15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Fede føl {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med fede føl, hvad I har gjort og om det har hjulpet noget.
Jeg har godt nok tænkt over de sidste dage at min hingsteføl på 2 måneder gik og blev lidt rund om maven, i dag fik jeg så mærket efter om jeg kunne mærke ribbene, troede nok bare at han gik og blev vommet. Men de var slet ikke til at finde, og da jeg mærkede ham på halsen, havde han en tydelig fedtkam. Så jeg må jo desværre konstatere at han er blevet fed.
Hoppen er i perfekt foderstand, og går på græs med en anden hoppe der plejer at blive tyk let og en hoppe der endnu ikke har folet endnu, disse to er også i fin foderstand. Jeg vil være ked af at sætte hoppen på kur, da hun tidligere år har været lidt tynd når hun har gået med føl, så jeg tror bare hun vil bruge mindre på sig selv så. Desuden har vi stadig to skuer i år, og ville være ærgeligt hvis jeg fik pillet hende af, nu jeg har hende i bedre udstillingsform i år, end jeg før har haft.
Mine tanker er nu kommet på at tage den lille med når mor trænes, hvor han ellers plejer at blive på folden, træningen foregår med gåture i skoven eller en tur i longen på en tom fold, i begge tilfælde ville han så få lov til at løbe efter som han har lyst til, ved longen til han så stoppe når han bliver træt, og turen i skoven vil ikke være længere end han burde holde til.
Hvad tror I om dette, tror I det vil være nok?
Kom endelig også med jeres erfaringer.
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 351
Nå men den ene er også perfekt at se på, det er ham som lige har fået snittet, den anden er monster fed. De pøler rundt hele tiden, og moderen til den tykke er også pæn at se på, men må ikke blive tykkere.
Suk det er skisme ikke nemt med de små følbamser du har. Det må være ren fed fløde han lever af
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Men når det så er sagt, så tager han da i hvert fald ikke skade af, at komme med mor når hun trænes.
jan 2006
Synes bare at det er ret voldsomt med den lille, og det er kommet i løbet af kort tid. Men mor render næsten også altid rundt med fyldt yver, der er helt sikkert rigeligt til ham at drikke (sidste år delte hun gladeligt ud af det, men tror ikke det andet føl i år drikker ved hende, hendes mor plejer også at malke godt). Jeg må bare håbe at hun sætte mælkeproduktionen ned af sig selv snart.
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
jan 2006
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Men jeg ville bare lade ham komme med når du træner mor så han får rørt sig, og så hvis han fortsætter med at tage på så kan du overveje at fravænne ham tidligere... de plejer at tabe sig en del når de fravænnes.
Fede føl
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside