Hvilken reining sadel til min pony? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have en western sadel, og det skal være en reining sadel, da det er det jeg skal ride.
Men jeg har ingen forstand på westernsadler, overhoved.
Hun kan maks gå med en 16" engelsk sadel. Helst 15,5". Hun har sat en masse rygmuskler på et år, og skulle gerne sætte flere lige bag skulderen, så der er der helst ikke noget der skal klemme. Hun har gået med forsvidsel str. medium i en barefoot sadel, men tror at hun skulle have noget der var lidt større end det. Er ikke helt sikker på hvad str hun bruger i forsvidsel/kopfjern.
Hun er en blanding mellem araber og sportspony, så hun er meget kort, lidt rundt bygget, næsten ingen skulder, meget lige i ryggen og et gjordleje der sidder meget langt fremme.
Indtil videre har jeg kun oplevet at det er bomløse der ligger bedst på hende, så westernsadlen må meget gerne være bomløs.
Kan i hjælpe mig med at komme lidt tættere på hvad jeg skal kigge efter? Så vidt jeg har forstået så svarer en 15" westernsadel til en 16" engelsk sadel? og en 16" westernsadel svarer til en 17" engelsk sadel?
I kan kigge lidt på billederne her af hende, eller tjekke hende på min profil og mine fotoalbums.
http://billeder.hestegalleri.dk/galleri/618/628/471/3088016-palomino-maribos-pride
http://i46.tinypic.com/t0n8y9.jpg (Hun har sat lidt flere muskler omkring skuldrene end det)
Så, har i evt. nogle hjemmesider/videoer/kloge hjerner der kan hjælpe mig med at finde den rigtige bomstørrelse, tommer, forsvidsel osv?
Har også lige et par spørgesmål:
Hvad betyder det her: Semi-Full-Quarter ?
Må en westernsadel gerne hoppe lidt bagpå, selvom den ligger korrekt?
Undskyld at jeg gentager mig selv enkelte gange, men skal være sikker på at i forstår hvad jeg mener med emnet
Ellers så bare spørg.
Mange tak for tålmodigheden - hvis i læser det hele
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
Min westernsadel er med semiquarter-bom, som vidst er det smalleste...
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 203
Du skal vælge sædet ud fra hvor stor du selv er og en 14" er altså en børnesadel, så du skal nok have en der er lidt større. De fleste bruger en 16" og det kan man godt få med et rundskåret skørt som tit er det bedste til arabere eller korte ponyer.
Alt det her med semi q og full q bom i westernsadler er også et vidt begreb for der er forskel på en semi quarter bom hos de forskellige saddelmærker og tit også inden for det samme mærke. Jeg har for eksempel en sadel præcis magen til min træners, men min sadel er bredere end hendes.
En westernsadel skal derfor altid prøves på før man ved om den passer, men jeg forestiller mig at du skal kigge efter en kort sadel med en semi quarter bom - evt en med runde skørter.
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 203
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
sep 2009
Cowgirls have more fun: Hvad er kommission?
apr 2006
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
sep 2009
Mie: Det har jeg også i tankerne, men hvis jeg skulle finde nogle brugte sadler på markedet, ville jeg godt vide hvad jeg skulle kigge efter
apr 2006
sep 2009
apr 2006
sådan en her f.eks. ville jeg IKKE købe:
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 135
Man kan være heldig at finde NO NAME sadler der er i orden, men man skal vide hvad man leder efter. Vi har en der er perfekt til vores behov (udover vores andre dyre sadler), men vi vidste hvad vi skulle kigge efter. Læderet er ikke helt så kraftig, men det er SIKKERT og bommen er rigtig godt.
Og nogle "papsadler" indeholder de samme bom som de dyrere kendt mærker, men bare har billigere læder. De kan bruges hvis de passer, men en bedre brugt sadel plejer at være en bedre køb, også fordi det er mere værd senere når du skal sælge den igen eller bytte til en voksen str.
Det er vigtig at komme ud og sidde i nogle sadler for at virkelig finde ud af hvilken str du skal have. Med mindre du er en meget let og meget ung rytter, er det sandsynligt at du skulle hellere have en 14,5 el 15". Tag ud et sted og prøve lidt forskellige. Sidder du rigtig, burde du have plads til to finger foran din lår. Når du har en bedre ide på din str, kan du nemmere begynde at kigge efter noget. Alt skal prøves på hesten med mindre du ved med 100% sikkerhed at sadlen indeholder en bom præcis magen til en anden der passer. Og model nummer er ikke altid nok til at vise det. Mærken er slet ikke nok.
Selvom en sadel ikke siges at være reining, er det ikke nødvendigvis uegnet til det. Det vigtigste er at den passer dig og passer hesten.
sep 2009
Hvilken reining sadel til min pony?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside