{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Skridt i tungt underlag {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg står i den situation at jeg ikke har adgang til ridehus og kun en ridebane der bliver meget våd og tung. Heldigvis har jeg en hest (Maxi) der synes at det er helt ok at ride en lang tur alene, og det gør vi gerne 2-4 gange om ugen. Idag skridtede jeg så en tur en times tid rundt om nogen af naboens marker og jeg å sige at pga regnen var det bare rigtig tungt for Maxi. Han sled sig derudaf, men han var varm da vi kom hjem (ikke svedt) og jeg kunne virkelig mærke hvordan han arbejdede under mig, så jeg er slet ikke i tvivl om at det er muskelopbyggende arbejde.
Mit spørgsmål er så bare om det opbygger fornuftige muskler, eller det i virkeligheden opbygger muskler, som ikke er så hensigtsmæssige? Han gik med afslappet hals i en lang lav holdning med næsen fremme. Vi skridtede hele vejen og vil selvfølgelig nøjes med skridt så længe underlaget ikke er til andet. Det var min fornemmelse at det især var hårdt for ham at få benene op af mudderet igen.
Er der nogen som har en fornemmelse af om det er en fornuftig form for træning, som jeg kan dyrke hele vinteren et par gange om ugen, eller om jeg hellere bør lade ham holde fri når det er vådt ude? Jeg vil jo nødig have opbygget alle de forkerte muskler på ham. Alternativet er at ride på vej, og det gør jeg af princip ikke når jeg rider ud alene, selvom han er fornuftig med trafik

Håber nogle kloge mennesker med en masse biomekanisk viden kan komme med nogle gode svar her

Mange hilsner fra Camilla

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skridt i tungt underlag
  • #1   28. sep 2012 det er sundt at ride i tung bund, dog skal du passe på scenerne i hans ben, dog ville jeg ikke gøre det dagligt, max et par gange om ugen

• #3   28. sep 2012 spændende debat.
    jeg rider nemlig også i blød jord om vinteren, så de synker også en del... (kornmark eller lignende)

• #4   29. sep 2012 vi red en time, men det var på afvekslende underlag. En del er i de nye randzoner langs kanalerne på Lammefjorden, og de er jo ikke harvet, så de er ikke så bløde. Men nogle steder var det i kanten af harvede stubmarker, og her var det tungt for ham. Jeg tror at det har været ca 20 min ud af den time vi red, hvor det var virkelig tungt, og dette fordelt på et par intervaller. Han var skønt afslappet - bortset fra et enkelt møde med en flok agerhøns, og det er han heldigvis næsten altid.
    Men så vil jeg ikke være bane for fortsat at skridte tur et par gange om ugen over markerne, selvom vejret fortsætter med at være vådt.
    Tak for svar allesammen

• #6   29. sep 2012 Det er bedre når det er sådanne "intervaller", end hvis det er 30 min i en tung sandkasse... Men selvom jeg ikke har noget baggrundsmateriale til det, så ville jeg umiddelbart ikke anbefale "arbejde" i blød bund.

Jeg ved det ikke, men jeg kunne se for mig at hesten begynder at trække mere med forbenene, når det bliver hårdt. Afskubbet fra bagbenene bliver svækket i blød bund, det er fakta... og så tænker jeg hypotetisk, at forparten vil prøve at hjælpe til = ikke gunstigt for ham.

Men så igen, alt i moderate mængder er ok og hjælper med at opbygge en helhed af en hest som er sundere end hvis man kun bygger på 3 muskler smiley

En ting er i hvert fald sikkert, husk at give ham restitueringstid bagefter, hestenes muskler er dårligere til at restituere end vores. Så hvis du har løbetrænet, så dobbel den tid op du brugte for musklerne var gode igen.
    Og som nævnt længere oppe - blød bund ér hårdt for senerne, så pas på det ikke ender i en skade dér smiley

Kommentér på:
Skridt i tungt underlag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce