{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.430 visninger | Oprettet:

problemer med trav {{forumTopicSubject}}

Hejsa islænder tosser smiley
Jeg har lige nu en 5 års hest i træning som blandt andet har problemer med traven. Da hun kom kunne hun slet ikke trave rent, kun gå en travagtig tölt. jeg har haft hende i et godt stykke tid nu og hun er begyndt at vise ren trav fra jorden, men hun holder den ikke så længe og veksler meget frem og tilbage mellem gangarterne.
Det skal lige siges at kun har haft en låsning i lænden, men vi har haft kiropraktor.

Men mit spørsmål er så, hvad ville i gøre for at hjælpe en ung super tölter med at styrke traven?
Jeg har selvfølgelig nogle ideer til hvad jeg skal gøre med hende, men kunne godt bruge nogle input fra jer andre kloge hoveder også smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  problemer med trav
  • #1   20. jul 2012 Min (dog gamle) hest har altid haft enormt svært ved traven, da han ikke var blevet redet i trav men i "grisse" pas - men da jeg købte ham begyndte jeg straks at træne trav -
    Jeg startede med at stramme ham op som en elastik som vil jeg til at starte i tølt, også når jeg kunne mærke han var stram nok, slap jeg ham også løsenede han sig også satte han frem i trav - det trænet jeg meget -
    men hans balance i trav er dog ikke så god endnu - smiley

Men Det hjalp mig - med at stramme ham som en elastik også slippe ham smiley

• #2   20. jul 2012 ned og frem, ned og frem... Det har været min mantra i halvanden måned nu. Stræk hesten, så den ikke spænder, så burde den kunne lære at bære sig selv i en en pæn og ren trav. Samlingen kan du så tage fat på bagefter.

Ellers skulle bomme være vejen frem, men det er ikke noget jeg har leget med.

• #3   20. jul 2012 Kender en dyrlæge rikke schultz som siger kan en islænder ikke trave så er noget galt og der er et sted den har ondt. Det har passet med de heste jeg har set ikke kunne trave indtil videre. Trav er en grundgangart og mange tror på grund af passer så har de en dårlig trav. Og hvis du siger den går med en travagtig tölt også siger det mig endnu mere at der stadig må være noget måske i knæled eller noget.

• #4   20. jul 2012 For at komme med et eksempel, så købte min søster fra Island en vallak. Den kunne ikke trave da den kom ned, og hun trænede og trænede. Det blev lidt bedre, og begyndte at holde den ok i volter. Hun fandt ud af sadlen ikke var god på den, så hun fik en sadel lavet specielt lavet til hesten og den første måned efter gik hesten rigtig godt. Pludselig en dag lagde jeg mærke til når han skridtede at hans hale var skæv altså at den var mere spændt mod den ene side, og et par dage efter blev traven værre og værre igen.... Vi fik dyrlæge på ham, og hun fandt ud af han havde haft en skade i hans ene bagknæ. Hans menisk var alvorligt skadet og et ledbånd var beskadiet. Den fik ledbehandlinger og skulle stå i en uge hvor hun så skulle skridte igen. Efter noget tid var det ikke blevet bedre, så han måtte have en behandling til. Det samme skete igen han skulle have ro, og hun skulle roligt begyndt at lave mere end skridt. Igen var det ikke godt, og blev scannet igen. Menisken var blevet mere skadet, og endnu et ledbånd var beskadiet, så nu var der en menisk beskadet og 2 ledbånd i det ene knæ. Han fik en ledbehandling til, og skulle have 3 uger. Det blev ikke bedre, og måtte aflives. Trav en en grundgangart, og alle islandske heste skal kunne trave, uanset hvor meget pas de har i sig.

• #5   20. jul 2012 Træning over bomme.....
    Lyder måske til at hesten ikke er så trænet, så kan også være den mangler noget balance for at kunne holde den.

Er der forskel om det er på bane eller på tur (lange ligeud stræk)??

• #6   21. jul 2012 Sabine, du har vidst ikke læst det jeg har skrevet. Hun kunne førhen slet ikke trave rigtigt, men fik så kiropraktorbehandling og det vidste sig at hun havde haft en låsning i lænden. Men hun blev behandlet for det. Nu kan hun godt trave, men hendes trav er meget svag og usikker fordi den ikke er blevet brugt. Nu søger jeg bare gode råd til hvordan jeg kan styrke traven så den bliver mere brugbar.

Søster McFluff, Det er lige netop det jeg gør smiley Ned og frem og så har jeg udelukkende trænet i skridt i snart en månede for at få hende til at slappe mere af, det var hun nemlig heller ikke så god til.

Frydenfjord, jeg har desværre ingen bomme eller lign smiley der er ikke nogen forskel på om jeg rider på bane eller tur, det er altid det samme.

Jeg tænker på om der kunne være nogen øvelser fra jorden jeg kunne lave? Nu hvor hun har lettest ved at trave uden rytter, må det jo være et oplagt sted at starte.

• #7   21. jul 2012 Men bomme eller ling. kan det ikke lånes et sted?
    eller købt i en trælast?
    Måske longearbejde ikke bare rundt i en cirkel,
    men mere hvor du tænker i en firekant, hvor du får den til at tråde ind under sig selv i hjørnende, i alle gangarterne.
    Det var en stor hjælp for Isbjørn og har virkelig hjulpet meget på hans trav.

• #8   22. jul 2012 Jo jeg så godt hvad du skrev, og min søsters hests trav blev også bedre. Jeg siger kun dette fordi jeg har erfaret at heste der ikke kan trave, er det fordi der er noget galt, og så ville jeg komme med et eksempel i forhold til hvordan det hele forløb. Det er alt.

• #9   22. jul 2012 Sabine, det ved jeg skam også godt, og jeg ville heller ikke ride hende hvis hun fejlede noget. men hun fejler ikke noget mere, hendes trav er bare meget svag og skal bare trænes op smiley

Frydenfjord, jeg kender ikke lige nogen der har den slags, og jeg har ikke lige mulighed for at skaffe nogen heller. Vil nu også godt mene at man kan klare det uden. Logearbejde kan vi ikke lave endnu, men det står helt klart på min liste når hun lære at blive lidt mere afslappet. Desværre har hun lært fra det sted hvor hun var i træning før, at man bare skal spæne afsted i longen, så hun kan slet ikke slappe nok af til at jeg kan bruge det til noget, Men vi arbejder på det!

• #10   23. jul 2012 I er nok nødt til at starte helt forfra med longen så. Jeg ved ikke om du evt allerede kender hjemmesiden, men her er nogle meget brugervenlige vejledninger til arbejde fra jorden/longearbejde:
    (link fjernet)

• #11   23. jul 2012 Jo den side kender jeg godt smiley og jeg er også godt klar over at det bliver back to basics med hende, det er af samme grund jeg har valgt at starte hende så langsomt op, med kun skridt og en masse jord arbejde og tillidstræning, Hun var virkelig stresset da jeg fik hende hjem.

Kommentér på:
problemer med trav

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce