{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Den ene ting han bare ikke vil! (Longering) {{forumTopicSubject}}

Synes efterhånden at min hest og jeg har fået et godt bånd og er blevet gode til at forstå og aflæse hinanden smiley Men der er én ting jeg bare ikke kan få ham til!! - at få ham ud på volten når jeg skal longere.. For et år siden gjorde han det straks når jeg gav et bestemt håndtegn, men efter det ikke blev holdt ved lige her i vinter vil han bare ikke! Han vender hele tiden hovedet ind mod mig og prøver jeg at få ham ud bliver han vred og napper smiley Jeg har prøvet ALT, men han vil ikke, og jeg forstår ikke hvorfor :s Hvad tror I kan være problemet? Og kender I evt. nogle i Fyn området der kunne hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den ene ting han bare ikke vil! (Longering)
  • #1   10. jul 2012 Tror ikke han forstår hvad du mener hvis han bare vender hovedet ind med dig. Bliv ved med at gå bag ham og ikke foran og ellers så tag en longepisk med så du kan vise ham vejen ud, hvis du forstår.

  • #2   10. jul 2012 Sandie: Jeg går bag ham, men han følger bare med rundt og står så igen med hovedet mod mig smiley Jeg har en longepisk som jeg har prøvet at lægge på skulderen af ham, men så træder han bare til siden i stedet for at gå ud..

  • #3   10. jul 2012 Så læg longepisken på røven og så bevæg dig bag ved ham og væk fra ham.

  • #4   10. jul 2012 Det har jeg prøvet, han drejer bare rundt, og rundt, og rundt..

  • #5   10. jul 2012 Ellers så lav den der pisk lyd i luften lidt bag ham, så burde han i det mindste komme fremad. Ellers forstår jeg ikke helt hvad han gør. Kan du få en til at filme jer?

  • #6   10. jul 2012 du kan gøre det at du trækker med ham og langsomt får ham ud på en volte og lade rebet glide ud af dine hænder, men hvor du stadig går med rundt! smiley
    Hjælp ham på vej: kig der hvor du vil have ham til at gå hen. Pej med hånden(stæk armen den vej han skal gå) gå eventuelt nogle skridt den vej du vil have ham og brug longe pisken bag hans bag.


  • #7   10. jul 2012 Sandie: Jeg tør ikke bruge pisken for meget, for han bliver nemt agressiv og kan være farlig hvis man presser ham. Kan godt filme det, men det du vil se er en hest der konstant vender hovedet mod mig smiley

    Team Soulmates: Det er en god idé men det besværlige er at så snart jeg stopper eller er et stykke bag ham, så stopper han også og vender igen ind imod mig. Når en anden går med på volten så vil han meget gerne! - Bare ikke alene x)


  • #8   10. jul 2012 øv!
    xD


  • #9   10. jul 2012 Ja det er rigtig træls! xD Han er stædig som et æsel! smiley

  • #10   10. jul 2012 Hmm, når okay.. Så ved jeg det simpelthen ikke. Alle de ting der er blevet forslået plejer at virke.

  • #11   10. jul 2012 Sandie: Ja nemlig - jeg er også løbet tør for idéer x)

  • #12   10. jul 2012 har min pony også gjort, han sprang nærmest ind, og angreb mig, jeg blev rigtig bange for ham smiley
    Men han forstod ikke, hvad jeg bad ham om.


  • #13   10. jul 2012 Josefine: Hvad gjorde du så?

  • #14   10. jul 2012 Har haft nøjagtigt samme problem! som der desværre gjorde at jeg aldrig fik ham longeret. Men en dag besluttede jeg mig for at det skulle lykkedes. Det jeg gjorde var bare at jeg var bestemt og tydelig. Jeg blev ved med at give det samme signal (mit signal var at pege i den retning han skulle til, og ''svinge'' lognen i den anden retning'') han blev enorm fornærmet, og sur. Jeg var så tvivlende, og var tæt på at stoppe og jeg troede det var mit problem, altså problemet var mig. At jeg ikke gav signaler der var klare eller tydelige nok. Men min veninde var der og hun pressede mig til at forsætte. Det gjorde jeg så, og jeg fik så efter lang tid endelig ham ud på volten (min veninde gik på ydersiden og hjælp ham til at blive derude), dog fik vi et par buk og lidt af hvert. Og det der havde været hele ''problemet'' har dog været at han kun ''drillede mig'' sådan plejer je aldrig at sige om en hest. Men han ville gerne slippe for det, og gjorde så som han gjorde. Jeg har så siden trænet det i en raundpen som så gør at jeg kan longere ham uden raundpen idag smiley

  • #15   10. jul 2012 næste gang du skal longerer så tager du en longe pisk med. Stiller dig ved hestens skulder og giver tegn til han skal gå ud (peger armen i den retning den skal gå, pisken mod bagpart og sig "hyp hyp") - Nu vil han sandsynligvis begynde og dreje ind mod dig. Du SKAL blive stående og du lader dig ikke rykkes af ham, for så har han først fået en "belønning" for uønsket adfærd ved at du giver "plads" til at han kan dreje, bliv stående og fold pisken op mod hans hoved/hals/skulder, reagerer han ikke begynder du at vifte med den, og er der ingen reaktion kan tempo øges og til sidst lade pisken ramme ham. Hesten HAR set den er der, og hvis du hver gang kun ligger et mentalt pres som forsvinder uden han reagerer finder han straks ud af han ikke behøver at reagerer, så derfor først mentalt - så et fysisk pres. Heste er kloge og gør du det forkert en gang, så er du på den igen...

  • #16   10. jul 2012 ENIG MED MAYA!!!
    når har gør det rigtige slipper du presset smiley


  • #17   10. jul 2012 Går det helt galt, så få en til at hjælpe i starten, til at gå med ham derude (:

  • #18   10. jul 2012 Jeg måtte bide det i mig, og måtte blive stående inde på midten, selvom han løb ind mod mig, så han kunne se, at det ikke hjalp, at blive sur (han gad heller ikke løbe rundt), og så gik min veninde med ham rundt. Når min veninde så stille gik væk, og han selv løb/gik rundt, kaldte jeg ham ind, og han fik ros, derefter stoppede vi træningen denne dag.

  • #19   10. jul 2012 Tak for svarene!

    Bliver bare lidt nervøs når han er så dominerende. Men skal jeg bare fastholde presset selvom han bliver sur?
    (Det med at en går med ham duer ikke for han stopper lige så snart personen stopper eller går væk.)


  • #20   11. jul 2012 Jeg har haft samme problem.. Jeg fik en fra stalden til at hjælpe mig ved at sætte en cavaleti(staves) op så den ligsom var en mur! Så alså hun står med sinden til den også holdte hende også gik jeg væk og sagde hyp og gav et lille smæld med longepisken også gik hun ud på volten og travede rundt.. Jeg stoppede hende og gjorde det samme om og om igen.. Der gik en 5 dages tid hvor jeg gjorde dette hver dag i ca 15-20 maks og til sidst havde jeg ikke brug for hjælp hvordi hun blev stående og ikke vendte hovede mod mig da jeg gik og da hun begynde at forstå at det var det hun skulle og jeg kunne se hun ikke var forvirret så gjorde jeg det at jeg igen fik hjælp og hende som hjalp trak så min pony ud på volten når jeg sagde hyp hyp og dette gjorde jeg for at lære hende at gå ud på volten.. Dette tog kun to dage også kunne jeg longere uden problemer!:)

  • #21   11. jul 2012 astrid, hvis du er bange så få en anden til at hjælpe dig til hesten har forstået det. Du må IKKE slippe presset og lade ham overfuse dig på den måde. Det er så vigtigt at det er en der tør der øver dette med den.

  • #22   11. jul 2012 Er ret enig med Maya, dog ville jeg, i stedet for at svinge tovet mod bagparten, svingen den mod skulderen. Altså, så du med din ene hånd viser hesten vejen, ved at peje, og via den hånd, har du let kontakt til hestens hoved, for at forstærke signalet til, at gå fremad, og med den anden hånd, pejer/svinger du enden af tovet mod skulderen. (start roligt med at peje, og så forstærk dit signal, hvis den ikke reagere, ved at svinge lige så stille, så lidt mere, osv) På den måde vil din hest gå fremad, samtidig med, at den vil flytte sig væk fra dig.
    Men det er jo min erfaring. Min egen var ualmindeligt aggressiv, løb direkte ind i mig og bed mig, men dette hjalp. Har også prøvet det på min venindes hest, som bare blev ved med at følge efter hende. Begge longeres uden problemer i dag :o)


  • #23   11. jul 2012 Men jeg vil også sige, få en til at hjælpe dig. Det var min træner som lærte mig ovenstående metode, og jeg følte mig i starten mere sikker når hun var der, og Tulle kunne jo godt mærke hvornår jeg var sikker og usikker, og hun reagerede tydeligvis ud fra det.

  • #24   11. jul 2012 Grunden til jeg ikke ville svinge tovet mog bagparten er, at jeg har haft den erfaring, at min hest troede, at når jeg svingede tovet mod bagparten, så skulle hun flytte den væk fra mig, og det resulterede i, at hun kun flyttede bagparten, og dermed kom til, at stå med front mod mig.
    Men det er jo min hest, så det er ikke sikkert, at din reagerer på samme måde :o)


  • #25   11. jul 2012 Tak igen smiley

    Maya: Jeg er ikke bange for ham, og du kan tro han får et rundende NEJ når han bider eller andet så han ved han ikke bare kan få lov. Det jeg mente med at jeg er nervøs, er at jeg frygter for at jeg gør noget forkert og det derfor afspejler sig i hans dominans.

    Prøvede i dag en masse ting som ikke hjalp, men begyndte så at skubbe hans hovede væk fra mig, og efter lang tid gav han op og gik ud! Så jeg tror det er som mange af jer sige bare at blive ved med at holde presset.


  • #26   31. jul 2012 du skal starte med og gå rundt med ham på en volt og det bliver du ved med og du gå ved siden ad ham hele tiden indtil du gå stille og roligt længre ind af mod midten i mens han stadig drejer rundt i cirklen og så tag pisken ud mod ham så når han årøver og komme ind mod dig så er pisken i vejen og så kan han ikke komme ind mod dig. når han så er varmet ordentligt op så trav med ham på sammen volte altså nu vis du har fået ham ud så lad ham blive på den volte.

    2.
    en anden ide du går ved siden af ham på den samme volte hele tide til han er varmet op også når han skal i trav så ligger du pisken til ham imens du løber ved siden af også når du har gjordt det løbet rundt med ham lidt så gå ind mod midten stiller roligt så han stadig løber rundt og bliv ved med det og vis det ikke lykkes så må du tage noget snor som mand bruger mellem springene når man løspringer også gå ind på ride banen og bind snor op som markere en 20 metter volte også gå rundt med ham der og gør som jeg har fortalt, det har vi gjordt med vores ungheste som ikke vil longeres XD prøv det, det er det vær smiley


  • #27   31. jul 2012 og marker en 20 meter volte af og så 1 meter ud fra den inde i volten sæt cavaletier (staves) op hele vejen rundt og træk rundt med den der også går du ind i rundkredsen og så kan du stille og roligt når du har gjordt det 2-3 gange kan du fjerne cavaletigerne og så kun have snorden ope og når den er rutineret nok så fjern hegnet så der ikke er noget XD

  • #28   31. jul 2012 ©zim's© ! :
    Tak for tippet smiley Problemet ved det er at han har lært ikke at gå foran mig med sin skulder (af sikkerhedsmæssige årsager og problemer i fortiden) så det vil være rigtig svært for ham at forstå hvis han så skal op ved siden af mig.. Men vil eksperimentere lidt smiley Tak i hvert fald smiley


  • #29   31. jul 2012 Ja, men ellers så gå foran ham bare ude ved siden af cavaletigen og vis ikke du har det så tag og set nogle træ stolper som kun er 40 cm høje og en snor på og så gå foran ham bare på den modsatte side af hegnet:)

  • #30   1. aug 2012 Det var faktisk en god idé smiley Tak smiley

  • #31   1. aug 2012 Det var så lidt:-) smiley smiley skriv vis du har flere problemer også skriv om det hjalp ellers må jeg finde på flere ide smiley XD

  • #32   1. aug 2012 Haha, det skal jeg gøre ;D

  • #33   1. aug 2012 HIHI:D

Kommentér på:
Den ene ting han bare ikke vil! (Longering)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce