{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.480 visninger | Oprettet:

mistet føl 2 år i træk {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg for andet år i træk mistet mit afkom på min hoppe CA Esna, og både mig og indtil videre 2 dyrlæger er på herrens mark, med hvad årsagen er.. hans bedste bud var at det enten var blodforgiftning, eller infektion.. hvilket han ikke forstod, da navlen var perfek, ingen sår eller skrammer, lunger, hjerte, mave osv. var fine osv. - hun var noget dum til at fatte at patte til at starte med, men fik fattet det og spiste fint, men var noget apatisk, og virkede ikke til at udvikle sig med normal hastighed. Og på 4 dagen kolapsede hun så pludseligt
.. dyrlægen prøvede ,med smertestillende, beroligende, cortison og antibiotika og et klyster, for at prøve at dække alle muligheder... men desværre forgæves.
?... er der nogle der har erfaringer med lignende?? jeg tænker at Esna måske ikke har antistoffer nok i råmælken?? eller der kan være samme problemer med heste, som med mennesker, med rhesus problemer med at blodet/mælken er skadeligt for følle??
Hun har haft et hingsteføl (hendes første) hvor der ikke var problemer.. men de 2 hoppeafkom er begge gået ti på 5 dagenl.. og ved ikke lige om hun skal opgives som følhoppe (for det er synd for hende at miste sit afkom..) alla bud på årsag eller mulige testforslag modtages MEGET gerne...

Forhører mig også mandag, hos flere dyrlæger...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af skab og montering af toiletbræt 1.200 kr.
  • Utæt vandrør skal højest sandsynligt skiftes ud. 1.500 kr.
  • RENGØRING AF 50 KVM RÆKKEHUS 1.500 kr.
  • Opsætning af tapet 1.100 kr.
  • Montere køkkenarmatur og tilslutte opvaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mistet føl 2 år i træk
  • #1   11. maj 2012 Er hoppe og hingst testet for CA?

• #2   11. maj 2012 hoppen er ikke.. men begge hingste er fri for både CA og SCID
    (de 2 føl har forskellig far)
    og de skal have genet fra begge forældre, for at det kan give sygdommen, ellers er de "kun" bærer

og det viser sig ikke så tidligt, nogle af delene

• #3   11. maj 2012 Nej du har ret...
    Rhesusproblemer ved jeg ikke om heste kan få, men så ville jeg forvente at den manglede blod allerede v fødsel og ikke at problemet først kom efter et par dage. Og ikke et pludseligt kollaps uden der var noget at høre på fx hjerte og lunger.
    Antistoffer eller mangel på- i mælken kunne måske være et bud....ved ikke om man kan teste for det... Og hunn blev vaccineret i drægtigheden som anbefalet? Stået i samme stald ugerne op til som hvor hun folede?
    Ked af dit tab:-(

• #4   11. maj 2012 ja til det hele vedr. vacc. osv

• #5   12. maj 2012 Har desværre ikke et bud på årsagen til føllenes død. Hos nogle venner er der en fuldblodshoppe, der 2 år i træk har fået føl, der døde inden de blev 5 dage.
    Begge føllene var svage fra starten. Det sidste føl fulgte jeg lidt, det blev hjulpet op og måtte støttes, det drak, og kunne derpå også stå og følge moderen lidt. Den fik mavebetændelse og blev dehydreret, en elendighed. Trods hjælp og dyrlæge døde føllet, det var så svagt.
    Disse 2 føl var svage fra starten. Interessant om man kunne finde årsagen.

• #6   13. maj 2012 Er det muligt at tarmkanalen ikke er blevet fuldt tømt, og at de derved er forgiftet indefra.

Jeg har en veninde som måtte køre et hoppeføl på hestehospital her i foråret, af den grund. Hun har så overlevet, men det kunne være interessant hvis I kunne sammenligne symptomer.

Jeg må indrømme Marianne, at da jeg så, at du mistede dit hoppeføl ud af Esna for 2. år i træk, tænkte jeg, "det kan bare ikke passe altså". Det gør mig virkelig ondt for dig.

Hilsen Ann

• #7   13. maj 2012 Efter at have læst og spurgt osv.
    Er den ting der passer bedst på begge forløb, at det er Esna der har antistoffer imod en eller flere blodtyper..
    Hedder: Equine Neonatal Isoerythrolysis
    Link.. http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/Bouchelle/index.php
    så jeg skal lige have undersøgt hvor man kan få testet hende..

• #8   13. maj 2012 Det kunne jo passe også med at
    Der ikke skete noget m første føl. Opdater endelig!

Kommentér på:
mistet føl 2 år i træk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce