennesker og blodtyper at hvis kvinden har en blod type ( R negativ) skal manden også være det ellers kan kvinden aboterer. Jeg mener det er sådan, så det kunne jo også godt værer det er på samme måde med heste.

• #10   11. maj 2012 Det hedder "neonatal isoerythrolyse".

Det opstår, hvis hoppe og hingst ikke har samme blodtype og føllet får hingstens blodtype. Hvis blodet overføres mellem hoppe og føl under foling, så vil hoppen danne antistoffer mod hingstens blodtype og det er disse der giver problemer, hvis hoppen ifoles med en hingst med samme blodtype igen.

Jeg vil umiddelbart udfra det du beskriver mene at det enten er neonatal isoerythrolyse eller at din hoppe ikke formår at danne/producere nok råmælk til føllene.

Håber du får opklaret mysteriet.

Kommentér på:
mistet føl 2 år i træk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce