{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.711 visninger | Oprettet:

Erfaring med Blødning i sene! {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg står i den situation at min 18 årige DV står ptpå syge fold,og har gjordt det 6-7 uger nu, og skal stå der til november!

Men sagen er den at på højre bagben (helt nede ved koden), har han været blevet sparket af en af de andre heste på folden. Dette har så medført en blødning i den overfladiske bøjesene!
Dette er en lille men farlig skade.
Han raske ben måler 31 cm.
Det syge ben målte i starten 34,5 cm. Nu måler det 32 cm, så det mangler stadig en cm for at være normal str. (det hjælper måske bare ikke på blødningen smiley ).

Er der andre der kender noget til denne skade, har erfaring med behandliger mod den?

Jeg har før hørt om sådan noget magnet noget til heste, men ville det hjælpe?

Undskyld hvis det blev lidt lang, eller er lidt rodet!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med Blødning i sene!
  • #2   25. sep 2012 Jeg aner det virkelig ikke!
    Jo dyrelæge tager jo scanninger og bøjeprøver men kan ikke gøre andet en at "tage alle mine penge fra mig" smiley

Men nogle gange bliver de rideheste igen andre gange ikke, det varier bare så utrolig meget!

• #3   25. sep 2012 lyder ikk godt - ved ikke præcis hvad det er for en skade men min vallak har netop stået med seneskedehindebetændelse og der fik jeg af vide at jeg skulle bruge back on track på benene hvilket har virket over al forventning på hans ben smiley

• #4   25. sep 2012 jeg har nogle back on track bandage underlag til salg som er til at ligge inde under alm elastik bandager

• #5   25. sep 2012 Jeg ville nok bruge back on track, de øger blodcirkulationen, hvilket hjælper mod inflammationer i sener og led. de koster 800 kr for to staldbandager, og jeg syntes virkelig de er pengene værd. Hvis du køber dem, så husk at hesten stille og roligt skal vendes til dem.

Så vidt jeg ved skulle magnetgamacher vist have ca. samme effekt. smiley

• #6   25. sep 2012 Jeg har back on track, han i starten (altså da han var vendt til dem) stod med i dagstimerne, men han begyndte at få noget mug ligende så de kom hurtigt af og han har den nu på om natten.

Dyrelægen var også inde på seneskedehindebetændelse men da alt ser super fint ud i det område var det "desværre" ikke det!

• #7   25. sep 2012 oka - min blev også scannet osv før man fandt det - de var bange for en regulær seneskade til at starte med men fandt så ud af hvad det var..

jeg masserede med Compagel i dagtimerne og så stod han med back on track i løbet af natten og så ellers bare ro det hjælap smiley

• #8   25. sep 2012 Okay. Problemet er bare at han er så frisk, altså oppe i hans hovede er han ikke 18, men 2 år, han hopper rundt, og det må han jo ikke, så det er bare monster svært at holde ham i ro!

Okay. Men havde man fundet noget andet inden man besluttede sig for at det var det!?

• #9   25. sep 2012 han blev meget halt lige efter et stævne så min dyrlæge var først nervøs for en seneskade så vi blev sendt til fakse med det samme - her blev han scannet og man fandt en betændelses tilstand i seneskeden så det var ret nemt afgjort..

han skulle stå stille og så til tjek med ca en mdr mellemrum.. han er n frisk igen smiley skaden skete 6 maj til sping stævne pga for tung bund..

• #10   25. sep 2012 Okay. Ja desværre er dette ikke tilfældet med min.
    Det er udelukkende et spark der har gjort han har fået en blødning i senen, havde den side lidt længere oppe havde han være rask om 1 måneds tid, men da den sidder der nede er det ikke sikkert at han bliver ridehest!

• #11   25. sep 2012 min gamle hoppe fik et brud på hovsenebenet - hun ville aldrig være blevet ridehest igen og ville ende med kroniske smerter så hun måtte desværre aflives sidste år..

• #12   25. sep 2012 Okay øv. Dyrelægen håbede også på at han "bare" havde slået en fli af knoglen, for det ville hele hurtigere, og så ville han med garanti blive ridehest, men nu er intet sikkert!

• #13   26. sep 2012 HVad med nogetsvømning, vand gåbånd heste spa, altså noget rehab til heste, ved at de ved nogle skader siger det kan reducerer sådan noget som fx genoptræning med op til omkring 60 procent..

• #14   26. sep 2012 Problemet er at han ikke må gå mere end 15-20 min om dagen!

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #15   26. sep 2012 Har du prøvet at læse lidt om spa behandlinger, det har jeg erfaring med skulle virke rigtig godt til mange lidelser mener også der ligger et sted nede i sydsjælland

du kan læse noget om behandling her

(link fjernet)

• #16   26. sep 2012 Nej det har jeg aldrig. Det må jeg lige læse om smiley

• #17   26. sep 2012 En seneskade tager generelt lang tid om at hele. I nogle tilfælde helt op mod 18 måneder. Kodeordet er tålmodighed og kontrolleret motion. For at en sene kan hele og kollagenfibrene kan organisere sig korrekt er det vigtigt med kontrolleret motion på et fast, plant underlag. Min erfaring fortæller mig desværre, at heste med seneskader sættes alt for tidligt i træning igen. Fordi hævelsen er faldet er ikke ensbetydende med, at skaden er helet. Det er derfor vigtigt, at få hesten kontrolscannet for at få fastlagt om senen er helet.
    Skridtmotion for hånd på fast underlag 2x20 min. om dagen er mit bud på motion til din hest.

Hilsen Tenna
    Jordbrugsteknolog med speciale i hest.

• #18   26. sep 2012 Tenna:
    Dyrelægen har også sendt os til kontrol 1 gang, og skal igen i november!
    Han sagde dog at der maks ville gå et halvt år!
    Vi går på fast underlag så vidt det er mulligt, men problemet er at blæser det eller kommer der nogle uforberdte lyde, bukker, stejler og spasser helt ud, og bliver faktisk livsfarlig at gå med uden for, så derfor er det ikke hver dag han kommer på fast underlag!
    Da jeg er studerende og min mor arbejder, og mine søskende også studere er det kun mulligt at gå med ham 20 min 1 gang dagligt! Hvilket dyrelægen også har sagt god for.

• #19   1. okt 2012 Jeg ville også sige du skulle proppe bot på, for det har jeg gjort med min nu desværre aflivet hoppe, da hun stod med en seneskade. Hun blev aflivet af en anden grund end seneskaden. Men det hjalp, og der gik et halvt år med det hele, og vi fik så kun 3 måneder sammen bagefter før hun måtte komme til de evige ponymarker smiley

• #20   1. okt 2012 Amalie. Men hvad hjælper de boots! Hvad gør de?

• #21   9. okt 2012 BOT er Back on Track! smiley De fremmer heling med op til 75 % og der er større sandsynlighed for det hele korrekt smiley Og de hjælper med at holde blod omløbet i gang og eventuelle spændinger smiley

• #22   9. okt 2012 årh. han bruger Back on Track smiley
    Først brugte han den om dagen, og var fri for dem om natten, og nu da det er så muddret og ulækkert, bruger han den kun om natten, og når han ellers er inde smiley

• #23   12. okt 2012 Super! smiley Det burde give en del smiley Jeg bruger dem også til mine andre ponyer, Specielt Tivi, da det er ham der får mest belastning smiley

Kommentér på:
Erfaring med Blødning i sene!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce