{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Lære ung hest ikke at panikke {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne rigtig godt bruge nogle gode råd fra jer her i gruppen smiley

Jeg har den skønneste 1-års Irish Cob, som først for nyligt da jeg fik ham for et par måneder siden, er blevet vandt til menneskekontakt og blevet håndterbar, så han kan alle de simple basisting.
Han er normalt super cool, tænker sig om og opfører sig meget roligt. Men der er dog det lille MEN, at han pludselig kan reagere meget voldsomt. Det virker lidt som om, at han forsøger at håndtere "farlige" ting på en cool og rolig måde, men hvis så det lige tipper over et vist punkt, så flygter han så langt væk han nærmest kan komme. F.eks. trak jeg ham bag en ældre islænder fra én mark til en anden. Der mødte vi en rimelig stor familieudflugt, som godt nok var flinke at stå stille i siderne af grusvejen mens vi passerede. Min lille hest gik stille og roligt med mig, lavede lidt "høj hals" og udspilede næsebor, da vi passerede barnevognen, men blev fint ved min side. Da vi så var NÆSTEN forbi alle menneskerne, så tog fanden ved ham som et lyn fra en klar himmel, og han sprang fremad og i fuld speed ud over marken med mig bagefter smiley Heldigvis kunne jeg holde fast, så han stoppede til sidst, og jeg roste ham i det øjeblik han stoppede for mit træk og stod roligt og kiggede tilbage...

Han er godt nok kun 1-år, men jeg synes det er rigtig vigtigt, at han allerede nu lærer, at man ikke skal flygte uden at tænke sig om, - men i stedet evt. undersøge farlige ting, og i al fald forholde sig roligt.

Min plan er derfor, at præsentere ham for f.eks. en plasticpose mens jeg har ham inde i en solid round pen. Og så er det min tanke at lære ham, måske at opsøge den farlige genstand frem for at flygte væk fra den. Han skal lære, at når jeg har ham i snor, så er det signalerne stop/gå o.s.v. der er gældende frem for alt. Har oplevet ham trygge sig tæt ind til mig i en situation hvor vi mødte en farlig ting, - og det er dér vi gerne skal hen, at han opfatter det som en tryghed at blive hos mig frem for at løbe.
Alternativt kunne man lave det så han skulle røre/passere den farlige ting, for at komme hen til noget mad eller lign.

Er der nogle, som har gode idéer til hvordan jeg kan gribe det an? Hvordan ville I gøre det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære ung hest ikke at panikke
  • #1   2. nov 2012 Jeg troede at tillid var det vigtigeste at have med hesten så man kunne arbejde sammen og "besejre" det ene og det andet, indtil jeg fik min hest Argo.
    Jeg kom afsted på et kursus/lejr med ham fordi jeg ikke kunne håndtere ham så snart han fik et panik anfald eller blev nervøs. Det skete fra det ene sekund til det andet. Selv deroppe, hvor vi fik intens undervisning skete det den første gang at han sparkede mig på det samme knæ/lår som han sparkede i februar, da han blev pludselig bange, og dengang blev mit knæ fuldstændig ødelagt i dets ledbånd, da de blev brækket over.

    Deroppe fik jeg en lang samtale med hende underviseren der fortalte mig hvor farlig min hest var FORDI:
    - han er jordens dejligeste hest og er rolig, men det slår klik og så bliver han farlig, altså han er utilregnelig
    - han havde ikke respekt for mig og det var derfor jeg blev så hurtigt udsat, samt andre også for fare.

    Jeg fik trænet det så meget med respekt, på en mild form selvf, men hvis han tog et skridt mere frem en han burde skulle jeg bakke ham en masse. Ved bare det mindste lille skridt. Når der opstod "farlige" situationer skulle jeg bede så meget fra ham at han var nød til at sætte meget fokus på mig eller han simpelthen vil få den konsekvens der nu vil være, alt efter hvilken situation.

    Lige siden da har det faktisk gået godt og jeg har fået et tydeligt bedre bånd med ham fordi han ikke er så usikker, som han var før. Hesten er vant til der skal være en leder og hvis man som person ikke kan tage den tjans vil hesten selv gøre det og i tilfælde hvor den bliver bange, løbe.
    Så vi skal være den gode leder rolle og forholde os helt roligt, fortsætte arbejdet, måske mere intens arbejde, alt efter situationen.

    Mange vil mene man skal være på lige fod med hesten, men lige meget hvad, så kan man det altså ikke da det er en hest og den lever kun begrundet enten den er lederen eller en anden er lederen.

    Så det er mit råd, arbejd med respekt først, han skal forstå at lige meget hvad der sker og hvor det er, så skal han blive hvor han er. Hvis i går en tur og han bliver obs, så begynd at lav nogle øvelser så vi får ham til at tænke på noget andet.
    Bagefter, vil man kunne bygge hesten mere og mere solid ved at udsætte den for en masse, på positiv måde selvf. smiley

    Det er mine råd, som jeg er så lykkelig af at kende til smiley


  • #2   2. nov 2012 følger lige med smiley

  • #3   2. nov 2012 Kun et ord ... KLIKKER TRÆNING. Det er videnskabenligt bevist, og skal love for, det er effektivt. Jeg kan klikkertræne mine til hvad som helst.

    Min var PANISK angst for traktorer lige pludselig. I dag er hun SÅ ligeglad med dem, hver gang vi ser en traktor, går vi hen og snuser til den. smiley Og så får hun en godbid, så nu hvor hun ser en traktor, vil hun selv hen til den, da hun ved, der så følger belønning.

    Har også klikkertrænet hende til at stå stille, stå stille, når jeg sidder op, etc. Hun er ved at blive tilredet.


  • #4   2. nov 2012 Tak for de gode råd ind til videre! Vil overveje klikkertræning, for jeg har en klikker liggende et sted.. Jeg synes dog det er lidt "besværligt", og synes det er lettere bare at give en godbid eller nusse/klø og fred/fjernet pres.

    Abso & Argo - en utrolig historie med din hest! Jeg har dog opfattelsen af, at Gordon respekterer mig rigtig fint, - han gør normalt intet galt, reagerer for de fineste signaler når jeg går med ham, og er ellers eksemplarisk i al omgang.

    Jeg tror ikke jeg "tør" at gå ud i verden med ham og møde farlige ting, - for så vil det samme ske igen. Det er nødvendigt, at det foregår i et sikkert og lukket område. Og det er svært, det med at forlange noget og give ham noget at arbejde med, så han kan fokusere væk fra det farlige - for nu er han kun 1-år, så der er ikke så mange ting, jeg kan forlange af ham.


  • #5   3. nov 2012 Jeg forstår dig også godt, min er jo en fuldvoksen der tror han var et lille ubeskyttet føl, hvor imod din måske har en lidt mere tydelig grund.
    Men jeg håber stadig at det kunne hjælpe til noget inspiration eller lign. smiley


  • #6   3. nov 2012 Nemlig smiley
    Det kan det i hvert fald smiley Jeg kan jo f.eks. godt bede ham om noget simpelt som gå/stå/bak, hvis vi møder noget farligt på tur.



  • #7   3. nov 2012 Det var godt at høre! smiley
    Men så ønsker jeg jer held og lykke med det! smiley


  • #8   3. nov 2012 Gordon har i dag uden problemer gået over plastic, fulgt efter plastic og haft plastic der fulgte efter ham og ved siden af ham, rørt det med mulen og på hans hals/skulder.... Han blev hos mig hele tiden, og reagerede for ALLE signaler selvom han nogle gange var lidt bange og prustede lidt af plasticen..... Hvorfor virker det så ikke på samme måde når vi er ude på tur?? Enten er mennesker mere farlige end plastic, eller også, tja, jeg ved det ikke smiley
    Tror jeg vil prøve med en anden farlig ting, og se om der er forskel. Nogle idéer til farlige ting man kan introducere heste for? Gerne noget som kan spændes fast på en pisk... Det er ikke fordi målet er at han skal vænnes til ALT og alle ting - men derimod bare at han skal lære at reagere 100% uanset hvilken farlige ting der måtte være i nærheden.


  • #9   3. nov 2012 Det er da rigtig flot! smiley
    Jeg tror der kan være mange grunde til han er anderledes på tur, da det er et fremmed sted/ et sted han ikke tit ser, meget oppe på tåspidserne den dag osv. smiley

    Jeg tror du skal gøre det du føler bedst for


  • #10   9. nov 2012 Jeg er enig med Abso & Argo

    Og så ville jeg netop starte på en bane eller roundpen eller lign. hvor det er en lille plastikpose, og ikke en bil, mennesker, cyklist eller andet lidt mere alvorligt hesten flygter fra så han ikke bringer andre i fare. smiley

    Men ja, vær konsekvent ved hesten. Øv stop signal og ros den skyhøjt når den stopper. Send hesten væk fra dig (altså bak den) hvis den bliver voldsom og kan finde på at hoppe ind i dig, sparke eller andet. Hvis du "bare" kan se at han er oppe at køre, høj nakke og pruster, så ville jeg netop gøre som Abso skriver; fortsæt arbejdet, og gerne mere intenst. Koncentrér dig DYBT om dit arbejde og ros ham for alt rigtigt han gør.

    Det skal være rigtigt rart at være hos dig smiley


  • #11   9. nov 2012 Tak for svaret.
    Tror jeg vil leg med plastic'en en gang til inde i roundpen'en. Og måske senere tage den med ud på tur - så han kan se, at det ikke er mere farligt, fordi vi er væk hjemmefra.
    Og så vil jeg se, om han vil være med på at lege "chase the tiger" - http://www.youtube.com/watch?v=E5rESt-HEPI smiley
    Og så tænker jeg også, at han får lov at lege med en yogabold i roundpen'en - den kunne nok også være lidt farlig - men også lære ham, at opsøge det farlige og vende det til noget positivt, og måske få mod til at lege med den.

    Vil i hvert fald huske på det med, at fortsætte arbejdet, hvis jeg kan mærke at han ikke helt fokuserer og måske er ved at blive bange for et eller andet.


  • #12   9. nov 2012 Det lyder som en rigtigt god idé smiley

    Ja mht. når han panikker: tænk ikke på hvad det er, men fortsæt med dit arbejde, gør dig umage, ikke noget hastværk smiley

    Held og lykke! smiley


Kommentér på:
Lære ung hest ikke at panikke

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce