{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at spise fisk - for og imod!
  • #1   20. maj 2012 Så er man i hvertfald ikke vegetar smiley

Det er sandt at der er nogen sundhedsmæssige aspekter, men fisk er altså ikke kun sundt - fisk indeholder f.eks. kviksølv hvilket er usundt. Men problematikken ligger i, at du ikke får de rette Omega syrer. Derfor er det vigtigt at spise knust hørfrø :o)

• #2   20. maj 2012 Jeg spiser også fisk et par gange om året i form af sushi, som jeg spiser til min fødselsdag og til juleaften eller hvis der er en anden højtidelighed. Men jeg har det ikke særlig godt med det når det kommer til stykket, for fisk er levende væsener ligesom alle de andre dyr som vi er imod at spise. Det som jeg tror er med til at gøre det nemmere for os at spise fisk er, at de lever under vandet som er en helt anden verden for os. Vi har måske lidt svært ved at indleve os i dem og har altid fået at vide at de er meget uintelligente dyr, men det er jo nok fordi vi aldrig har forstået eller prøvet at kommunikere med en fisk. Når jeg ser programmer i tv eller kigger på et akvarie med fisk, kan jeg se at de også komminikere indbyrdes, de er nysgerrige og kan blive bange, ligesom landdyr kan blive det, så jeg ser faktisk ikke rigtig nogen forskel, andet end at fiskene lever i en anden verden som vi ikke forstår så godt som vi forstår vores egen.
    Og igen, det der med retten til at tage et andet væsens liv for selv at blive mæt, det er der noget meget forkert i på mange måder. Det er ligesom med pels, hvorfor klæde os i det når der er så mange andre alternativer, hvorfor spise køs når der er så mange andre alternativer?
    De ting der er i fisk som er godt for os, findes i mange andre madvare også.
    Og nu lyder jeg sikkert (er det måske også) lidt dobbeltmoralsk, i og med at jeg selv spiser det engang imellem, men kan udemærket godt se de etiske og moralske aspekter i det og mit mål er også at blive helt kødfri smiley

• #4   20. maj 2012 Marie: Sådan har jeg det også smiley
    Men jeg mener at forbruget på kød burde skæres ned, at forholdende burde ændres og at folks forhold til dyr generelt burde ændres smiley

• #6   20. maj 2012 Er meget imod at spise fisk. En fisk er et dyr og alle dyr har ret til at leve. At dyret har haft et godt liv er en dårlig undskyldning. Mord er aldrig okay.
    Med hensyn til omega syrer så kan de sagtens erstattes af blandt andet hørfrø og avocado. Ligesom selen kan erstattes af blandt andet solsikkekerner.
    Derudover er havdyr ret så risikable med hensyn til giftstoffer fordi fødekæderne er lange i havet og giftstofferne derved bliver mere koncentrerede. Og så kan man jo sætte spørgsmålstegn ved hvor sundt dét er.

• #7   20. maj 2012 Aino: Nu er det jo heldigt at vi lever i et frit land hvor vi kan dele hinandens meninger og have forskellige meninger :).

• #8   20. maj 2012 Jeps, det er helt rigtigt:)

• #9   20. maj 2012 Camilla: Må jeg spørge om hvordan du fandt ud af det? smiley

• #10   20. maj 2012 Well jeg har i lang tid haft besvimelses tilfælde pga. stress og fik det så igen for ca. 3-4 mdr siden men undrede mig over det da jeg ikek har været mere stresset end ellers i den periode + at jeg er bloddoner som jeg ikke måtte være mere fordi min blodprocent var så lav.

Så jeg tog til lægen der sagde jeg manglede to former for vitaminer i meget høj grad, ikke at jeg kan huske navnet på det for det var sådan nogle "lange" ord, men han sagde bla. den ene form var det man fik fra fisk.

• #11   20. maj 2012 Imod:
    -Det er uetisk.
    -Fisk kan føle smerte.
    -Fisk bliver dræbt ved kvælning.
    -Fisk har lige så meget ret til livet som alle andre.
    -Nogle fisk bliver opdrætte i dambrug, hvor de har det rigtig dårligt.
    -Fiskeri forurener.
    -Mange andre havdyr bliver dræbt i processen
    -Fisk er usundt (de sunde ting i fisk kan du få gennem grønt uden at få det usunde med).

For:
    INTET smiley

• #12   20. maj 2012 Jeg spiser fisk fordi det er det nemmeste. Både i forhold til kostsammensætning, men også når man skal ud at spise..

• #14   21. maj 2012 Nils: Jeg tager i forvejen jernpiller :o)

• #16   22. maj 2012 Hej Terp .
    Jeg synes du skal tænke sådan på det: Er du selv nervøs for dit helbred? Føler du dig træt, sløj osv? Hvorfor er din mor mistænksom omkring dit helbred? Hvis hendes grunde er gode bør du gå til en læge. Din læge kan tage et blodprop og se om du evt har nogle mangler. Man kan jo sagtens spise forkert som vegetar uden at det nødvendigvis er fisk/kød man mangler, men bare flere grønsager m.m.

Der er ingen etiske ting der gør at det er mere korrekt at spise fisk end andre dyr. Sagen er den at vi mennesker lettere kan forholde os til først og fremmest andre mennesker og dernæst pattedyr. En fisk skriger ikke når den har ondt. Det gør en hund. Derfor kan vi relatere til hundens smerte, mens fiskens smerte virker... usynlig. Der er mange forskellige holdninger fra mange forskellige forskere omkring fisks smerter og jeg det er bare at give sig i kast med at læse op på det og danne sin egen mening. Men du skal huske at der er mange miljøpåvirkninger ved at spise fisk. Tun er ved at blive udtryddet og mange andre truede dyrearter mister livet i fiskenetterne verdenen over.

• #18   27. maj 2012 Lol: "din læge kan tage et blodprop"

Mente selvfølgelig blodprøve.

• #19   8. jun 2012 Tak for svarene.
    Vi har ringet til lægen, men man skal åbenbart først til en samtale, hvor se så tager stilling til om man skal have taget blodprøver..

Jeg er rigtig meget i vildrede omkring om jeg skal starte med at spise fisk.. Der er så mange for og imod'er..

De største for er nok at jeg skal på efterskole om et par måneder, og jeg er bange for ikke at få det jeg skal(de laver ikke speciel mad til vegetarer)

Det største imod er at jeg ikke ved om jeg ville have det godt med mig selv hvis jeg gjorde det.. Ved slet ikke om jeg ville kunne få mig selv til det heller..

Men tak for hjælpen! jeg må nok bare tænke mig lidt om og se hvad lægen siger når jeg kommer derop smiley

• #20   11. jun 2012 Det kan være svært at sige hvad du vil få serveret allerede nu. Hvis det f.eks er en sportsefterskole går de måske op i sund mad og derfor er der mange salater m.m? smiley

• #21   11. jun 2012 Det er en efterskole med forskellige linjer, lige fra friluftsliv til musik. De siger der bliver serveret meget forskelligt, men der bliver ikke lavet speciel mad til fx veganere.
    Som jeg har forstået det, må man ikke tage tilskud til sin mad. Og jeg kan jo heller ikke spise knuste hørfrø smiley

• #22   12. jun 2012 Hvem siger man ikke må det? Efterskolen?

• #23   12. jun 2012 Ja efterskolen

• #24   12. jun 2012 Med mindre man har læge erklæring self smiley

• #25   12. jun 2012 Nææh det skulle man ikke synes, men der er nok en grund til at reglerne er sådan, og så må man jo acceptere det smiley

• #26   12. jun 2012 Nej bliver lidt i tvivl nu smiley
    Men mener at det netop er for at der ikke skal være alt mulige slags piller(hvor smertestillende også er inkluderet) på værelset. Og han sagde i hvert fald at det ikke var nødvendigt med vitamin piller o.lign. og derfor var det ikke tilladt(MENER jeg).. For det er nemlig lidt noget tis smiley

Men går rigtig meget at overvejer om jeg i det mindste skal prøve at smage fisk, hvis jeg så kan lide det, så spise det, i hvert fald det år.
    For tænker at der jo også er forskel på at overleve på maden, og så rent faktisk få det man behøver..

• #27   12. jun 2012 Medicin skulle være på kontoret(eller hvad det hedder) og så kunne man komme hver dag. Men tror ikke det gælder tilskud smiley

• #28   12. jun 2012 Okay.
    Ja det det kunne jeg jo smiley

Kommentér på:
at spise fisk - for og imod!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce